Запитання та завдання зі сторінки 119
1. Поясніть походження терміна середні віки.
Термін “середні віки” почали використовувати італійські письменники та історики у XV столітті, щоб позначити історичний період між падінням Західної Римської імперії та епохою Відродження.
2. Які часові межі охоплює історичний період Середньовіччя в Західній Європі?
Історичний період Середньовіччя в Західній Європі традиційно охоплює час з V до XIV століття.
3. Що стало причиною руйнування Римської імперії та всього античного світу?
Причиною руйнування стала навала варварських племен, переважно германців, під ударами яких у 476 році впала Західна Римська імперія.
4. Поясніть, якими були наслідки знищення античної культури.
Наслідками знищення античної культури стали руйнування безцінних пам’яток, таких як храми, скульптури та рукописи. Також занепали ремесла і торгівля, а антична література й театр були втрачені, оскільки не цікавили завойовників.
5. Порівняйте зображення Форуму в Римі у розділі «Давньоримська культура та література» (сторінка 60) і в розділі «Література середньовічної Європи» (сторінка 116). Зробіть висновок про зміни, що відбулися в межах лише одного міста після руйнування античного світу.
Після руйнування античного світу на площах і вулицях колишньої столиці випасали худобу, що свідчить про глибокий занепад міста.
6. Як і чому в середні віки змінилося ставлення до людини? Що стало причиною тлумачення людини як істоти слабкої, яка може отримати підтримку лише в церкви?
Ставлення до людини змінилося під впливом християнства. Церква утвердила уявлення про людину як про слабку і грішну від природи істоту, що потребує постійних настанов і не може протистояти спокусам. Причиною такого тлумачення стали біблійні оповіді про вигнання людей з раю та розп’яття Спасителя, тому вважалося, що підтримку людина може отримати лише в церкві через покаяння та спокуту гріхів.
Запитання та завдання зі сторінки 122
1. Поясніть причини розквіту релігійної літератури.
Причиною розквіту релігійної літератури став абсолютний авторитет церкви в добу Раннього Середньовіччя, її вплив на всі сфери життя, а також те, що духовенство було єдиним освіченим прошарком суспільства. Література релігійного змісту мала на меті зміцнювати віру, повчати людей та слугувати потребам церкви.
2. У чому середньовічні богослови вбачали головне завдання мистецтва?
Середньовічні богослови вважали, що головне завдання мистецтва — спрямовувати людину до Бога та його церкви. Тому в Європі виникло християнське мистецтво, тісно пов’язане з релігією.
3. Прокоментуйте думку видатного середньовічного богослова Бернара Клервоського (1091–1153) про те, що митець не повинен своїми творами відволікати людей «від роздумів над Законом Божим».
Думка Бернара Клервоського відповідає загальним уявленням тієї епохи. Мистецтво мало виконувати релігійно-виховні завдання. Краса і пристрасті засуджувалися як диявольські спокуси, тому будь-який твір, що відволікав від думок про Бога, вважався шкідливим, адже головною метою було спрямувати людину до покаяння та спокути гріхів.
4. Дайте загальну характеристику літератури періоду Зрілого Середньовіччя.
У період Зрілого Середньовіччя (XI–XIV століття) частка світської літератури значно зросла і потіснила релігійну. У цей час розквітли такі жанри:
- Героїчний епос, у якому оспівували подвиги героїв-воїнів, боротьбу за віру та ідею національної єдності.
- Лицарська література, зокрема романи та поезія. У лицарських романах герой здійснював подвиги заради власної слави та слави Прекрасної Дами, а не заради батьківщини. У них часто були присутні казкові елементи, такі як дракони та чаклуни.
- Лицарська поезія (лірика трубадурів) оспівувала воїнську звитягу та витончені почуття до Дами серця, яку сприймали як досконалу неземну істоту.
- Міська література та драма, що виникла з церковних богослужінь. На міських площах ставили містерії (інсценізації біблійних епізодів) та фарси (комічні п’єси на побутові теми).
Готуємося до роботи з твором (сторінка 124)
1. Що вам відомо про життя видатного італійського поета Данте Аліг’єрі?
Данте Аліг’єрі народився у травні 1265 року у Флоренції в небагатій лицарській родині. Він був освіченою людиною, вивчав богослов’я та природничі науки, займався політикою, через що став вигнанцем з рідного міста. Останні роки життя провів у Равенні, де й помер у вересні 1321 року під час дипломатичної поїздки.
2. У чому полягає значення творчості Данте Аліг’єрі в історії європейської культури?
