Поміркуйте! 232 сторінка
Яке ваше враження від знайомства з дійовими особами п’єси?
Уляна здається мені доброю та працьовитою, бо вміє заробляти, і вона щира, бо любить коваля Олексія. Одарка (мати Уляни) прагне для доньки ситого й багатого життя, тому їй байдуже, що Стецько “дурний”. Стецько – не дуже розумний і ледачий парубок, якого Уляна називає “бецманом” і “йолопом”. Олексій – добрий та розумний коваль, який не п’є і не гуляє, але він кріпак.
Як поставилася Уляна до рішення батьків одружити її з багатим нелюбом?
Уляна категорично проти. Вона вважає свою долю нещасливою. Вона каже, що їй краще впасти з дуба або кинутися з мосту, ніж іти за Кандзюбу. Уляна мріє бути з коханим Олексієм і готова з ним “на край світа”.
Чи вважаєте ви це рішення справедливим?
Я вважаю це рішення несправедливим, оскільки Уляну змушують виходити заміж за нелюба Стецька через його багатство. Уляна ж знає, що “через золото… сльози ллються”. Вона б була щаслива з Олексієм, навіть будучи бідною.
Поміркуйте! 234 сторінка
Прочитайте в особах діалог Уляни та Стецька.
Які засоби створення комічного ефекту в ньому використано?
Стецько є комічним персонажем, бо він недолугий і лінивий. Для створення комічного ефекту використовуються такі засоби, як сатира, карикатура, буфонада, гротеск, іронія, сарказм і гумор. Комізм виявляється у словах, міркуваннях і вчинках Стецька, наприклад, його уявлення про подружнє життя зводиться до того, щоб “напечемо коржів, зомнемо маку… та й їстимемо”.
Поміркуйте! 237 сторінка
Які життєві ситуації, переказані Стецьком, засвідчують його негативні риси характеру
Життєві ситуації, які переказав Стецько, показують, що він ледачий, безвідповідальний і нерозумний. По-перше, коли батько послав його молотити, він замість снопа вдарив ціпом по лисині дядька Панаса, а потім ще й сміявся з цього. По-друге, коли його відправили чумакувати, він дійшов тільки до Основи, де сів обідати, забув про хуру, а потім заснув у соломі. Його спіймали, зв’язали і відвели до волосного правління, а потім ледве не забрали в солдати.
Чи можна з людиною такої вдачі побудувати щасливу родину? Чому?
Ні, з такою людиною, як Стецько, щасливу родину побудувати неможливо. Він не вміє і не хоче працювати, тому не зможе забезпечити сім’ю. Крім того, він нерозумний, і з ним навіть поговорити нема про що. Він також згадує, що батько дозволив йому бити жінку після весілля, що говорить про його жорстокість і майбутню тиранію в сім’ї.
Як змінюються взаємини Уляни з Олексієм, коли він дізнається про залицяння Стецька?
Коли Олексій дізнається про залицяння Стецька і чує, як Уляна нібито погоджується на сватання (хоча вона глузувала), він дуже засмучується і сердиться. Він вважає, що Уляна його зрадила і забула свої обіцянки. Між ними виникає непорозуміння, і Олексій збирається піти назавжди, кажучи: “Прощай, Уляно! Бог із тобою! Тiльки мене й бачила”. Але Уляна зупиняє його і пояснює, що її змушує мати, а вона кохає тільки його.
Чи погоджуються вони з рішенням батьків? Що б ви порадили закоханим?
Ні, Уляна та Олексій не погоджуються з рішенням батьків Уляни. Уляна прямо каже матері, що не піде за Стецька, і що краще буде сама, ніж з таким “дурнем”. Олексій теж проти цього шлюбу, бо він кохає Уляну і не може змиритися з тим, що її віддають за іншого.
Я порадив би закоханим, оскільки вони вже вирішили щось придумати, діяти спільно і наполегливо, щоб уникнути несправедливого шлюбу, керуючись своєю “вірою в те, що вони можуть усе лихе обернути на добре”.
Поміркуйте! 239 сторінка
Які ознаки водевілю, а які ознаки соціально-побутової комедії ви помітили в п’єсі «Сватання на Гончарівці»? Наведіть відповідні цитати.
П’єса «Сватання на Гончарівці» (1836) Григорія Квітки-Основ’яненка поєднує жанрові ознаки водевілю та соціально-побутової комедії.
