РОЗВИВАЄМО КОМПЕТЕНТНОСТІ
Кого з казки «Запорожці» описано словами: «Вони були високі, рівні та дужі! Такі вони були гарні на вроду, що він таких людей не бачив ні між панами, ні між простими селянами»?
Цими словами у творі описано козаків-запорожців, яких Карпо Летючий зустрів у зачарованій Січі під водою.
Знайдіть і прочитайте опис зовнішності Карпа Летючого та Марусі Музиківни.
Карпо Летючий описаний як високий, чорнявий та кучерявий парубок, вродливий, гарний станом і сміливий. Маруся (у тексті названа Олесею) постає як чудова дівчина з квітками та стрічками на голові, рум’янцями на повних щоках, білим лицем та у білій сорочці.
Що допомагає мати гарний зовнішній вигляд?
Я думаю, що мати гарний вигляд допомагають здоровий спосіб життя, регулярні заняття спортом, прогулянки на свіжому повітрі та правильне харчування. Також важливими є здоровий сон, дотримання гігієни та позитивний настрій.
Чого з переліченого вам бракує?
На мою думку, мені іноді бракує достатньої кількості часу для прогулянок на свіжому повітрі та повноцінного сну.
Прочитайте продовження казки І. Нечуя-Левицького «Запорожці».
Я ознайомився з продовженням і дізнався, що Карпо та Олеся повернулися з підводної Січі в Україну, але виявилося, що поки вони там були, на землі минуло багато років і життя змінилося.
1. Персоніфікація наявна в реченні?
Персоніфікація наявна в реченні: «Ще було чути, як стогнали вищі пороги, а тут уже заревів Дід».
Варіант Б
2. Літературні герої і героїня в казці «Запорожці» з’являються в такій послідовності?
Герої з’являються в такій послідовності: Карпо Летючий — Іван Музика — гетьман — Маруся Музиківна.
Варіант Г.
3. Установіть відповідність.
- 1 (курінь) — Г (частина козацького війська);
- 2 (лоцман) — Б (провідник суден);
- 3 (байдак) — А (великий човен);
- 4 (характерник) — В (чаклун, чарівник)
4. За які якості цінували лоцмана?
Його цінували за те, що він був нащадком славних запорожців, мав козацьку вроду та хист. Карпо був дуже сміливим, добре знав усі пороги та забори і пам’ятав кожен камінь на Дніпрі. Отаман вірив йому, як самому собі.
5. Куди Карпо потрапив після трагедії на порогах? Опишіть це місце. Кого він там зустрів
Карпо потрапив у підводну Запорозьку Січ, яку поглинув Дніпро. Це було казкове місце під водяною стелею, крізь яку світило сонце, там росли пишні сади й луки, цвіли квіти. Там він зустрів високих і гарних козаків-запорожців, їхніх характерників та Гетьмана.
6. Яку умову поставив гетьман Марусі Музиківні?
Гетьман наказав Марусі йти з Карпом в Україну: якщо людям там добре живеться, вона мала залишитися і доживати вік, а якщо погано — повернутися і знову стати калиною.
7. Хто допоміг Карпові й Марусі повернутися в Україну?
Їм допоміг дід-характерник, який перетворився на величезного орла. Він виніс їх на своїх крилах з підводного світу на берег Дніпра.
8. Хто був «високий, як Палій, гарний, як Мазепа, сміливий, як Богдан Хмельницький»? Поміркуйте, чому в цього літературного героя немає імені.
Цей опис стосується Гетьмана підводної Січі. У нього немає конкретного імені, бо він є узагальненим образом усіх славних українських гетьманів та втіленням духу Запорозької Січі.
9. Розкажіть історію Марусі Музиківни й гетьмана. За що була покарана Маруся?
Маруся закохалася в гетьмана і попливла до нього човном на острів, де була Січ. Вона була покарана за те, що дівоча нога не мала права ступати на січову землю — за цей гріх вона перетворилася на калину і пішла під воду разом із кошем.
10. Чому український народ жив бідно? У чиїх руках були багатства козацьких земель
Народ жив бідно, тому що багатствами заволоділи чужинці: польські пани, жиди-орендарі та московське військо. Орел показав, що вони, наче гадюки та черви, висмоктували всі соки з української землі.
11. Поділіть казку І. Нечуя-Левицького «Запорожці» на частини за змістом, доберіть до кожної з них заголовок і запишіть їх як пункти плану.
-
Сміливий лоцман Карпо Летючий.
-
Фатальна аварія на Ненаситці.
-
Дивовижний світ підводної Січі.
