Skip to content

Народні казки - Авраменко відповіді

Posted on:9 березня 2025 р.

Зміст

ВОВК І ЧАПЛЯ, ЛИСИЦЯ ТА РАК

1. Мудрими в казках «Вовк і Чапля», «Лисиця та Рак» є А Вовк і Лисиця Б Вовк і Рак В Лисиця і Чапля Г Рак і Чапля

Г Рак і Чапля.

2. Казка «Вовк і Чапля» закінчується реченням А «Ішов голодний Вовк». Б «— Дозволь мені, Вовче, хоч перед смертю потанцювати». В «— І навіщо мені ті танці здалися, коли я їсти хочу?!» Г «— Танцюй, коли хочеш, тільки швидше, а то я їсти хочу».

В «— І навіщо мені ті танці здалися, коли я їсти хочу?!».

3. Глузувати з інших найбільше любив (любила) А Рак Б Вовк В Чапля Г Лисиця

Г Лисиця.

4. Що таке казка? На які групи за змістом поділяють казки?

Казка — це усне оповідання про вигадані події, які сприймаються як реальні. За змістом казки поділяють на три групи: про звірів, побутові та фантастичні.

5. Яку будову має казка?

Казка має просту будову, що складається із зачину (початку), основної частини та кінцівки.

6. Поділіть казку «Вовк і Чапля» на три частини: зачин, основна частина, кінцівка (усно).

7. Про що йдеться в казці «Вовк і Чапля»? Яка її основна думка?

У казці йдеться про те, як кмітлива Чапля обдурила голодного, але не дуже розумного Вовка, щоб врятувати своє життя. Основна думка полягає в тому, що розум і хитрість можуть перемогти грубу силу.

8. Що таке алегорія? Розкрийте алегоричне значення образів Лисиці та Рака.

Алегорія — це коли тваринам чи рослинам надають риси людського характеру.

9. Розкрийте поняття «дійова особа». Як іще називають дійових осіб?

Дійові особи — це ті, хто діє у творі. Ними можуть бути люди, тварини, рослини. Інша назва для дійових осіб — персонажі.

10. Чого навчає казка «Лисиця та Рак»?

Казка навчає не насміхатися з інших і не судити про когось за зовнішнім виглядом чи повільністю. Вона показує, що кмітливість важливіша за самовпевненість і хвалькуватість.

11. Випишіть у зошит із прочитаних казок імена дійових осіб і навпроти кожної з них запишіть по три прикметники, що їх характеризують.

Домашня

1. Поділіть казку «Лисиця та Рак» на три частини: зачин, основна частина, кінцівка (усно). Навчіться її переказувати.

Зачин: Лисиця зустрічає Рака біля річки та починає з нього глузувати, називаючи його повільним і незграбним.

Основна частина: Рак, не витримавши насмішок, пропонує Лисиці позмагатися наввипередки. Коли Лисиця відвертається, Рак чіпляється клешнями за її хвіст, і вони починають бігти.

Кінцівка: Лисиця прибігає до фінішу, а Рак відчіпляється від хвоста і каже, що вже давно на неї чекає. Здивована Лисиця більше ніколи не глузувала з Рака.

2. Прочитайте народну казку «Мудра дівчина». Випишіть у зошит незрозумілі слова.

З казки «Мудра дівчина» можна виписати такі слова :

МУДРА ДІВЧИНА

До кого пішли позиватися брати в казці «Мудра дівчина»?

У казці «Мудра дівчина» через суперечку про корову брати пішли позиватися до пана.

Куди в наш час треба звертатися в разі виникнення майнової суперечки?

У наш час для вирішення майнової суперечки потрібно звертатися до суду.

Що ви знаєте про цю установу?

Суд — це державний орган, який здійснює правосуддя. Він розглядає різні справи, зокрема й майнові спори між людьми або організаціями, і ухвалює рішення на підставі законів країни. Рішення суду є обов’язковим до виконання.

1. Ситнішим над усе багатий брат вважав

Г панських кабанів.

2. Маруся відволікла нацькованих на неї собак, випустивши

Б зайця.

3. Слова «Ви лоша прив’яжіть, а матерів повипрягайте та й пустіть» належать

Б Марусі.

