1. Які літературні відкриття здійснив Едгар По?
Едгар По створив жанр детективного оповідання, ввів образ розумного детектива, який розкриває злочини за допомогою логіки та аналізу, а також використав менш кмітливого напарника для пояснення ходу думок головного героя.
2. Чому його називають «батьком» детективу?
Едгара По називають «батьком» детективу, бо він першим заклав основи цього жанру у своїх творах, як-от «Убивство на вулиці Морг» та «Золотий жук».
3. Які знахідки Едгара По використали інші письменники та письменниці?
Інші автори, наприклад Артур Конан Дойл, запозичили ідею напарника (доктор Вотсон у Шерлока Холмса) і метод раціонального аналізу для розкриття злочинів.
ЗОЛОТИЙ ЖУК
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ (сторінка 161)
1. Скільки персонажів у творі? Хто вони, чим займалися? Чому Леґрана вважали диваком?
У творі три основних персонажі: Вільям Леґран (головний герой, колишній багатій, який живе на острові і захоплюється комахами та мушлями), Джупітер (його вірний слуга) і оповідач (друг Леґрана). Леґрана вважали диваком через його мізантропію, захоплення комахами та раптові зміни настрою.
2. Скільки оповідачів у творі? Від чийого імені ведеться розповідь про події? Що дає читачам і читачкам такий авторський прийом?
У творі один оповідач – друг Леґрана. Розповідь ведеться від його імені, що дозволяє читачам спостерігати за подіями очима стороннього спостерігача, додаючи інтриги та об’єктивності.
3. Розкажіть, як до рук Леґрана потрапив золотий жук. Як ця художня деталь змінила хід подій і стала ключовим образом твору? Поясніть назву твору.
Леґран знайшов золотого жука під час прогулянки. Ця знахідка привела до відкриття шифру на папері та пошуку скарбу, що стало основою сюжету. Назва «Золотий жук» символізує як саму комаху, так і золото, яке вона допомогла знайти.
4. Як поява жука змінила поведінку Леґрана? Про що вона могла свідчити? Простежте, за допомогою яких художніх деталей автор характеризує зміни в поведінці головного героя.
Після появи жука Леґран став одержимим і збудженим, що викликало занепокоєння у його друзів. Автор використовує деталі, як-от блідість обличчя, гарячковий блиск очей і дивну поведінку (наприклад, малювання жука та обчислення). Це свідчить про його захоплення ідеєю знайти скарб.
5. Чому Джупітера непокоїла поведінка хазяїна? Як сприймав ці дивацтва оповідач, товариш Леґрана? Як це пов’язано з епіграфом до твору?
Джупітер був занепокоєний, бо Леґран став дивно поводитися: постійно щось рахував, пропадав на цілий день, виглядав блідим і задумливим. Джупітер навіть думав, що його хазяїна “вкусив” золотий жук, через що він “захворів”.
Оповідач теж вважав поведінку Леґрана незвичайною і навіть підозрював, що той збожеволів. Проте він вирішив допомогти другу, щоб зрозуміти, що з ним відбувається.
Епіграф “Усі помиляються” натякає на те, що дивна поведінка Леґрана мала своє пояснення. Його дивацтва виявилися частиною логічного плану, що зрештою привів до відкриття скарбу.
6. З якою метою герої здійснили експедицію на материк у гори? Що знайшли шукачі?
Герої вирушили на материк у пошуках скарбу, слідуючи підказкам із зашифрованого паперу. Вони знайшли велику дерев’яну скриню, наповнену золотом, коштовностями та монетами.
7. Чому оповідач погодився вирушити в експедицію, хоча не вірив у її успіх?
Оповідач погодився через занепокоєння за психічний стан Леґрана і бажання підтримати друга. Він сподівався, що після експедиції Леґран заспокоїться і прислухається до його порад.
8. Як шукачі ледь не втратили шанс знайти скарб?
Вони помилилися з розташуванням точки копання через те, що Джупітер переплутав ліве око черепа з правим. Це змусило їх почати копати заново в іншому місці, де вони й знайшли скарб.
9. Як Леґрану вдалося розкрити таємницю капітана Кіда? Чи змогли б розгадати криптограму інші герої повісті? Чому, хоч розгадка таємничого запису на пергаменті здається дуже простою, вона під силу небагатьом – таким як Леґран?
Леґран розгадав криптограму завдяки своєму аналітичному розуму, знанням шифрів і терплячості. Інші герої не змогли б цього зробити, бо їм бракувало його інтелектуальних здібностей і системного підходу. Хоч шифр виглядає простим, він вимагає логічного мислення та досвіду, які є рідкісними.
10. Якими художніми прийомами автор створює атмосферу таємничості?
Автор використовує такі художні прийоми для створення атмосфери таємничості:
- Опис загадкових подій і деталей (наприклад, незвичайний золотий жук, шифр на пергаменті, череп на дереві).
- Напружені діалоги між героями, що натякають на приховану інформацію.
