Skip to content

Генрі Лонгфелло. Люлька згоди. Дитинство Гайавати - ГДЗ 6 клас Міляновська

Posted on:20 грудня 2023 р. at 00:00

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

Готуємося до роботи з текстом

1. Розкажіть, що вам відомо про життя і творчість американського поета Генрі Лонгфелло

Генрі Лонгфелло - відомий американський поет і перекладач 19 століття. З дитинства цікавився історією та культурою корінних народів Америки - індіанців. У своїй творчості засуджував жорстоке ставлення білих колонізаторів до індіанців. Найвідоміший його твір - поема “Пісня про Гайавату”, яка принесла йому світову популярність.

2. Яким чином у поемі «Пісня про Гайавату» відбилося захоплення Лонгфелло історією рідної країни та індіанськими міфами?

У поемі “Пісня про Гайавату” Лонгфелло відобразив своє захоплення міфами та фольклором індіанців. Він об’єднав в поемі розрізнені міфи різних племен, зробивши головним героєм легендарного вождя Гайавату. Гайавата уособлює кращі риси національного героя індіанців. Так Лонгфелло віддав данину поваги корінним народам Америки.

Що спитав у нас Згадайко?

1. Згадайте особливості міфів

Особливості міфів:

2. Які образи властиві для міфологічних творів?

Для міфів характерні:

3. Що є спільного в образах давньогрецького титана Прометея та індіанського верховного бога Гітчі-Маніто?

Спільним для Прометея та Гітчі-Маніто є те, що вони є творцями людей та їхніх благ.

Прометей створив людей з глини, вкрав для них вогонь у богів.

Гітчі-Маніто створив землю, тварин, рослини для людей, навчив їх ремесел.

4. Зробіть висновок про їхнє значення в розвитку людства

Отже, ці міфічні образи уособлюють уявлення стародавніх людей про богів як творців світу та людської цивілізації. Вони відображають прагнення зрозуміти походження Всесвіту, людини, навколишнього світу.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

Працюємо над текстом твору

1. Що спонукало Гітчі-Маніто звернутися до індіанських племен?

Гітчі-Маніто звернувся до індіанських племен, аби припинити їхні міжусобиці та ворожнечу. Він стомився від “ваших сварок, незгод і суперечок, від кривавих війн”.

2. Для чого індіанський бог-творець дав людям землю?

Він дав людям землю для полювання, рибальства тощо, щоб вони могли забезпечувати себе всім необхідним для життя.

3. Яким, на вашу думку, він уявляв собі життя своїх дітей у чудовому світі?

Мабуть, Гітчі-Маніто уявляв, що люди житимуть у мирі та злагоді на цій прекрасній землі, користуючись його дарами.

4. Чи виправдали люди його сподівання? Відповідь обґрунтуйте

Ні, люди не виправдали його сподівань, бо постійно ворогували між собою, вели криваві війни за землі та здобич.

5. Якими постають люди у творі Генрі Лонгфелло?

У творі люди постають войовничими, жорстокими, такими, що прагнуть помсти.

6. Прочитайте строфу, що починається рядком «Я стомивсь від ваших сварок…» Поясніть, чому ці слова є актуальними й для інших народів

Ці слова актуальні для багатьох народів, бо людство і досі страждає від війн, конфліктів, ненависті між різними націями та релігіями.

7. Сформулюйте головний заклик Гітчі Маніту до індіанських племен

Головний заклик - помиритися, стати друзями та братами, припинити ворожнечу.

8. У чому полягає людинолюбство Гітчі-Маніто?

Людинолюбство полягає в тому, що, попри провини людей, Гітчі-Маніто все одно їх любить і намагається наставити на шлях миру та добра.

9. Що в індіанців означає традиція палити люльку згоди?

Ця традиція означає примирення та мир між колишніми ворогами.

10. Символом чого стала Поквана, яку зробив і запалив бог-творець?

Поквана (дим від люльки) стала символом заклику Гітчі-Маніто до єднання та миру.

11. Розкажіть, з якою метою він послав до людей Гайявату?

Гітчі-Маніто послав Гайавату як пророка, щоб той показав людям шлях до порятунку - шлях миру, любові та злагоди між племенами.

12. Розкажіть про чудесне народження і дитячі роки Гайавати

Гайавата народився від кохання Меджеківіса та прекрасної Венони. Його виховувала бабуся Нокоміс. З дитинства він розумів мови тварин і птахів, навчився полювати.

13. Які особливі риси були притаманні хлопчикові?

Хлопчик відзначався особливою мудрістю, розумінням природи, здібностями до мисливства.

Застосовуємо теоретичні поняття

14. Випишіть із тексту епітети до образу Гітчі-Маніто

Епітети до образу Гітчі-Маніто: Владика, могучий, Милосердний.