Творчість Данте завершує добу Середньовіччя в європейській літературі та поєднує світогляд середніх віків з гуманізмом Відродження. Він відобразив нове розуміння людини та її цінностей і став першим автором, який почав писати народною італійською мовою, а не лише латиною.
3. Які події лягли в основу книги Данте «Нове життя»?
В основу книги лягло кохання Данте до жінки, на ім’я Беатріче. Їхні рідкісні зустрічі, його нерозділене почуття, яке він вважав духовним народженням, та її передчасна смерть стали центральними подіями твору.
4. Розкажіть, що ви знаєте про Беатріче.
Беатріче була реальною жінкою, а не вигаданим персонажем. Її справжнє ім’я — Беатріче Портінарі. Вона була донькою багатого флорентійця та дружиною банкіра, померла молодою, у 24 роки. Для Данте вона стала земним втіленням небесного ідеалу, яку він оспівував у своїй поезії.
Запитання та завдання зі сторінки 125
1. Виразно прочитайте сонет 11.
Я прочитав сонет.
2. Як впливають на оточуючих лише вигляд і голос Беатріче? Знайдіть у тексті сонета цитати на підтвердження своєї думки.
Лише вигляд і голос Беатріче справляють на оточуючих величезне враження, роблячи їх кращими. Її погляд приносить щастя, а її вітання змушує серця тріпотіти. Від її присутності зникають гординя та гнів, а її голос наповнює серця смиренням.
- Цитати з тексту: “На кого гляне, ощасливить вмить”, “Тріпоче серце від її вітання”, “Гординя й гнів од неї геть біжить”, “Хто чув її, – смиренність дум свята Проймає в того серце добротливо”.
3. Яким є ставлення Поета до Беатріче?
Поет ставиться до Беатріче з обожнюванням та благоговінням. Він сприймає її як втілення Кохання і небесної чистоти, називаючи її “нове й прекрасне диво”.
4. Данте сприймає свою кохану як земну жінку, у якої можуть бути звичайні людські вади, чи ідеалізує її? Відповідь обґрунтуйте.
Данте ідеалізує свою кохану, він не сприймає її як звичайну земну жінку. У сонеті він наділяє її надлюдськими рисами: її погляд несе Кохання, голос дарує смирення, а посмішка настільки дивовижна, що її неможливо описати словами. Поет бачить у ній неземний ідеал, а не реальну жінку з можливими недоліками.
6. Доведіть, що в центрі уваги Поета — високе почуття, здатне облагородити людину.
У центрі уваги Поета — високе почуття, яке змінює людей на краще. Це доводять рядки сонета, де описується вплив Беатріче: її погляд робить усіх щасливими (“На кого гляне, ощасливить вмить”), а від її присутності зникають негативні риси, такі як гординя і гнів (“Гординя й гнів од неї геть біжить”). Її голос наповнює серця смиренням і добрими думками (“Хто чув її, – смиренність дум свята Проймає в того серце добротливо”). Сам Данте був переконаний, що завдяки такому коханню людина народжується вдруге — духовно.
7. У чому полягає особливість сприймання жінки і кохання в сонеті Данте та в добу Середньовіччя?
В добу Середньовіччя церква часто засуджувала красу і пристрасті як диявольські спокуси. Проте в лицарській літературі, традиції якої наслідує Данте, виник культ Прекрасної Дами. Особливість сприйняття в сонеті полягає в тому, що жінка і кохання до неї ідеалізуються. Беатріче сприймається не як звичайна земна жінка, а як досконала неземна істота, втілення небесного ідеалу. Кохання до неї — це не гріховна пристрасть, а високе почуття, що очищує душу.
8. Доведіть, що поет схиляється перед своєю Прекрасною Дамою, як перед святою. Поясніть значення слова обожнювання.
Поет схиляється перед Беатріче, як перед святою, тому що приписує їй божественні риси. Її вплив на людей схожий на дію святості: вона змушує грішників каятися (“Спокутуючи гріх свій самохіть”), а її посмішка — це “нове й прекрасне диво”, яке неможливо описати словами. Таке ставлення відповідає культу Прекрасної Дами, який був пов’язаний із культом Богородиці.
Обожнювання — це ставлення до когось як до божества, поклоніння, безмежна повага і любов.
9. Визначте тему та ідею сонета 11.
Тема: зображення возвеличеного образу коханої та її дивовижного, облагороджуючого впливу на світ і людей.
Ідея: уславлення ідеального кохання як божественної сили, що здатна духовно переродити людину, очистити її від гріхів та наблизити до досконалості.
10. Згадайте з вивченого у 5 класі, які твори ми називаємо віршами.
