Зміст
Відповіді сторінка 253-254
1. Що вам відомо про дитячі роки письменниці Зірки Мензатюк?
Зірка Мензатюк народилася 21 жовтня 1954 року на Буковині. Її дід Танасій, який був січовим стрільцем, подарував їй збірку поезій Лесі Українки, яка стала її улюбленою книгою. Писати вона почала ще в другому класі, коли замість переказу написала цілу історію про ліс.
2. Закінчіть речення: Пригодницька повість — це…
…повість із загадковим, таємничим і динамічним сюжетом, де герої наражаються на несподіванки й небезпеки, але досягають мети.
3. Чи можна назвати твір «Таємниця козацької шаблі» історичним? Відповідь обґрунтуйте.
Так, твір можна назвати історичним, адже в ньому йдеться про козацьке минуле України, згадуються історичні події (наприклад, битва під Берестечком) і місця (замки та фортеці). Однак це не суто історична повість, оскільки в ній є елементи пригод і фантастики.
4. Виразно прочитайте перший уривок повісті «Таємниця козацької шаблі». Про що розповідається в ньому? Яке завдання дав пан Богдан Руснакам?
В уривку розповідається про патріотично налаштованого привида, який попереджає про небезпеку для цінної української реліквії — козацької шаблі. Пан Богдан попросив родину Руснаків знайти й врятувати цю реліквію.
5. Допишіть речення:
Після зустрічі з привидом Наталочка згадує про козацьку битву, яка відбулася під Берестечком у 1651 році. Це була битва між козаками (під проводом Богдана Хмельницького) і поляками.
6. Де Наталочка познайомилася з Антипком? Який план дій він запропонував під час знайомства?
Наталочка познайомилася з Антипком на бензозаправній станції. Антип запропонував їм розділитися: Руснаки поїдуть в одну фортецю, а вони — в іншу, щоб швидше знайти шаблю. Також він порадив відвідати Дубенський замок.
7. Вдаючись до вибіркового читання, відтворіть епізод, у якому описано Тараканівський форт. Як ви думаєте, чому він такий занедбаний? Якої проблеми торкнулася авторка?
Форт був вритий у землю, замаскований, мов кротяча нора. Там були двоповерхові каземати, вулиці серед руїн, пощерблена цегла, арки, склепіння, чорні ніші підземних ходів, а над тим — зелена колонада лісу. Форт був занедбаний через те, що його покинули і він поступово руйнувався. Авторка торкнулася проблеми збереження історичних пам’яток.
8. Віднайдіть у творі описи козаків. Як їх змальовує авторка і якими вони постають в уяві Наталочки? Якими ви уявляєте собі українських козаків і козацьке військо?
Авторка змальовує козаків зосередженими, зухвалими та насмішкуватими. В уяві Наталочки вони постають героїчними воїнами, готовими віддати життя за волю. Я уявляю козаків мужніми, сильними воїнами, відданими своїй землі та вірі, з довгими вусами і оселедцем на голові.
9. Складіть характеристику Наталочки, використовуючи методику гронування.
Наталочка
- Патріотична
- Цікавиться історією
- Відважна
- Допитлива
- Кмітлива
- Мандрівниця
10. Антипко запропонував Наталочці не розповідати батькам про їхній план, а діяти самостійно. Як ви вважаєте, чи правильно повелася дівчинка? Як би ви вчинили в такій ситуації?
Я вважаю, що Наталочка вчинила неправильно, не розповівши батькам про план Антипка. Він був підозрілим, тому варто було порадитися з дорослими. Я б розповів батькам про пропозицію Антипка і діяв би за їхньою порадою.
11. Чи є у вас родинні реліквії (ікони, вишиванки, сімейні обереги), які передають із покоління в покоління?
Так, у моїй родині є вишиванка, яку передають із покоління в покоління. Її вишила ще моя прабабуся.
12. Зірка Мензатюк пише про патріотичну родину Руснаків і привида, теж налаштованого патріотично. Кого вважають патріотами? Які почуття вас охоплюють, коли ви вдягаєте вишиванку?
Патріотами вважають людей, які люблять свою Батьківщину, віддані їй і готові захищати її інтереси. Коли я вдягаю вишиванку, відчуваю гордість за свою країну та народ.
