Skip to content

Анна Франк. Щоденник - Волощук

Posted on:10 грудня 2024 р.

Пригадайте відомі вам літературні твори або кіноекранізації про Другу світову війну. Про які історичні події вони розповідають?

  1. Літературний твір «Щоденник Анни Франк» розповідає про життя єврейської родини, яка ховалася від нацистів у Нідерландах, та про трагедію Голокосту.
  2. Роман «Список Шиндлера» Томаса Кініллі (та його екранізація) описує історію німецького підприємця Оскара Шиндлера, який врятував близько 1200 євреїв під час Голокосту.
  3. Український твір «Україна у вогні» Олександра Довженка висвітлює події Німецько-радянської війни на території України.
  4. Документальний роман «Бабин Яр» Анатолія Кузнєцова детально описує масові розстріли євреїв у Києві під час окупації.
  5. Фільм «Врятувати рядового Раяна» Стівена Спілберга зображує Нормандську операцію та пошуки солдата Джеймса Раяна.
  6. Повість Василя Бикова «Альпійська балада» розповідає про втечу радянського солдата з полону та його самопожертву заради італійської дівчини.
  7. Фільм «Дюнкерк» Крістофера Нолана присвячений евакуації союзних військ із Дюнкерка в 1940 році.

Сторінка 177

1. Що вам відомо про життя Анни Франк?

Анна Франк народилася 12 червня 1929 року в німецькому місті Франкфурті-на-Майні у єврейській родині. Через переслідування євреїв її сім’я переїхала до Амстердама, де вони ховалися у таємному сховищі протягом 25 місяців. Анна вела щоденник, у якому описувала життя у сховищі. Вона загинула в концтаборі Берген-Бельзен у 1945 році.

2. Як склалася доля мешканців таємного сховища?

Усі мешканці сховища були заарештовані у 1944 році та відправлені до концтаборів. Анна і її сестра Марго загинули від тифу в таборі Берген-Бельзен. З усіх в’язнів вижив лише батько Анни, Отто Франк.

3. У яких умовах Анна вела свій щоденник і як він потрапив до читачів?

Анна вела щоденник у сховищі, яке було облаштоване позаду офісів фірми її батька. Після арешту родини щоденник знайшла Міп Гіз, яка зберегла його і передала Отто Франку після війни. У 1947 році щоденник був опублікований.

4. Дайте визначення поняття «Голокост». Які пам’ятники Голокосту в Україні, зокрема у вашому регіоні, вам відомі?

Голокост — це переслідування і масове знищення євреїв нацистською Німеччиною у 1933–1945 роках. В Україні одним із головних пам’ятників Голокосту є Бабин Яр у Києві, де відбувалися масові розстріли євреїв.

5. Яку літературу називають документальною? Чому «Щоденник» Анни Франк належить до цього різновиду літератури?

Документальна література — це твори, які зображують реальні події з мінімальними елементами художньої вигадки, наприклад, біографії, щоденники, спогади. «Щоденник» Анни Франк належить до документальної літератури, оскільки описує реальні події, людей і життя у сховищі під час Голокосту.

6. Хто такі Праведники народів світу? Як з ними пов’язані деякі персонажі «Щоденника» Анни Франк?

Праведники народів світу — це люди неєврейського походження, які рятували євреїв під час Голокосту, ризикуючи власним життям. Деякі персонажі «Щоденника», такі як Міп Гіз та Йоханнес Кляйман, допомагали родині Франків у сховищі, за що були визнані Праведниками народів світу.

7. Подискутуймо! Як ви розумієте зміст речення «Той, хто рятує одне життя, рятує цілий світ»? Чи погоджуєтеся ви із цим твердженням?

Рятуючи одну людину, ми зберігаємо її унікальний світ думок, почуттів і можливостей. Я погоджуюся з цим твердженням, адже навіть один врятований може змінити долю багатьох людей.

Запитання і завдання до прочитаного (сторінка 186)

1. Чому Анна взялася вести щоденник? Знайдіть відповідну цитату в тексті.

