Skip to content

Комплексна підсумкова робота № 1 - Калинич 8 клас

Posted on:22 жовтня 2025 р.

ВАРІАНТ 1

РОЗДІЛИ: «ВСТУП», «ПРАДАВНЯ УКРАЇНА В ДЗЕРКАЛІ ЛІТЕРАТУРИ», «РУСЬ, її КУЛЬТУРА ТА ПИСЬМЕНСТВО»

Частина 1

Перекажіть від імені князя Пугача фрагмент, коли вороги принесли скіфам дари («Дарунки скіфів» Івана Білика) (усно).

Я, князь Пугач, знаю: Дарій вимагав від нас дари — воду в срібному глекові та землю на золотій тарелі, бо вважав нас своїми рабами. Ми надіслали йому мишу, жабу, птаха і п’ять стріл. Перси помилилися, вирішивши, що ми віддаємо їм нашу землю, воду та зброю. Вони не зрозуміли нашого справжнього задуму.

Частина 2

1. Неправильним є факт, поданий у варіанті

Г твір «Повчання Володимира Мономаха» відразу завоював неабияку славу.

2. У тексті немає згадки про

В матір князя.

3. «Повчання Володимира Мономаха» дійшло до нас як

А частина Лаврентіївського літопису.

4. Володимир Мономах

А здійснював підготовку до майбутніх битв.

5. Назвами одного й того самого твору є всі, ОКРІМ

А «Статут Володимира Мономаха».

6. Історичний контекст — це

А обставини, умови, за яких відбуваються ті чи ті події.

7. Використано поезії в епічному творі

Г «Про Іллю Муромця та Соловія».

8. Про утвердження міжнародних зв’язків Русі-України йдеться у творі

Б «Ярославни».

9. Творча єдність значної групи письменників певної історичної доби, близьких один до одного за світоглядом, ідейними настановами та художніми вподобаннями, це

В літературний напрям.

10. НЕ є літературним напрямом

Г ренесанс.

11. Богом грому й блискавки давні слов’яни вважали

Б Перуна.

12. В уривку «Ця країна багато років не давала йому спати, і він, їдучи за першою тисячею “безсмертних”, що вже переправлялася на той бік, з пекучим відчуттям цікавості вдивлявся в протилежний берег» ідеться про

В Скіфію.

13. Увідповідніть твори за їхніми жанрами.

14. Увідповідніть терміни з їхніми визначеннями.

15. Увідповідніть образи з твором, із якого їх узято.

Частини 3—4 (зміст і мовленнєве оформлення)

Доведіть або спростуйте думку, що Русь-Україна культурно збагачувала європейські країни.

Теза: Київська Русь була важливим культурним центром, який не лише вбирав світові досягнення, а й робив власний унікальний внесок у європейську цивілізацію.

Аргумент 1. Династичні шлюби київських князів сприяли поширенню освіти та культури Русі в країнах Європи.

Аргумент 2. Русь-Україна була культурним мостом між Заходом і Сходом, зокрема Візантією.

Висновок. Отже, Русь-Україна не була ізольованою околицею. Завдяки династичним зв’язкам, високому рівню книжності, розвиненим ремеслам та ролі посередника між цивілізаціями, вона робила вагомий внесок у культурну скарбницю середньовічної Європи.

ВАРІАНТ 2

Частина 1

Перекажіть уривок від імені князя Пугача про військо персів у творі Івана Білика «Дарунки скіфів» (усно).

Я, князь Пугач, бачив те військо на власні очі, і досі воно стоїть перед очима. Персів була незліченна сила, наче сарана вкрила нашу землю. Йшли вони пихато, виблискуючи золотом та зброєю. Попереду крокували їхні хвалені «безсмертні» — добірна тисяча воїнів, що здавалися непереможними. Їхні обладунки були розкішними, а за ними сунула решта війська — строкатий натовп з усіх усюд їхньої величезної імперії. Вони вели з собою верблюдів, навантажених усяким скарбом, везли свої намети й навіть жінок. Дивлячись на них, я думав: вони прийшли не воювати, а бенкетувати. Вони не знали нашого степу, не знали, що наша земля сама стане їм ворогом. Їхня сила була в їхній кількості, а наша — у швидкості, у вмінні з’являтися нізвідки й зникати в нікуди. Ця пишна, але громіздка армія була приречена в наших безкраїх степах.

Частина 2

1. «Повчання Володимира Мономаха» дійшло до нас як

А частина Лаврентіївського літопису.

2. Володимир Мономах

А здійснював підготовку до майбутніх битв.

3. Назвами одного й того самого твору є всі, ОКРІМ

А «Статут Володимира Мономаха».

4. Давньоруську писемність започатковано

Г Кирилом і Мефодієм.

5. Усі твори є зразками доби Русі, ОКРІМ

Г «Ярославни» Раїси Іванченко.

6. Жанр героїчного епосу, який у княжі часи виконували переважно речитативом, частіше в супроводі музичних інструментів, називають

В старинами.

7. Прочитайте уривок з твору.

А паралелізм, тавтологія.

8. В уривку «Горда князівна припала Гаральду до серця, ще коли він служив у дружині князя Ярослава» на місці підкреслення потрібно вписати ім’я

Б Єлизавета.

9. В уривку «…повно людей, від їх дихання задушно й парко. Барвами веселки переливається мозаїка Богородиці, — блакитно-синя хустка і великі сумовито-карі очі божої матері дивляться на гостей стривожено: із чим прийшли люди?» йдеться про

Б Десятинну церкву.

10. Прочитайте уривок пісні.

Б «Ярославни».

11. Князівна Анна, вирушаючи до Франції як майбутня королева, узяла із собою

Г Євангеліє й інші книжки.

12. Думка з твору «Ярославни» «Справді-бо, найбільше багатство людей ■— їхній духовний скарб» слугує у творі

А ідеєю.

13. Увідповідніть образ із цитатою.

14. Увідповідніть засіб художньої виразності з цитатою, у якій його вжито

15. Увідповідніть образи з твором, із якого їх узято.

Частини 3-4 (зміст і мовленнєве оформлення)

Доведіть або спростуйте думку, що моральні цінності виховують у людині Людину (за твором Володимира Мономаха «Повчання дітям»).

Теза: Моральні цінності є фундаментом, на якому будується справжня, гідна особистість. Без них людина, навіть маючи владу, багатство чи силу, втрачає свою людяність.

Аргумент 1: Володимир Мономах наголошує, що основа гідного життя — це страх Божий, працьовитість і відповідальність. Ці якості виховують дисципліну та почуття обов’язку не лише перед вищими силами, а й перед суспільством.

Аргумент 2: Гуманне та справедливе ставлення до інших, незалежно від їхнього соціального статусу, є ключовим показником людяності. Мономах вчить милосердя, поваги до старших і турботи про слабших.

Висновок: Таким чином, «Повчання дітям» Володимира Мономаха переконливо доводить, що моральні цінності — це не абстрактні поняття, а практичні настанови, які формують справжню Людину. Працьовитість, відповідальність, справедливість, милосердя та повага до інших — це ті риси, які, на думку князя, відрізняють гідну особистість від простого існування. Саме ці якості дозволяють не лише ефективно керувати державою, а й зберегти найголовніше — свою душу та людську гідність.