1. Розкрийте значення слів «гуманний», «гуманістичний», «гуманітарний». З’ясуйте подібність і відмінність між ними.
Усі ці слова походять від латинського слова «homo», що означає «людина», тому їхня головна подібність у тому, що вони пов’язані з людиною.
Однак між ними є відмінності:
- Гуманістичний — це поняття, що стосується гуманізму, ідейного руху епохи Відродження. Його основа — це світогляд, де людина є центром Всесвіту і найвищою цінністю (антропоцентризм).
- Гуманітарний — цей термін спочатку використовували для позначення навчальних дисциплін, таких як поетика, граматика та риторика. Зараз він стосується наук, що вивчають людину та її культуру.
- Гуманний — це риса характеру, що означає людяність, любов до людини, співчуття та повагу до людської гідності.
2. Яких людей можна назвати гуманістами в сучасний період? Які риси їм притаманні?
Гуманістами в наш час можна назвати людей, які поділяють ідеї епохи Відродження про цінність людини. Їм притаманні такі риси:
- Вони вважають, що людина — це найвища цінність, а її життя та свобода є недоторканними.
- Вони вірять у силу людського розуму та можливість вдосконалювати світ.
- Їх об’єднує любов до людей і надія на краще майбутнє.
- Це активні, інтелектуально розвинені та вільні особистості, які прагнуть до духовного самовдосконалення.
АКТИВНОСТІ
1. Чому доба Ренесансу (Відродження) має таку назву?
Доба Ренесансу має таку назву, тому що вона ознаменувала «відродження» інтересу до ідеалів, образів та сюжетів античної культури, тобто давньогрецької та давньоримської.
2. Які чинники впливали на розвиток літератури й культури того часу?
На розвиток культури та літератури доби Ренесансу впливало декілька ключових чинників:
- Розклад феодалізму та пошук нових шляхів соціального розвитку.
- Великі наукові та географічні відкриття, зокрема роботи Коперника, Галілея та подорожі Колумба і Магеллана, які розширили уявлення людей про світ і Всесвіт.
- Звернення до античних традицій.
- Поширення гуманізму — світогляду, в центрі якого стояла людина, її розум та творчі можливості.
3. Розкрийте поняття «гуманізм» і проілюструйте його на прикладі творів (1—2) мистецтва Відродження.
Гуманізм — це ідейний рух, що став основою Відродження. Його головна ідея полягала у переході від теоцентризму (де Бог — центр усього) до антропоцентризму, де людина проголошувалася найвищою цінністю та центром Всесвіту. Гуманісти вірили в безмежні можливості людського розуму, свободу волі та право людини на щастя.
Ці ідеї яскраво ілюструють твори мистецтва:
- «Портрет молодої жінки» Сандро Боттічеллі. На картині зображена не абстрактна свята, а реальна земна жінка. Художник зосереджується на її індивідуальності, красі та внутрішньому світі. Це приклад того, як митці Ренесансу почали поетизувати людину, вбачаючи в ній вінець творіння.
- Мадонни Ренесансу (наприклад, у творчості Рафаеля чи Леонардо да Вінчі). Хоча сюжети залишалися релігійними, образи Мадонни та немовляти Христа набували цілком реальних, людських рис. Вони зображені як живі люди, сповнені глибоких почуттів та ніжності. Це показує, як гуманісти утверджували богоподібність реальної людини, поєднуючи земне та небесне.
4. Путівник туриста: Венеція — перлина Ренесансу
Вітаю, мандрівнику!
Ти збираєшся до Венеції — унікального міста-музею, яке було одним із центрів культури в епоху Ренесансу. Це місто, розташоване на воді, подарує тобі незабутні враження!
Трохи історії
Венеція, збудована на островах, завжди була особливою. В епоху Відродження вона була могутньою морською республікою. Багатство та культурні зв’язки сприяли розквіту мистецтва, архітектури та науки.
Що обов’язково треба побачити?
- Гранд-канал та міст Ріальто. Це головна водна артерія міста. Найкращий спосіб відчути дух Венеції — пропливти каналом на човні. Обов’язково зупинись біля мосту Ріальто — символу міста. Збудований у XVI столітті, цей кам’яний міст вражає своєю архітектурою. Його також називають Мостом закоханих — це чудове місце для романтичних зізнань.
- Площа Сан-Марко. Це серце Венеції, де розташовані головні пам’ятки. Тут ти побачиш величний Собор Святого Марка з його розкішними мозаїками та Палац дожів — резиденцію правителів Венеції, шедевр готичної архітектури з елементами Ренесансу.
- Галерея Академії. Щоб побачити шедеври венеціанських майстрів Відродження, таких як Тіціан, Тінторетто та Веронезе, завітай до цього музею. Їхні полотна вражають реалістичністю, багатством кольорів та глибоким психологізмом, що є втіленням гуманістичних ідеалів.
Порада мандрівнику:
Найкращий спосіб досліджувати Венецію — це заблукати в її вузьких вуличках та переходити через численні канали маленькими мостами. Пересування можливе лише пішки або на човнах, тож готуйся до довгої, але захопливої прогулянки.
5. Відшукайте в інтернеті інформацію про шедеври доби Відродження: Сікстинську капелу, Лоджії Рафаеля, «Мону Лізу (Джоконду)» Леонардо да Вінчі, Площу Святого Марка (Венеція), Собор Святого Петра (Ватикан) та/або інші (один за вибором). Підготуйте пост для соцмереж.
Пост для соцмереж про шедевр доби Відродження: «Мона Ліза»
Привіт, друзі! 👋 Сьогодні хочу поділитися враженнями про один із найзагадковіших шедеврів Ренесансу — «Мону Лізу» або «Джоконду» великого Леонардо да Вінчі.
