Сторінки 245-246
ПЕРЕВІРЯЄМО
1. Розташуйте подані епізоди відповідно до послідовності розгортання подій у повісті А. Кокотюхи «Таємниця козацького скарбу».
- Данило врятував Богдана від хуліганів.
- Данько й Богдан посварилися через Галю.
- Данько, Богдан і Галя підслухали таємну розмову.
- Хлопці налякали нічного злодія в кабінеті антиквара.
2. Детективами в повісті змальовано
Г Данила Ланового й Богдана Майстренка
3. З яким персонажем / якими персонажами твору асоціюється те чи те зображення?
- А (Футбольний м’яч): Асоціюється зі страусом Футболом та Галею. Дівчинка приручила птаха, який умів ловити м’ячі, тому й отримав таке прізвисько.
- Б (Ромашка): Асоціюється з Богданом, Даньком та Галею. Хлопці одночасно принесли ці квіти на зустріч, щоб подарувати їх дівчинці, через що ледь не побилися.
- В (Собака): Це Данило. Він використав сусідського дога, щоб урятувати друга: «Попросив оце в сусіда собаку на десять хвилин. Собаку так звуть – Лорд»
- Г (Пістолет): Асоціюється зі злочинцем Туманом. Цей предмет уособлює небезпеку та кримінальний світ, до якого належав «чорний чоловік».
- Д (Привид): Асоціюється з Даньком і Богданом. Хлопці прикинулися привидами в старому маєтку, щоб провчити Льоньку Гайдамаку.
💡 АНАЛІЗУЄМО
4. У який спосіб ви організували б пошуки скарбу, якби випала така нагода?
Я б спочатку дослідив історію місцевості та архівні документи, щоб зрозуміти, де саме може бути схованка. Потім я зібрав би команду надійних друзів, як це зробили герої повісті, і підготував би необхідне спорядження, обов’язково попередивши когось із дорослих про наше місцеперебування заради безпеки.
5. Доведіть, покликаючись на текст, що Данило Лановий і Богдан Майстренко мали зовсім різні інтереси.
Данило був типовим «книжковим» хлопчиком, який багато читав, старанно вчив англійську мову і навіть комп’ютер використовував для навчання, а не для ігор. Богдан же був повною протилежністю: він цікавився лише фізкультурою, був капітаном шкільних команд і зовсім не хотів учитися, а до знайомства з другом навіть водився з поганою компанією.
6. Опишіть дві події, які стали основою для приятельських стосунків між Данилом і Богданом.
Перша подія трапилася взимку, коли Данило врятував Богдана від хуліганів, налякавши їх сусідським догом, якого видав за свого лютого пса. Друга ситуація сталася навесні: Богдан віддячив другові, коли той забув ключі у квартирі з увімкненою плитою, — він видерся по водостічній трубі на четвертий поверх і заліз через кватирку, щоб відчинити двері.
7. Прочитайте підзаголовок до розділу 5 і поясніть, як ви розумієте цей підзаголовок. Доберіть альтернативний підзаголовок до цього розділу.
Підзаголовок «Довгий, бо з нього ви дізнаєтесь, як зійшлися Розум і Сила» означає, що розділ розповідає історію знайомства двох головних героїв, які мають абсолютно різні якості: Данило уособлює розум та інтелект, а Богдан — фізичну силу та спортивні навички. Разом вони доповнюють один одного.
Альтернативний підзаголовок: «Історія несподіваної дружби Знайка та Спортсмена».
8. Яке випробування повинні були пройти Богдан і Данило, щоб Льонька Гайдамака дозволив їм ловити рибу на річці? Як друзі вирішили діяти в цій ситуації? Наскільки небезпечними можуть бути подібні «випробування»?
Хлопці мали пізно вночі витримати годину в старому панському маєтку, де нібито водяться привиди. Друзі вирішили не просто відбути покарання, а перехитрити Льоньку: вони самі удали з себе привидів і налякали його. Подібні випробування можуть бути дуже небезпечними, адже старі будівлі часто аварійні, там можна травмуватися, зустріти злочинців або бездомних тварин.
