1. Що означає термін «Відродження» («Ренесанс»)? Який період охоплює ця доба? З чим пов’язані початок і завершення доби Відродження?
Термін «Відродження» або «Ренесанс» означає важливу культурно-історичну добу, яка прийшла на зміну Середньовіччю. Ця назва походить від італійського слова rinascitа та французького renaissance, що означає «відродження», і пов’язана з поверненням інтересу до античної культури. В Італії ця доба тривала з кінця XIII до початку XVI століття, а в інших країнах Західної та Центральної Європи – з XV до початку XVII століття. Символічним початком епохи вважають ушанування поета Франческо Петрарки лавровим вінком, а кінцем – смерть видатних письменників Мігеля де Сервантеса та Вільяма Шекспіра.
2. Чим був зумовлений корінний переворот у різних галузях людської діяльності, в усіх сферах людського життя?
Корінний переворот був зумовлений кількома важливими подіями. По-перше, падіння Константинополя у 1453 році змусило європейців шукати нові торгові шляхи, що призвело до Великих географічних відкриттів, як-от відкриття Америки Колумбом. Ці відкриття змінили уявлення людей про світ. По-друге, винахід книгодрукування Йоганном Гутенбергом у середині XV століття зробив інформацію та нові ідеї доступними для значно ширшого кола людей, похитнувши монополію церкви на знання.
3. Які погляди лежать в основі культури епохи Відродження? Поміркуйте, чому античність, а не Середньовіччя є ідеалом Відродження.
В основі культури Відродження лежить гуманізм – погляд, за яким людина є найвищою цінністю. Світогляд змінився з теоцентричного, де в центрі був Бог, на антропоцентричний, де центральне місце посідає людина, її розум та воля. Античність стала ідеалом, бо діячі Ренесансу вважали Середньовіччя «темними віками», періодом занепаду культури та зневаги до людини. Вони захоплювалися геніальними творами античних митців і вчених та прагнули відродити їхню велич, на відміну від спадщини попередньої епохи.
4. Назвіть роди та жанри літератури, популярні в епоху Відродження.
В епоху Відродження були популярні різні літературні роди та жанри. У поезії це були сонети (Франческо Петрарка, Вільям Шекспір), у прозі – новели (збірка «Декамерон» Джованні Боккаччо) та романи («Дон Кіхот» Мігеля де Сервантеса). Великого поширення набула також драматургія, зокрема трагедії («Ромео і Джульєтта», «Гамлет» Вільяма Шекспіра) та п’єси іспанського автора Лопе де Веги.
5. Чим відрізняється ренесансне ставлення до античності від середньовічного?
Ставлення до античності в добу Ренесансу кардинально відрізнялося від середньовічного. У Середньовіччі античні твори часто вважалися язичницькими та безбожними, їх знищували або використовували лише як матеріал для вивчення латинської граматики. Діячі Відродження, навпаки, сприймали античну спадщину як власне культурне надбання, захоплювалися нею і вбачали в ній взірець довершеності, який варто наслідувати та відроджувати.
6. Образ нової епохи, на думку англійського філософа Френсіса Бекона, визначили винаходи друкарського верстата, компаса й артилерії. Дослідіть та опишіть наслідки їхнього використання.
- Друкарський верстат зробив книги та знання значно доступнішими, що сприяло швидкому поширенню гуманістичних ідей і підвищило роль художньої літератури в суспільстві.
- Компас та інші навігаційні прилади уможливили Великі географічні відкриття. Вони не лише відкрили нові землі, як-от Америку, але й докорінно змінили уявлення людей про світ, довівши, що Земля кругла.
7. Створіть «Декларацію гуманіста», виклавши основні принципи діяльності європейських гуманістів.
Декларація гуманіста:
- Ми проголошуємо людину найвищою цінністю та центром Всесвіту.
- Ми віримо в безмежні можливості людського розуму, волі та творчого духу.
- Ми стверджуємо право людини на земне щастя та вільний прояв своїх почуттів і здібностей.
- Ми вивчаємо науки про людину (Studia Humanitatis), щоб сформувати нову, гармонійну особистість.
- Ми прагнемо відродити велич античної культури, науки та мистецтва як найвищий взірець для наслідування.
8. У чому полягає особливість українського руху гуманістів?
Особливість українського гуманістичного руху полягала в тому, що він був тісно пов’язаний з боротьбою за національну ідентичність. Українські гуманісти, такі як Юрій Дрогобич та Іван Вишенський, здобувши освіту в Європі, повернулися на батьківщину і за допомогою шкіл та друкарень поширювали ідеї патріотизму, громадянського служіння та національної самосвідомості. Їхня діяльність створила духовне підґрунтя для майбутньої визвольної війни українського народу.
9. Як доба Відродження вплинула на розвиток культури і продовжує впливати на сучасність?
Доба Відродження заклала основи сучасної європейської культури, поставивши в центр уваги людину, її права та свободу думки. Вона подарувала світу безсмертні шедеври мистецтва та літератури, які й досі надихають митців. Ідеї гуманізму про цінність особистості, право на щастя та важливість освіти залишаються фундаментальними для сучасного суспільства, а створені тоді образи, як-от Дон Кіхот, досі допомагають людям знаходити відповіді на складні питання життя.
ПРАЦЮЄМО ВДОМА
1. Створіть стрічку часу на тему «Відродження». Поміркуйте, чому відбувається певне «нашарування» на попередньо створену графічну стрічку про добу Середньовіччя. З чим це пов’язано?
