ВАРІАНТ 1
РОЗДІЛИ: «ВСТУП», «ПРАДАВНЯ УКРАЇНА В ДЗЕРКАЛІ ЛІТЕРАТУРИ», «РУСЬ, її КУЛЬТУРА ТА ПИСЬМЕНСТВО»
Частина 1
Перекажіть від імені князя Пугача фрагмент, коли вороги принесли скіфам дари («Дарунки скіфів» Івана Білика) (усно).
Я, князь Пугач, знаю: Дарій вимагав від нас дари — воду в срібному глекові та землю на золотій тарелі, бо вважав нас своїми рабами. Ми надіслали йому мишу, жабу, птаха і п’ять стріл. Перси помилилися, вирішивши, що ми віддаємо їм нашу землю, воду та зброю. Вони не зрозуміли нашого справжнього задуму.
Частина 2
1. Неправильним є факт, поданий у варіанті
Г твір «Повчання Володимира Мономаха» відразу завоював неабияку славу.
2. У тексті немає згадки про
В матір князя.
3. «Повчання Володимира Мономаха» дійшло до нас як
А частина Лаврентіївського літопису.
4. Володимир Мономах
А здійснював підготовку до майбутніх битв.
5. Назвами одного й того самого твору є всі, ОКРІМ
А «Статут Володимира Мономаха».
6. Історичний контекст — це
А обставини, умови, за яких відбуваються ті чи ті події.
7. Використано поезії в епічному творі
Г «Про Іллю Муромця та Соловія».
8. Про утвердження міжнародних зв’язків Русі-України йдеться у творі
Б «Ярославни».
9. Творча єдність значної групи письменників певної історичної доби, близьких один до одного за світоглядом, ідейними настановами та художніми вподобаннями, це
В літературний напрям.
10. НЕ є літературним напрямом
Г ренесанс.
11. Богом грому й блискавки давні слов’яни вважали
Б Перуна.
12. В уривку «Ця країна багато років не давала йому спати, і він, їдучи за першою тисячею “безсмертних”, що вже переправлялася на той бік, з пекучим відчуттям цікавості вдивлявся в протилежний берег» ідеться про
В Скіфію.
13. Увідповідніть твори за їхніми жанрами.
- 1 «Дарунки скіфів» — А історичне оповідання.
 - 2 «Про заснування Києва…» — Б літописна оповідь.
 - 3 «Повість минулих літ» — В літопис.
 - 4 «А де ж те скіфське золото?..» — Г вірш.
 
14. Увідповідніть терміни з їхніми визначеннями.
- 1 історичний контекст — А обставини, умови, за яких відбуваються ті чи ті події.
 - 2 художній твір — Б результат творчої праці письменника.
 - 3 художня література — В сукупність художніх творів.
 - 4 стиль доби — Г особливий підхід митців певного історичного періоду.
 
15. Увідповідніть образи з твором, із якого їх узято.
- 1 птиці небесні, Святослав, Олег — Б «Повчання дітям» (Це князі, пов’язані з історичним контекстом Русі, як і Володимир Мономах).
 - 2 Гаральд, Київ, русини — В «Ярославни» (Гаральд сватався до Єлизавети Ярославни у Києві).
 - 3 Батий, Гіпаніс, трієри — Г «А де ж те скіфське золото?..» (Згадано хана Батия, річку Гіпаніс і кораблі трієри).
 - 4 Чернігів, мурзи, меч — А «Про Іллю Муромця та Соловія» (Ілля Муромець захищав Чернігів від мурз, використовуючи меч).
 
Частини 3—4 (зміст і мовленнєве оформлення)
Доведіть або спростуйте думку, що Русь-Україна культурно збагачувала європейські країни.
Теза: Київська Русь була важливим культурним центром, який не лише вбирав світові досягнення, а й робив власний унікальний внесок у європейську цивілізацію.
Аргумент 1. Династичні шлюби київських князів сприяли поширенню освіти та культури Русі в країнах Європи.
- Приклад: Донька Ярослава Мудрого, Анна, ставши королевою Франції, привезла із собою до Парижа освіченість та книги. Одна з них — Реймське Євангеліє — стала важливою реліквією, на якій присягали французькі королі. Її вміння читати й писати вражало тогочасний французький двір.
 - Приклад: Інші доньки Ярослава, Єлизавета та Анастасія, стали королевами Норвегії та Угорщини, що також зміцнювало культурні зв’язки та поширювало вплив руської культури.
 