14. Пригадайте з історії України відомості про козацьку добу, битву під Берестечком. Які з них використала авторка в повісті «Таємниця козацької шаблі»?
Авторка використала такі історичні відомості:
- Битва під Берестечком відбулася в червні 1651 року.
- У битві брали участь козацьке військо під проводом Богдана Хмельницького та татари проти польського війська на чолі з королем Яном Казимиром.
- Битва закінчилася поразкою козаків.
15. Розгляньте на с. 254 картини Юзефа Брандта «Вставайте, козаки» та Артура Орльонова «Битва під Берестечком». До яких епізодів у творі Зірки Мензатюк вони можуть стати ілюстраціями?
Картина Юзефа Брандта «Вставайте, козаки» може бути ілюстрацією до епізоду, де Наталочка бачить козацьке військо перед битвою під Берестечком, коли козаки готові до бою і рішуче налаштовані.
Картина Артура Орльонова «Битва під Берестечком» може бути ілюстрацією до епізоду самої битви, де відбувається запеклий бій між козаками та поляками, з використанням кінноти, гармат і шабель.
Домашнє завдання
1. Складіть план до прочитаного фрагмента повісті.
- Завдання від привида: Поява привида, розмова про шаблю, прохання про допомогу.
- Підготовка до подорожі: Збори Руснаків, вибір місця для подорожі (Берестечко).
- Зустріч з Антипком: Знайомство на заправці, розмова про шаблю, пропозиція розділитися.
- Подорож і Тараканівський форт: Дубно, Тараканівський форт, Наталочка заблукала.
- Берестечко: Козацькі Могили, видіння, знайомство з пластунами.
2. Опишіть, яким ви уявляєте Тараканівський форт, використовуючи допоміжні словосполучення: вритий у землю, мов кротяча нора; чорні ніші підземних ходів; темний тунель, що мав вивести до внутрішнього двору; чорніли порожні провали вікон.
Тараканівський форт – це вмурована у пагорб споруда, врита у землю, мов кротяча нора. Підходячи ближче, бачиш лише ліс та пагорби, але раптово перед тобою відкриваються двоповерхові каземати, що колись були вулицями, а тепер лише ледь помітна стежка серед високої кропиви. Руїни здіймаються вгору, ніби мертве місто посеред джунглів.
Чорні ніші підземних ходів зяють, як бездонні очі, запрошуючи у невідомість. Щоб потрапити до внутрішнього двору, потрібно пройти крізь темний тунель, що мав вивести до внутрішнього двору, де лунають лише відлуння твоїх кроків. Чорніли порожні провали вікон, нагадуючи про минулу велич і трагічну занедбаність цього місця. Все це створює моторошну тишу, що пробирає до кісток.
Відповіді сторінка 263-264
1. Які проблеми порушила авторка в повісті?
Авторка порушує такі проблеми:
- Збереження історичних пам’яток і національної спадщини.
- Патріотизм і любов до рідної землі.
- Протистояння добра і зла, чесності та користолюбства.
- Виховання молодого покоління через пізнання історії.
2. Як у цьому фрагменті поєднано реальне і фантастичне?
У повісті реальне (подорож Україною, історичні місця, козацькі битви) поєднується з фантастичним (привиди, видіння козацької битви, Антипко як нечиста сила). Це додає твору загадковості та динаміки.
3. Чи справдилися ваші читацькі очікування?
Так, повість виявилася захопливою, із несподіваними пригодами та цікавими історичними фактами. Очікування щодо щасливого фіналу також справдилися.
4. Доповніть план твору та створіть схему його композиції:
План твору:
- Зустріч із привидом і отримання завдання.
- Подорож Руснаків замками та фортецями України.
- Знайомство з Антипком і його підступні дії.
- Випробування Наталочки у Тараканівському форті.
- Видіння битви під Берестечком і знайомство з пластунами.
- Розгадка загадки про шаблю та її пошуки в Хотині.
- Протистояння з Антипком і перемога Руснаків.
Схема композиції:
- Зав’язка: Зустріч із привидом і завдання знайти козацьку шаблю.
- Розвиток дії: Подорож Україною, перешкоди від Антипка, пошуки реліквії.
- Кульмінація: Зустріч із власником шаблі в Хотині, втручання привидів і пластунів.