Віршами ми називаємо невеликі літературні твори, написані віршованою мовою, якій властиві рима та ритм.
11. У чому відмінність між віршовою і прозовою мовою?
Відмінність полягає в тому, що віршова мова має чітку організацію — вона поділяється на рядки, має ритм і риму. Прозова мова схожа на звичайне повсякденне мовлення і не має такої строгої структури.
12. Згадайте назви ліричних творів, які ви вивчали на уроках зарубіжної літератури у попередніх класах.
У попередніх класах ми вивчали такі ліричні твори: «Коли настав чудовий май» Генріха Гейне, «Моя любов — рожевий квіт…» Роберта Бернса.
13. Ліричні твори яких поетів були присвячені темі кохання (7 клас)?
У 7 класі темі кохання були присвячені твори таких поетів, як Роберт Бернс («Моя любов — рожевий квіт…») та Генріх Гейне («Коли настав чудовий май»).
14. Що вам відомо про історію виникнення сонета і його будову?
Сонет як віршова форма виник в Італії у першій половині XIII століття, а його творцем вважається італійський адвокат Якопо да Лентіні. Сонет має строгу будову: він складається із 14 рядків, які поділяються на два катрени (чотиривірші) і два терцети (тривірші). Зазвичай перша частина (катрени) містить зав’язку, а друга (терцети) — розв’язку.
15. Визначте у сонеті «В своїх очах вона несе Кохання…» катрени і терцети.
У сонеті «В своїх очах вона несе Кохання…» катренами є перші два чотиривірші, а терцетами — останні два тривірші.
16. Складіть схему римування сонета Данте Аліг’єрі.
Схема римування сонета Данте Аліг’єрі «В своїх очах вона несе Кохання…» така:
- Катрени: охопне римування за схемою ABBA ABBA.
- Терцети: римування за схемою CDC CCD.
Виконуємо творчі завдання
Уявіть себе на місці Данте Аліг’єрі: ви сьогодні випадково побачили Беатріче і хочете розповісти про це у своєму особистому щоденнику. Напишіть не менше 10 речень про цю зустріч і всю гамму почуттів, яку ви пережили.
Сьогодні мій світ знову перекинувся, бо я випадково побачив її, мою донну Беатріче. Вона йшла вулицею, і мені здалося, ніби сам Господь послав на землю ангела, щоб показати людям взірець досконалості. Моє серце завмерло в грудях, а потім закалатало так шалено, що я ледве втримався на ногах. Я відчув, як кров відлила від мого обличчя, і я не зміг би вимовити й слова, навіть якби наважився. Вона пройшла повз, осяявши все навколо своїм світлом, і навіть не глянула в мій бік, але для мене цього було достатньо. Увесь гнів і всі темні думки покинули мою душу, залишивши по собі лише благоговіння і святу смиренність. Це почуття — справжнє духовне народження, початок того самого «нового життя». Я бачив, як інші перехожі зупинялися, проводжаючи її захопленими поглядами. Це кохання завдає мені невимовних страждань, бо вона недосяжна, як зірка в небі. Але водночас одна мить, коли я бачу її, дарує мені стільки щастя, що я готовий терпіти будь-які муки. Вона — не просто жінка, вона — диво, послане з небес, і моя душа навіки належить їй.
Картки для аналізу сонета
Уважно прочитайте та визначте ключові ознаки класичного італійського сонета.
Класичний італійський сонет — це вірш, який має 14 рядків. Він чітко ділиться на дві частини: перші дві строфи є чотиривіршами (катренами), а наступні дві — тривіршами (терцетами), тобто його будова виглядає як 4+4+3+3. Катрени в італійському сонеті можуть мати перехресне римування (схема ABAB ABAB) або кільцеве (охопне) римування (схема ABBA ABBA). Для терцетів використовуються схеми на зразок CDC DCD або CDE CDE. Також існують певні правила: не можна повторювати повнозначні слова, кожна строфа має завершуватися крапкою, а переносити частину фрази в інший рядок заборонено.
Як форма сонета допомагає зрозуміти смисл вірша та авторську позицію?
Форма сонета допомагає зрозуміти смисл вірша, оскільки вона має логічну структуру, яка відображає розвиток думки автора. Перший катрен зазвичай є тезою, тобто вводить тему. Другий катрен розвиває її або подає антитезу. У терцетах відбувається кульмінація і розв’язка, де автор формулює головну думку або висновок. Таким чином, структура веде читача від постановки питання до його вирішення. Крім того, катрени символізували матеріальні стихії, а терцети — духовний світ і триєдність Бога, показуючи шлях від земного до божественного, що розкриває позицію автора.