АКТИВНОСТІ
1. Як стосунки в родині впливали на настрій і світовідчуття Буби?
Стосунки в родині дуже засмучували Бубу, бо ніхто нею по-справжньому не цікавився. Батьки були зайняті собою, постійно сварилися, а в домі панувала атмосфера байдужості, через що дівчина почувалася самотньою та нікому не потрібною. Вона навіть порівнювала свою сім’ю з оркестром, який втратив гармонію. Єдиним безпечним місцем для неї була власна кімната, де можна було сховатися від постійної напруги та негараздів.
2. Проаналізуйте взаємини Буби з однолітками. Чи добре знала вона тих, кого називала друзями?
Спочатку Буба мала складні стосунки з однолітками, бо вона помилялася у друзях. Вона була закохана в Адася, але він виявився байдужим і не розумів її. Її подруга Йолька теж виявилася нещирою. Тобто, Буба не дуже добре знала людей, яких вважала близькими. Згодом вона зрозуміла, хто є хто, і знайшла справжніх друзів — Мілоша та Агату. Мілош підтримував її й цінував такою, яка вона є, а з Агатою вона могла поділитися переживаннями.
3. У яких випадках героїня помилялася? Чим були зумовлені її помилки?
Найбільше Буба помилялася у своїх почуттях до Адася, ідеалізуючи його і не помічаючи, що він до неї байдужий. Також вона помилялася щодо щирості своєї подруги Йольки. Ці помилки були викликані її самотністю, браком досвіду та юнацьким бажанням кохати й бути потрібною. Вона шукала уваги, якої не отримувала вдома, і тому бачила в людях те, чого в них насправді не було. Це був просто етап її дорослішання.
4. З якими проблемами зіткнулася Буба в житті? Які з них вона могла здолати самостійно, а які — з допомогою інших? Які проблеми неможливо було розв’язати? Чому?
Буба зіткнулася з байдужістю та сварками в родині, нещасливим першим коханням, зрадою подруги та невпевненістю в собі.
- Самостійно вона впоралася із ревнощами та розчаруванням, наприклад, за допомогою медитації. Вона сама «виросла» зі свого кохання до Адася, зрозумівши, що це особистий шлях.
- З допомогою інших вона долала самотність — її завжди підтримував дідусь Генрик. Саме він допоміг їй повірити в себе, підтримавши на чемпіонаті з бриджу, та купив сукню для дискотеки, що додало їй впевненості. А новий друг Мілош допоміг їй забути Адася і знову відчути себе щасливою.
- Неможливо було розв’язати такі проблеми, як сварки її батьків чи алкоголізм у родині подруги Агати. Це проблеми дорослих, на які вона не могла вплинути. Також вона не могла змінити той факт, що в багатьох її однокласників батьки розлучені, бо це є проблемою всього суспільства.
5. Створіть власне продовження історії про Бубу у формі оповідання
Літо, Мілош і старі граблі
Останній дзвоник пролунав, як постріл стартового пістолета. Літо! Два місяці без фізики, контрольних і ранніх підйомів. Я сиділа на нашому улюбленому підвіконні біля актової зали, а Мілош поруч ділив на двох шоколадний батончик. Здавалося, ніщо не може зіпсувати цей момент.
Але я ж Буба. У моїй родині слово «ніщо» — це щось незвідане.
— Бубо, ми їдемо на море! Усі разом! — прокричала мама того ж вечора, розмахуючи туристичними брошурами. — Це буде чудова нагода для нашої родини зблизитись!
Я ледь не вдавилася чаєм. Зблизитись? Наша родина нагадувала оркестр, де кожен грає свою мелодію, і виходить какафонія. А спільна відпустка — це як зачинити цей оркестр у маленькій кімнаті.
— Але… у мене плани, — ледь чутно прошепотіла я, думаючи про фестиваль, на який ми збиралися з Мілошем.
— Плани? — здивувалася мама. — Бубо, тобі шістнадцять. Твої плани — це добре вчитися і слухатись батьків.
Я глянула на тата, шукаючи підтримки. Він лише кивнув, не відриваючись від ноутбука: «Так, люба. Уявляю сюжет для шоу: “Сім’я на межі: чи врятує її море?”».
Вечір був зіпсований. Я зачинилася у своїй кімнаті. Навіть улюблена музика не допомагала.
Наступного дня я розповіла все дідусеві Генрику за партією в бридж. Він хитро примружився.
— Знаєш, онучко іноді щоб виграти партію, треба блефувати. Або… створити непереборні обставини.
Ідея дідуся була геніальною у своїй простоті. За два дні до «сімейної поїздки» дідусь раптом «згадав» про терміновий всепольський турнір з бриджу для сеньйорів, і я, як його незамінна партнерка, просто зобов’язана взяти участь. Він так палко описував мамі й татові важливість цього заходу для честі родини, що вони, хоч і з роздратуванням, але погодились. Мабуть, перспектива провести відпустку вдвох переважила бажання «зближуватися» з донькою.
Мама з татом поїхали, сперечаючись про те, чий путівник кращий. А ми з дідусем переможцями пили чай.
На музичний фестиваль ми з Мілошем все-таки поїхали. Ми промокли під дощем, ледь не загубили намет, але це було найкраще літо. Я дивилася на Мілоша, і думала, що мій дивний сімейний оркестр ніколи не зміниться. Але я, здається, навчилася грати в ньому свою власну, щасливу мелодію.
6. Підготуйте буктрейлер за однією з прочитаних книжок про Бубу.
Сценарій буктрейлера до книги «Буба»
(Екран розділений на кілька віконець, як у відеодзвінку. В одному — мама, що натхненно пише роман. В іншому — тато, що веде телешоу. Посередині — Буба, яка намагається привернути їхню увагу).
