1. Кого називають яничарами? Що вам про них відомо? Пригадайте поему Миколи Вороного «Євшан-зілля». Про що цей твір? Яка роль пісні у ньому?
Яничарами називали воїнів особистої гвардії османського султана. Це була елітна піхота, яка відігравала важливу роль у військових походах Османської імперії.
Поема «Євшан-зілля» Миколи Вороного розповідає історію юнака, який потрапив у полон, і живучи в розкоші, забув свою рідну землю. Хан посилає до нього гудця, щоб той нагадав юнакові про дім. Роль пісні у творі є вирішальною. Спочатку гудець співає різні пісні, але вони не справляють на юнака враження. Лише коли він співає колискову його матері, а потім дає понюхати полин (євшан-зілля) з рідного степу, до хлопця повертається пам’ять. Пісня разом із запахом рідної землі пробуджує в ньому тугу за Батьківщиною та бажання повернутися додому.
2. Перейдіть за покликанням або QR-кодом, що на с. 145, і прочитайте про «Фонтан сліз» та уривки з книжки Анастасії Левкової про Ашика Омера. Чи переживали ви описані почуття?
«Фонтан сліз» — це відома пам’ятка в Бахчисарайському палаці, збудована 1764 року. За легендою, хан Крим Ґерай наказав спорудити цей фонтан на згадку про свою кохану Діляру-бікеч, яка передчасно померла. Фонтан мав символізувати його скорботу: мармурова квітка — це око, що ронить сльози, які наповнюють «чашу серця».
Проте, справжнє значення фонтана інше. Його створив майстер Умер як фонтан типу «сельсебіль», що встановлювали на святих місцях. Верхній напис на фонтані прославляє хана Крима Ґерая, а нижній цитує Коран.
Ашик Омер — кримськотатарський поет, який народився в Гезлеві (Євпаторія). Спочатку навчання давалося йому важко, але, згідно з легендою, уві сні йому явилася діва, що подарувала саз (музичний інструмент) і поетичний дар. Після цього він став відомим поетом-акином, багато подорожував і прославився своїми віршами.
Читаючи ці історії, можна відчути смуток через втрачене кохання хана і захоплення талантом Ашика Омера, який він отримав таким дивовижним чином.
3. Розгляньте ілюстрації Ганни Приходько з книги Анастасії Левкової «Ашик Омер». Складіть і запишіть до кожного рисунка назву і коротке враження.
Ось назви та враження до ілюстрацій:
- Малюнок 1 (ліворуч): “Пісня молодого ашика”. Враження: на цьому малюнку зображений молодий Ашик Омер, який грає на сазі для дітей та дорослих біля міських стін. Він виглядає натхненним, а слухачі зачаровані його музикою. Ілюстрація передає атмосферу народної поваги до таланту поета.
- Малюнок 2 (посередині): “Рідне місто Гезлєв”. Враження: тут зображено місто, де народився Ашик Омер. Видно мечеті, будинки з куполами та вітряки на пагорбах. Малюнок створює відчуття затишку і спокою, показуючи красу кримськотатарської архітектури.
- Малюнок 3 (праворуч): “Важке навчання в медресе”. Враження: на цій ілюстрації маленький Умер сидить за партою в медресе. Він виглядає засмученим і втомленим, бо наука йому не дається. Цей малюнок викликає співчуття до хлопчика, який ще не знає, яка доля на нього чекає.
5. Сформулюйте провідний мотив твору «Скажи-но, душе…»
Провідний мотив твору «Скажи-но, душе…» — це ліричний роздум про сенс життя, любов до Батьківщини, а також про віру та надію на краще майбутнє для свого народу, попри всі труднощі та страждання.
6. Доведіть, що поезія «Скажи-но, душе…» є зразком газелі.
Газель — це ліричний вірш, який складається з дворядкових строф (двовіршів) і має специфічну схему римування: АА, БА, ВА і так далі. Переспів вірша Ашика Омера «Скажи-но, душе…», який ми читаємо, не є зразком газелі за формою, бо він написаний чотирирядковими строфами (чотиривіршами). Однак за змістом він близький до газелі, оскільки є філософським роздумом про важливі для людини речі. Можливо, оригінальний твір Ашика Омера був написаний у формі газелі.
