1. За кого або за що ви відчуваєте особисту відповідальність? Що для вас означає «бути відповідальним»?
Особиста відповідальність - це усвідомлення того, що ми відповідаємо за свої вчинки, рішення та їх наслідки. Для мене бути відповідальним означає:
- Виконувати свої обов’язки та обіцянки перед іншими людьми - сім’єю, друзями, колегами. Не підводити їх.
- Дбати про своє здоров’я та благополуччя, вести здоровий спосіб життя. Адже якщо я захворію чи зі мною щось станеться, це вплине на моїх близьких.
- Сумлінно ставитися до роботи чи навчання. Якісно виконувати свої завдання, постійно вдосконалюватися у своїй справі.
- Бути свідомим громадянином - дотримуватися законів, сплачувати податки, берегти довкілля, допомагати іншим.
Особисто я відчуваю відповідальність передусім за свою родину - батьків, братів/сестер, дружину/чоловіка, дітей. Моя мета - забезпечувати їх, підтримувати, захищати, виховувати. Також відповідальність за друзів, щоб бути для них надійною опорою. І за свою країну - робити все можливе для її розвитку та процвітання.
2. Яким/якою має бути справжній друг/подруга?
На мою думку, справжній друг/подруга має володіти такими якостями:
- Щирість, відвертість. З другом можна поділитися будь-чим, не боячись осуду чи зради.
- Вірність, надійність. Справжній друг завжди поруч і в радості, і в горі. Ніколи не зрадить.
- Безкорисливість. Дружба - це не про вигоду, а про взаємну симпатію та підтримку.
- Здатність прощати. У кожного бувають помилки, справжній друг зрозуміє і пробачить.
- Повага до особистості, поглядів, захоплень друга, навіть якщо вони відрізняються від власних.
- Здатність щиро радіти успіхам друга, а не заздрити.
- Готовність прийти на допомогу в будь-яку мить, навіть жертвуючи власними інтересами.
Отже, справжня дружба - це глибокий духовний зв’язок між людьми, заснований на довірі, відданості, спільності інтересів. Це один з найцінніших дарів у житті.
1. Чому дорослі не розуміли хлопчика?
Дорослі не розуміли хлопчика, бо:
- Вони не мали уяви і фантазії. Коли хлопчик показав їм свій малюнок удава, що проковтнув слона, вони побачили в ньому лише капелюх. Їм бракувало здатності побачити суть за зовнішньою формою.
- Дорослі були занадто практичні й приземлені. Їх цікавили лише факти, цифри й матеріальні речі. Вони не розуміли мрій і прагнень дитячої душі.
- Дорослі загубили в собі дитину. Вони забули, як це - дивитися на світ очима дитини, щиро дивуватися і захоплюватися.
2. Чи дали вони йому слушні поради?
Ні, дорослі не дали хлопчику слушних порад. Вони радили йому покинути малювання і зайнятися “серйозними” речами - географією, історією, арифметикою. Але це призвело до того, що хлопчик зневірився в собі і своєму таланті. Дорослі вбили в ньому художника.
1. Який емоційний стан переживав герой до аварії?
До аварії герой, судячи з усього, переживав самотність і відчуженість. Він жив “самотнім життям” і не мав нікого, з ким міг би по-справжньому поговорити. Його оточували лише “дивні” дорослі, які не розуміли його.
2. Чому, на вашу думку, у житті пілота з’явився маленький принц? Що між ними спільного?
Маленький принц з’явився в житті пілота невипадково. Вони обидва були самотніми мрійниками, не схожими на інших. Принц, як і пілот в дитинстві, щиро дивувався світу, любив ставити запитання. Між ними виник духовний зв’язок, вони стали друзями по духу. Маленький принц допоміг пілоту знову відчути себе дитиною і повірити в диво.
1. Чому оповідач боїться стати таким, як інші дорослі?
Оповідач боїться стати таким, як інші дорослі, тому що:
- Дорослі не розуміють і не цінують справжніх речей. В дитинстві вони не зрозуміли малюнків оповідача, порадили йому зайнятися “серйозними” справами замість малювання.
- Дорослі цікавляться лише цифрами, а не суттю. Оповідач не хоче стати таким, як вони - “котрі нічим не цікавляться, окрім цифр”.