Текст на екрані: У них є романи, телеефіри, бридж…
(Кадр змінюється: Буба сидить біля телефону, чекаючи на дзвінок. Потім кадр, де хлопець (Адась) іде, обіймаючи іншу дівчину).
Текст на екрані: …а в неї — лише очікування. І перше кохання, яке розбилося, не почавшись.
(Звучить легка, іронічна музика. Кадри швидко змінюються: Буба з дідусем грають у карти; Буба сміється з хлопцем (Мілошем); Буба впевнено йде коридором ліцею в новій сукні).
Голос за кадром (трохи змовницьки): Що робити, коли ти невидимка у власній родині? Коли найкраща подруга виявляється суперницею? Коли здається, що весь світ проти тебе?
(Кадр: Буба сидить на підвіконні, а Мілош простягає їй яблуко. Вона посміхається).
Голос за кадром: Можна здатися. А можна… просто залишитися собою. І знайти того, хто побачить тебе справжню.
(На екрані з’являється обкладинка книги «Буба»).
Текст на екрані: Барбара Космовська. «Буба».
(Фінальний кадр: напис великими літерами).
Текст на екрані: Книжка про те, як знайти себе, коли всі навколо надто зайняті собою. Читай. Це про тебе.
7. Поділіться своїми спостереженнями над особливостями стилю роману та його мовою. Спробуйте пояснити, чому його легко і цікаво читати.
Роман «Буба» написано дуже простою і живою мовою, ніби це розповідає твоя подруга. Оповідь ведеться від імені самої Буби, тому ми бачимо світ її очима, знаємо її думки та переживання. Це одразу робить історію ближчою. У тексті багато гумору та іронії, особливо коли описуються «дорослі» проблеми батьків або смішні ситуації, в які потрапляють герої. Авторка не повчає, а просто показує життя таким, яке воно є, з усіма його складнощами. Саме через цю чесність, легкий гумор і знайомі кожному підлітку проблеми (перше кохання, стосунки з батьками, пошук себе) книжку читати легко і дуже цікаво.
8. З якою казковою героїнею авторка порівнює Бубу у фіналі твору? Поясніть значення порівняння. Знайдіть подібності й відмінності між обома героїнями.
У фіналі авторка порівнює Бубу з Попелюшкою. Це відбувається на шкільній дискотеці, коли Буба, одягнена в нову сукню, раптом опиняється в центрі уваги й не знає, як поводитися, мріючи «втекти звідси до кухні».
Значення порівняння: Це порівняння показує момент перетворення Буби. Як і Попелюшка на балу, вона з непомітної дівчини раптом стала «принцесою» для всіх, особливо для старшокласників. Вона відчула себе так само розгублено, як казкова героїня, бо не звикла до такої уваги.
Подібності:
- Обидві героїні спочатку були недооцінені й не помічені іншими (Попелюшку ігнорувала мачуха, а Бубу — власні батьки).
- Обидві пережили момент «перетворення», завдяки якому на них подивилися інакше.
Відмінності:
- Перетворення Попелюшки було магічним і зовнішнім (допомога феї). А перетворення Буби — це результат її внутрішнього дорослішання, впевненості, яку підтримав дідусь. Сукня стала лише символом цих змін.
- Попелюшка втекла, загубивши туфельку. Буба ж залишилася, і її «принц» Мілош знайшов її сам, без усіляких туфельок, бо він любив її й до цього «перетворення».
9. Які вчинки Буби або її однолітків можуть бути прикладом для наслідування? Поясніть.
Прикладом для наслідування можуть бути такі вчинки:
- Вміння Буби залишатися собою. Попри байдужість батьків і глузування однолітків, вона не намагалася стати кимось іншим, а зберегла свою індивідуальність, доброту та почуття гумору.
- Підтримка Мілоша. Він став для Буби справжнім другом, бо цінував її не за зовнішність, а за її внутрішній світ. Він бачив її розум, підтримував, ділився яблуками й просто був поруч, коли їй це було потрібно. Це приклад справжньої дружби.
- Співчуття Буби до Агати. Вона не відвернулася від подруги, у якої були серйозні проблеми в сім’ї (алкоголізм батьків), а намагалася її підтримати. Це вчить бути уважним до чужого болю.
- Мудрість Буби, коли вона помирила сестру з чоловіком. Вона, хоч і підліток, змогла розібратися в складній дорослій ситуації й допомогти іншим, показавши, що любов важливіша за дрібні сварки.
10. Чи переживали ви стани самотності, непотрібності в родині або в колективі? Поділіться досвідом, як ви долали ці стани.
Так, я думаю, майже кожен підліток іноді почувається самотнім, навіть якщо навколо багато людей. Буває, що батьки зайняті своїми справами, як у Буби, а друзі, здається, тебе не розуміють. У такі моменти здається, що ти нікому не потрібен.
Як і Буба, я зрозумів, що долати це можна по-різному. Найкраще — знайти хоча б одну людину, якій можна довіряти, як Буба довіряла своєму дідусеві. Це може бути хтось із рідних, друг або навіть вчитель. Коли ти можеш виговоритися, стає легше. Також допомагають улюблені справи: для Буби це були книжки та музика, які дозволяли їй сховатися у своєму світі. Для мене це може бути спорт або комп’ютерні ігри. Головне — знайти те, що приносить задоволення і додає впевненості в собі. І ще, як показує історія Буби, важливо не закриватися від світу, бо справжні друзі, як Мілош, можуть бути зовсім поруч, просто ми їх не помічаємо.