Skip to content

Контрольна робота № З. І варіант. Чуття гармонії у слові

Posted on:20 лютого 2025 р.

ЧУТТЯ ГАРМОНІЇ У СЛОВІ (поетичні твори Т. Шевченка, Лесі Українки, С. Чернілевського, І» Жиленко, І. Калинця та І. Андрусяка)

Завдання 1—8 мають по два варіанти відповіді: «так» і «ні». Поставте позначку у відповідній колонці.

1 У творі Т. Шевченка «Думка» зображено сум козака Івана Підкови на чужині.

Ні. У творі зображено сум безіменного козака на чужині.

2 Лірична героїня вірша «Як дитиною, бувало…» захоплюється не гордими переможцями чи вродливими королівнами, а незламними людьми.

Так

3 У вірші Лесі Українки «Тиша морська» наявні образи малого човенця та золотистої стежечки.

Так

4 Хорей — двоскладова стопа з наголосом на другому складі.

Ні. Хорей — це двоскладова стопа, у якій наголос падає на перший склад

5 Вірш І. Жиленко «Підкова» прикрашають образи Діда Мороза та музикальної скриньки.

Ні. У вірші «Підкова» Ірини Жиленко є образ Діда Мороза, який загубив золоту підкову, але музикальна скринька не згадується

6 Ґаві з вірша І. Жиленко «Жар-птиця» триста років.

Так

7 Мотив родинних стосунків є провідним у вірші С. Чернілевського «Забула внучка в баби черевички… ».

Так

8 Синоп і Царград згадано в поемі Т. Шевченка «Іван Підкова».

Так.

Завдання 9 передбачає встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ, і зробіть позначки (х) у таблиці відповідей на перетині відповідних колонок і рядків.

9. Установіть відповідність між художнім засобом та його прикладом.

ПрикладХудожній засіб
1. А гілки квіток сплелися На вікні, неначе ґрати.Г порівняння (у цьому рядку використано порівняння, яке виражається через сполучник “неначе”. Гілки квіток уподібнюються до ґрат, що створює зоровий образ і підкреслює відчуття ув’язнення)
2. Круг них світився то зелений сніг, то голубий, то ніжно-фіалковий.А епітет (тут використано епітети, що надають снігу незвичайних кольорових характеристик: “зелений”, “голубий”, “ніжно-фіалковий”)
3. Було колись — в Україні Ревіли гармати…Д персоніфікація (неживому предмету (гарматам) приписано дію, характерну для живих істот (ревіння), що створює яскравий звуковий образ минулого.)
4. Встала мати. Мотузочком диму Хату прив’язала до небес.В метафора (дим образно уподібнюється до мотузка, який з’єднує хату з небесами)

Завдання 10 передбачає поєднання елементів за певною ознакою.

10. Поєднайте лінією вірш та його художній образ.

«Думка» — кобзар, що символізує ліричного героя.

«Підкова» — валіза.

«Співець» — троянда

«Забула внучка в баби черевички…» — горіхи з листками.

Завдання 11—12 передбачають письмову відповідь.

11. Напишіть чотиривірш за схемою. Визначте його віршовий розмір.

Котик гріється на сонці,

Тихо дивиться в віконце.

Понад річкою стежка,

В’ється срібна мережка.

Віршовий розмір: Хорей (наголос падає на перший склад у стопі).

12. Назвіть поезію одного/однієї з наведених нижче авторів/ авторок і напишіть, який художній образ із неї вам найбільше запам’ятався.

Поезія: Ірина Жиленко, «Жар-птиця».

Художній образ: Мені найбільше запам’ятався образ Жар-птиці, яка летіла високо і гарно, освітлюючи столицю та даруючи людям радість. Цей образ символізує свободу, красу і натхнення.