Skip to content

Мар’яна Савка. Мій бог формує всю ніч батальйони... - відповіді

Posted on:23 листопада 2025 р.

ПЕРЕВІРЯЄМО

1. Написати вірш «Мій бог формує всю ніч батальйони…» Мар’яну Савку спонукали події

Б російсько-української війни

💡 АНАЛІЗУЄМО

2. У чому ви вбачаєте унікальність прочитаної поезії? Який рядок твору привернув вашу увагу?

Унікальність поезії полягає у зображенні бога не як далекої і байдужої сили, а як активного учасника боротьби, який стоїть пліч-о-пліч з людьми. Мене привернув рядок “Мій бог дозволяє мені не прощати / І називати усе як є”, бо він говорить про право на справедливий гнів і правду під час війни.

3. Опишіть настрій ліричної героїні. Якими почуттями, емоціями він сповнений?

Настрій ліричної героїні сповнений рішучості, болю, гніву та водночас віри. Вона переживає тривогу за країну, за дітей, відчуває право не прощати ворогові. Емоції героїні – це суміш відчаю через війну і водночас надії на перемогу, підтримку вищих сил.

4. Чому, на вашу думку, слово бог авторка пише з малої букви? Чи можна цей образ вважати узагальненим? Чому?

Авторка пише слово “бог” з малої букви, щоб наблизити цей образ до людини, зробити його особистим і зрозумілим. Так, цей образ можна вважати узагальненим, бо він втілює не лише релігійне божество, а й совість, справедливість, моральну силу, що живе в серці кожного українця під час війни.

5. Знайдіть рядки, у яких виражено всенародний характер боротьби. Чи робить це країну, яка перебуває в стані війни, сильнішою?

Всенародний характер боротьби виражено у рядках: “Мій бог не може поки що спати, / Коли вся країна на варту встає”. Так, це робить країну сильнішою, бо коли кожен громадянин долучається до захисту, ворогу важче перемогти об’єднаний народ. Єдність і спільна мета надають країні духовної і фізичної міці.

6. Зіставте вірш М. Савки «Мій бог формує всю ніч батальйони…» та репродукцію картини А. Гончарової «Невидимий захисний щит». Визначте спільні мотиви цих творів. Як ви думаєте, які душевні пориви, життєві устремління об’єднують двох авторок?

Спільними мотивами є тема захисту, духовної сили та божественного покровительства над Україною під час війни. Обидві авторки зображують невидиму, але потужну підтримку, що охороняє народ. Їх об’єднують патріотизм, віра у перемогу, прагнення зміцнити дух нації через мистецтво та бажання показати, що Україна не самотня у своїй боротьбі.

7. Визначте віршовий розмір поезії та спосіб римування.

Вірш написано амфібрахієм.

Спосіб римування – перехресний (АБАБ), де римуються перший і третій рядки, другий і четвертий: батальйОНИ – прокльОНИ, бОЇ – свОЇ.

🧠 МІРКУЄМО

8. Поясніть, як ви розумієте слова: «Мій бог толерує мої прокльони». Чи легко богові в цій ситуації залишатися толерантним? Як про це сказано в тексті?

Слова “Мій бог толерує мої прокльони” означають, що бог приймає гнів, відчай і біль ліричної героїні, не засуджує за гострі емоції під час війни. Ні, богові нелегко залишатися толерантним, про що свідчить рядок “І протирає скельця свої” — він втомлений, напружений, мусить чітко бачити, що відбувається, тримати себе в руках, хоч це дається важко. Також сказано “Мій бог не може поки що спати, / Коли вся країна на варту встає” — це показує виснаження, адже бог не може відпочити, поки триває біда.

9. Що означає бути толерантним / толерантною? Чи завжди вам вдається бути таким / такою?

Толерантність — це здатність приймати право іншого бути інакшим, повага до чужих кордонів та переконань. Проте толерантність має межу: вона закінчується там, де починається насилля чи несправедливість. Тому під час війни я не вважаю за потрібне бути толерантним до ворога. У мирному житті я намагаюся дотримуватися принципів поваги, хоча емоції іноді переважають.

VI. Підбиття підсумків. Рефлексія.

Робота на уроці була для мене емоційною та пізнавальною, бо ми аналізували твір, який описує сучасні події в Україні і перегукується з тим, що відчуває кожен із нас зараз.

Тема здалася мені дуже актуальною і глибокою, тому що вірш Мар’яни Савки показує війну не лише як бойові дії, а як духовну боротьбу, де навіть Бог стає на захист правди.

Своєю активністю на уроці я цілком задоволений / задоволена, адже мені вдалося зрозуміти приховані сенси поезії та висловити власне бачення того, що таке толерантність і справедливий гнів під час війни.

Мій настрій серйозний і водночас сповнений надії, адже такі твори додають віри в те, що ми не самі у цій боротьбі.