Ознаки водевілю:
Водевіль — це невелика, легка, комічна п’єса з анекдотичним сюжетом, жвавими діалогами, піснями й танцями. Сюжети таких п’єс нескладні й розгортають зазвичай любовні історії, де закохана пара долає перешкоди, які створюють багаті, але недолугі суперники.
Наявність пісень: У п’єсі є пісні, що увиразнюють почуття героїв. Наприклад, Уляна співає, висловлюючи своє небажання виходити за нелюба:
Приспів Лучче впасти менi з дубу, Чим йти замiж за Кандзюбу. Приспів Лучче менi з мосту в воду, Чим достатися уроду!.
Комічний ефект та гумор: Комедія створює життєві ситуації та характери, що викликають сміх. Це досягається, зокрема, через недолугість персонажів, як-от Стецька. Наприклад, його уявлення про сімейне життя:
Напечемо коржiв, зомнемо маку, та намiшаємо з медом, та посiдаємо, та й їстимемо.
Ознаки соціально-побутової комедії:
- Соціально-моральний конфлікт: В основі комедії лежить морально-соціальний конфлікт між щирим коханням (Уляна та Олексій) і користолюбством (мати Уляни Одарка та Стецько).
- Зображення побутових і соціальних проблем: У п’єсі порушена проблема ставлення до кріпаків. Попри те що Олексій – “розумний, наполегливий, працьовитий, має добре, чуйне серце, здатний щиро кохати”, його кріпацький стан є перешкодою для шлюбу.
- Відображення життєвих обставин і характерів: Поведінка персонажів пояснюється їхніми життєвими обставинами й соціальним станом. Наприклад, Одарка, яка сама була видана за пияка й неробу, прагне, щоб її донька уникла “безталання” і була заможною.
Які слова, міркування та вчинки Стецька комічні, а які викликають у вас гнів та осуд?
Комічними є його слова, міркування та вчинки, які показують його недолугість та нерозумність. Наприклад, Стецько смішно коментує зовнішній вигляд Уляни: “Та й патлата!”. Комічним є його уявлення про подружнє життя, яке зводиться до того, щоб “Напечемо коржiв, зомнемо маку, та намiшаємо з медом, та посiдаємо, та й їстимемо”. Також смішними є його історії про те, як його батько відправляв працювати: наприклад, коли він вдарив ціпом по лисині дядька Панаса і потім “Кишки порвав регочачись”.
Гнів та осуд викликають його жорстокість, бездушність і пихатість. Осудливими є його наміри щодо Уляни: він каже, що зараз не може її бити, але “коли б ти вже була моя жiнка, та сказала б, що не хочеш за мене, так я б тобi пику побив, як менi батько часом б’є; а то ще тепер не можна. Дарма! Я і пiдожду”.
Чи має цей персонаж шанси створити щасливу родину? Чому?
Ні, Стецько не має шансів створити щасливу родину. Його батько виховав його жорстоким, бездушним і пихатим. Оскільки він лінивий і недолугий, а його статки лише посилюють ці вади, він “ніколи не буде щасливим”.
Підтвердьте ці характеристики закоханої пари відповідними цитатами з твору.
Характеристики закоханої пари (Уляни та Олексія) і провідна ідея їхньої любові підтверджуються такими цитатами та авторськими описами:
Характеристики Уляни:
Уляна є уособленням найкращих моральних рис української дівчини: гарна й працьовита, вільнолюбна, здатна на самопожертву заради щастя з коханим. Убогу дівчину не приваблюють статки Стецька.
- Вона висловлює своє ставлення до небажаного шлюбу в пісні: «Приспів Лучче впасти менi з дубу, Чим йти замiж за Кандзюбу. Приспів Лучче менi з мосту в воду, Чим достатися уроду!».
- Уляна відкрито говорить Стецькові про незгоду на сватання: «Присилай, присилай. Побачиш, якого облизня пiймають».
- Вона щиро радіє Олексію: «А, мій Олексієчку! Де ти узявся?».
Характеристики Олексія:
Олексій хоч і кріпак, але він розумний, наполегливий, працьовитий, має добре, чуйне серце, здатний щиро кохати.
- Його відчай через уявну зраду Уляни виражений словами: «Дурний, що і прийшов, не чув би об своїм нещасті».