15. Як образ Гітчі-Маніто протиставляється образу людей

Гітчі-Маніто зображений мудрим, справедливим та миролюбним. Люди натомість постають нерозумними, жорстокими, схильними до ворожнечі.

16. Знайдіть у тексті приклади гіперболи (перебільшення)

Приклади гіперболи: “кров’ю змішана, зникала”, “розірвалось од розпуки”.

17. Випишіть приклади порівняння до портрета Венони з уривку «Дитинство Гайавати»

Порівняння до портрета Венони: “ніби та лілея”, “очі щастям блискотіли, наче зорі”.

18. Назвіть елементи фантастики в поданих уривках поеми Генрі Лонгфелло

Елементи фантастики: образ бога Гітчі-Маніто, чудесне народження Гайавати, його незвичайні здібності.

19. З’ясуйте, що таке національний колорит. Знайдіть приклади національного колориту в уривках твору

Національний колорит - відображення самобутності, звичаїв, побуту певного народу. У творі це образи індіанців, згадки про їхні традиції, вірування, міфологію.

Узагальнюємо і підсумовуємо

20. Як ви гадаєте, образ Гітчі-Маніто історичний чи міфологічний?

На мою думку, образ Гітчі-Маніто є радше міфологічним, ніж історичним. Це уособлення уявлень індіанців про верховне божество, творця світу.

21. Які мрії індіанців відбилися в поемі «Пісня про Гайавату»?

У поемі відбилися мрії індіанців про мир та злагоду між племенами, про повернення втрачених земель, про збереження своїх традицій.

22. Назвіть історичні та міфологічні джерела образу Гайавати, створеного американським поетом

Історичним джерелом образу Гайавати був реальний ватажок ірокезів Хайоване, що жив у 16-17 століттях. Також Лонгфелло використав міфи та легенди різних племен про культурних героїв.

23. Які риси ідеального героя індіанський народ втілив в образі Гайявати?

Гайавата уособлює мудрість, миролюбність, турботу про свій народ. Він навчає людей ремеслу, об’єднує племена. Тобто втілює ідеал вождя та захисника.

Що спитав у нас Згадайко?

1. Згадайте міф про Прометея

Згідно з міфом, Прометей викрав вогонь у богів та приніс його людям, навчивши їх багатьох ремесел і мистецтв. За це Зевс жорстоко покарав Прометея, прикувавши його до скелі, де орел щодня їв його печінку

2. Які ви бачите спільні риси у давньогрецького титана Прометея та індіанського вождя Гайавати?

Спільними рисами Прометея та Гайавати є те, що обидва були вчителями та провідниками людей - Прометей навчив людей багатьом ремеслам і мистецтвам, а Гайавата навчив людей мові звірів та птахів, мистецтву полювання тощо. Обидва виступали як покровителі та захисники людей.

3. Чому Прометея і Гайавату називають учителями?

Прометея і Гайавату називають вчителями саме за те, що обидва передали людям багато важливих знань і навичок - Прометей про вогонь, ремесла і мистецтва, а Гайавата про мову тварин, полювання тощо.

4. Чому люди в усі часи особливо шанували вчителів? Яке особливе значення вони мали в житті суспільства?

В усі часи люди особливо шанували вчителів, оскільки саме від них отримували найцінніші знання та життєві навички. Вчителі допомагали передавати мудрість і досвід старшого покоління молодшому. Також вчитель слугував зразком поведінки і моралі. Тому вчителі мали дуже велике значення для розвитку суспільства та передачі знань від покоління до покоління.

Завдання від Фантазерчика

1. Усно складіть міф про українського героя-миротворця

Народився Мирон в Карпатах і змалку полюбив свою землю. Коли прийшов ворог, щоб заволодіти українською землею, Мирон закликав усіх об’єднатися проти загарбника. Він нагадав людям, що ця земля належить їм, тут покояться їхні предки, тут їхня мова, пісні і звичаї.

2. Запишіть у зошиті риси, якими ви наділите його

Ось риси мого героя:

3. Що герой вашого міфу зробить і до чого закличе усіх українців, щоб повернути мир і злагоду на нашу землю?

Мирон закликав українців взяти в руки зброю і боронити кожен шматок рідної землі, кожне село і місто. Він кликав не здаватися і не відступати, адже за ними правда, а за ворогом - несправедливість і насилля.

4. Запишіть короткий зміст складеного вами міфу у зошит.

Завдяки натхненним закликам Мирона українці об’єдналися і стали на захист своєї Батьківщини. Вони вигнали ворога геть зі своєї землі й відстояли незалежність, здобуту такою дорогою ціною. Мирон навчив людей, що свобода і мир найвищі цінності, за які варто боротися.