ЧУТТЯ ГАРМОНІЇ У СЛОВІ (поетичні твори Т. Шевченка, Лесі Українки, С. Чернілевського, І» Жиленко, І. Калинця та І. Андрусяка)
Завдання 1—8 мають по два варіанти відповіді: «так» і «ні». Поставте позначку у відповідній колонці.
1 У творі Т. Шевченка «Думка» зображено сум козака Івана Підкови на чужині.
Ні. У творі зображено сум безіменного козака на чужині.
2 Лірична героїня вірша «Як дитиною, бувало…» захоплюється не гордими переможцями чи вродливими королівнами, а незламними людьми.
Так
3 У вірші Лесі Українки «Тиша морська» наявні образи малого човенця та золотистої стежечки.
Так
4 Хорей — двоскладова стопа з наголосом на другому складі.
Ні. Хорей — це двоскладова стопа, у якій наголос падає на перший склад
5 Вірш І. Жиленко «Підкова» прикрашають образи Діда Мороза та музикальної скриньки.
Ні. У вірші «Підкова» Ірини Жиленко є образ Діда Мороза, який загубив золоту підкову, але музикальна скринька не згадується
6 Ґаві з вірша І. Жиленко «Жар-птиця» триста років.
Так
7 Мотив родинних стосунків є провідним у вірші С. Чернілевського «Забула внучка в баби черевички… ».
Так
8 Синоп і Царград згадано в поемі Т. Шевченка «Іван Підкова».
Так.
Завдання 9 передбачає встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ, і зробіть позначки (х) у таблиці відповідей на перетині відповідних колонок і рядків.
9. Установіть відповідність між художнім засобом та його прикладом.
Приклад | Художній засіб |
---|---|
1. А гілки квіток сплелися На вікні, неначе ґрати. | Г порівняння (у цьому рядку використано порівняння, яке виражається через сполучник “неначе”. Гілки квіток уподібнюються до ґрат, що створює зоровий образ і підкреслює відчуття ув’язнення) |
2. Круг них світився то зелений сніг, то голубий, то ніжно-фіалковий. | А епітет (тут використано епітети, що надають снігу незвичайних кольорових характеристик: “зелений”, “голубий”, “ніжно-фіалковий”) |
3. Було колись — в Україні Ревіли гармати… | Д персоніфікація (неживому предмету (гарматам) приписано дію, характерну для живих істот (ревіння), що створює яскравий звуковий образ минулого.) |
4. Встала мати. Мотузочком диму Хату прив’язала до небес. | В метафора (дим образно уподібнюється до мотузка, який з’єднує хату з небесами) |
Завдання 10 передбачає поєднання елементів за певною ознакою.
10. Поєднайте лінією вірш та його художній образ.
«Думка» — кобзар, що символізує ліричного героя.
«Підкова» — валіза.
«Співець» — троянда
«Забула внучка в баби черевички…» — горіхи з листками.
Завдання 11—12 передбачають письмову відповідь.
11. Напишіть чотиривірш за схемою. Визначте його віршовий розмір.
Котик гріється на сонці,
Тихо дивиться в віконце.
Понад річкою стежка,
В’ється срібна мережка.
Віршовий розмір: Хорей (наголос падає на перший склад у стопі).
12. Назвіть поезію одного/однієї з наведених нижче авторів/ авторок і напишіть, який художній образ із неї вам найбільше запам’ятався.
Поезія: Ірина Жиленко, «Жар-птиця».
Художній образ: Мені найбільше запам’ятався образ Жар-птиці, яка летіла високо і гарно, освітлюючи столицю та даруючи людям радість. Цей образ символізує свободу, красу і натхнення.