Це, мабуть, найвідоміший портрет у світі! Леонардо працював над ним на початку XVI століття. На картині зображена Ліза Герардіні, дружина флорентійського торговця шовком. Да Вінчі втілив у ньому ідеал людини Відродження — гармонійної, загадкової та інтелектуально багатої.
Головна загадка «Джоконди» — її ледь помітна, мінлива усмішка. Здається, що її настрій змінюється, коли ви на неї дивитеся. Леонардо використав унікальну техніку «сфумато» — розмиття контурів, що створює відчуття живої присутності та таємничості. А пейзаж за її спиною — підкреслює гармонію людини й природи, що було так важливо для гуманістів.
Сьогодні цей шедевр зберігається в Луврі, у Парижі, і щороку мільйони людей приїжджають, щоб на власні очі побачити цю дивовижну картину.
«Мона Ліза» — це справжній символ епохи Відродження, її прагнення до пізнання людини та світу.
#Ренесанс #Відродження #ЛеонардоДаВінчі #МонаЛіза #Джоконда #Мистецтво #ІсторіяМистецтва #Лувр
6. Робота в групах. Підготуйте стисле повідомлення про діячів доби Відродження (художників, скульпторів, архітекторів, науковців — 1—2 за вибором) різних періодів: а) Проторенесанс (XII—XIII ст.); б) Раннє Відродження (XIV—XV ст.); в) Високе Відродження (кінець XV — перша третина XVI ст.); г) Пізнє Відродження (друга половина XVI ст.).
Ось стислі повідомлення про видатних діячів різних періодів Ренесансу, підготовлені на основі наданого тексту.
а) Проторенесанс (XIII–XIV ст.)
- Данте Аліг’єрі (Італія): Видатний поет, творчість якого стала переходом від культури Середньовіччя до нової епохи Відродження. Він одним із перших звернувся до ідеалів гуманізму, прославляючи людину та її почуття.
б) Раннє Відродження (XIV–XV ст.)
- Сандро Боттічеллі (Італія): Талановитий художник, чиї картини, як-от «Портрет молодої жінки», є яскравим прикладом мистецтва Раннього Відродження. У своїх роботах він поетизував людину, утверджуючи її право на щастя та оспівуючи її красу як вінець творіння.
в) Високе Відродження (кінець XV — перша третина XVI ст.)
- Леонардо да Вінчі (Італія): Геніальний митець і вчений, один із найяскравіших представників епохи. Його шедеври, як і твори Рафаеля та Мікеланджело, зображують людей як живих та реальних, але водночас величних та богоподібних. У цих образах втілено глибокі почуття та рух думки, що було характерно для гуманістичного світогляду.
г) Пізнє Відродження (друга половина XVI ст.)
- Вільям Шекспір (Англія): Один із найвидатніших драматургів світової літератури. Його твори є вершиною ренесансної літератури, в яких глибоко досліджуються людські характери, пристрасті та віра в духовні можливості людини.
- Джордано Бруно (Італія): Сміливий італійський мислитель та дослідник. Він обстоював ідею про безкінечність Всесвіту та незліченність світів. Його наукові погляди, як і відкриття Коперника та Галілея, розширювали уявлення про світ і породжували у людей віру в безмежні можливості розуму.
7. Як ви розумієте поняття «гуманне ставлення» до людей, світу, природи? Чому це важливо в наш час?
Гуманне ставлення — це, перш за все, любов і повага до людини, визнання її найвищою цінністю, як це робили гуманісти Відродження. Це означає бути чуйним, співчутливим і готовим допомогти іншим. Щодо світу та природи, гуманне ставлення проявляється в турботі про довкілля, у розумінні того, що ми є частиною прекрасного світу, створеного для життя, а не для руйнування.
Це надзвичайно важливо в наш час, тому що ми стикаємося з війнами, несправедливістю та екологічними проблемами. Гуманність допомагає нам об’єднуватися, щоб долати ці виклики, будувати мирне суспільство і зберігати нашу планету для майбутніх поколінь.
8. Які ідеї доби Ренесансу (Відродження) актуальні для нашої доби?
Багато ідей Ренесансу залишаються важливими і сьогодні. Ось декілька з них:
- Ідея про те, що людина та її особистість є головною цінністю, лежить в основі сучасних уявлень про права людини та свободу.
- Гуманісти вірили в силу людського розуму, здатність до самовдосконалення та перетворення світу. Ця віра рухає сучасну науку, технології та освіту.
- Ренесанс цінував інтелектуально розвинену, вільну та діяльну людину. Це саме той ідеал активного громадянина, якого прагне виховати сучасне суспільство.
- Звільнення культури від догм і розвиток свободи думки, що почалося в епоху Відродження, є фундаментом для сучасної демократії та свободи слова.
9. В історії української літератури є період, який називають «розстріляне відродження», або «червоний ренесанс». Що ви знаєте про цих митців? Які ідеї вони принесли в Україну?
«Розстріляне відродження» — це трагічна сторінка нашої історії. Так називають покоління українських письменників, режисерів, художників та вчених, які творили у 1920-х – на початку 1930-х років. Цей період був часом неймовірного культурного злету, схожого на європейський Ренесанс.
Ці митці, серед яких були Микола Хвильовий, Лесь Курбас, Микола Куліш, Валер’ян Підмогильний, принесли в Україну нові, сміливі ідеї. Вони експериментували з модерними мистецькими напрямами, шукали нові форми для української літератури та театру. Їхня головна ідея полягала в тому, щоб створити власне, неповторне мистецтво.
На жаль, цей культурний підйом був жорстоко обірваний. Сталінський тоталітарний режим побачив у цих вільних та талановитих людях загрозу. Більшість із них були заарештовані, заслані в табори або розстріляні. Саме тому цей період і отримав таку страшну назву.