- Розв’язка: Повернення шаблі державі, перемога добра над злом.
- Епілог: Урочистості та нагородження Наталочки від пластунів.
5. Доведіть, що повість «Таємниця козацької шаблі» — епічний твір:
- У повісті відтворено випадок з життя головної героїні Наталочки та її родини – подорож у пошуках козацької шаблі. Хоча ми дізнаємося про їхні характери та минуле, твір не охоплює все їхнє життя.
- У повісті присутня мова автора від 3-ї особи, який розповідає історію. Також у творі багато діалогів між персонажами, що розкривають їхні характери та рухають сюжет. Монологів як таких немає.
- “Таємниця козацької шаблі” написана прозовою мовою.
- Характери розкриваються у вчинках, дії, мові, жестах, міміці. Наприклад, патріотизм Руснаків проявляється у їхній готовності допомогти в пошуках реліквії, а підступність Антипка – у його діях та розмовах.
- В основі твору лежить подія – пошук козацької шаблі, що розгортається у низку пригод та подій.
- Авторка розповідає про пригоди Руснаків, описує замки, фортеці, історичні місця, а також зовнішність та характери персонажів.
- “Таємниця козацької шаблі” є повістю.
6. Проведіть вибіркове читання і відшукайте всі запропоновані героями/героїнями твору варіанти відповіді на загадку Антипка. Чи можна ці припущення й епізоди, пов’язані з розгадуванням таємниці, назвати елементами детективу? Якщо так, то вкажіть, які ще елементи свідчать про те, що повість має ознаки детективу.
Варіанти відповіді на загадку Антипка:
- Наталочка припустила, що це може бути Олеський замок (через історію про шляхтича та Марціану).
- Василько вважав, що загадка стосується Олеська через його “тверді мури”.
- Руснаки припускали, що це може бути Кам’янець-Подільська фортеця.
- Остаточна відповідь — Хотинська фортеця (через згадку про Петра Сагайдачного).
Елементи детективу в повісті:
- Наявність загадкової події: Зникнення шаблі та необхідність її знайти.
- Приховування справжніх обставин: Антипко навмисно дає заплутані підказки, а справжнє місцезнаходження шаблі приховане до кінця.
- Розслідування: Руснаки та пластуни активно шукають шаблю, збирають інформацію, відвідують різні місця, щоб розгадати загадку Антипка.
- Побудова версій: Герої висувають різні версії щодо місця продажу шаблі, аналізують підказки та факти.
- Хибні сліди: Антипко навмисно заплутує сліди, спрямовуючи Руснаків у невірному напрямку (наприклад, в Підгорецький замок замість Олеського).
- Розкриття таємниці.
7. Які засоби змалювання характерів застосувала авторка? Заповніть таблицю, використовуючи цитати з твору.
Персонаж | Засоби змалювання характеру | Цитати |
---|---|---|
Наталочка | Дії, мова, думки | ”Мені самій цікаво. І ми не просто мандруємо, ми ще й… маємо дуже важливу справу.” |
Родина Руснаків | Вчинки, діалоги | ”Мама виклала пишну зачіску… Тато вдягнув вишиванку, мабуть, для того, щоб привид не подумав, буцімто Руснаки не патріоти.” |
Северин і пластуни | Зовнішність, дії | ”Хлопці стояли, мов гетьманичі: поважні, виструнчені, акуратні — по всьому видно, що то українські лицарі.” |
Привид козака | Жести, поведінка | ”Привид закивав головою, закланявся. Він вочевидь був чемною людиною й передусім вітався.” |
Антипко і його батьки | Мова, зовнішність | ”Він був елегантний і модний до неможливості… тільки на маківці настовбурчувалося двома невеличкими горбочками.” |
Продавець і покупець | Дії та мова | ”Миршавий також знітився й зіщулився… ‘Я ж патріот… Я продам шаблю нашій рідній українській державі.’” |
8. Як письменниця описує шаблю? Знайдіть цей епізод у творі, зачитайте, проаналізуйте. Як ви уявляєте козацьку шаблю, яку врятували Руснаки? Спробуйте її намалювати.
