1. Поміркуйте, чи завжди мистецтво втілює лише прекрасне? Думку поясніть.
Мистецтво не завжди втілює лише прекрасне. Воно може відображати різні аспекти життя - як красиві, так і потворні, трагічні, жахливі. Наприклад, картини про війну часто зображують страждання, смерть, руйнування. Але через це вони не перестають бути мистецтвом. Головне призначення мистецтва - викликати емоції, змушувати замислитись над важливими питаннями буття. І для цього воно використовує різні засоби, не лише красу.
2. Пригадайте види мистецтва та наведіть приклади їх, використовуючи підказки з довідки. Зіставте свої роздуми з текстом
Основні види мистецтва та приклади до них з довідки:
- Література - книжка
- Живопис - картина
- Архітектура - вежа
- Скульптура - фігура
- Музика - ноти, звук, партитура
- Театр - вистава, сцена
- Кіно - фільм
- Хореографія - рух
Як зазначено в тексті, кожен вид мистецтва має свої засоби відображення життя: слово в літературі, фарби в живописі, звук у музиці, рух у танці тощо. Але всі вони створюють художні образи, за допомогою яких митець передає своє бачення світу.
3. Опрацюйте схему «Функції мистецтва». Відтворіть її в зошиті. Наведіть приклади, коли за допомогою прочитаного літературного твору ви дізналися про щось нове, отримали естетичну насолоду та побачили приклад поведінки для себе.
Приклади, коли за допомогою прочитаного літературного твору можна:
- Дізнатися про щось нове: історичні романи розповідають про минулі епохи, науково-фантастичні твори - про можливе майбутнє.
- Отримати естетичну насолоду: поезія часто милує слух красою рим, ритму, образів.
- Побачити приклад поведінки: позитивні герої творів демонструють чесність, сміливість, доброту, які варто наслідувати.
4. Пригадайте визначення літературних родів: епосу, лірики, ліро-епосу й драми. На які жанри поділяють їх? За потреби скористайтеся словником літературознавчих термінів, що є наприкінці підручника.
- Епос: роман, повість, оповідання, новела, казка тощо.
- Лірика: ода, елегія, послання, епіграма, сонет та ін.
- Ліро-епос: балада, поема.
- Драма: трагедія, комедія, драма, водевіль тощо.
Епос - один з трьох основних родів літератури, в якому життя зображується у формі авторської розповіді про людей і події. Для епосу характерні прозова форма викладу, сюжетність, широта охоплення життєвих явищ.
Основні епічні жанри:
- Великі: роман, епопея
- Середні: повість
- Малі: новела, оповідання, притча, ескіз
Лірика - рід літератури, в якому у віршовій формі безпосередньо виражаються почуття, переживання, роздуми ліричного героя. Ознаки лірики - віршова форма, емоційно-експресивна виражальна стихія, асюжетність.
Ліричні жанри:
- Вірш
- Сонет
- Ода
- Медитація
Ліро-епос - проміжний рід літератури, який поєднує ознаки епосу (сюжетність) та лірики (віршова форма).
Ліро-епічні жанри:
- Поезія в прозі
- Поема
- Балада
- Роман у віршах
Драма - рід літератури, твори якого призначені для постановки на сцені. Ознаки драми - специфічна організація тексту (репліки й ремарки), зображення життя через дії та висловлювання персонажів.
Драматичні жанри:
- Власне драма
- Комедія
- Трагедія
- Трагікомедія
- Водевіль
5. Накресліть ментальну мапу «Основні роди й жанри літератури»
Ментальна мапа “Основні роди й жанри літератури” - схема з 4 основними родами (епос, лірика, ліро-епос, драма) та їх основними жанрами.
6. Заповніть таблицю «Теорія літератури» за зразком. За потреби скористайтеся словником літературознавчих термінів.
Термін | Пояснення | Приклад |
---|---|---|
Тема | Те, про що розповідається | Зображення шкільних буднів на зорельоті (Володимир Арєнєв. «Сапієнси») |
Ідея | Основна думка твору | Дружба допомагає подолати будь-які труднощі |
Мотив | Тема ліричного твору | Мотив кохання у віршах Ліни Костенко |
Конфлікт | Зіткнення протилежних інтересів, поглядів | Конфлікт між Наталкою і свекрухою (І. Котляревський “Наталка Полтавка”) |
Композиція | Будова твору, розташування його частин | Експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка |
7. Закінчіть речення.