Аргумент 2. Русь-Україна була культурним мостом між Заходом і Сходом, зокрема Візантією.
- Приклад: Після прийняття християнства Русь активно перекладала та поширювала візантійську літературу, збагачуючи її власними оригінальними творами. Ця книжна культура через торгові та дипломатичні шляхи ставала доступною й для Західної Європи.
 - Приклад: Високий рівень розвитку ремесел, особливо ювелірного мистецтва (наприклад, техніка перегородчастої емалі), робив вироби київських майстрів бажаними та відомими по всій Європі. Це був своєрідний культурний експорт.
 
Висновок. Отже, Русь-Україна не була ізольованою околицею. Завдяки династичним зв’язкам, високому рівню книжності, розвиненим ремеслам та ролі посередника між цивілізаціями, вона робила вагомий внесок у культурну скарбницю середньовічної Європи.
ВАРІАНТ 2
Частина 1
Перекажіть уривок від імені князя Пугача про військо персів у творі Івана Білика «Дарунки скіфів» (усно).
Я, князь Пугач, бачив те військо на власні очі, і досі воно стоїть перед очима. Персів була незліченна сила, наче сарана вкрила нашу землю. Йшли вони пихато, виблискуючи золотом та зброєю. Попереду крокували їхні хвалені «безсмертні» — добірна тисяча воїнів, що здавалися непереможними. Їхні обладунки були розкішними, а за ними сунула решта війська — строкатий натовп з усіх усюд їхньої величезної імперії. Вони вели з собою верблюдів, навантажених усяким скарбом, везли свої намети й навіть жінок. Дивлячись на них, я думав: вони прийшли не воювати, а бенкетувати. Вони не знали нашого степу, не знали, що наша земля сама стане їм ворогом. Їхня сила була в їхній кількості, а наша — у швидкості, у вмінні з’являтися нізвідки й зникати в нікуди. Ця пишна, але громіздка армія була приречена в наших безкраїх степах.
Частина 2
1. «Повчання Володимира Мономаха» дійшло до нас як
А частина Лаврентіївського літопису.
2. Володимир Мономах
А здійснював підготовку до майбутніх битв.
3. Назвами одного й того самого твору є всі, ОКРІМ
А «Статут Володимира Мономаха».
4. Давньоруську писемність започатковано
Г Кирилом і Мефодієм.
5. Усі твори є зразками доби Русі, ОКРІМ
Г «Ярославни» Раїси Іванченко.
6. Жанр героїчного епосу, який у княжі часи виконували переважно речитативом, частіше в супроводі музичних інструментів, називають
В старинами.
7. Прочитайте уривок з твору.
А паралелізм, тавтологія.
8. В уривку «Горда князівна припала Гаральду до серця, ще коли він служив у дружині князя Ярослава» на місці підкреслення потрібно вписати ім’я
Б Єлизавета.
9. В уривку «…повно людей, від їх дихання задушно й парко. Барвами веселки переливається мозаїка Богородиці, — блакитно-синя хустка і великі сумовито-карі очі божої матері дивляться на гостей стривожено: із чим прийшли люди?» йдеться про
Б Десятинну церкву.
10. Прочитайте уривок пісні.
Б «Ярославни».
11. Князівна Анна, вирушаючи до Франції як майбутня королева, узяла із собою
Г Євангеліє й інші книжки.
12. Думка з твору «Ярославни» «Справді-бо, найбільше багатство людей ■— їхній духовний скарб» слугує у творі
А ідеєю.
13. Увідповідніть образ із цитатою.
- 1 княгиня Ірина — Г «…зовні сувора й спокійна. Може, від того, що в її тілі тече холодна кров суворих свеїв, а може, тому, що вона уміє приховати свої сльози…».
 - 2 Ярослав Мудрий — В «…великий князь Руської держави, обранець Бога на землі. І тому цей храм і ці диво-фрески, яких немає ніде в навколишніх землях, задумав і збудував він».
 - 3 Гаральд — Б «…адже він неписьменний! Щоправда, на всі землі прославив хоробрістю своє ім’я. Його подвиги знають в Італії й Сіцілії. Він — майбутній король Норвегії».
 - 4 князь Володимир — А «…після хрещення Русі у заможних і знатних русичів забирав дітей і віддавав до книжної науки. Відтоді тут були школи при церквах і монастирях».
 