- Дорослі забувають, що вони теж колись були дітьми. Вони втрачають здатність бачити й розуміти по-справжньому важливі речі.
2. З якою метою він вирішив написати книжку?
Оповідач вирішив написати книжку, щоб не забути свого маленького друга. Він хоче зберегти пам’ять про нього і ті важливі істини, яких навчився від маленького принца. Адже “це сумно, коли забувають друзів”.
1. Що смішного й мудрого сказав король?
Король сказав маленькому принцу декілька смішних і водночас мудрих речей:
- Наказав йому сісти, хоча принц і так просив дозволу сісти. Це смішно, але показує абсурдність влади короля.
- Сказав, що “від кожного треба вимагати тільки те, що він може зробити”, і що “основою влади має бути передусім розум”. Це мудрі думки про суть справжньої влади.
2. Чому дорослі видалися маленькому принцові «дивними»?
Дорослі видалися маленькому принцу дивними, бо:
- Король вимагав беззаперечної покори, хоча правив лише маленькою планетою.
- Честолюбець хотів, щоб його шанували, хоча був на планеті сам-один.
- Вони були зациклені на владі, славі, а не на справді важливих речах - дружбі, красі, відповідальності.
1. Чи правильне визначення дав честолюбець слову «шанувати»? Як ви розумієте значення цього слова?
Ні, честолюбець дав неправильне визначення слову “шанувати”. Він сказав, що шанувати - це визнавати, що він “найвродливіший, найкраще одягнутий, найбагатший і найрозумніший на планеті”. Але справжнє значення слова “шанувати” - це поважати когось, цінувати чиїсь чесноти та заслуги. Шанувати - означає ставитися до когось з повагою, а не лестити чи підлещуватися.
2. Що в поведінці чоловіка здалося маленькому принцові дивним?
Маленькому принцу здалося дивним, що честолюбець вимагав шанувати його, хоча був на своїй планеті сам-один. Тобто не було нікого, хто міг би його шанувати. Також честолюбець чув тільки похвалу на свою адресу і не слухав нічого іншого. Це свідчить про його пихатість і зарозумілість. Маленький принц не розумів сенсу такої поведінки.
Який секрет довірив лис маленькому принцові? Що означає цей секрет?
Лис довірив маленькому принцу такий секрет: “Ось мій секрет, він дуже простий: добре бачить тільки серце. Найголовнішого очима не побачиш”. Цей секрет означає, що справжню суть речей можна осягнути лише серцем, інтуїтивно відчути, а не побачити зовні. Найважливіше заховане від очей - це духовні цінності: любов, дружба, відданість. Розгледіти їх можна тільки душею. Лис навчив маленького принца, що треба дивитися серцем, а не очима.
АКТИВНОСТІ
Комунікація
1. Яким ви уявляєте маленького принца?
Маленький принц - це добрий, щирий і наївний хлопчик із золотистим волоссям і дзвінким голосом. Він має свій особливий погляд на світ, сповнений чистоти і мудрості. Маленький принц втілює в собі всі найкращі риси, притаманні дитячій душі - відкритість, безпосередність, здатність дивуватися і захоплюватися красою.
2. Що стало основою дружби пілота і юного героя?
Основою дружби пілота і маленького принца стало їхнє духовне споріднення. Обидва вони були самотніми мрійниками, не схожими на інших. Маленький принц, як і пілот у дитинстві, щиро дивувався світу, любив ставити запитання. Між ними виник особливий зв’язок, вони стали друзями по духу. Маленький принц допоміг пілоту знову відчути себе дитиною і повірити в диво.
3. Які дорослі трапилися на шляху маленького принца? Які аспекти суспільства втілені в них?
На своєму шляху маленький принц зустрів різних дорослих, які втілювали певні людські вади і аспекти суспільства:
- Король уособлював владу і марнославство.
- Честолюбець - пихатість і зарозумілість.
- П’яниця - слабкість і безвілля.
- Ділова людина - практицизм і меркантильність.
- Ліхтарник - сліпе виконання обов’язку.
- Географ - обмеженість і відірваність від реального життя.
4. Що хвилювало маленького принца у світі та людях?
