Варіант 1
І. Розв’яжи клоуз-тест
1. Жанр ліро-епічної поезії фантастичного, історико-героїчного або соціально-побутового змісту з драматичним сюжетом - це балада.
2. Головна відмінність літературної балади від фольклорної - вона є авторським твором, у якому немає місця для народної творчості та множинних варіантів.
3. Оригінал - це текст, з якого здійснюють переклад, тобто першотвір, написаний автором рідною мовою.
4. Вірш написаний за мотивами іншого поетичного твору. Відрізняється від звичайного перекладу тим, що є самобутньою «літературною варіацією» на тему оригіналу. Це переспів, який зберігає основну ідею чи сюжет оригіналу, але інтерпретується автором у власному стилі.
ІІ. Творча лабораторія
1. Установи відповідність між твором і тематикою.
- 1 «Рукавичка» – Г утвердження духовних цінностей.
- 2 «Світязь» – А утвердження любові до Батьківщини.
- 3 «Вересовий трунок» – Б утвердження духовної сили народу.
2. Установи відповідність між письменниками і подіями.
- 1 Ф. Шиллер – Б підтримував творчу дружбу з Й. Ґете.
- 2 А. Міцкевич – А організовував таємні студентські товариства.
- 3 Р.-Л. Стівенсон – В працював військовим кореспондентом.
3. Які елементи чарівної казки використав А. Міцкевич у баладі «Світязь»?)
У баладі «Світязь» Адам Міцкевич використав елементи чарівної казки, такі як перетворення мешканок міста на квіти-купави. Також присутній мотив чудесного зникнення міста під водою, що утворило озеро Світязь, та поява загадкової жінки з води, яка розповідає давню історію.
ІІІ. Літературний практикум
Назва твору: «Вересовий трунок»
Тема: Балада розповідає про боротьбу за збереження національної таємниці та самобутності народу пиктів, які протистоять шотландському королю-завойовнику.
Ідея: Автор утверджує цінність духовної сили, вірності своїм принципам і готовності пожертвувати життям заради збереження національної ідентичності.
Сюжет: Балада розпочинається з опису давнього народу пиктів, які варили особливий напій із вересу, солодший за мед і міцніший за вино. Шотландський король, знищивши цей народ, прагне дізнатися таємницю напою, але ніхто з пиктів її не розкриває. Зрештою, знаходять двох останніх представників народу – старого батька та його юного сина. Король вимагає відкрити секрет, обіцяючи зберегти життя. Батько просить убити сина, щоб той не став свідком зради, і після виконання цього прохання заявляє, що ніколи не розкриє таємницю. Так секрет вересового трунку гине разом з останнім пиктом.
Засоби художньої виразності:
- Епітети: «вересовий трунок», «червоний верес», «кипучі нурти» – створюють яскраві образи природи та напруги.
- Метафора: мчав по тілах спогад, сіяв смерть і жах
- Порівняння: «гнав їх, неначе ланей» – показує жорстокість короля.
Особисте ставлення до проблем, порушених у творі:
Балада «Вересовий трунок» вразила мене своєю трагічністю та силою духу головного героя. Я захоплююся мужністю старого пикта, який обрав смерть замість зради свого народу, але вважаю його вибір надто жорстоким, адже загинув і його син. Чи не було іншого шляху зберегти таємницю без жертв? Це викликає у мене сумніви. Також обурює жорстокість шотландського короля, який знищив народ заради вигоди. Твір змушує задуматися, чи завжди боротьба за принципи виправдана, якщо призводить до трагедій.
Варіант 2
І. Розв’яжи клоуз-тест
-
Особливості літературної балади - це авторський віршований твір з напруженою дією, сильними переживаннями, емоційністю, швидким розвитком подій, легендарними або казковими сюжетами й образами.
-
Три строфи, рефрен, рима аб-аб-бв-бв - це ознаки віршової форми балади, зокрема літературної балади, де використовується строфічна будова, повторюваний рефрен і характерне римування.
-
Переклад - це відтворення оригіналу засобами іншої мови.
-
Невеликий за обсягом ліро-епічний твір на історично-героїчну, легендарну, фантастичну чи соціально-побутову тему з напруженим сюжетом і драматичною, часто несподіваною розв’язкою - це балада
ІІ. Творча лабораторія
1. Установи відповідність між письменниками і творами.
1 Ф. Шиллер - Г «Рукавичка»
2 А. Міцкевич - В «Світязь»
3 Р.-Л. Стівенсон - А «Вересовий трунок»
2. Установи відповідність між твором і цитатою.
1 «Вересовий трунок» - Б «Не смію я честь продавати…»
2 «Світязь» - Г «Що нам - неволю ганебну прийняти…»
3 «Рукавичка» - А «Той погляд щастя йому обіцяє…»
3. Дай визначення, що таке символ. Наведи приклади з вивчених творів.
Символ - це художній образ, який має переносне значення і виражає певну ідею, почуття чи поняття. Наприклад, у баладі «Вересовий трунок» вересовий трунок є символом національної таємниці й гідності народу; у баладі «Світязь» квіти-купави символізують чистоту, вірність і самопожертву мешканок міста.
ІІІ. Літературний практикум
Назва твору: «Рукавичка»
Тема: Випробування справжніх почуттів, проблема людської гідності й честі, протиставлення щирої мужності лицаря легковажній примсі дами.
Ідея: Засудження егоїзму, легковажності й жорстокості, утвердження гідності, самоповаги та справжньої мужності.
Сюжет: Король Франциск І влаштовує видовища з дикими звірами. Красуня Кунігунда кидає рукавичку між хижаків і просить лицаря Делоржа довести свою любов, піднявши її. Лицар безстрашно спускається на арену, піднімає рукавичку та повертається. Замість подяки він кидає рукавичку в обличчя Кунігунді, бо лицар усвідомлює, що його почуття не варте такого приниження.
Засоби художньої виразності:
- Епітети («величаво», «глузлива красуня», «страшні звірі»)
- метафори: очима вітає, Зором німим, став спокій; гомін безмежний навколо росте.
Особисте ставлення до проблем, порушених у творі
Я вважаю, що балада «Рукавичка» дуже актуальна, бо вона показує, як важливо цінувати власну гідність і не дозволяти іншим маніпулювати собою. Вчинок лицаря заслуговує на повагу, бо він не піддався легковажній примсі й не став ризикувати життям заради чужої забаганки. Така поведінка Кунігунди здається мені егоїстичною і жорстокою. Твір змушує задуматися, чи варто доводити свої почуття небезпечними вчинками, якщо це загрожує життю та здоров’ю.