4. До якого виду казок належить казка «Мудра дівчина»: про звірів, побутових чи фантастичних? Чому ви так вважаєте?

Казка «Мудра дівчина» належить до побутових казок. У ній зображені події зі звичайного життя, а героями є прості люди: селяни, пан, дівчина.

5. Які події в казці відбуваються тричі?

У казці «Мудра дівчина» тричі повторюються такі події:

6. Хто, на вашу думку, виявився мудрішим: пан чи Маруся? Проілюструйте свою відповідь прикладами з тексту казки.

Мудрішою виявилася Маруся. Вона змогла відгадати загадки пана, на які він сам не знав правильної відповіді, наприклад, що ситніше за все — земля-мати, прудкіше — думка, а миліше — сон. Коли пан давав їй неможливі завдання, як висидіти курчат із варених яєць, вона відповідала йому так само мудро, просячи спочатку виорати поле і посіяти кашу для тих курчат. Також вона справедливо розсудила суперечку про лоша, чого не зміг зробити пан.

7. У якому вчинку виявилася жорстокість пана?

Жорстокість пана проявилася в його наказі нацькувати собак на Марусю, коли вона прибула до нього в гості.

8. Яке магічне число кілька разів використано в казці «Мудра дівчина»?

У казці декілька разів використовується число три: пан загадує загадку, що складається з трьох частин, і потім дає Марусі три нездійсненні завдання.

9. Чи буває так у реальному житті, щоб дитина, як Маруся в казці, була мудрішою від пана та свого рідного батька? Чи таке можливо лише в казках? Чому?

Так, у реальному житті буває, що молода людина виявляється мудрішою за дорослих. Мудрість залежить не від віку чи багатства, а від кмітливості та вміння мислити. Маруся була мудрою, бо розуміла суть речей, на відміну від пана, який думав лише про матеріальне.

10. Як ви розумієте зміст прислів’я «Тіло в злоті, а душа в болоті»? Якого героя казки можна охарактеризувати цим висловом?

Це прислів’я означає, що людина може бути дуже заможною, але мати погану, «брудну» душу, тобто бути злою та несправедливою. Цим висловом можна охарактеризувати пана, адже він був багатим, але водночас жорстоким і заздрісним.

11. Робота в групах «Досліджуємо казку».

1. Будова казки (поділ казки на частини за змістом і складання за ними плану).

План до казки «Мудра дівчина»:

  1. Суперечка між братами. Багатий брат дає бідному корову, а потім вимагає її назад, що призводить до суду в пана.
  2. Загадка пана. Пан, щоб вирішити спір, загадує загадку: «Що у світі є ситніше, прудкіше та миліше над усе?».
  3. Мудра відповідь Марусі. Дочка бідного брата, Маруся, дає правильні відповіді: земля-мати, думка і сон.
  4. Нові випробування. Розгніваний пан дає Марусі три неможливі завдання, щоб перевірити її мудрість.
  5. Кмітливість дівчини. Маруся знаходить дотепні відповіді на кожне завдання пана.
  6. Приїзд до пана. Маруся прибуває до пана, виконавши всі його дивні умови.
  7. Справедливий суд. Маруся допомагає пану розсудити суперечку про лоша, показавши свою мудрість.

2. Характеристика пана та Марусі (з використанням цитат).

Маруся — головна героїня казки, дочка бідного брата. Вона дуже мудра, кмітлива та справедлива. Її мудрість проявляється не в знаннях, а в розумінні життя. Вона з легкістю розгадує загадки пана і дає дотепні відповіді на його нездійсненні завдання. Наприклад, на прохання виростити курчат із варених яєць, вона просить пана «виорати ниву, посіяти цю кашу», щоб було чим їх годувати. Коли пан наказує їй прийти «ні йшла, ні їхала; ні боса, ні взута; ні з гостинцем, ні без гостинця», вона знаходить геніальне рішення: одну ногу взуває, іншу лишає босою, їде на цапі, ступаючи однією ногою по землі, а як гостинець приносить горобця, який одразу вилітає.

