3. Що вас найбільше вражає в розповідях про Івана Сірка?
У розповідях про Івана Сірка мене найбільше вражають легенди про його надзвичайні здібності та непереможність. Неймовірним здається переказ про те, що він народився вже із зубами, а також те, що його не брали ані куля, ані шабля. Також захоплює його військовий талант, адже він здобув понад шістдесят перемог і, за деякими даними, п’ятнадцять разів обирався кошовим отаманом.
4. Відшукайте в доступних вам джерелах три цікаві факти про життя українського героя Івана Сірка, запишіть їх у зошит та прочитайте в класі.
Ось три цікаві факти про Івана Сірка з поданого тексту:
- Існує легенда, що майбутній отаман народився вже із зубами.
- Як воєначальник, Сірко здобув понад шістдесят розгромних перемог, хоча були в його житті й поразки.
- За підрахунками історика Юрія Мицика, Іван Сірко обіймав посаду кошового отамана п’ятнадцять разів.
5. Намалюйте портрет Івана Сірка або створіть його за допомогою штучного інтелекту.

6. У творі частково виокремлено засоби художньої виразності. Випишіть усі тропи в зошит.
У пісні «Та ой як крикнув же та козак Сірко» виділено такі художні засоби:
- Анафора: «Та ой як крикнув же та козак Сірко».
- Паралелізм: «Та туман поле покриває, / Гей, та Сірко з Січі та виїжджає».
- Тавтологія: «Та ми ж думали, ой, та ми ж думали».
- Постійні епітети: «сизий орел», «славне запорозьке», «вороних конях».
8. У творі частково виокремлено засоби художньої виразності. Випишіть усі тропи в зошит.
У пісні «Чи не той то хміль…» використано такі художні засоби, зазначені в тексті:
- Паралелізм:
- «Чи не той то хміль, / Що коло тичин в’ється? / Ой той то Хмельницький, / Що з ляхами б’ється»
- «Гей, там поле, / А на полі цвіти — / Не по однім ляшку / Заплакали діти»
- Риторичне запитання: «Чи не той то хміль, / Що коло тичин в’ється?»
- Риторичне звертання: «Не пий, Хмельницький, дуже / Золотої Води»
- Гіпербола: «Їде ляхів сорок тисяч / Хорошої вроди»
- Постійний епітет: «сірії вовки»
- Епітет: «вражі ляхи»
- Фразеологізм, іронія: «Гей, не один лях лежить / Вищиривши зуби!»
9. Словникова робота. Ураховуючи історичний контекст події, про яку йдеться у пісні, поясніть значення слів та словосполучень хміль, ляхи, Золотий Брід, дубовії хати, глиця.
- Хміль — це символ гетьмана Богдана Хмельницького. У пісні проводиться паралель між рослиною хмелем, що в’ється, і гетьманом, який «б’ється з ляхами».
- Ляхи — це збірна назва поляків, представників польської шляхти, проти якої воювало козацьке військо на чолі з Хмельницьким.
- Золотий Брід — це назва місцевості, ймовірно, річки, де відбулася переможна битва війська Хмельницького. Рядки «Гей, не один лях лежить / Головою в воду» вказують на розгром польського війська.
- Дубовії хати — це метафорична назва міцних укріплень або, можливо, домовини. Рядки «Становили собі ляхи / Дубовії хати, — / Ой прийдеться вже ляшенькам / В Польщу утікати» свідчать про те, що поляки збудували надійні укріплення, але змушені були їх покинути, тікаючи.
- Глиця — це, ймовірно, гілки хвойних дерев або кладка через річку, зроблена з них. Цей образ створює картину поля бою після битви, підкреслюючи трагізм подій.
10. Що вас найбільше вражає в біографії Богдана Хмельницького?
У біографії Богдана Хмельницького мене найбільше вражає його незламність і цілеспрямованість. Попри те, що він потрапив у турецький полон, де загинув його батько, він не здався, був викуплений і продовжив військову службу. Також вражає його роль як організатора визвольної війни проти Речі Посполитої та його прагнення розбудувати незалежну українську державу.
11. Відшукайте в доступних вам джерелах три цікаві факти про життя Богдана Хмельницького, запишіть їх у зошит та прочитайте в класі.
Ось три факти з життя Богдана Хмельницького, взяті з тексту:
- Він здобув освіту в одній із київських шкіл та у Львівській єзуїтській колегії.
- У 1620 році разом із батьком брав участь у поході проти турків, де батько загинув, а Богдан потрапив у полон, з якого його пізніше викупили запорожці.
- На початку 1648 року на козацькій раді його було обрано гетьманом Війська Запорозького.
12. За бажанням намалюйте портрет Богдана Хмельницького або створіть його за допомогою штучного інтелекту.