9. Прочитайте виразно за особами уривок із розділу 9. Чи приємним для Галі, на вашу думку, було залицяння хлопців?
Так, Галі це було приємно, хоча вона намагалася це приховати за жартами. Коли вона зрозуміла, що хлопці нарвали квітів саме для неї, її голос змінився, зникли зухвалі нотки.
10. Про що довідалися підлітки з підслуханої таємної розмови в колишньому панському маєтку? Як вони відреагували на почуте та чому, на вашу думку, нікому про це не розповіли?
Вони дізналися, що антиквар Немировський і підозрілий чоловік на прізвисько Туман шукають у маєтку ключ до якоїсь загадки, пов’язаної з козацькою булавою та золотом. Підлітки вирішили провести власне розслідування, бо хотіли, щоб скарби (історична цінність) потрапили до музею, а не були продані бандитами. Ймовірно, не розповіли дорослим, бо не мали прямих доказів і хотіли самостійно пережити пригоду.
11. Поясніть, як саме кмітливість, спостережливість й аналітичний розум Данила Ланового допомогли юним детективам спланувати й розпочати пошуки козацького скарбу.
Данило зміг проаналізувати почуту розмову і зрозумів, що Туман і антиквар шукають одне й те саме, але конкурують. Він пояснив друзям цінність знахідки з точки зору закону та історії, а також знайшов зашифрований вірш-підказку, у якому відчув прихований зміст, що й стало поштовхом до подальших пошуків.
12. Зобразіть за допомогою кіл Венна спільні та відмінні риси Данила й Богдана.
| Данило (Тільки він) | Спільне (Обоє) | Богдан (Тільки він) |
|---|---|---|
| Начитаний | Сміливий | Має успіхи в спорті |
| Добре вчиться в школі | Винахідливий | Запальний |
| Має проблеми з фізкультурою | Готовий прийти на допомогу | Жвавий |
| Розсудливий | Товариський | Задиркуватий |
| Поміркований |
🧠 МІРКУЄМО
13. Між Богданом Майстренком і його колишніми вуличними знайомими стався конфлікт. Що насправді стало причиною цього конфлікту? Чи можна було його передбачити й уникнути? Як саме?
Справжньою причиною конфлікту стало небажання Богдана далі брати участь у хуліганських діях ватаги (вимагання грошей у школярів) і його рішення вийти з гри. Цей конфлікт був цілком передбачуваний, адже такі компанії не люблять відпускати «своїх», особливо тих, хто приносить користь (сила Богдана). Уникнути цього можна було лише одним способом — не зв’язуватися з цією компанією від самого початку.
14. Які скарби мав на увазі Данило Лановий, стверджуючи: «Скарби – це наша історія, цінності»? Чи погоджуєтеся ви із цими словами? Поясніть свою відповідь.
Данило мав на увазі історичні артефакти (старовинну зброю, прикраси, предмети побуту), які свідчать про минуле нашого народу і мають зберігатися в музеях, а не продаватися бандитами. Я погоджуюся з ним, тому що такі речі належать усьому суспільству і допомагають нам пам’ятати, хто ми є, а їх продаж приватним колекціонерам — це крадіжка власної історії.
15. Поміркуйте, на яку реальну небезпеку наражали себе підлітки як у старому маєтку, так і тоді, коли самі пішли вночі вистежувати злодія.
По-перше, старий маєток був аварійним, там можна було травмуватися через обвал стін чи підлоги. По-друге, і це найголовніше, вони стежили за Туманом — дорослим і небезпечним злочинцем, який, за чутками, не мав жодних моральних принципів. Якби він їх помітив, це могло закінчитися трагічно, адже діти фізично слабші за дорослого чоловіка.
16. Доведіть або спростуйте твердження, що Богдан і Данило постійно проявляють себе надійними друзями. Чи змогла симпатія обох хлопців до Галі знищити їхню дружбу? Назвіть якості, які, на вашу думку, мають бути притаманні справжнім друзям.