Пан — багатий і владний, але не дуже розумний і жорстокий. Він самовпевнений і вважає себе наймудрішим, тому його дратує, що проста дівчина виявляється розумнішою. Коли Маруся відгадує його загадки, пан «аж розсердився». Він намагається її принизити, даючи неможливі завдання, а коли вона приїжджає, наказує: «Прицькуйте її собаками!». Його рішення часто несправедливі, і він визнає свою поразку лише тоді, коли Маруся доводить свою перевагу в розумі.

3. Костюми дійових осіб (моделювання вбрання героїв і героїнь: одяг, взуття, головний убір).

Маруся та бідний брат: Одягнені просто, як селяни. На Марусі, ймовірно, довга полотняна сорочка, вишита простим візерунком, і спідниця. На голові може бути хустка. Батько одягнений у полотняну сорочку і штани. Взуття просте, або й зовсім босі. У тексті згадується, що Маруся прийшла до пана, взувши на одну ногу «драний черевик».

Багатий брат і пан: Їхній одяг мав би свідчити про достаток. Пан міг бути вбраний у дорогі чоботи, жупан із гарного сукна, підперезаний широким поясом. На голові — висока шапка.

4. Роль тварин у казці (назви всіх тварин, їхніх повадок).

5. Загадки в казці (визначення належності загадок до тематичних груп).

Загадки в казці можна поділити на дві групи:

12. Як ви вважаєте, чи змінилися в наш час відгадки на загадки пана, адже сучасне суспільство дуже стрімко розвивається (мережа «Інтернет», надшвидкісні літаки та ракети, інформаційні технології тощо)? Висловте свої міркування.

Відгадки Марусі актуальні й сьогодні. Земля-мати як джерело всієї їжі залишається найситнішою. Думка досі є найпрудкішою, бо нею можна миттєво опинитися будь-де, швидше за будь-який транспорт чи інтернет. А сон дає відпочинок, тому він і наймиліший. Хоча зараз можна було б згадати швидкість світла, відповіді Марусі є більш глибокими та філософськими.

Домашня

Прочитайте казку «Про правду і кривду». Випишіть у зошит незрозумілі слова.

Ось слова з казки, які можуть бути незрозумілими:

ПРО ПРАВДУ І КРИВДУ

Для яких видів мистецтва надзвичайно важливими є виразне мовлення та декламація?

Виразне мовлення та декламація дуже важливі для театрального мистецтва, адже акторам потрібно передати характер і почуття своїх героїв. Також вони необхідні для кіно, радіоведучих, дикторів на телебаченні та для людей, які виступають перед аудиторією, наприклад, під час читання віршів.

Хто з вашого оточення має спокійну міміку, виважені жести, добру дикцію, приємний голос, грамотне мовлення?

У моєї вчительки української літератури дуже гарне мовлення. Вона говорить чітко, спокійно, і її завжди цікаво слухати, особливо коли вона читає нам твори вголос.

Над чим особисто вам треба попрацювати для вдосконалення свого мовлення?

Мені треба попрацювати над тим, щоб говорити більш впевнено і не використовувати слів-паразитів, коли я відповідаю біля дошки. Також варто читати більше книжок, щоб збагатити свій словниковий запас.

1. До зачину в казці «Про правду і кривду» належить речення

Г «Жили колись-то два брати: один багатий, а другий бідний, що й не сказати».

2. Щоб вилікувати королівську дочку, треба було

Б відрубати глухий куток і підкурити його.

3. Приказкою «Заздрісна людина від чужого щастя сохне» можна охарактеризувати

Б дядька.

4. Назвіть ознаки казки.

Ознаками казки є традиційний початок (наприклад, “Жили-були…”), протистояння добра і зла, де добро завжди перемагає, наявність фантастичних елементів та персонажів (чорти), а також повтори, як-от три випробування для героя.

5. Яку будову має казка? Розкажіть.

Казка має три основні частини:

6. Яких учинків небожа не варто й не можна повторювати?

Не варто бути занадто довірливим і наївним, як небіж, який повірив своєму заздрісному дядькові й через це постраждав.

7. Чому навіть у кінці казки дядько все одно не зрозумів, що краще жити правдою, а не кривдою?

Дядько був засліплений заздрістю та жадібністю. Він бачив лише матеріальну вигоду небожа і хотів так само легко збагатитися, але не розумів, що багатство прийшло до небожа через його добрі справи та чесність.

