Вислови припущення, як слово [талан] пов’язане з темою.
Слово “талан” означає долю або щастя. Тема називається “Випробування долею”, тому це слово безпосередньо пов’язане з тим, як герої будуть проходити через життєві випробування у пошуках свого щастя.
Поміркуй, що означає вислів сплатити високу ціну. За що людина може «платити високу ціну»? Спрогнозуй, про що розповідатиметься в повісті Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною», скориставшись хмарою слів. Поясни значення слова розкріпачення.
Вислів “сплатити високу ціну” означає, що за щось дуже важливе, наприклад, за свободу, доводиться йти на великі жертви. Людина може платити високу ціну за волю, кохання, правду. Гадаю, у повісті йтиметься про боротьбу героїв за волю, і їм доведеться багато чим ризикувати. Розкріпачення — це звільнення селян від кріпацтва, тобто від залежності панам.
Поясни, як ти розумієш виділений уривок. Що символізують образи дикого тура й вола?
Цей уривок розповідає про те, що український народ, хоч і був у неволі, але не скорився до кінця. Віл символізує покірність і рабство, а дикий тур — це символ вільнолюбного духу народу, який, хоч і знесилений, але все ще прагне до свободи і готовий до боротьби.
На чому автор зосереджує увагу в пролозі?
У пролозі автор зосереджує увагу на тяжкому становищі кріпаків у 30-х роках XIX століття. Він показує, що люди не мирилися з неволею і масово тікали на вільні землі, попри жорстокі покарання та небезпеку.
Що свідчить про готовність людей піднятись на боротьбу?
Про готовність людей до боротьби свідчать розповіді старших про козацьку волю, а також масові втечі селян від панів. Вони тікали, залишаючи все, щоб здобути свободу, за яку колись боролися їхні предки.
З чим не хотів миритися Остап? Чи міг він щось змінити самотужки?
Остап не хотів миритися з панщиною та тим, що людей вважали власністю пана, як худобу. Він не міг терпіти, що пан розлучив його з коханою Соломією. Самотужки він не міг змінити всю систему, тому вирішив утекти, щоб здобути хоча б особисту волю.
Як поставилася Соломія до рішення Остапа втекти? Чому вона не могла змиритись із розлукою?
Соломія підтримала рішення Остапа, бо знала, що пан збирається його жорстоко покарати. Вона не могла змиритись із розлукою, бо сильно кохала Остапа, а її віддали заміж за нелюба. Життя без коханого було для неї нестерпним.
На який крок пішла дівчина, аби бути поряд із коханим? Як думаєш, легко чи важко їй було обрізати коси? Що символізує довге волосся?
Щоб бути разом з Остапом, Соломія перевдяглася в хлопця і обрізала своє волосся. Їй було дуже важко це зробити, бо коли перше пасмо впало додолу, вона відчула біль у грудях, і на очі навернулися сльози. Довге волосся для дівчини було символом її краси та жіночності.
Опиши почуття Остапа до втечі і тоді, коли він відчув себе на волі.
Перед втечею Остап відчував жаль за рідним краєм, але водночас і злість на панщину. Коли ж він переправився через Дунай і опинився на вільному березі, замість радості його охопило обурення. Він пригадав усі знущання і з ненавистю прокляв “трекляту країну, з її порядками”.
За що дорікала собі Соломія? Що вона відчула, заблукавши в очереті? Що, на твою думку, дало їй сили знайти дорогу в плавнях?
Соломія дорікала собі за те, що, пішовши по допомогу, не залишила ніяких знаків і боялася, що не знайде пораненого Остапа. Заблукавши, вона відчула жах і відчай. Сили боротися і йти далі їй дала любов до Остапа та неймовірна сміливість.
Опиши внутрішній стан пораненого Остапа.
Поранений Остап почувався самотнім і безпорадним. Його мучила гарячка і сильний біль. У маренні він розмовляв з уявним дідом, хвилювався за Соломію. Навіть перед лицем смерті він не боявся її, а лише шкодував, що їхня мрія про вільне життя може не здійснитися.
Які труднощі довелося подолати Остапу та Соломії на шляху до свободи? Чи зміцнило це героїв або, навпаки, зневірило?
Герої подолали багато труднощів: небезпечну втечу, переслідування, поранення Остапа, блукання в плавнях, голод, зустріч з вовком, пожежу. Ці випробування не зневірили їх, а навпаки, загартували і показали їхню силу духу та відданість одне одному.
Склади план основних подій другої та третьої частин твору. Назви кульмінаційні події цих частин.
План до другої частини:
- Переправа втікачів через Дунай.
- Напад козаків на березі.
- Втеча Остапа та Соломії в комиші.
- Зустріч з мельником Якимом.
- Будівництво плоту.
- Переправа на плоту через річку.
- Поранення Остапа на вільному березі.
Кульмінаційною подією другої частини є напад козаків під час переправи та поранення Остапа, коли, здавалося б, мета вже була так близько.
План до третьої частини:
- Соломія ховає пораненого Остапа в очереті.
- Дівчина вирушає на пошуки допомоги і блукає плавнями.
- Пожежа в плавнях і порятунок Соломії.
- Гарячка й марення Остапа.
- Зустріч пораненого Остапа з вовком.
- Соломія знаходить циган і просить про допомогу.
- Порятунок Остапа.
- Арешт Остапа разом із циганами.
Кульмінаційними подіями третьої частини є відчайдушна боротьба Соломії з вогняною стихією в плавнях та поєдинок пораненого Остапа з вовком.
Що мав на увазі Остап, говорячи: «Половина мене лежить на дні Дунаю, а друга чекає й не дочекається, коли злучиться з нею…»?
Це метафора: частина його життя й серця пішла разом із загибеллю Соломії в Дунаї; інша половина — він сам, скалічений і самотній, доживає, мріючи з’єднатися з нею після смерті.
Яке значення для розуміння змісту повісті має епілог? Про що ти дізнався / дізналася з нього?
Епілог показує наслідки “високої ціни” за волю: Соломія гине, а Остап виживає, працює сторожем, зранений тілом і душею, але з незламною пам’яттю про кохану. Він чує вітровий поклик Соломії, показує спину, “де списана його життєпись”, і визнає, що волю здобуто через кров і втрати. Це підсилює провідні теми: воля як найвища цінність, сила кохання, трагічна плата за свободу
Чи могли б Остап та Соломія жити по-іншому? Чи мали вони вибір здобути волю іншим способом?
Формально — могли лишитися в панщині або не тікати разом. Реально — ні: їхні характери і обставини штовхали на втечу, бо панщина принижувала гідність, а розлука руйнувала б любов. Інші “м’якші” шляхи (чекати на “кращі часи”, просити панів, тікати окремо чи кудись ближче) майже приречені: кордони, погоні, зрада, арешти робили такі спроби небезпечними й безперспективними. Вони свідомо обрали ризик і заплатили дорогою ціною — життям Соломії та понівеченою долею Остапа.
1. Літературний диктант «Життєвий та творчий шлях Михайла Коцюбинського». В електронному додатку дай відповіді на запитання.
Літературний диктант «Життєвий та творчий шлях Михайла Коцюбинського»
- У якому місті народився М. М. Коцюбинський? — У Вінниці
- Хто з членів родини мав найбільший вплив на формування світогляду Михайлика? — Дідусь
- Де навчався майбутній письменник після закінчення трирічної школи? — У духовному училищі в Шаргороді
- Що завадило М. Коцюбинському навчатися в духовній семінарії? — Брак коштів
- Назвіть першу професію Михайла Михайловича — Учитель
- Назвіть перше оповідання письменника — «Андрій Соловійко, або Вченіє світ, а невченіє тьма»
- У якому львівському журналі друкувалися його твори для дітей? — «Зоря»
- Який твір з’явився після перебування Коцюбинського у Молдавії? — «Дорогою ціною»
- До якого міста переїхав Михайло Михайлович разом з родиною? — Чернігів
- Назвіть прізвище українського письменника, у встановленні пам’ятника якому брав участь М. Коцюбинський — Шевченко
- У якому році вийшла повість «Дорогою ціною»? — 1901 рік
- Який твір з’явився після перебування митця в Карпатах? — «Тіні забутих предків»
2. Виконай тестові завдання в електронному додатку.
-
Кому належать слова: «За Дунай, у Січ із тобою… Приймаєш товариша чи не приймаєш?» Соломії.
-
Скільки років було Остапові? 22.
-
На півдні якої країни «стояло військо і заслоняло волю»? Бессарабії.
-
Чому Іван вирішив залишити рідне село? Втікав від панщини.
-
Селяни наддунайських сіл їздять битим шляхом у: Галац.
-
За якою річкою знаходилась Туреччина? Дунай.
-
Що робила Соломія, найнявшись до заможного болгарина? Перемивала вовну.
-
Що означає слово «хурман»? Візник.
-
Чим відбивався Остап від вовка? Палицею.
-
Що означає прислів’я «не їла душа часнику, не буде й смердіти»? Правильні дії (чиста совість).
-
Уявляючи себе козаком, Остап мріяв про: Коня із панської стайні.
-
Визначте художній засіб слів «душа рветься до сонця, а тіло тягне до себе чорна безодня». Метафора.
3. Назви головних персонажів повісті. Якими ти їх уявляєш? На що вони наважилися? Чи було легко героям ухвалити таке рішення?
Головні персонажі — Остап і Соломія. Остап — сильний, сміливий і волелюбний. Соломія — рішуча, віддана і мужня. Вони наважилися на втечу з кріпацтва, що було дуже небезпечно. Ухвалити таке рішення було нелегко, адже вони залишали рідний дім і йшли в невідомість.
4. Автор змінював назву твору: «На волю», «З неволі», «Воля», «Дорога воля», «За дорогу ціну», «Дорогою ціною». Як думаєш, чому він обрав саме останню назву?
На мою думку, автор обрав назву «Дорогою ціною», бо вона найточніше передає головну думку твору. Воля, про яку мріяли герої, не дісталася їм легко. За неї довелося заплатити надзвичайно високу ціну: життям Соломії та самотньою, понівеченою старістю Остапа. Ця назва підкреслює трагізм їхньої боротьби.
5. Визнач, до якого жанру належить твір Михайла Коцюбинського «Дорогою ціною»? Доведи свою думку.
Це пригодницька повість. Пригодницька, бо сюжет наповнений небезпечними пригодами: втеча, переслідування, пожежа.
6. Вікторина «Упізнай героя за реплікою».
- «Втечу… Піду за Дунай, може, ще там люди не пособачились…» — Остап.
- «Бунтар… гайдамака! Він мені людей баламутить!» — пан.
- «Тікаймо звідси, бо ті хлопи заб’ють нас, як мого дідуся в Умані» — пані.
- «Ну, хай тебе боронить і хова од лихого Мати Божа… Прощавай!» — Соломія.
- «Не так мені страшно ляха, як злість бере на наших людей: застромив віл шию в ярмо та й байдуже йому, тягне, хоч ти що…» — Остап.
- «З живого шкуру здеру, чисто оббілую… Я ж йому пригадаю, гайдамаці, Кодню…» — пан.
- «За Дунай, у Січ із тобою… Приймаєш товариша чи не приймаєш?» — Соломія.
- «Пропадай воно все пропадом… Піду і я світ за очі… Вже ж за тобою, хоч серцеві легше буде…» — Соломія.
- «Хіба я боюся смерті? Сохрани Боже!. Пошли, Господи, й завтра. Раз вмирати — не двічі. Вмер — і край, більш не встанеш» — Іван.
- «Бодай ти, запалася, треклята країно, з твоїми порядками!.» — Остап.
- «Та я з вами хоч у пекло… Що мені — страшно вмирати, чи що!» — Іван.
- «Дорого заплатив я за волю, гірку ціну дав…» — Остап.
7. У парі. Що для кожного / кожної з вас означає бути вільним / вільною? Чи доводиться вам відстоювати свою свободу вибору?
Бути вільним означає мати можливість самостійно приймати рішення, вільно висловлювати свої думки та обирати свій шлях у житті. Іноді доводиться відстоювати свій вибір, наприклад, пояснюючи іншим свої погляди чи захоплення.
8. У парі. Складіть «ланцюжок асоціацій» до слова воля.
Воля —> птах —> небо —> простір —> вітер —> мрія —> боротьба —> життя.
9. У парі. Побудуйте схему сюжетної лінії твору — романтичної чи пригодницької.
Сюжетна лінія пригодницької лінії:
- Експозиція: Розповідь про кріпацьку неволю і прагнення людей до свободи.
- Зав’язка: Остап дізнається про намір пана віддати його в солдати й вирішує тікати за Дунай.
- Розвиток дії: Соломія наздоганяє Остапа. Переправа через Дунай і поранення Остапа. Переховування в плавнях. Життя в циганській родині. Арешт Остапа.
- Кульмінація: Соломія з Іваном намагаються визволити Остапа, нападаючи на турецьких охоронців.
- Розв’язка: Загибель Соломії. Остап залишається живим, але самотнім і понівеченим на все життя.
10. Поміркуй над тим, чому Михайло Коцюбинський обрав тему кріпацтва.
Я думаю, Михайло Коцюбинський обрав тему кріпацтва, щоб показати незламний дух українського народу та його вічне прагнення до свободи. Він хотів нагадати, що воля — це найвища цінність, за яку люди були готові платити навіть життям. Також, можливо, він проводив паралелі з тогочасним суспільством, де теж існували різні форми гноблення, і закликав не миритися з несправедливістю.
11. Якби ти міг / могла змінити щось у творі, що б це було?
Якби я могла щось змінити, я б змінила фінал. Я б хотіла, щоб спроба визволення Остапа вдалася. Наприклад, щоб Соломії та Івану вдалося перемогти охоронців, і вони втрьох змогли б утекти й почати нове, вільне життя. Мені дуже шкода героїв, і хочеться вірити, що їхня боротьба могла б закінчитися щасливо.
12. Чи доводилося тобі переживати безвихідь? Опиши, що ти відчував / відчувала? Що, на твою думку, допомагає зберігати спокій та не панікувати в таких ситуаціях?
Так, доводилося відчувати розгубленість. У такі моменти головне — не панікувати, намагатися заспокоїтись і попросити допомоги у дорослих або друзів.
13. Склади фанфік до твору, у якому Остапу й Соломії таки вдалося здобути вимріяну волю.
Коли човен з Остапом наблизився, Соломія міцніше стиснула старий пістоль. Її постріл пролунав одночасно з ударом весла, яке Іван опустив на голову турка. Але цього разу куля влучила точно в ціль — інший турок, що саме цілився в них, скрикнув і впав у воду. Остап, побачивши це, зібрав усі сили, рвонувся і вибив зброю з рук третього охоронця. Почалася бійка. Іван, хоч і був малий на зріст, відволікав одного з турків, поки Остап розбирався з іншим. За кілька хвилин усе було скінчено. Остап перестрибнув у човен до Соломії. Вони, мокрі й знесилені, але щасливі, щосили гребли до берега. Там, у заростях, вони перевели подих. Вони були разом. І вони були вільні. Попереду чекало нове життя, сповнене випробувань, але тепер вони знали, що здолають усе, адже найдорожче — волю й кохання — вони вже вибороли.