-
Зустріч із зачарованим Гетьманом.
-
Пробудження Марусі Музиківни.
-
Політ на крилах орла над Україною.
-
Сумна реальність рідного краю.
-
Маруся знову стає калиною.
12. Гра «Упізнайте героя/героїню».
Герой 1: Молодий, чорнявий хлопець, який не боявся ревучих порогів, але втратив байдак і потрапив у казку. (Карпо Летючий).
Героїня 2: Дівчина з карими очима, яка через велике кохання порушила суворий закон Січі і стала рослиною. (Маруся Музиківна).
Герой 3: Велетень у червоних чоботях із золотою булавою, чиї сльози перетворюються на квіти рожі. (Гетьман).
Домашнє
1. Знайдіть в інтернеті відомості про С. Палія, І. Мазепу та Б. Хмельницького. Підготуйте про них коротке повідомлення.
Семен Палій (бл. 1640-х — 1710)
Хто це такий?
Видатний полковник Фастівського полку, керівник козацтва на Правобережній Україні. Його справжнє прізвище — Гурко, а “Палієм” його прозвали за військову хитрість або, за іншою версією, за “палкий” характер у бою.
Чим уславився?
Він очолив велике народне повстання проти польської шляхти на Правобережжі (1702–1704 рр.), прагнучи об’єднати обидва береги Дніпра в єдину українську державу. Палій був справжнім народним героєм, “козацьким батьком”, якого поважали прості люди за захист їхніх прав, але згодом його заарештував Іван Мазепа через складні політичні ігри.
Іван Мазепа (1639–1709)
Хто це такий?
Гетьман Лівобережної України, який утримував владу найдовше з усіх гетьманів — майже 22 роки. Він був дуже освіченою людиною, знав багато мов і був відомим меценатом.
Чим уславився?
Мазепа перетворив Гетьманщину на економічно розвинену країну, збудував та відновив багато церков і колегіумів (період “Мазепинського бароко”). Проте найбільше він відомий своєю спробою вирвати Україну з-під влади Московського царства, уклавши союз зі шведським королем Карлом XII у 1708 році, за що російська церква оголосила йому анафему.
Богдан Хмельницький (бл. 1595–1657)
Хто це такий?
Засновник Української козацької держави (Війська Запорозького) та її перший гетьман.
Чим уславився?
Він розпочав і очолив Національно-визвольну війну 1648–1657 років проти польського панування, здобувши блискучі перемоги під Жовтими Водами, Корсунем та Пилявцями. Хмельницький створив нову систему управління державою, скасував кріпацтво для повсталих селян і вивів Україну на міжнародну арену як самостійного гравця.
2. Навчіться переказувати останню частину казки…
Орел опустив Карпа і Марусю на берег. Вони пішли степом і побачили, що навкруги панує бідність: худоба миршава, люди обідрані, а всі багатства, поля і стави належать панам та чужинцям. Прийшовши до рідного хутора, Маруся не впізнала його — все змінилося, рідні давно померли, а в хаті жили бідні нащадки. Побачивши це горе, дівчина заплакала і знову перетворилася на кущ калини біля криниці. Карпо, зрозумівши, що вдома його чекає кара за розбитий байдак, а кохана Олеся вже одружена з іншим, пішов світ за очі за Дунай.
ПОДУМАЙТЕ Й РОЗКАЖІТЬ
Що таке літопис?
Літопис — це історичний твір, у якому розповідь про події ведеться за роками (літами) у хронологічній послідовності.
Яких ви знаєте князів? Хто з них викликає найбільшу повагу?
З уроків літератури та історії я знаю таких князів, як Олег, Ігор, Святослав Хоробрий, Володимир Великий, Ярослав Мудрий та Данило Галицький. На мою думку, найбільшу повагу викликає Ярослав Мудрий, тому що він не лише зміцнював державу, а й дбав про розвиток освіти, культури та створення законів.
Про що з далекого минулого України ви хотіли б дізнатися більше?
Я хотів би більше дізнатися про козаків-характерників, згаданих у казці «Запорожці», та про те, чи справді існували легенди про зачаровану Січ.
Який твір про давню Україну вам найбільше сподобався?
Мені найбільше сподобалася казка Івана Нечуя-Левицького «Запорожці», адже в ній поєднано реальну історію про лоцманів з фантастичним підводним світом козаків.
Що було найскладнішим під час вивчення теми?
Я думаю, що найскладнішим було запам’ятати та зрозуміти значення великої кількості застарілих слів, таких як «байдак», «кунтуш» чи «лоцман».