8. Що уособлюють собою чорти?

У казці чорти уособлюють злі, потойбічні сили, які створюють проблеми у світі людей. Водночас саме з їхньої розмови небіж дізнається, як можна виправити ці проблеми, що символізує, що зло іноді мимоволі може підказати шлях до добра.

9. Чого навчає казка «Про правду і кривду»?

Казка навчає, що жити по правді, бути чесним і допомагати іншим — це правильний шлях, який врешті-решт призводить до щастя й винагороди. А життя кривдою, сповнене заздрості та жадібності, веде до загибелі.

10. Які події в казці фантастичні?

Фантастичними є розмова чортів, яку підслухав небіж, чудесне зцілення його сліпоти за допомогою роси, а також магічні способи вирішення проблем: переправа через річку після встановлення хрестів чи зцілення королівни димом від спаленого “глухого кутка”.

11. До якого епізоду казки ви хотіли б створити малюнок? Словесно опишіть його.

Я б намалював епізод, де сліпий небіж сидить на старому дубі вночі. Навколо темний ліс, світить місяць. Під деревом, біля коріння, зібралися чорти. Вони жестикулюють і про щось сперечаються, а небіж, притулившись до стовбура, уважно дослухається до їхньої розмови. Це був би таємничий і напружений малюнок.

Домашня

1. Напишіть свою кінцівку (3–5 речень) до казки «Про правду і кривду», починаючи від слів «А як приїдеш у свій город, розказуй усім, що краще жити правдою, аніж кривдою» (за бажанням).

А як приїдеш у свій город, розказуй усім, що краще жити правдою, аніж кривдою. Дядько повернувся додому, і слова небожа довго не давали йому спокою. Він роздав частину свого нечесно нажитого багатства бідним і вперше відчув не заздрість, а легкість на серці. І хоч він не став королем, але знайшов спокій та повагу серед людей, проживши решту життя простою, але чесною людиною.

ЯЙЦЕ-РАЙЦЕ

1. Жайворонок і миша посварилися через

В зернину.

2. Слова «Добрий козак усе по волі ходить» належать

В чоловікові

3. Парубка рятує

В дівчина-змія.

4. Що спільне, а що відмінне мають казка та міф?

Спільне між казкою та міфом те, що вони є жанрами усної народної творчості й можуть містити фантастичні, неймовірні події. А відмінність у тому, що в давнину люди вірили в міфи, якими пояснювали влаштування світу, природу та походження богів. Казка ж завжди сприймалася як вигадка, що має розважальну та повчальну мету.

5. Чи варта одна зернинка війни? Яка риса вдачі стала причиною ворожнечі?

Одна зернинка точно не варта війни. Причиною ворожнечі стали такі риси, як жадібність, упертість і непоступливість, адже через дрібницю герої не змогли дійти згоди.

6. Коли орел попросив чоловіка зарізати бугая, то він відповів: «Більше пропало — нехай і це пропадає!» Чи не вважаєте ви вчинки чоловіка легковажними?

Цей вчинок може здатися легковажним, бо чоловік ризикував останнім, що мав. Але, з іншого боку, він уже багато пожертвував, довіряючи орлу, і цей крок був проявом його вірності даному слову та надії на те, що його доброта врешті-решт окупиться, що й сталося.

7. Які звірі й птахи є персонажами казки? Коротко охарактеризуйте їх.

Персонажами казки є такі звірі й птахи:

8. Згадайте, які події в казці мають трикратний повтор.

У казці є декілька трикратних повторів:

9. Хто в казці більш кмітливий — тварини чи люди? Чому народ у казці наділив надприродними силами не людей, а тварин?

У казці тварини та міфічні істоти є значно кмітливішими за людей. Орел, зміїна дочка та навіть миша діють рішуче і хитро, тоді як чоловік і його син часто безпорадні й потребують допомоги. Народ наділяв тварин надприродними силами, бо вбачав у них уособлення могутніх сил природи. Це показувало віру в те, що життя в гармонії з природою може принести людині допомогу та захист.

10. Згадайте, які фантастичні елементи є в казці.

У казці є багато фантастичних елементів:

11. Поміркуйте над значенням слова райце. Чому казка має назву «Яйце-райце»?