Хлопці справді є надійними друзями: Данило врятував Богдана від хуліганів за допомогою хитрощів із собакою, а Богдан ризикував життям, лізучи по трубі, щоб відчинити Данилові двері. Симпатія до Галі ледь не посварила їх (епізод з ромашками), але не знищила дружбу — перед лицем спільної таємниці та небезпеки вони знову об’єдналися. Справжнім друзям мають бути притаманні вірність, готовність прийти на допомогу в біді, уміння пробачати та щирість.
✍️ ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ
17. Спрогнозуйте, що міг би розказати хлопцям дід Гайдамака про козацький скарб та як це допоможе наблизитися до скарбу.
Оскільки дід Гайдамака — колишній директор музею, він, найімовірніше, розповість справжню історію власників маєтку та легенду про те, звідки там узялася козацька булава. Його знання допоможуть розшифрувати дивний вірш, знайдений у кабінеті антиквара, особливо незрозумілі фрази про «браму» та «хованку для риб», що вкаже хлопцям на конкретне місце пошуків.
18. Опишіть словесно, який вигляд, на вашу думку, мав панський маєток, про який ідеться в повісті.
Це велика двоповерхова будівля в класичному стилі з колонами біля парадного входу та високими арковими вікнами. Усередині є простора центральна зала, навколо якої розташовані інші кімнати, а під будинком, ймовірно, знаходяться глибокі підвали. У часи розквіту маєток був пофарбований у світлі кольори, оточений доглянутим парком і виглядав велично, а зараз він похмурий, напівзруйнований і зарослий чагарниками.

Сторінки 260-261
1. З’ясуйте, кому з персонажів належить та чи та характеристика (один персонаж зайвий).
- 1 — Г (Богдан): гарний футболіст, спритний, сміливий.
- 2 — В (Туман): немісцевий, опудало, довговолосий.
- 3 — А (Данило): не любить рибалити, розумний, тямущий.
- 4 — Б (Льонька): спритний, бешкетник, ватажок місцевих.
2. Розташуйте подані ілюстрації в порядку розгортання подій у повісті А. Кокотюхи «Таємниця козацького скарбу»:
- Г (Знайомство Данила і Богдана): Данило із сусідським собакою рятує Богдана від вуличної ватаги (це передісторія, з якої почалася дружба).
- Б (Зустріч зі страусом у маєтку): Хлопці вперше залазять у старий маєток і лякаються страуса Футбола, який заглядає до них у вікно.
- А (Привиди лякають Льоньку): Данило і Богдан, загорнувшись у простирадла, самі удають привидів, щоб налякати Льоньку Гайдамаку.
- В (Страус хапає злодія): У фіналі (який не увійшов у скорочений текст, але є в повній версії) страус допомагає затримати злочинця, схопивши його за одяг.
Правильна послідовність: Г — Б — А — В**.**
3. Про родову таємницю Лиховіїв юні детективи дізналися від
А діда Гайдамаки
4. Що для вас залишилося не зрозумілим після прочитання твору? Що хотіли б з’ясувати?
У тексті все було зрозуміло. Мені хотілося б дізнатися, як складуться пригоди друзів у Карпатах і чи вдасться їм знайти скарби Олекси Довбуша.
5. Що цікавого ви дізналися про життя козацького полковника Лиховія? Перекажіть історію маєтку, який належав полковнику. Для чого автор використовує екскурс у минуле?
Полковник Іван Лиховій був мужнім воїном і освіченою людиною. Перебуваючи в турецькому полоні, він виграв свою свободу в шахи, зігравши сім партій з пашею, і повернувся додому із золотою булавою. Він збудував маєток, але перед смертю, дізнавшись про зраду старшого сина Петра, заховав від нього скарб (золото і булаву) і залишив лише загадку про «грамоту». Автор використовує цю історію, щоб пояснити походження скарбу та дати ключі до розгадки таємниці.