- Контраст між поведінкою героїв (збудженість Леґрана та скептицизм оповідача).
- Місце дії — віддалений острів, похмурі ліси й гори, які підсилюють відчуття ізоляції.
11. Які основні епізоди можна виокремити у творі? Як вони пов’язані між собою?
- Знахідка золотого жука Леґраном..
- Відкриття шифру на пергаменті.
- Підготовка до експедиції.
- Експедиція до місця скарбу (пошуки за черепом і копання ями).
- Знахідка піратського скарбу.
Епізоди пов’язані логічною послідовністю: кожен крок веде до наступного, розкриваючи нові деталі загадки.
12. Що таке детектив? Які основні риси детективу? Чи схожа новела «Золотий жук» на сучасні детективні твори?
Детектив – це жанр пригодницької літератури, де головний герой розслідує злочин або загадку за допомогою логіки й аналізу. Основні риси: інтрига, розслідування, аналітичний герой, несподівана розв’язка. «Золотий жук» схожий на сучасні детективи завдяки інтризі й методам розслідування, але відрізняється тим, що тут немає злочину – головна загадка стосується пошуку скарбу.
ПРАЦЮЄМО ВДОМА
13. Перекажіть стисло історію з жуком від імені Джупітера або Леґрана
Історія з жуком від імені Джупітера
Маса Вілле, мій господар, завжди був трохи дивакуватий, але після того, як ми знайшли того золотого жука, він зовсім змінився. Якось ми гуляли разом, і він знайшов того клятого золотого жука. Такий важкий, блищить, як золото! З того часу він почав марити золотом і весь час щось рахував. Я думав, що жук його вкусив і зробив йому якусь шкоду.
Потім він наказав мені купити лопати й косу, а ще покликав свого друга, щоб той допоміг у якійсь важливій справі. Ми вирушили на пошуки. Маса змусив мене лізти на дерево з тим клятим жуком! Я мав пропустити його через дірку в черепі, що був прибитий до гілки.
Після цього ми почали копати землю там, де впав жук. Спершу нічого не знайшли, але Маса помітив помилку — я переплутав ліве око з правим! Довелося копати в іншому місці. І ось тоді ми знайшли величезну скриню зі справжнім золотом і коштовностями! Маса був дуже радий, а я подумав: «Оце так жук! Він і справді приніс багатство!»
14. Поміркуйте, які риси характеру Леґрана, на вашу думку, подібні до рис характеру самого автора. Складіть цитатну характеристику персонажа.
Риси характеру Леґрана, які подібні до рис Едгара По:
- Аналітичний розум: Леґран вміє логічно мислити й розгадувати складні загадки, що нагадує інтелектуальну глибину самого По.
- Самотність і мізантропія: Леґран уникає людей і живе усамітнено, як і Едгар По, який часто почувався відчуженим.
- Пристрасть до деталей: Як і По у своїй творчості, Леґран зосереджений на дрібницях, що допомагає йому розгадати шифр.
Цитатна характеристика Леґрана:
- «Леґран мав добру освіту й надзвичайно сильний розум».
- «Він проймався запалом, то впадав у смуток».
- «Цей жук принесе мені багатство… поверне мені мої родові маєтності».
15. Створіть «Палітру емоцій»: запишіть слова, які передають почуття персонажів твору.
- Леґран: захоплення, одержимість, збудження, тривога, радість.
- Джупітер: занепокоєння, страх, обурення, покірність, здивування.
- Оповідач: скептицизм, тривога, цікавість, полегшення.
16. Творчий проєкт. А. Запропонуйте продовження історії про золотого жука.
Продовження історії про золотого жука
Після того, як Леґран, Джупітер і оповідач знайшли скарб капітана Кіда, їхнє життя змінилося. Леґран повернув собі втрачене багатство і вирішив присвятити час науковим дослідженням. Він почав вивчати старовинні карти та легенди про піратські скарби, вважаючи, що знайдений скарб може бути лише частиною великої таємниці.
Одного дня Леґран отримав листа від незнайомця, який стверджував, що володіє іншою частиною шифру капітана Кіда. У листі була карта, що вказувала на місце в Карибському морі. Леґран разом із Джупітером і оповідачем вирушили в нову експедицію.
На острові, позначеному на карті, вони знайшли загадкову печеру. Усередині були нові шифри та механізми, які потрібно було розгадати. Цього разу пригоди стали ще небезпечнішими: герої зіткнулися з пастками, прихованими кімнатами й навіть конкурентами, які також полювали за скарбами.
Зрештою вони знайшли ще одну скриню зі старовинними артефактами та документами, які натякали на існування ще більшого скарбу десь у світі. Леґран зрозумів, що його життя тепер назавжди пов’язане з розгадуванням загадок минулого.
Ця нова пригода не лише принесла їм багатство, а й відкрила двері до нових подорожей і відкриттів, залишаючи читачів у передчутті наступних історій.