- Розсудливий: “Так що ж у тiм, що оженишся, та як не вмiтимеш жiнку содержать? Треба її годувати. Ніякої худоби не стане, коли не будеш сам робити!”
Провідна ідея кохання:
Образи Олексія та Уляни реалізують провідну ідею твору: вірна, безкорислива любов долає будь-які життєві перешкоди й труднощі, це найвища чеснота людської душі.
Читайте та досліджуйте!
Перечитайте уривки з комедії Г. Квітки-Основ’яненка «Сватання на Гончарівці». Випишіть діалектні слова, що в них трапляються. Укладіть словничок мови п’єси.
- колупати піч — ніяковіти
- талан — доля людини
- хурою — з возом
Підсумуймо!
Чим особистість письменника Г. Квітки-Основ’яненка вам імпонує?
Особистість Григорія Квітки-Основ’яненка імпонує мені його багатогранністю та активною громадською позицією. Він не закривався у своєму дворянському світі, а шукав себе, служив у війську, був послушником у монастирі, і зрештою знайшов покликання у культурно-громадській діяльності. Він заснував театр, бібліотеку, Інститут шляхетних дівчат і використовував свої високі посади, щоб допомагати людям боротися з несправедливістю. А ще вражає його любов до української мови та культури, яку він відстоював у часи тотального зросійщення.
Які його ідеї не втрачають актуальності?
Найбільш актуальними, на мою думку, є дві його ідеї. По-перше, ідея про те, що щире, безкорисливе кохання є найвищою цінністю і може подолати будь-які перешкоди, чи то соціальна нерівність, чи фінансові труднощі. Це ми бачимо у стосунках Уляни та Олексія. По-друге, його захоплення українською мовою та думка про її багатство і неповторність: “Мова, що має свою граматику, свої правила, свої звороти в мовленні, неповторні, які не перекласти іншою”. Ця ідея і сьогодні є дуже важливою.
Знайдіть в інтернеті або в бібліотеці та прочитайте п’єсу Г. Квітки-Основ’яненка «Сватання на Гончарівці». Які ви відчували емоції, читаючи п’єсу «Сватання на Гончарівці»?
Читаючи уривки п’єси, я відчував цілу гаму емоцій. Було дуже смішно спостерігати за діалогами Уляни і Стецька, особливо коли вона з нього глузувала, а він цього не розумів. Водночас я відчував співчуття до Уляни, яку мати змушувала вийти заміж за нелюба, і до Олексія, який страждав від ревнощів та непорозуміння. Були моменти, що викликали роздратування, наприклад, впертість Одарки в її прагненні видати доньку за багатія.
Хто з дійових осіб вам найбільше сподобався? Випишіть репліки, що найточніше розкривають його / її вдачу, та на їхній основі підготуйте характеристику персонажів.
Мені найбільше сподобалася Уляна. Вона є уособленням найкращих моральних рис української дівчини: вона гарна, працьовита, вільнолюбна і здатна на самопожертву заради коханого. Її не цікавлять статки Стецька.
Репліки, що розкривають її вдачу:
- “Та вже, мамо, що хочете кажiть, а я за того дурня, за того бецмана не пiду”.
- “В мене думка не така, Щоб пiшла я за Стецька. Приспів Стецько стидкий! Стецько бридкий! Цур тобi, не в’яжися! Пек тобi, вiдчепися! Божевiльний! Не дурна я i не п’яна, Щоб пiшла я за Степана”.
- На питання матері: “Чим я тобi, мамо, у тягiсть? Лiтом на мойцi — слава тобі, господи, — скільки заробляю? А зимою пряду; та й зiбрала чимало…”.
Назвіть ознаки класицизму в п’єсі Г. Квітки-Основ’яненка «Сватання на Гончарівці».
Правило трьох єдностей: П’єса побудована з урахуванням класицистичного правила трьох єдностей — дії, місця та часу. Події розгортаються в одному конкретному місці (на одній вулиці на Гончарівці) впродовж нетривалого часу (однієї доби).
Сюжет: Уся увага зосереджена на одному вузлі подій, розкривається один основний конфлікт.
Поділ дійових осіб на позитивних і негативних. У п’єсі Г. Квітки-Основ’яненка це зображення людей як утілення моральних норм і настанов, наприклад, доброти, шляхетності, жадібності, недоумкуватості.