Стрічка часу доби Відродження:
- XIV–XVI ст. – загальні хронологічні межі епохи Відродження в Європі.
- Близько 1440 р. – Йоганн Гутенберг винайшов книгодрукування.
- 1453 р. – падіння Константинополя, що стало одним із поштовхів до поширення античної спадщини в Європі.
- 1492 р. – Христофор Колумб відкрив Америку, що змінило уявлення про світ.
- 1508–1512 рр. – Мікеланджело Буонарроті розписує стелю Сикстинської капели.
- 1508–1517 рр. – Рафаель Санті працює над фресками у Ватикані, зокрема створює «Афінську школу».
«Нашарування» на добу Середньовіччя відбувається тому, що культурні епохи не змінюються миттєво. Відродження зароджувалося поступово ще в пізньому Середньовіччі. Нові ідеї гуманізму, де в центрі уваги була людина, з’являлися та існували паралельно зі старими середньовічними уявленнями, де центральне місце займав Бог. Тому ранні етапи Відродження (XIV-XV ст.) мають багато спільних рис із пізнім Середньовіччям, і чіткий кордон між ними провести неможливо.
2. Складіть «хмару слів» або асоціативний портрет, присвячені добі Ренесансу.
Асоціативний портрет доби Ренесансу:
- Гуманізм.
- Антропоцентризм (людина в центрі Всесвіту).
- Відродження античності.
- Італія.
- Гармонія.
- Краса.
- Індивідуальність.
- Studia Humanitatis (гуманітарні науки).
- Мистецтво та наука.
- Данте, Петрарка, Боккаччо.
- Леонардо да Вінчі, Мікеланджело, Рафаель.
3. Підготуйте мініповідомлення про видатних митців епохи Ренесансу.
Епоха Ренесансу подарувала світові багато геніальних митців, яких називають титанами Відродження.
- Леонардо да Вінчі був універсальною людиною: художником, скульптором, вченим та винахідником. Його найвідоміші картини – “Мона Ліза” (“Джоконда”) та фреска “Таємна вечеря”.
- Мікеланджело Буонарроті прославився як видатний скульптор, художник та архітектор. Він є автором знаменитої статуї “Давид”, розписів стелі Сикстинської капели та купола собору Святого Петра у Ватикані.
- Рафаель Санті увійшов в історію як майстер гармонійних і довершених образів. Найбільш відомими його творами є “Сикстинська мадонна” та фреска “Афінська школа”.
- Сандро Боттічеллі – яскравий представник Раннього Відродження. Його картини “Народження Венери” та “Весна” вирізняються поетичністю та витонченістю ліній.
Робочий аркуш до теми
1. Визначте хронологічні межі доби Відродження.
Доба Відродження (Ренесанс) в Італії тривала з кінця XIII до початку XVI століття, а в інших країнах Західної та Центральної Європи — з XV до початку XVII століття.
2. Поясніть значення поняття. Гуманізм – це…
Гуманізм – це течія в культурі доби Відродження, яка утверджувала повагу до гідності та розуму людини, її право на земне щастя та вільний прояв почуттів і здібностей.
3. Порівняйте світогляди доби Середньовіччя та Ренесансу.
Принципові питання часу | Католицька середньовічна доктрина | Гуманістичний світогляд |
---|---|---|
Ставлення до Бога | Теоцентризм: Бог є центром Всесвіту. | Бог створив людину як вінець творіння, але не заперечується поєднання християнства з античною філософією. |
Місце людини у світі | Людина є гріховною істотою, її земне життя — лише підготовка до вічного. | Антропоцентризм: людина є центром Всесвіту і найвищою цінністю. |
Сенс людського життя | Спасіння душі, часто через аскетизм та відмову від земних благ. | Право людини на щастя не тільки на небі, а й на землі. |
Ставлення до особистості людини | Особистість пригнічувалася, головним був колектив (церква). | Утвердження віри в безмежні можливості людини, її волю та розум. |
Характер культури | Переважно релігійний, повністю контрольований церквою. | Світський характер культури, зростання ролі науки та розуму. |
4. Поміркуйте, чому Античність, а не Середньовіччя стає ідеалом Відродження.
Античність стала ідеалом Відродження, тому що гуманісти вважали Середньовіччя добою невігластва та зневаги до людини. Натомість вони захоплювалися геніальними творами античних митців і вчених, вбачаючи в них зразок досконалості та гармонії, який прагнули “відродити” після “темних віків”.
5. Заповніть інформаційний кластер «Скарби доби Ренесансу».
- Найвідоміші історичні події: падіння Константинополя (1453), Реформація.
- Культурні явища: гуманізм, повернення до ідеалів античності.
- Наукові винаходи: книгодрукування (середина XV ст.).
- «Титани» духу: Леонардо да Вінчі, Мікеланджело, Рафаель, Франческо Петрарка, Джованні Боккаччо, Вільям Шекспір, Мігель де Сервантес.
- Географічні відкриття: відкриття Америки Христофором Колумбом (1492).
- Літературні жанри: сонет, новела, роман, драма.
6. Складіть асоціативний портрет доби, підібравши визначення на кожну букву слова.
- В – велична
- І – інноваційна
- Д – динамічна
- Р – революційна
- О – оновлена
- Д – духовна
- Ж – життєствердна
- Е – емоційна
- Н – новаторська
- Н – надзвичайна
- Я – яскрава