7. Чи можна вважати, що поезія Ашика Омера актуальна й зараз? Чому?
Так, поезія Ашика Омера є актуальною і сьогодні. У вірші «Скажи-но, душе…» поет говорить про любов до рідного краю (“острів-Материк”), про боротьбу за правду (“чи сонце правди ще колись устане”) та про важливість збереження своєї культури (материнська пісня). Ці теми є вічними, і вони дуже близькі сучасним українцям, які також борються за свою свободу та майбутнє своєї країни.
8. Прочитайте терміни: дума, кобзар, ашики, ліра, саз, ашикська поезія, билини (старини), кошма, бандурист, газель, ліро-епос, лірика, речитатив. Які з них вам невідомі? Дізнайтеся про ці терміни.
Ось пояснення цих термінів:
- Дума — українська народна пісня-розповідь про героїчні події з історії, яку виконували під супровід кобзи, бандури чи ліри.
- Кобзар — український народний співець, який виконував думи та пісні, граючи на кобзі.
- Ашики — народні поети-співаки у тюркських народів, зокрема у кримських татар, які виконували свої твори, граючи на сазі.
- Ліра — струнний музичний інструмент, на якому грали українські народні співці — лірники.
- Саз — струнний щипковий інструмент, схожий на лютню, на якому грали ашики.
- Ашикська поезія — творчість ашиків, яка поєднує поезію та музику.
- Билини (старини) — давньоруські епічні пісні-сказання про богатирів та їхні подвиги.
- Кошма — жанр кримськотатарської поезії, вірш з чотирирядкових строф зі специфічним римуванням (АБВБ, ГГГБ і т.д.).
- Бандурист — музикант, який грає на бандурі.
- Газель — ліричний вірш, поширений у східній поезії, складається з двовіршів з римуванням АА, БА, ВА тощо.
- Ліро-епос — літературний рід, що поєднує розповідь про події (як в епосі) і вираження почуттів автора (як у ліриці). Прикладом є дума.
- Лірика — літературний рід, у творах якого виражаються почуття, думки і переживання людини.
- Речитатив — протяжне, виразне промовляння, що наближається до співу; часто використовується у виконанні дум чи в опері.
9. Накресліть у зошиті кола Вена та запишіть у них терміни, що стосуються: а) української літератури; б) кримськотатарської літератури.
Тільки українська література:
- Дума
- Кобзар
- Ліра
- Билини (старини)
- Бандурист
Спільні терміни (для обох літератур):
- Ліро-епос
- Лірика
- Речитатив
Тільки кримськотатарська література:
- Ашики
- Саз
- Ашикська поезія
- Кошма
- Газель
10. За матеріалом, уміщеним у підручнику, створіть ментальну мапу «Кримськотатарська література».
Ось основні елементи для ментальної мапи:
В центрі: Кримськотатарська література
- Гілка 1: Представники
- Ашик Омер (поет-ашик з Гезлєва)
- Поет Шейхій (автор вірша на “Фонтані сліз”)
- Гілка 2: Жанри і форми
- Ашикська поезія (поезія саза)
- Газель (ліричний вірш)
- Кошма (вірш з чотирирядкових строф)
- Гілка 3: Ключові поняття
- Ашики (народні поети-співаки)
- Саз (музичний інструмент)
- Легенди (про Ашика Омера, про “Фонтан сліз”)
- Теми: любов, життя, мандри, філософські роздуми
- Гілка 4: Історичний контекст
- Середньовіччя
- Гезлєв (Євпаторія)
- Османська імперія
- Ханський палац у Бахчисараї
11. Опрацюйте таблицю «Паспорт твору». За потреби доповніть її.
Ось доповнена таблиця:
Паспорт твору | |
---|---|
Автор | Ашик Омер |
Твір | «Скажи-но, душе…» (переспів) |
Рід | Лірика |
Жанр | Філософська лірика, ашикська поезія. За змістом близький до газелі. |
Мотив | Ліричний роздум про сенс життя, боротьбу за правду та надію на краще. |
Художні засоби | Риторичні питання (“Скажи-но, душе…”), епітети (“материнська пісня”), метафори (“сонце правди”), персоніфікація (“душе…”). |