6. Чому дід Гайдамака називає козацького полковника Лиховія хитромудрим батьком?
Дід називає його так тому, що Лиховій зумів покарати сина-зрадника, не позбавляючи його спадку офіційно, а просто сховавши найцінніше. Він придумав складну загадку про «грамоту» і скарб «під королем», розраховуючи, що жадібний і не дуже розумний син Петро не зможе її розгадати, бо шукатиме документи, а не прихований зміст.
7. Розкажіть, як саме родова таємниця Лиховіїв допомогла юним детективам зробити важливий крок у пошуках скарбу. Чия заслуга, на вашу думку, тут більша: Данила чи Богдана? Обґрунтуйте свою відповідь.
Таємниця була захована у вірші. Хлопці зрозуміли, що це акровірш. Прочитавши перші літери кожного рядка, вони склали слова «ПІДВАЛ» і «МАЄТОК», що вказало їм на місце пошуків. Я думаю, що тут більша заслуга Данила, бо саме він здогадався, що «грамота» — це шифр, і запропонував метод складання слів, хоча ідею читати по вертикалі підказав Богдан.
8. Яку підказку знайшли підлітки в підвалі колишнього панського маєтку? Як їм удалося скористатися цією підказкою?
У підвалі на стіні вони знайшли видряпану шахову задачу — розташування білих і чорних фігур. Данило вдома розставив шахи й знайшов хід, який ставить мат чорному королю. Потім вони розкреслили карту місцевості на квадрати, як шахівницю, і місце, де мав стояти чорний король (клітинка F4), вказало на точне місце розташування скарбу біля річки.
9. Розташуйте подані зображення відповідно до етапів пошуку скарбу
Правильна послідовність: Б — А — Д — В — Г.
- Б — Спочатку хлопці дізналися від діда Гайдамаки родинну історію та таємницю полковника Лиховія.
- А — Потім вони розгадали акровірш у заповіті й зрозуміли, що шукати треба в підвалі маєтку.
- Д — У підвалі на стіні знайшли видряпаний напис із шаховим записом партії.
- В — Данило вдома розставив фігури на дошці, розіграв партію та знайшов місце «чорного короля».
- Г — Цей хід перенесли на розкреслену карту місцевості, щоб визначити точне місце, де закопано скарб.
10. У яку небезпечну ситуацію потрапили юні детективи, намагаючись самостійно викопати козацький скарб? Як Данило й Богдан повелися в цій ситуації?
Юні детективи потрапили в пастку: коли вони відкопали камінь, їх знайшли злочинці — Туман і Немировський. Туман погрожував їм пістолетом, змусив залізти в яму, а потім замкнув у темному мурованому льосі разом з Немировським.
Хлопці повелися гідно: вони не панікували, хоча й злякалися пострілу (Данило навіть присів, але зазначив, що лякатися, коли стріляють, не соромно). Вони виконували вимоги озброєного бандита, щоб зберегти життя, а Данило навіть нагадав Туману про незаконність розкопування могил.
11. Хто, на вашу думку, найбільше заслуговував на те, щоб розбити діжку з козацьким скарбом? Чому Данило, ударивши лише раз, передав молоток іншим хлопцям? Про що свідчить такий вчинок?
На мою думку, найбільше заслуговував Данило, бо саме він розгадав головні загадки (акровірш, шахову задачу).
Данило передав молоток, бо розумів, що успіх — це результат спільних зусиль: Богдан допомагав ідеями, Галя — підтримкою, а Льонька врятував їх із пастки. Цей вчинок свідчить про те, що Данило — справжній друг, він не є егоїстом і цінує командну роботу.
12. Доведіть, що Данило, Богдан і Галя в історії з козацьким скарбом нагадували справжніх детективів. Чи збирали й аналізували вони необхідну для пошуку інформацію? Чи завжди їхні версії були правильними?