Опис шаблі знаходимо в розділі 11:
”…Антипко хотів щось заперечити, та не встиг: той уже розгорнув зім’яту полотнину. В сутінках сяйнула гартована сталь. Це була справжня козацька шабля, схожа на місяць-молодик. У волинському торфі вона напрочуд добре збереглася. Руків’я мала просте, без золота й діамантів…”
Аналіз:
- Порівняння з місяцем-молодиком: Це поетичне порівняння підкреслює витонченість форми шаблі.
- Гартована сталь:** Вказує на якість та міцність зброї.
- Просте руків’я без оздоб: Свідчить про те, що шабля належала козаку-воїну, а не багатому шляхтичу.
- Добра збереженість: Підкреслює цінність шаблі як історичної реліквії.
Уява про шаблю:
Я уявляю козацьку шаблю як вигнутий клинок зі сталі, відшліфований до блиску. Руків’я дерев’яне, обтягнуте шкірою або тканиною, без зайвих прикрас. Лезо шаблі гостре та смертоносне, здатне розсікати ворогів у бою. Загалом, шабля виглядає просто, але водночас благородно та грізно.
9. Поміркуйте, висловіть і аргументуйте свою думку: чому сучасні українці мають пам’ятати описані історичні події?
Знання про минуле допомагає нам зрозуміти, хто ми є. Історія вчить нас на помилках минулого, щоб ми не повторювали їх у майбутньому. Пам’ять про героїчні вчинки наших предків надихає нас на патріотизм, любов до рідної землі та готовність її захищати. Історія допомагає нам шанувати традиції та культуру нашого народу, зберігати їх та передавати наступним поколінням.
10. Наведіть приклади з повісті, де Руснаки, Наталочка та пластуни виявляють активну громадянську позицію. А чи є активною ваша громадянська позиція?
Приклади активної громадянської позиції:
- Руснаки: Готовність допомогти пану Богдану в пошуках шаблі, попри труднощі та небезпеки.
- Наталочка: Рішучість у пошуках шаблі, навіть коли стикається з обманом та небезпекою.
- Пластуни: Готовність допомогти Руснакам у пошуках шаблі, а також їхнє прагнення зберегти історичну пам’ять.
Моя громадянська позиція:
Моя громадянська позиція полягає у вивченні історії України, повазі до традицій, підтримці української культури та готовності захищати свою країну.
11. Мандрівка виконує важливу роль у сюжеті твору. Які населені пункти побачила Наталочка по дорозі до Берестечка? Які замки і фортеці відвідали Руснаки? Знайдіть їх на карті та прокладіть географічний маршрут героїв повісті.
Населені пункти по дорозі до Берестечка:
Здвиж, Тетерів, Гоща, Ірпінь, Житомир, Новоград-Волинський.
Замки та фортеці, які відвідали Руснаки:
- Дубенський замок
- Тараканівський форт
- Олеський замок
- Підгорецький замок
- Кам’янець-Подільська фортеця
- Хотинська фортеця
13. Що ви знаєте про пластунів? Чому Наталочка раділа, що Северин приколов їй пластунську нашивку на рукав?
Інформація про пластунів:
Пласт — українська скаутська організація, яка виховує молодь у дусі патріотизму, відповідальності та активної громадянської позиції. Пластуни беруть участь у походах, таборах, навчаються різних навичок і розвивають свої лідерські якості.
Причина радості Наталочки:
Наталочка раділа, що Северин приколов їй пластунську нашивку на рукав, тому що це було визнанням її заслуг у справі порятунку козацької шаблі. Вона відчула, що стала частиною великої та дружньої пластунської родини, яка поділяє її цінності та переконання.
14. Яку угоду уклала Наталочка з Антипком? Чи знаєте інші твори, у яких укладали такі угоди і йшлося про продаж душі?
Наталочка уклала з Антипком угоду, за якою, якщо вона не врятує шаблю, то “муситиме брехати кожного дня”. (Розділ 7) Антипко додав, що з неї “вийде кмітливенька брехуха!”.
Приклади творів, де укладають подібні угоди (йдеться про продаж душі):
- “Фауст” Йоганна Вольфганга Ґете (Фауст укладає угоду з Мефістофелем).
- “Портрет Доріана Ґрея” Оскара Вайльда (Доріан укладає угоду, щоб залишатися вічно молодим, а старіє його портрет).
- Народні казки та легенди про угоди з чортом.
15. Обговоріть прочитану повість, використовуючи метод «Ромашка Блума».