Слово «райце» походить від слова «рай». У казці пояснюється, що це може означати «райське» яйце, тобто яйце з вирію — теплих, райських країв, куди відлітають птахи. Казка має таку назву, бо яйце-райце є центральним чарівним предметом, який символізує неймовірне багатство, диво та щастя, що приходить як винагорода за добрі справи.

Домашня

Поділіть казку «Яйце-райце» на 5–6 частин (за змістом). Доберіть до кожної з них заголовок і запишіть у зошит.

  1. Сварка через зернину та війна птахів зі звірами.
  2. Порятунок орла та його віддяка чоловікові.
  3. Здобуття яйця-райця та угода зі змією.
  4. Три складні завдання для парубка та допомога зміїної дочки.
  5. Втеча закоханих та чарівні перетворення.
  6. Забута обіцянка та щасливе завершення

ЛЕТЮЧИЙ КОРАБЕЛЬ

Знайдіть у мережі «Інтернет» відомості про те, хто її винайшов, який вона мала вигляд та як пересувалася в повітрі.

Першу повітряну кулю, яку називають “монгольф’єр”, винайшли французькі брати Жозеф-Мішель та Жак-Етьєнн Монгольф’є.

Перша публічна демонстрація їхнього винаходу відбулася 5 червня 1783 року у місті Анноне. Куля була виготовлена з полотна, обклеєного папером, і мала діаметр близько 12 метрів. Вона пересувалася в повітрі завдяки тому, що її наповнювали гарячим повітрям. Брати спалювали під оболонкою суміш вовни та вологої соломи, оскільки вважали, що дим від цього має особливу підіймальну силу. Насправді ж підіймальна сила створювалася завдяки тому, що нагріте повітря всередині оболонки має меншу щільність, ніж холодне повітря ззовні, і за законом Архімеда куля підіймається вгору.

Перший політ тривав близько 8-10 хвилин, за цей час куля подолала відстань приблизно 3 км на висоті до 520 метрів.

1. Словами «…в нього свиточка — латка на латці, штанці — коліна повилазили» описано

В дурня

2. Кілька разів у казці «Летючий корабель» повторюється вислів

Б «Дурень сидить на лаві та й журиться…»

3. Установіть відповідність.

  1. дід — А. перетворює чорний хліб на білі паляниці
  2. дурень — Д. веде своє військо до царя
  3. Морозко — Г. охолоджує соломою гарячу баню
  4. Скороход — В. добуває живлющу й цілющу воду

4. Казка «Летючий корабель» про звірів, побутова чи фантастична? Чому?

Це фантастична (чарівна) казка. Я так вважаю, тому що в ній є багато незвичайних, чарівних елементів: летючий корабель, який сам збудувався, і персонажі з надприродними здібностями, як-от Слухало, Скороход, Стрілець та Морозко. Також у казці відбуваються магічні перетворення: черствий хліб стає білими паляницями, а в’язка дров — цілим військом

5. Чому дід і баба наказали дурню не признаватися, що він їхній син? Як це їх характеризує?

Дід і баба наказали дурню не зізнаватися, що він їхній син, бо соромилися його і не вірили в нього. Вони вважали його невдахою, на відміну від «розумних» синів, яких любили. Така поведінка показує, що вони були несправедливими та недобрими до своєї дитини, а їхня репутація була для них важливіша.

6. Які вчинки царя свідчать, що він нечесна людина?

Про нечесність царя свідчать його спроби не виконувати свою обіцянку. Коли він побачив, що на летючому кораблі прилетів бідний хлопець, то не захотів віддавати за нього дочку. Замість цього цар почав давати дурневі нездійсненні завдання, сподіваючись на його загибель (наприклад, дістати живлющу воду або він помре). Вершиною його нечесності була спроба вбити хлопця, наказавши натопити чавунну баню до смертельної температури.

7. Кому найбільше симпатизує народ (оповідач)? Звідки це видно?

Оповідач найбільше симпатизує дурневі. Хоча його родина зневажає, він показаний як добра і ввічлива людина, яка чемно вітається з дідом і запрошує всіх подорожніх на свій корабель. Саме йому допомагають чарівні сили, і в кінці він не тільки одружується з царівною, а й перетворюється на вродливого юнака. Уся історія зосереджена на його успіху, що показує прихильність оповідача.