Вони діяли як справжні детективи, тому що:
- Збирали інформацію: підслуховували підозрюваних, ходили до музею дізнатися історію , знайшли карту і шифр.
- Аналізували: Данило логічно вирахував, що «грамота» — це акровірш, а напис на стіні — шахова задача.
- Версії: Їхні версії не завжди були правильними (наприклад, спочатку вони думали про реального короля або шукали в самій будівлі), але вони відкидали хибні теорії й шукали нові докази, як справжні слідчі.
13. Прочитайте поради А. Кокотюхи, як написати крутий детектив. Проаналізуйте, як ці поради реалізовано у творі.
Поради реалізовано так:
- Постійна зміна подій: Сюжет розвивається динамічно — від втечі від страуса до розслідування, стеження і фінальної погоні.
- Містичний елемент: На початку твору є легенди про привидів у маєтку та прокляття, хоча потім це пояснюється логічно.
- Тварини як герої: Страус Футбол є важливим персонажем, який навіть допоміг затримати злочинця, загнавши його в річку.
- Елемент квесту: Герої рухалися від однієї загадки до іншої (вірш -> акровірш -> підвал -> шаховий код -> карта -> скарб).
14. Визначте елементи сюжету повісті «Таємниця козацького скарбу».
- Експозиція: Приїзд хлопців до бабусі, знайомство з Галею, страусом та місцевими хлопцями.
- Зав’язка: Хлопці підслуховують розмову в маєтку і вирішують шукати скарб.
- Розвиток дії: Розгадування таємниці акровірша, похід до музею, розшифровка шахової задачі, визначення місця на карті.
- Кульмінація: Хлопці розкопують вхід до скарбу, їх ловить Туман і замикає в підземеллі.
- Розв’язка: Порятунок друзів, арешт злочинців, відкриття діжки зі скарбом і винагорода.
15. Продовжте подану нижче фразу (2–3 речення).
Я хочу подарувати книжку А. Кокотюхи своєму другові, тому що це дуже захоплива історія про пригоди наших ровесників, які змогли розгадати стародавню таємницю. У книжці є все, що ми любимо: небезпечні злочинці, цікаві загадки, вірна дружба і навіть смішний страус, який грає у футбол.
16. Завдяки яким особистісним якостям Данилові й Богданові вдалося розгадати таємницю козацького полковника Лиховія, яка впродовж десятиліть не піддавалася ні історикам, ні шукачам скарбів?
Хлопцям допомогло поєднання їхніх різних, але важливих якостей. Данило вирізнявся начитаністю (любив детективи про Шерлока Холмса), логічним мисленням та уважністю. Саме він зміг розшифрувати акровірш (слова «ПІДВАЛ» і «МАЄТОК»), зрозумів натяк на «грамоту» та розв’язав шахову задачку, яка вказувала на місце схованки. Богдан же мав наполегливість, рішучість і фізичну силу, він постійно підштовхував друга до дій і не давав опустити руки. Разом вони діяли як злагоджена команда — «Розум і Сила», де кожен виконував свою роль.
17. Данилові й Богданові вдалося знайти козацький скарб. Хто з хлопців, на вашу думку, був «мозком» операції, а хто – її ідейним натхненником? Поясніть свою відповідь.
«Мозком» операції був Данило. Саме він розшифрував акровірш, зрозумів значення шахової задачі, накреслив сітку на карті й вирахував точне місцезнаходження скарбу.
Ідейним натхненником був Богдан. Він із самого початку був переконаний, що в маєтку заховано скарб («Що ще шукати… Тільки скарб!»), і постійно підштовхував Данила до пошуків, навіть коли той сумнівався.
18. На які небезпеки наражали себе персонажі повісті? Як можна було вчинити по-іншому в тій чи тій ситуації?
Персонажі наражали себе на смертельну небезпеку, коли вирішили самостійно стежити за дорослими злочинцями (Туманом і Немировським) і копати скарб без допомоги дорослих. Це призвело до того, що Туман погрожував їм пістолетом, стріляв і замкнув у підвалі.