Використаємо різні типи запитань, щоб обговорити повість:
-
Прості запитання (Що? Де? Як?):
- Що шукали Руснаки в повісті?
- Де відбуваються основні події повісті?
- Як Наталочка познайомилася з Антипком?
-
Уточнюючі запитання (“Наскільки я зрозумів/зрозуміла…”):
- Наскільки я зрозумів, головна ідея повісті – це важливість збереження історичної пам’яті?
- Наскільки я зрозуміла, Антипко був негативним персонажем, який хотів збагатитися на історичній реліквії?
-
Інтерпретаційні запитання (Чому?):
- Чому привид звернувся саме до родини Руснаків?
- Чому Антипко так прагнув отримати шаблю?
- Чому авторка поєднала в повісті реалістичні та фантастичні елементи?
-
Творчі запитання з часткою “б”:
- Що б сталося, якби Наталочка не погодилася на угоду з Антипком?
- Як би ви вчинили на місці Руснаків, якби вам запропонували знайти історичну реліквію?
- Що б ви змінили в кінці повісті?
-
Оцінювальні запитання:
- Як ви оцінюєте вчинок Наталочки, коли вона уклала угоду з Антипком?
- Чи є повість “Таємниця козацької шаблі” актуальною для сучасних читачів?
- Які позитивні та негативні риси ви побачили в характері Антипка?
-
Практичні запитання (“Як ми можемо…?”):
- Як ми можемо використовувати знання про історію, отримані з повісті, у повсякденному житті?
- Як ми можемо сприяти збереженню історичних пам’яток в Україні?
- Як ми можемо заохотити інших дітей до читання історичних пригодницьких повістей?
Домашнє завдання сторінка 264
1. Заповніть картку прочитаного твору.
- Назва твору: «Таємниця козацької шаблі»
- Сюжет (стислий переказ твору. 5—6 речень): Родина Руснаків отримує завдання від привида знайти загублену козацьку шаблю. Вони вирушають у подорож замками та фортецями України, де стикаються з перешкодами від Антипка та його родини, які також шукають реліквію з метою продажу. Наталочка потрапляє в різні небезпечні ситуації, але завдяки допомозі пластунів та власній кмітливості розгадує загадку Антипка. Зрештою, шаблю знаходять у Хотинській фортеці та повертають державі.
- Герої (дійові особи): Наталочка, родина Руснаків (мама, тато), привид козака, Антипко та його батьки, пан Богдан, пластуни (Северин, Василько), продавець і покупець шаблі.
- Жанр: Пригодницька повість з елементами детективу та казки.
- Тема твору і порушені проблеми: Тема - збереження історичної пам’яті та національної спадщини. Порушені проблеми: патріотизм, протистояння добра і зла, збереження історичних пам’яток, роль минулого у формуванні сучасності.
- Особисті оцінки і враження: Повість захоплююча, легко читається. Цікаво дізнаватися про історичні місця України. Завдяки пригодам Наталочки та її родини відчуваєш гордість за українську історію та культуру.
2. Опишіть екзотику одного із згаданих у повісті старовинних замків України. Можливо, ви відвідували якийсь із них? Поділіться власними враженнями.
Екзотика Кам’янець-Подільської фортеці:
Фортеця розташована на скелястому півострові, утвореному річкою Смотрич. Вона вражає своєю неприступністю та величчю. Мури фортеці, збудовані з каменю, ніби виростають зі скель, створюючи враження єдиного цілого з природою. Численні вежі фортеці, кожна з яких має свою назву та історію, додають їй неповторного колориту. З висоти фортечних мурів відкривається захоплюючий вид на каньйон річки Смотрич та місто Кам’янець-Подільський.
3. Створіть відеовідгук, колаж чи лепбук про прочитану книжку.
Привіт! “Таємниця козацької шаблі” – це супер книга!
Сюжет: Руснаки шукають козацьку шаблю, подорожуючи замками України. Їм заважає Антипко.
Герої: Наталочка – смілива дівчинка, родина Руснаків – патріоти, Антипко – підступний.
Місця: Дубенський замок, Хотинська фортеця та інші.
Теми: Патріотизм, історія, боротьба добра і зла.
Чому читати: Книга захоплює пригодами та знайомить з історією! Рекомендую!