1. Пригадайте, який твір називають літературною піснею. Яка відмінність між літературними та народними піснями? За потреби скористайтеся словником літературознавчих термінів наприкінці підручника.
Літературна пісня - це ліричний твір, слова до якого написав конкретний автор (письменник або поет), а музику - композитор. Основні відмінності між літературними та народними піснями:
- Авторство: літературні пісні мають конкретних авторів, народні - анонімні.
- Варіативність: літературні пісні зазвичай мають один варіант тексту, народні - багатоваріантні.
- Стиль: літературним пісням властивий індивідуальний авторський стиль.
- Тематика: у літературних піснях більше уваги приділяється внутрішньому світу людини, її думкам і почуттям.
- Форма: літературні пісні часто мають складнішу ритмомелодику та систему римування.
4. Перепишіть у зошит останню строфу та підкресліть у ній асонанс. Які звуки переважають? Який настрій створює цей художній засіб?
В останній строфі вірша “Журавлі” Богдана Лепкого асонанс створюється повторенням звуку “и”:
Мерехтить в очах
Безконечний шлях,
Гине, гине в синіх хмарах
Слід по журавлях.
Переважають звуки “и” та “і”. Цей художній засіб створює настрій меланхолії, туги та безнадії. Повторення цих звуків нагадує протяжний крик журавлів, що відлітають, і підкреслює почуття смутку та розлуки.
5. Яким ви уявляєте ліричного героя? Які почуття він висловлює? Як ви розумієте звертання до брата-товариша? Про кого насправді йдеться?
Ліричний герой постає перед нами як людина, змушена покинути рідну землю. Він висловлює почуття туги, смутку, безнадії та страху перед невідомим майбутнім. Звертання “брате мій, товаришу мій” можна розуміти як звернення до побратима, такого ж емігранта або воїна-стрільця. Насправді ж це може бути узагальнений образ усіх українців, які змушені покинути батьківщину.
6. Сформулюйте провідний мотив твору.
Провідний мотив твору - туга за батьківщиною та трагічна доля емігрантів. Через символічний образ журавлів, що відлітають у вирій, автор розкриває тему вимушеного прощання з рідною землею та невідомого майбутнього на чужині.
7. Чому пісню «Журавлі» вважають стрілецькою? Чи погоджуєтеся з такою думкою? Чому?
Пісню “Журавлі” вважають стрілецькою, оскільки вона була дуже популярною серед січових стрільців. Це пов’язано з кількома факторами:
- Історичний контекст: пісня була написана в період активної діяльності січових стрільців.
- Тематика: мотиви розлуки з рідним краєм та можливої смерті на чужині були близькими для вояків.
- Авторство музики: мелодію до вірша написав брат Богдана Лепкого, Левко Лепкий, який був січовим стрільцем.
Я погоджуюся з такою думкою, оскільки пісня дійсно відображає почуття та переживання, характерні для стрільців, які часто опинялися далеко від дому, ризикуючи життям. Крім того, її популярність серед стрільців та авторство музики підтверджують цю класифікацію.
8. У тексті частково виокремлено художні засоби. Випишіть їх у зошит і доберіть можливі приклади з твору.
- Риторичне звертання: “Видиш, брате мій, Товаришу мій”
- Символ: “Журавлі” (символізують емігрантів)
- Асонанс та алітерація: “Чути: кру! кру! кру! В чужині умру”
- Епітет: “Безконечний шлях”, “сірим шнуром”
- Метафора: “Гине, гине в синіх хмарах Слід по журавлях”
- Тавтологія: “Гине, гине”
9. Який вид строфи в пісні?
Вид строфи в пісні - катрен (чотиривірш).
10. Створіть сенкан «Журавлі».
Журавлі
Сірі, сумні
Відлітають, курличуть, зникають
Символ долі вимушених емігрантів
Туга
11. Опрацюйте таблицю «Паспорт твору». За потреби доповніть її
- Автор: Богдан Лепкий
- Тема: Трагічна доля емігрантів, вимушених покинути батьківщину
- Ідея: Відображення болю розлуки з рідним краєм та невідомості майбутнього на чужині
- Рід: лірика
- Жанр: ліричний вірш, що став піснею
- Мотив: відображення долі емігрантів через образ-символ журавлів
- Художні засоби: риторичні звертання, тавтологія, епітети, алітерація, асонанс, метафора, символи