8. Чи потрібний був царю летючий корабель? Чому він віддає дочку за власника корабля

Скоріш за все, сам летючий корабель не був потрібен царю. Він вигадав це неможливе завдання, щоб знайти для своєї доньки наймогутнішого і найдостойнішого нареченого. Цар думав, що збудувати такий корабель зможе лише хтось дуже знатний або багатий, тому й пообіцяв таку велику винагороду. Корабель був лише випробуванням для майбутнього зятя.

9. Як ви вважаєте, чому казки закінчуються перемогою добра над злом?

Я думаю, казки так закінчуються, щоб навчити нас вірити у справедливість. Вони показують, що добрі, чесні та сміливі люди завжди отримують винагороду, а злі й жадібні — покарання. Це дає надію і вчить нас бути кращими.

10. Які фрагменти казки фантастичні? Які чарівні предмети є в ній?

Фантастичними є моменти, коли дурень будує летючий корабель за допомогою чарівного діда, коли з’являються герої з надлюдськими здібностями, а також коли в’язка дров перетворюється на військо. Чарівними предметами в казці є сам летючий корабель, живлюща й цілюща вода, а також солома, якою Морозко охолодив баню.

11. Прочитавши казку, визначте, яким був головний герой на початку твору та наприкінці. Які події вплинули на ці зміни? Чи може людина так змінитися в реальному житті? А які риси характеру ви б хотіли змінити? Напишіть (5–6 речень).

На початку казки головний герой — «дурень», якого зневажає власна родина, він бідно одягнений і сидить на печі. Наприкінці він стає вродливим і багатим паном, одружується з царівною. На нього вплинула подорож, допомога діда та нових друзів, що додало йому впевненості. Я вважаю, що людина може змінитися в реальному житті, хоч і не так казково, завдяки випробуванням та підтримці друзів. Я б хотів змінити в собі лінь, щоб досягати більшого, як це зробив герой казки, який не побоявся піти шукати щастя.

12. Гра «Словесний фоторобот». Складіть словесний портрет Стрільця, Слухала, Об’їдайла, Обпивайла, Скорохода та Морозка. Для цього доберіть і запишіть по три–п’ять слів, що передають яскраві ознаки цих казкових героїв. Запропонуйте свої фотороботи однокласникам та однокласницям для впізнавання.

Домашня

Законспектуйте правила зі статті «Виразне читання прозових творів» (с. 45) у зошит.

Ось конспект правил виразного читання прозових творів:

  1. Перед читанням важливо зрозуміти загальний зміст твору, його ідею та емоційну атмосферу.
  2. Читаючи, потрібно правильно розставляти логічні наголоси, виділяючи голосом найважливіші слова в реченні.
  3. Необхідно дотримуватися пауз: коротких на місці ком, довших — у кінці речень, а також між абзацами.
  4. Темп читання слід змінювати: пришвидшувати на динамічних моментах і сповільнювати, коли йдеться про описи природи чи роздуми героїв.
  5. Силу голосу та інтонацію треба підбирати так, щоб передати почуття та характери персонажів, а також позицію автора.
  6. Слідкуй за розділовими знаками: на питанні інтонація підвищується, а на крапці — знижується.

Подумайте й розкажіть

Що таке народна казка, дійова особа й алегорія?

Народна казка — це фольклорний твір, створений народом і передаваний усно з покоління в покоління. У казках часто є магічні елементи, фантастичні події та повчальний сенс.

Дійова особа — це персонаж художнього твору, який бере участь у подіях. Дійові особи можуть бути головними (протагоніст і антагоніст) та другорядними.

Алегорія — це художній засіб, коли абстрактні поняття передаються через конкретні образи. Наприклад, лисиця символізує хитрість, заєць — боягузтво.

Яка народна казка вам найбільше сподобалася?

Найбільше мені сподобалася казка “Котигорошко”. Головний герой — сильний і відважний хлопець, який народився з горошини. Він перемагає змія і рятує своїх братів. Казка вчить, що добро завжди перемагає зло, а справжня сила — у добрих справах.

Назвіть своїх улюблених казкових героїв і героїнь

Мої улюблені казкові герої: