Що спитав у нас Згадайко?
1. В яких вивчених раніше творах ви вже зустрічали мотив подорожі?
Наприклад, у повісті “Пригоди Робінзона Крузо” головний герой подорожує на морі і потрапляє на безлюдний острів. Там він змушений навчитися виживати, і врешті-решт він знаходить щастя на острові.
2. Чим подорож Джима Ґудзика відрізняється від подорожей героїв літературних творів Жуля Верна і Джека Лондона?
- Жуль Верн зазвичай представляє науково-фантастичні подорожі з детальними описами технічних аспектів і можливостей наукового прогресу (як у «20 тисяч льє під водою» або «Подорож до центру Землі»). Подорожі часто включають винаходи й експедиції, керовані бажанням відкриття та пізнання.
- Джек Лондон зосереджується на реалістичних і часто жорстоких виживаннях в дикій природі, де людина чи тварина борються з невблаганною силою природи (наприклад, «Поклик предків» або «Біле Ікло»). Його подорожі відзначаються внутрішнім зростанням персонажів через їхні боротьби та випробування.
- Міхаель Енде у своєму романі «Джим Ґудзик і машиніст Лукас» пропонує фантастичну подорож у вигаданий світ, де головні герої зустрічаються з драконами, містичними місцями та використовують чарівний паротяг. Їхні пригоди несуть в собі виховні моменти та ідеї доброти, дружби та взаємодопомоги.
3. Порівняйте сюжет повісті «Міо, мій Міо» та роману «Джим Ґудзик і машиніст Лукас»
Обидва твори є дитячими казками, які розповідають про фантастичні світи та пригоди маленьких героїв.
“Міо, мій Міо” Астрід Ліндгрен розповідає про хлопчика, який переноситься з нашого світу в чарівну країну, де він виявляється принцом і має виконати доленосне завдання.
“Джим Ґудзик і машиніст Лукас” від Міхаеля Енде також розповідає про пригоди маленького хлопчика і його друзів, але в більш відкритому світі з різноманітними істотами та місцями.
Хоча обидва твори мають фантастичний характер, “Джим Ґудзик і машиніст Лукас” фокусується більше на дружбі та пригодах, тоді як “Міо, мій Міо” має більш виражену тему добра і зла, та відповідальності за долю світу.
4. Визначте спільні та відмінні риси в образах, які є уособленням зла у творах Астрід Ліндгрен та Міхаеля Енде
Образи зла у творах Астрід Ліндгрен та Міхаеля Енде:
- В “Міо, мій Міо” зло уособлюється у фігурі Като, жорстокого володаря, який викрадає та мучить дітей.
- В “Джим Ґудзик і машиніст Лукас” зло представлене через піратів, дракониху, її школу, де дітей тримають у полоні та знущаються з них.
В обох творах зло показане як зовнішня сила, що загрожує героям, проте в “Міо, мій Міо” воно має більш глибокий філософський зміст, пов’язаний із боротьбою добра і зла в світі.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
Працюємо над змістом твору
1. Що вам відомо про острів Недогадію та його мешканців?
Недогадія - маленький острів посеред океану. На ньому живуть король Альфонс, два підданих - пан Неталан і пані Штоцкер, машиніст паротяга Лукас та його паротяжиха Емма.
2. Який дивний пакунок привіз листоноша на острів?
Листоноша приніс посилку з маленьким чорношкірим немовлям Джимом всередині. Адреса була з помилками, а замість відправника стояла цифра “13”.
3. Розкажіть про життя Джима у Недогадії та хто стали його найбільшими друзями?
Джим виховувався пані Штоцкер. Його найкращими друзями стали Лукас та його паротяжиха Емма.
4. Чому Лукас, Емма і Джим вирішили залишити острів?
Через брак місця на острові для дорослого Джима, Лукас, Емма і Джим вирішили тікати з Недогадії.
5. Чим героїв вразила країна Мандала?
Мандрівників вразила казкова краса та багатство Мандали, а також мудрість і давні традиції її мешканців.
6. Яке нещастя спіткало імператора Мандали?
Дочку імператора Мандали Лі Ши викрали пірати й продали драконисі.
7. Чому Лукас і Джим вирушили на пошуки Лі Ши?
Лукас і Джим дізналися, що Лі Ши ув’язнена в Недоладії - місті Драконів. Вони вирішили врятувати принцесу.
8. Розкажіть, які жахливі випробування пережили Лукас, Джим і Емма у пошуках Недоладії.
Друзі подолали небезпечну Долину Сутінків, пустелю Край Світу, зустріли вигнанця-дракона Непомука. Емма ледь не загинула, але Джим врятував її.
9. Як друзі змогли проникнути в місто Драконів?
Емму замаскували під дракониху, щоб ошукати сторожу біля входу в місто Драконів
10. Розкажіть про школу пані Кутняк та її учнів
Школа пані Кутняк була в’язницею для викрадених дітей. Їх мордували навчанням, били за неправильні відповіді.
11. Що Лі Ши розповіла про своє викрадення? Кого вона звинувачувала у своєму горі в першу чергу?
Лі Ши розповіла, що пірати викрали її й продали драконисі. Вона звинувачувала в першу чергу себе, бо не послухалася і пішла занадто далеко від палацу.
12. Що дізнався Джим Ґудзик про своє походження і те, як він опинився в Недогадії?
Джим дізнався, що саме дракониха була адресатом посилки з ним. А число “13” означало банду піратів.
13. Поясніть значення загадкового числа 13 в історії Джима і Лі Ши
Число 13 є ключем до розгадки таємниці походження Джима і Лі Ши, адже саме банда з 13 піратів викрала їх обох.
14. Як троє друзів врятували дітей із полону драконихи і дісталися Мандали?
Лукас і Джим перемогли дракониху у битві. Потім всі втекли з міста Драконів річкою на паротязі Еммі. Їх винесло в Мандалу, де радісно зустріли як героїв.
Узагальнюємо і підсумовуємо
15. Схарактеризуйте головних героїв твору Міхаеля Енде
Лукас - добрий, сильний, відважний машиніст паротяга. Джим - сміливий і кмітливий хлопчик. Лі Ши - розумна і ніжна принцеса.
16. Які риси характеру допомагають Джиму Ґудзику і машиністу Лукасу вистояти у небезпечних ситуаціях?
Джиму і Лукасу допомагають сміливість, кмітливість, винахідливість, упевненість у собі.
17. За допомогою яких образів автор роману зобразив протистояння добра і зла?
Протистояння добра і зла показано через образи героїв та лиходіїв: Лукас, Джим, Лі Ши проти драконихи, піратів, пані Кутняк.
18. Доведіть, що справжня дружба долає у творі будь-які випробування
Попри небезпеки, Лукас і Джим залишаються вірними один одному. Це допомагає їм врятувати дітей і подолати всі труднощі.
19. Які життєві цінності утверджуються у романі «Джим Ґудзик і машиніст Лукас»?
Утверджуються цінності дружби, відваги, справедливості, прагнення допомогти слабшим.
20. Як Лі Ши доводить необхідність навчання для кожної дитини?
Лі Ши каже, що завдяки вмінню писати вона змогла надіслати листа батькові і її врятували. Так вона доводить важливість навчання.
Застосовуємо теоретичні поняття
21. У романі Міхаеля Енде знайдіть і випишіть приклади фантастичних подій та образів
Приклади фантастичних подій та образів:
- Дракони та дракониха
- Місто Мандала та його чарівні мешканці
- Політ на паротязі по повітрю
- Перетворення пари на сніг у Чорних Скелях
22. Згадайте, що таке пейзаж
Пейзаж - це опис природи в літературному творі.
23. Порівняйте пейзажі у творах Джека Лондона і Міхаеля Енде
У Джека Лондона пейзажі похмурі, стримані, передають суворість півночі. В Енде пейзажі яскраві, фантастичні, дивовижні.
24. Зробіть висновок про те, яку роль виконують ці пейзажі в текстах
Пейзажі створюють настрій твору. У Лондона - сумний та напружений. В Енде - радісний, казковий.
25. Доведіть, що роман «Джим Ґудзик і машиніст Лукас» є пригодницьким
Це пригодницький роман, адже герої переживають захоплюючі пригоди, небезпечні ситуації, борються зі злом, рятують інших
Завдання від Фантазерчика
1. Об’єднайтеся в групи і виконайте проєкт із реклами для лялькової вистави за романом Міхаеля Енде.
2. Намалюйте афішу, яка би привабила увагу маленьких глядачів до вистави «Джим Ґудзик і машиніст Лукас».
3. Оберіть оформлення і намалюйте макети залу лялькового театру, його входу, сцени та костюмів акторів.
Ось кілька порад щодо виконання проєкту з реклами лялькової вистави:
1. Розділіться на групи: художники, дизайнери, маркетологи.
Художники:
- Малюють ескізи декорацій, костюмів, афіші
Дизайнери:
- Створюють 3D моделі театру, сцени, залу в спеціальних програмах
Маркетологи:
- Пишуть рекламні тексти, слогани
- Обирають канали розповсюдження реклами
2. Афіша має бути яскравою, з казковими персонажами. Можна зобразити Лукаса, Джима, Емму, драконів.
3. Оформлення зали в стилі казки або стімпанку. Сцена з елементами паротяга, вулканів, ляльковим замком. Костюми героїв мають відповідати описам з книги.
Сподіваюсь, ці поради стануть у пригоді! Успіхів у роботі над проєктом!