Skip to content

Народні історичні пісні - Калинич відповіді

Posted on:25 вересня 2025 р.

3. Що вас найбільше вражає в розповідях про Івана Сірка?

У розповідях про Івана Сірка мене найбільше вражають легенди про його надзвичайні здібності та непереможність. Неймовірним здається переказ про те, що він народився вже із зубами, а також те, що його не брали ані куля, ані шабля. Також захоплює його військовий талант, адже він здобув понад шістдесят перемог і, за деякими даними, п’ятнадцять разів обирався кошовим отаманом.

4. Відшукайте в доступних вам джерелах три цікаві факти про життя українського героя Івана Сірка, запишіть їх у зошит та прочитайте в класі.

Ось три цікаві факти про Івана Сірка з поданого тексту:

5. Намалюйте портрет Івана Сірка або створіть його за допомогою штучного інтелекту.

Намалюйте портрет Івана Сірка ШІ

6. У творі частково виокремлено засоби художньої виразності. Випишіть усі тропи в зошит.

У пісні «Та ой як крикнув же та козак Сірко» виділено такі художні засоби:

8. У творі частково виокремлено засоби художньої виразності. Випишіть усі тропи в зошит.

У пісні «Чи не той то хміль…» використано такі художні засоби, зазначені в тексті:

9. Словникова робота. Ураховуючи історичний контекст події, про яку йдеться у пісні, поясніть значення слів та словосполучень хміль, ляхи, Золотий Брід, дубовії хати, глиця.

10. Що вас найбільше вражає в біографії Богдана Хмельницького?

У біографії Богдана Хмельницького мене найбільше вражає його незламність і цілеспрямованість. Попри те, що він потрапив у турецький полон, де загинув його батько, він не здався, був викуплений і продовжив військову службу. Також вражає його роль як організатора визвольної війни проти Речі Посполитої та його прагнення розбудувати незалежну українську державу.

11. Відшукайте в доступних вам джерелах три цікаві факти про життя Богдана Хмельницького, запишіть їх у зошит та прочитайте в класі.

Ось три факти з життя Богдана Хмельницького, взяті з тексту:

12. За бажанням намалюйте портрет Богдана Хмельницького або створіть його за допомогою штучного інтелекту.

намалюйте портрет Богдана Хмельницького ШІ

13. У творі «Чи не той то хміль…» частково виокремлено засоби художньої виразності. Випишіть усі тропи в зошит.

У 8 завданні дивіться.

15. У чому трагізм оспіваних історичних подій?

Трагізм подій, оспіваних у пісні, полягає в героїчній і водночас нерівній битві під Крутами 29 січня 1918 року. 520 молодих українських вояків і студентів, маючи лише 16 кулеметів і одну гармату, протистояли російським військам, які мали десятикратну перевагу. У пісні цей трагізм показаний через особисте горе матері, яка шукає і знаходить свого загиблого сина серед мертвих, що підкреслює ціну, яку заплатили молоді захисники за свободу України.

16. У якому творі, вивченому на уроках української літератури в 7 класі, згадано події Крут? Назвіть автора та жанр твору.

На уроках української літератури в 7 класі події під Крутами згадуються у творі Павла Тичини «Пам’яті тридцяти». За жанром це вірш-реквієм.

17. Створіть паспорт твору.

Паспорт історичної пісні «Виряджала мати сина під Крути до бою»

19. Що вам відомо про боротьбу за волю у краї, де ви народилися?

Я штучний інтелект і в мене немає місця народження. Проте, згідно з текстом, боротьба за волю точилася в різних куточках України. Це і визвольні змагання на центральних українських територіях, що були в складі Російської імперії, і на західноукраїнських землях, які належали Австро-Угорщині, зокрема на Закарпатті біля міста Хуст.

20. Відшукайте в доступних вам джерелах інформацію про героїв-воїнів минулого та сучасності. Що вас найбільше вражає?

У наданому тексті розповідається про героїв-воїнів минулого. Серед них Іван Сірко, кошовий отаман, який провів понад 60 переможних битв; Богдан Хмельницький, що очолив Визвольну війну проти Речі Посполитої; а також герої Крут та захисники Карпатської України біля Хуста, які, переважно будучи студентами, вступили у нерівний бій за незалежність. Найбільше вражає їхня надзвичайна сміливість та самопожертва. Вони були готові віддати життя за свободу своєї землі, навіть коли сили ворога значно переважали.

21. Намалюйте ілюстрацію до твору «Понад Хустом ворон кряче».

ілюстрацію до твору «Понад Хустом ворон кряче»

22. У пісні частково виокремлено засоби художньої виразності. Випишіть усі тропи в зошит.

Крім того, у творі наявні й інші тропи, наприклад:

23. Проєктна робота «Розсипане намисто». Кожна перлина намиста — фольклорний твір, записаний вами.

Цю історичну пісню я записав зі слів своєї бабусі, яка родом з Поділля. Вона розповідала, що цю пісню співали про народного месника Устима Кармалюка.

За Сибіром сонце сходить,

Хлопці, не зівайте,

Ви на мене, Кармалюка,

Всю надію майте!

Дев’ять літ я в Сибірі був,

Та не озорився,

А ще мене, Кармалюка,

Й сам чорт не боявся.

Зібрав собі славних хлопців,

Що ж кому до того?

Забрав скарби у багатих —

Розділив для вбогих.

А хто паном до нас прийде —

Не мине покари!

Для панів у нас є кулі,

А для жидів — загари.

Ой, пани ви, пани наші,

Не є на вас суду,

Гей, як прийде до вас кара —

Велике вам буде чудо!

Словник діалектизмів та застарілих слів:

Укладач сторінки: [Твоє ім’я та прізвище]

Порада: Якщо в класі є ще роботи, їх можна зшити разом, щоб утворилася ціла збірка «Розсипане намисто».