Анна почала вести щоденник, бо почувалася самотньою і не мала справжньої подруги: «Ось я сказала головне, чому я хочу вести щоденник: тому що я ще не маю справжньої подруги!»

2. Перечитайте перший запис у «Щоденнику». Яким настроєм він позначений?

Перший запис у щоденнику сповнений радості та захоплення, адже Анна описує свій день народження і подарунки.

3. Яким було життя Анни до приходу нацистів у місто? А як воно змінилося після того, як родина перебралася до сховища?

До приходу нацистів життя Анни було звичайним і спокійним. Після окупації євреям заборонили багато речей, а родина Франків змушена була переховуватися у сховищі, де їхнє життя стало обмеженим і небезпечним.

4. Як переживає оповідачка своє перше кохання? Наведіть відповідні цитати.

Анна переживає своє перше кохання емоційно та романтично: «Можливо, я для нього ніщо й він на всіх так ласкаво дивиться?»

5. Як змальовуються в щоденнику страждання єврейського народу та жорстокість його переслідувачів? Наведіть приклади з тексту.

Анна описує арешти євреїв, їх відправлення до концтаборів і жахливі умови там: «Їх вантажать до тепляків і відправляють до єврейського концтабору Вестерборк… На тисячі людей не вистачає ні умивальників, ні вбиралень».

6. Як підтримувався зв’язок Анни та її рідних у схованці із зовнішнім світом?

Зв’язок із зовнішнім світом підтримували друзі родини, такі як Міп Гіз і Коопхойс, які приносили їм їжу, новини та інші необхідні речі.

7. Робота в парах. Знайдіть деталі, які засвідчують історичну достовірність оповіді в щоденникових нотатках.

Деталі, що підтверджують історичну достовірність:

8. Подискутуймо! Чи почувається Анна самотньою? А щасливою? Обґрунтуйте відповідь текстом.

Анна почувається самотньою, бо їй бракує справжньої подруги: «У мене є все - крім подруги!» Водночас вона знаходить моменти щастя у природі та своїх думках: «Поки я живу й бачу це яскраве сонце… я не маю права сумувати!»

9. Творча лабораторія. Намалюйте власні словесні ілюстрації до «Щоденника» Анни Франк.

  1. Схованка: Темна кімната з вузькими сходами, за сірими дверима, де родина Франків та їхні друзі проводять свої дні. У кімнатах стоять прості дерев’яні меблі, а на стінах - вирізки з журналів, які Анна приклеїла для затишку.
  2. Анна біля вікна: Дівчинка сидить на горищі, дивлячись на голі гілки каштана й клапоть синього неба. Її обличчя осяяне сонцем, а в очах - суміш туги і надії.
  3. Родина за столом: Усі сидять разом у маленькій кімнаті, їдять скромну вечерю при тьмяному світлі лампи. На столі - лише хліб і трохи овочів.
  4. Анна і щоденник: Дівчинка схилилася над зошитом із товстим корінцем, її рука швидко водить пером, а обличчя сповнене емоцій - від радості до смутку.
  5. Жахи війни: Вулиця Амстердама, де люди з жовтими зірками на одязі йдуть під дощем із важкими торбами, а перехожі дивляться на них із жалем і страхом.

Перегляньте уривок з анімаційного фільму «Де Анна Франк?»

1. З якою метою, на вашу думку, режисер вводить у кінооповідь уявну подругу Анни?

Режисер вводить уявну подругу Кітті, щоб підкреслити самотність Анни та її прагнення до дружби й підтримки. Кітті стає символом внутрішнього світу дівчинки, її мрій і надій, а також способом зображення емоцій і думок Анни, які вона не могла висловити іншим.

2. Як у фільмі використано прийом антитези? Яку роль вона виконує?

Прийом антитези у фільмі використовується для контрасту між життям Анни до війни (радісним і безтурботним) та її важким існуванням у сховищі. Це підкреслює трагедію Голокосту і втрату дитинства, а також допомагає глибше зрозуміти емоційний стан героїні.