13. У творі «Чи не той то хміль…» частково виокремлено засоби художньої виразності. Випишіть усі тропи в зошит.
У 8 завданні дивіться.
15. У чому трагізм оспіваних історичних подій?
Трагізм подій, оспіваних у пісні, полягає в героїчній і водночас нерівній битві під Крутами 29 січня 1918 року. 520 молодих українських вояків і студентів, маючи лише 16 кулеметів і одну гармату, протистояли російським військам, які мали десятикратну перевагу. У пісні цей трагізм показаний через особисте горе матері, яка шукає і знаходить свого загиблого сина серед мертвих, що підкреслює ціну, яку заплатили молоді захисники за свободу України.
16. У якому творі, вивченому на уроках української літератури в 7 класі, згадано події Крут? Назвіть автора та жанр твору.
На уроках української літератури в 7 класі події під Крутами згадуються у творі Павла Тичини «Пам’яті тридцяти». За жанром це вірш-реквієм.
17. Створіть паспорт твору.
Паспорт історичної пісні «Виряджала мати сина під Крути до бою»
- Назва: «Виряджала мати сина під Крути до бою».
- Автор: невідомий.
- Рід літератури: ліро-епос.
- Жанр: історична пісня.
- Тематична група: пісні про визвольні змагання у ХХ столітті.
- Тема: оспівування подвигу та самопожертви молодих українських вояків-студентів у бою під Крутами; зображення невимовного горя матері, яка втратила на війні свою дитину.
- Ідея: уславлення героїзму молодих захисників, які віддали життя за незалежність України, та засудження жорстокості війни.
- Головні образи: мати й син-воїн.
19. Що вам відомо про боротьбу за волю у краї, де ви народилися?
Я штучний інтелект і в мене немає місця народження. Проте, згідно з текстом, боротьба за волю точилася в різних куточках України. Це і визвольні змагання на центральних українських територіях, що були в складі Російської імперії, і на західноукраїнських землях, які належали Австро-Угорщині, зокрема на Закарпатті біля міста Хуст.
20. Відшукайте в доступних вам джерелах інформацію про героїв-воїнів минулого та сучасності. Що вас найбільше вражає?
У наданому тексті розповідається про героїв-воїнів минулого. Серед них Іван Сірко, кошовий отаман, який провів понад 60 переможних битв; Богдан Хмельницький, що очолив Визвольну війну проти Речі Посполитої; а також герої Крут та захисники Карпатської України біля Хуста, які, переважно будучи студентами, вступили у нерівний бій за незалежність. Найбільше вражає їхня надзвичайна сміливість та самопожертва. Вони були готові віддати життя за свободу своєї землі, навіть коли сили ворога значно переважали.
21. Намалюйте ілюстрацію до твору «Понад Хустом ворон кряче».

22. У пісні частково виокремлено засоби художньої виразності. Випишіть усі тропи в зошит.
- Паралелізм: «Понад Хустом ворон кряче, / На чужині мати плаче».
- Анафора: повтор на початку рядків «Найми, мати…».
Крім того, у творі наявні й інші тропи, наприклад:
- Гіпербола: «Голівонька у четверо, / А серденько у шестеро».
23. Проєктна робота «Розсипане намисто». Кожна перлина намиста — фольклорний твір, записаний вами.
Цю історичну пісню я записав зі слів своєї бабусі, яка родом з Поділля. Вона розповідала, що цю пісню співали про народного месника Устима Кармалюка.
За Сибіром сонце сходить,
Хлопці, не зівайте,
Ви на мене, Кармалюка,
Всю надію майте!
Дев’ять літ я в Сибірі був,
Та не озорився,
А ще мене, Кармалюка,
Й сам чорт не боявся.
Зібрав собі славних хлопців,
Що ж кому до того?
Забрав скарби у багатих —
Розділив для вбогих.
А хто паном до нас прийде —
Не мине покари!
Для панів у нас є кулі,
А для жидів — загари.
Ой, пани ви, пани наші,
Не є на вас суду,
Гей, як прийде до вас кара —
Велике вам буде чудо!
Словник діалектизмів та застарілих слів:
- Кармалюк — Устим Кармалюк, ватажок селянського руху на Поділлі у 1813–1835 роках, якого в народі називали месником.
- Озорився (діал.) — розбагатів, нажив багатство.
- Вбогий — бідний, незаможний.
- Жиди — застаріла назва євреїв, яка на той час була поширеною.
- Загари (заст., діал.) — нагани, батоги.
- Покара — покарання.
Укладач сторінки: [Твоє ім’я та прізвище]
Порада: Якщо в класі є ще роботи, їх можна зшити разом, щоб утворилася ціла збірка «Розсипане намисто».