Маленького принца хвилювало те, що дорослі загубили здатність бачити головне - красу, дружбу, любов. Вони були занадто заклопотані своїми справами, цифрами, владою, багатством. Маленький принц шукав у світі щирості, взаєморозуміння, сенсу життя. Його засмучувало, що люди не вміють дивитися на світ серцем, а не очима.
5. Прокоментуйте висловлення лиса: «Якщо хочеш мати друзів — приручи мене».
Висловлювання лиса “Якщо хочеш мати друзів - приручи мене” має глибокий філософський зміст. Лис пояснює маленькому принцу, що дружба - це відповідальність. Щоб стати другом, треба докласти зусиль, витратити час, щоб пізнати іншого, зблизитися з ним. “Приручити” означає створити зв’язок, стати потрібним одне одному. Дружба вимагає терпіння, турботи, вірності. Це і є секрет, який відкриває лис.
Аналіз та інтерпретація
6. Назвіть ознаки народної казки у творі Антуана де Сент Екзюпері.
У творі є такі ознаки народної казки:
- фантастичні персонажі, що розмовляють (Лис, Змія, Троянда);
- незвичайний сюжет, чарівні події (політ між планетами, зустрічі з дивними мешканцями астероїдів);
- перемога добра над злом (моральна перевага маленького принца над “дивними” дорослими).
7. Доведіть, що твір «Маленький принц» є притчею.
- у творі багато алегорій та символів (планета, баобаби, криниця та ін.), які мають прихований філософський зміст;
- персонажі втілюють певні людські риси і типи поведінки (король - владолюбство, ділок - практицизм і т.д.);
- твір містить повчальний зміст, морально-філософські роздуми автора про сенс життя, дружбу, кохання, відповідальність.
8. Розкрийте алегоричний зміст образів: пустеля, троянда, баобаби, лис, криниця, зірки.
- Пустеля - духовна самотність, відчуженість людей.
- Троянда - кохання, краса, жіноче начало.
- Баобаби - зло, яке треба викорінювати у своїй душі.
- Лис - мудрість, дружба, відданість.
- Криниця - духовна цінність, сенс життя.
- Зірки - мрії, надії, спогади про друзів.
Творче самовираження
9. Створіть малюнки (1—2) до улюблених епізодів твору. Доберіть до них цитати.
Створення малюнків до улюблених епізодів “Маленького принца”:
Я б обрала два епізоди для ілюстрування:
- Зустріч маленького принца з лисом. До цього малюнка підійшла б цитата: “Ось мій секрет. Він дуже простий: добре бачить тільки серце. Найголовнішого очима не побачиш”.
- Маленький принц дивиться на зоряне небо. Цитата: “Коли дивишся на небо вночі, то через те, що на якійсь із зірок живу я і на якійсь із них сміюся, тобі здаватиметься, ніби сміються всі зірки”.
10. Уявіть, що ви зустріли маленького принца. Про що б ви з ним поговорили? Напишіть діалог (12—15 речень).
Діалог з маленьким принцом (уявна зустріч):
- Добрий день, маленький принце! Я так багато про тебе читала. Дуже рада нашій зустрічі.
- Добрий день! Я теж радий познайомитися. Ти схожа на мого друга - пілота.
- Так, я теж люблю мріяти і фантазувати, як він. Скажи, а що для тебе найцінніше в житті?
- Найцінніше - це дружба. Як сказав мій друг лис: “Ти назавжди береш на себе відповідальність за тих, кого приручив”.
- Це дуже мудрі слова. А що б ти порадив нам, дорослим?
- Не забувайте, що ви теж колись були дітьми. Бережіть у собі дитину. І дивіться на світ серцем, а не тільки очима.
- Дякую за цінні поради! Я завжди буду про них пам’ятати. Щасливої тобі подорожі!
- До побачення! І не забувай, що “зорі сміються” для тебе.
11. Робота в групах. Придумайте сюжет про зустріч маленького принца з принцесою. Створіть комікс або аніме. Прокоментуйте.
Сюжет: Маленький принц під час своєї подорожі потрапляє на невідому планету. Там він зустрічає юну принцесу, яка дуже сумує на самоті. Принц розповідає їй про свою троянду, про те, як важливо кохати і відчувати відповідальність за тих, кого любиш. Принцеса розуміє, що теж хоче навчитися любити по-справжньому. Вона просить принца навчити її цьому. Разом вони доглядають за трояндами в саду принцеси, вчаться терпінню і ніжності. Поступово між ними зароджується дружба, а можливо, і перше кохання. Але принц мусить летіти далі. На прощання принцеса дарує йому насінину троянди, як символ їхньої дружби і любові, що буде жити вічно.
