Skip to content

Борис Грінченко. Украла (оповідання)

Posted on:7 березня 2025 р.

1. Яким було дитинство Бориса Грінченка?

Борис Грінченко народився у дворянській родині козацького походження. У дитинстві він дуже любив маму і допомагав їй доглядати за молодшими братами й сестрами. Читати почав із п’яти років, а в сім років складав вірші та оповідання.

2. Як здобував освіту майбутній письменник?

Спочатку освітою Бориса займався батько. Потім він навчався у гімназії, але через підтримку народницьких гуртків його ув’язнили. Після звільнення він займався самоосвітою та склав іспити при Харківському університеті, отримавши звання народного вчителя.

3. Якими були ваші передбачення, коли ви прочитали назву оповідання «Украла»?

Назва «Украла» викликає думки про крадіжку, але також про можливу причину такого вчинку. Можна було припустити, що це історія про когось, хто змушений був украсти через складні обставини.

4. Визначте тему оповідання. Проаналізуйте сюжет і композицію оповідання. Назвіть елементи його композиції. У якому порядку вони розташовані? Який епізод є кульмінаційним?

Кульмінаційний епізод: момент, коли Олександра зізнається у крадіжці та розповідає про голод у сім’ї.

5. Порівняйте образи Олександри і Пріськи, зважаючи на умови життя й соціальне походження. Яким було життя дітей у ХІХ ст.?

Олександра походила з бідної сім’ї писарчука-п’яниці, їй часто не було чого їсти. Пріська, навпаки, була з заможної родини прикажчика, завжди мала смачну їжу. Життя дітей у ХІХ ст. залежало від соціального походження: бідні діти часто голодували та важко працювали, а діти з заможних родин мали кращі умови для навчання та дозвілля.

6. Розгляньте ілюстрації до оповідання «Украла» художника Василя Євдокименка. Які епізоди оповідання в них відтворено? Як змальовано тогочасних дітей?

На ілюстраціях Василя Євдокименка відтворено епізоди, де Олександра сидить за партою, похнюпившись, а навколо неї стоять однокласники. Також є момент, коли вчитель розмовляє з Олександрою. Діти змальовані у традиційному одязі того часу, вирази їхніх облич передають різні емоції: здивування, співчуття, осуд.

7. Олександра украла хліб. Чому вона це зробила? Подискутуйте: чи можна їй пробачити таке? Чи правильно вчинили вчитель, однокласники? Як би ви діяли на їхньому місці? Чи знайомі вам подібні ситуації? Як треба розв’язувати таку проблему?

Олександра вкрала хліб, бо була голодна, в її сім’ї не було що їсти. На мою думку, їй можна пробачити, бо вона вчинила так через відчай, а не через злість. Вчитель вчинив правильно, намагаючись зрозуміти причини вчинку Олександри та підтримати її. Однокласники спочатку засуджували її, але потім виявили співчуття. Якби я був на їхньому місці, я б спробував допомогти Олександрі, поділившись з нею їжею. У подібних ситуаціях важливо розібратися в причинах проблеми та надати підтримку тим, хто її потребує.

8. Попрацюйте в групах і виконайте завдання: перша група — створіть схему чинників, які сприяли крадіжці; друга група — таблицю рис характеру, які виховує в учнів учитель, а які засуджує; третя група — пам’ятки толерантності (правила поведінки).

1 група. Схема чинників, які сприяли крадіжці:

2 група. Риси характеру:

Позитивні рисиНегативні риси
РозумінняЧерствість
СпівчуттяБайдужість
ПрощенняКрадіжка
ВзаємодопомогаЗасудження без розбору

3 група. Пам’ятка толерантності:

  1. Будь доброзичливим до інших.
  2. Виявляй співчуття до тих, хто потребує допомоги.
  3. Не суди людину, поки не дізнаєшся причини її вчинків.
  4. Поважай думку інших, навіть якщо вона відрізняється від твоєї.
  5. Допомагай тим, хто опинився у складній ситуації.

Домашнє завдання

1. Заповніть картку прочитаного твору.

2. Запишіть свої міркування, продовжуючи речення «Якби я була однокласником /однокласницею Олександри, я б…».

Якби я була однокласницею Олександри, я б спочатку здивувалася і, можливо, навіть розсердилася. Але, дізнавшись про її скрутне становище, я б поділилася з нею своєю їжею і запропонувала б їй свою допомогу. Я б також спробувала переконати інших однокласників підтримати її, адже разом ми могли б зробити більше.