14. Увідповідніть засіб художньої виразності з цитатою, у якій його вжито
- 1 гіпербола — Б «Сам на доброго коня сідав, / У чисте поле виїжджав, / Озе-ра-річки перепливав, / Ліс ламав…». Це перебільшення, що Ілля Муромець сам ламав ліс.
 - 2 анафора — А «Під город, під Чернігів під’їжджав. / Під городом, під Черніговом…». Це повторення слів на початку рядків.
 - 3 епітет — Г «Ніччю місяця ясного / Не видати». «Місяць ясний» — це постійний епітет.
 - 4 звертання — В «Словами промовляв: «Ей ви, царевиці та царенята, / Чи мені вас у полон брати?…» Це пряме звертання.
 
15. Увідповідніть образи з твором, із якого їх узято.
- 1 Дарій, курган, пектораль — Г «А де ж те скіфське золото?..» Дарій — цар персів, а кургани та пекторалі пов’язані зі скіфським золотом.
 - 2 статуї, міст, війна — Д «Повість минулих літ» Літопис розповідає про будівництво (церкви/статуї) і війни.
 - 3 рай-вирій, грамотиця, Чернігів — Б «Повчання дітям» «Повчання» стосується навчання (грамотиці) і військових походів, які часто відбувалися біля Чернігова.
 - 4 Івор, Поділ, Русь — В «Ярославни» Івор (тлумач) і Поділ (район Києва) згадані в оповіданні, де описується Русь.
 
Частини 3-4 (зміст і мовленнєве оформлення)
Доведіть або спростуйте думку, що моральні цінності виховують у людині Людину (за твором Володимира Мономаха «Повчання дітям»).
Теза: Моральні цінності є фундаментом, на якому будується справжня, гідна особистість. Без них людина, навіть маючи владу, багатство чи силу, втрачає свою людяність.
Аргумент 1: Володимир Мономах наголошує, що основа гідного життя — це страх Божий, працьовитість і відповідальність. Ці якості виховують дисципліну та почуття обов’язку не лише перед вищими силами, а й перед суспільством.
- Приклад 1: Князь закликає своїх дітей не лінуватися, а особисто вникати в усі справи: «На війні і на ловах, уночі і вдень, у спеку і в холод не давав я собі спокою. Не покладався на посадників, ні на биричів, а сам робив, що було треба». Це вчить не лише працелюбності, а й відповідальності за доручену справу. Він показує, що справжній лідер не ховається за спинами підлеглих.
 - Приклад 2: Мономах радить вставати рано, молитися і ніколи не забувати про Бога. Це не просто релігійний ритуал, а спосіб виховати в собі смирення, самоконтроль і усвідомлення того, що твої вчинки мають наслідки.
 
Аргумент 2: Гуманне та справедливе ставлення до інших, незалежно від їхнього соціального статусу, є ключовим показником людяності. Мономах вчить милосердя, поваги до старших і турботи про слабших.
- Приклад 1: У «Повчанні» є прямий наказ: «Не дайте сильним погубити людину… Убогого смерда і вбогу вдовицю не забувайте…». Цим князь підкреслює, що справжня сила полягає не в пригніченні, а в захисті беззахисних. Це і є прояв справжньої людяності, коли влада використовується для встановлення справедливості.
 - Приклад 2: Він радить приймати й шанувати послів і гостей, «чи простий, чи знатний», бо вони розносять по світу добру або злу славу про правителя і його землю. Це вчить не лише гостинності, а й стратегічному мисленню та розумінню, що повага до інших є запорукою поваги до тебе і твоєї держави.
 
Висновок: Таким чином, «Повчання дітям» Володимира Мономаха переконливо доводить, що моральні цінності — це не абстрактні поняття, а практичні настанови, які формують справжню Людину. Працьовитість, відповідальність, справедливість, милосердя та повага до інших — це ті риси, які, на думку князя, відрізняють гідну особистість від простого існування. Саме ці якості дозволяють не лише ефективно керувати державою, а й зберегти найголовніше — свою душу та людську гідність.