- Мистецтво поділяють на такі види: література, живопис, скульптура, архітектура, музика, театр, кіно, хореографія.
- Об’єднує автора й читача художній твір.
- Художня література відрізняється від інших видів мистецтва тим, що створює образи за допомогою слова.
8. Поділіться в класі враженнями про самостійно прочитаний твір. Складіть свій список улюблених творів (5–6 позицій).
Враження від самостійно прочитаного твору можуть бути дуже індивідуальними. Кожен читач сприймає книгу по-своєму, залежно від власного досвіду, смаків, настрою. Але загалом, ділячись враженнями, можна розповісти про сюжет, головних героїв, основну ідею твору, про те, чим він сподобався або не сподобався, які думки та емоції викликав.
Приклад списку улюблених творів:
- Ліна Костенко “Маруся Чурай”
- Рей Бредбері “451 градус за Фаренгейтом”
- Ернест Гемінґвей “Старий і море”
- Антуан де Сент-Екзюпері “Маленький принц”
9. Підготуйтеся до дискусії про те, якими мають бути сучасні читачі / читачки. Для цього поміркуйте над запитаннями: Чи потрібно сучасній людині читати художні твори? Наскільки важливо читати тексти повністю, а не скорочені? Чи потрібно читати щодня? Якщо так, то скільки часу варто виділити для цього?
- Читання художньої літератури розвиває мислення, уяву, збагачує мову, дає знання про світ і людей. Тому сучасній людині варто читати, щоб бути освіченою та духовно багатою особистістю.
- Повні тексти дають змогу глибше зрозуміти задум автора, відчути красу мови та стилю. Скорочені версії часто спотворюють зміст. Але інколи можна починати зі скорочень, щоб зацікавитись і потім прочитати повністю.
- Читати щодня дуже корисно, це має стати гарною звичкою. Навіть 20-30 хвилин читання перед сном допоможуть «перезавантажити» мозок і покращать сон. А загалом бажано приділяти читанню хоча б годину на день.
- Сучасний читач має вміти обирати справді вартісні книги серед великої кількості низькоякісної літератури. Орієнтуватися на класику, відгуки критиків та освічених людей. І головне - читати вдумливо, аналізуючи прочитане.
10. Прочитай висловлення британської письменниці Ширлі Конрад: «Смаки людей з часом неминуче змінюються, і те, що одному поколінню видається придатним тільки на звалище, наступному стане здаватися антикварною цінністю». Поміркуйте і скажіть, чи погоджуєтеся ви з такою думкою. Відповідь аргументуйте.
Я частково погоджуюся з думкою Ширлі Конрад. Дійсно, смаки та погляди людей з часом змінюються, і те, що одне покоління вважало застарілим чи неважливим, наступні можуть сприймати як цінність. Але водночас є речі, які залишаються актуальними протягом століть. Ось кілька аргументів:
- Мода та тренди завжди змінюються. Те, що було популярним 20-50 років тому, зараз може здаватися смішним чи недоречним. Але згодом ретро-стиль знову входить у моду, і старі речі набувають нової цінності.
- Технічний прогрес робить застарілими багато пристроїв - наприклад, касетні плеєри чи дискові телефони. Але для наступних поколінь вони стають раритетом, предметом колекціонування.
- У мистецтві та літературі також відбуваються зміни смаків. Колись популярні жанри й стилі втрачають актуальність. Але згодом інтерес до них відроджується, їх починають сприймати як класику.
- Водночас є твори мистецтва та літератури, які залишаються безсмертними, незалежно від епохи. Наприклад, картини Леонардо да Вінчі, музика Моцарта, трагедії Шекспіра цінувалися в усі часи.
Отже, смаки дійсно змінюються, але не все старе втрачає цінність назавжди. Справжні шедеври долають випробування часом. А деякі забуті речі згодом знаходять нове життя в очах наступних поколінь.
11. Розгадайте в зошиті кросворд «Художній твір»
Вертикально:
- Конфлікт 2. Герой 3. Кіно 4. Гімн 5. Музика 6. Ідея 7. Звук 8. Література 9. Краса 10. Художник 11. Живопис 12. Театр 13. Мистецтво 15. Тема
Горизонтально:
- Читач 16. Автор 17. Мотив