Коментар: Цей сюжет розвиває тему кохання і відповідальності, яка є центральною у творі. Образ принцеси доповнює галерею персонажів і дає змогу по-новому розкрити характер маленького принца, показати його здатність навчати інших життєвій мудрості.
Цифрові навички
12. Підготуйте пост або буктрейлер про книжку «Маленький принц». Розмістіть у безпечній соцмережі.
Ось мій варіант посту про книгу «Маленький принц» для розміщення в соціальній мережі:
«Маленький принц» Антуана де Сент-Екзюпері - це не просто дитяча казка, а глибока філософська притча про найважливіші життєві цінності.
Головний герой - мрійливий хлопчик з далекої планети, який подорожує Всесвітом у пошуках друзів і сенсу життя. На своєму шляху він зустрічає різних дивних дорослих - короля, честолюбця, ділка, ліхтарника, географа. Але ніхто з них не може відповісти на головні питання маленького принца.
І лише на Землі він знаходить справжню мудрість - у розмовах з Лисом і Змією, у спогляданні прекрасної троянди, у дружбі з Пілотом. Лис відкриває принцу секрет: «Найголовнішого очима не побачиш, зорко лише серце». А Пілот розуміє, що «всі дорослі спочатку були дітьми, тільки мало хто з них про це пам’ятає».
Ця книга вчить цінувати справжню дружбу, красу, любов, вірність. Вона нагадує, як важливо зберегти в собі дитину, здатність щиро дивуватися світу. І як необхідно відповідати за тих, кого приручив.
«Прощавай, - сказав Лис. - Ось мій секрет, він дуже простий: зорко лише серце. Найголовнішого очима не побачиш».
Раджу кожному - і дітям, і дорослим - знайти час для цієї мудрої та зворушливої книги. Вона може змінити ваше життя, як колись змінила життя її автора і мільйонів читачів у всьому світі.
«Усі ми родом з дитинства», і «Маленький принц» допомагає повернутися туди, щоб по-новому побачити світ і себе. Приємного читання!
Дослідження і проєкти
13. Дослідіть властивості баобабів і підготуйте повідомлення. Чому саме це дерево обрав письменник для сюжету у своїй книжці?
Баобаб - унікальне дерево, яке має багато цікавих властивостей:
- Може досягати величезних розмірів - до 25 м у висоту і 50 м в обхваті стовбура. Живе до 5000 років.
- Має товстий стовбур, в якому накопичує вологу (до 120 000 л). Це дозволяє йому виживати в посушливих умовах.
- Листя, квіти, плоди і кора баобабу їстівні, містять багато поживних речовин. Місцеві жителі Африки використовують їх в їжу.
- З волокон кори виготовляють міцні мотузки, тканини, кошики. Деревина йде на будівництво човнів.
- Баобаб дає притулок багатьом тваринам і комахам, його називають “деревом життя”.
Гадаю, Сент-Екзюпері обрав баобаби символом зла в своїй книзі через їхні вражаючі розміри. Вони можуть “розірвати маленьку планету”, тобто заполонити і знищити внутрішній світ людини, якщо вчасно не викорінювати паростки зла в душі.
14. Підготуйте проєкт на тему «Небесні тіла у книжці “Маленький принц”». Створіть постер, прокоментуйте.
[Зображення зоряного неба. В центрі - силует Маленького принца, що дивиться на зірки. Навколо - планети, астероїди, комети з цитатами з книги]
- “Астероїд Б-612” - рідна планета Маленького принца, символ внутрішнього світу людини.
- “Захід сонця” - улюблене видовище принца, символ краси і мрійливості.
- “Зірки” - символ дружби і пам’яті: “Коли ти подивишся вночі на небо, то через те, що я житиму на одній з них, через те, що я сміятимусь на одній з них, для тебе це буде так, ніби сміються всі зірки”.
- “Пустеля” - символ самотності і духовної спраги, яку відчуває принц на Землі.
Отже, небесні світила в казці Сент-Екзюпері - це не просто тло, а глибокі символи, що розкривають основні ідеї твору: важливість дружби, любові, краси, боротьби зі злом в душі.
Життєві ситуації
15. Чи відомий вам стан самотності? Як ви долаєте його?
Так, стан самотності мені знайомий. Думаю, кожна людина час від часу відчуває самотність, навіть якщо має сім’ю і друзів. Адже самотність - це передусім внутрішній стан душі. Щоб подолати його, я намагаюся:
- Спілкуватися з рідними та друзями, ділитися з ними своїми переживаннями. Щирий діалог допомагає не почуватися самотнім.
- Займатися улюбленими справами - читати, малювати, гуляти на природі. Це допомагає переключитися з сумних думок на позитив.
- Робити добрі справи для інших - допомагати тим, кому ще важче. Відчуття власної потрібності долає самотність.
- Аналізувати причини своєї самотності. Можливо, варто щось змінити у своєму житті, ставленні до себе й людей.
Головне - пам’ятати, що стан самотності минущий. І ми самі здатні його подолати - своїми думками й діями.
16. Якби маленький принц опинився в сучасній Україні, хто з дорослих видався б йому «дивним»?
Гадаю, якби маленький принц опинився в сучасній Україні, йому видалися б “дивними” такі дорослі:
- Політики, які дбають передусім про власні рейтинги та статки, а не про людей.
- Бізнесмени, які заради наживи готові нехтувати мораллю, руйнувати природу.
- Байдужі обивателі, які живуть за принципом “моя хата скраю”, не переймаються проблемами суспільства.
- Фанати соцмереж, які більше цінують віртуальне спілкування, ніж живе.
- Снобістські модники, для яких зовнішній блиск важливіший за внутрішню красу.
- Фальшиві патріоти, які лише говорять про любов до Батьківщини, але нічого не роблять для її розвитку.
Водночас маленький принц знайшов би в Україні й чимало “не дивних” дорослих - щирих, відкритих, небайдужих. Тих, хто зберіг у душі щось від маленького принца. І зрозумів би, що українці - талановитий народ, здатний творити дива, попри всі негаразди.
17. Чого навчають сучасних дітей і підлітків маленький принц і пілот?
Маленький принц і пілот навчають сучасних дітей і підлітків:
- Цінувати справжню дружбу і любов. Адже “найголовнішого очима не побачиш - добре бачить тільки серце”.
- Бути відповідальними за тих, кого приручив, кого любиш. “Ти назавжди береш на себе відповідальність за всіх, кого приручив”.
- Не втрачати в дорослому житті дитячої безпосередності, вміння щиро дивуватися світу. Бо “всі дорослі спочатку були дітьми, тільки мало хто з них про це пам’ятає”.
- Берегти свою планету, викорінювати “баобаби” у своїй душі - зарозумілість, жадібність, байдужість. “Є таке тверде правило. Встав уранці, умився, привів себе в порядок - і відразу ж приведи в порядок свою планету”.
- Шукати свій сенс життя, своє призначення. Як ліхтарник, який “вірний своєму слову”, чи лис, для якого найголовніше - дружба.
18. Уявіть, що у вас є власна планета. Як би ви влаштували на ній своє життя? Якими принципами керувалися б?
Якби у мене була власна планета, я б влаштувала на ній життя за такими принципами:
- Гармонія з природою. Дбайливе ставлення до всього живого, раціональне використання ресурсів, збереження краси і чистоти довкілля.
- Любов і дружба - головні цінності. Щирі стосунки, взаємодопомога, вірність, відповідальність за близьких.
- Розвиток талантів і здібностей кожного мешканця планети. Можливість займатися улюбленою справою, творити, пізнавати світ.
- Простота і поміркованість у побуті. Відсутність надмірностей, культу речей і грошей. Головне - духовні цінності.
- Мир і співробітництво з іншими планетами. Обмін знаннями, культурні зв’язки, допомога тим, хто її потребує.
- Збереження дитячої безпосередності у дорослих. Вміння радіти життю, фантазувати, дивитися на світ широко відкритими очима.
Загалом, це була б планета, де панують любов, краса, творчість і гармонія. Як казав Маленький принц, “дивитися треба серцем” - і тоді життя наповнюється справжнім сенсом.