Також була небезпека заблукати в старих руїнах чи травмуватися.
По-іншому можна було вчинити так: після того, як вони підслухали розмову в маєтку або знайшли карту, треба було одразу розповісти про це батькам або діду Гайдамаці та звернутися до поліції, а не грати в детективів самотужки.
19. Культурна спадщина – це сукупність успадкованих від попередніх поколінь матеріальних і культурних надбань, пам’яток, історико-культурних об’єктів тощо. Це все, що робили та на що були спроможні наші пращури, усе, що було для них важливим і формувало їх як людей і націю. Поясніть, чому потрібно бережно ставитися до культурної спадщини.
До культурної спадщини треба ставитися бережно, бо це наша історія та доказ існування нашої нації. Як казав Данило, скарби — це історичні цінності, і їхнє місце в музеї, щоб усі могли їх бачити й пам’ятати про минуле. Якщо ми не збережемо пам’ятки (як, наприклад, козацький маєток чи булаву), ми втратимо зв’язок із пращурами й забудемо, хто ми є. Крім того, такі об’єкти, як маєток Лиховіїв, можуть стати окрасою міста й приваблювати туристів.
✍️ ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ
20. Уявіть, що ви учасники / учасниці телевізійного шоу про знайдений козацький скарб. Розподіліть між собою ролі: ведучий / ведуча; запрошені гості (Льонька Гайдамака, дід Гайдамака, Данило Лановий, Богдан Майстренко, Галя, баба Віра, Сашко Немировський). Кожен гість має розповісти про свою участь у пошуку скарбу. Ведучі ставлять уточнювальні запитання.
Телешоу «Скарби нашої історії»
Ведучий: Вітаємо! Сьогодні в студії юні герої, які знайшли легендарне золото полковника Лиховія. Даниле, кажуть, саме ти розгадав головну загадку. Як тобі це вдалося, адже дорослі шукали століттями?
Данило Лановий: Я просто люблю читати детективи й розв’язувати головоломки. Коли ми знайшли дивний вірш у будинку дядька Сашка, я помітив, що це акровірш. Якщо читати перші літери рядків, виходили слова «ПІДВАЛ» і «МАЄТОК». А потім у самому підвалі я побачив на стіні напис, схожий на шахову задачу. Розв’язавши шахову задачу, ми наклали ходи на карту місцевості й зрозуміли, в якому саме квадраті на полі треба копати.
Ведуча: Неймовірно! Богдане, а яка була твоя роль? Чи не страшно було лізти в підземелля?
Богдан Майстренко: Страшно було, коли на нас наставили пістолет! Але я із самого початку казав: скарб існує. Я був «мотором» команди: коли всі сумнівалися, я тягнув їх шукати. А ще наш страус Футбол допоміг затримати злочинця — загнав його просто в річку!
Ведучий: Галю, ти єдина дівчина в команді. Як ти допомагала хлопцям?
Галя: Я стежила за підозрілим «Туманом» і його бандою. Ми з хлопцями домовилися: «один за всіх і всі за одного». Коли знайшли золото, я була поруч і допомагала витягувати ту важезну діжку.
Ведуча: Сашко, ваші вірші стали картою скарбів. Ви знали про це?
Сашко Немировський: Чесно кажучи, ні. Я знайшов старий вірш-загадку і намагався його розгадати, але Данило виявився кмітливішим.
Ведучий: Льонько, раніше ти ворогував із хлопцями. Чому вирішив допомогти?
Льонька Гайдамака: Мій дід усе життя охороняв цей музей. Коли я зрозумів, що бандити хочуть викрасти нашу історію, я не міг стояти осторонь.
Ведуча: Дідусю Гайдамако, що для вас означає ця знахідка?
Дід Гайдамака: Це справа всього мого життя. Я знав, що полковник Лиховій не міг залишити нащадків ні з чим. Головне там — не золоті монети, а гетьманська булава. Це символ нашої козацької слави, який тепер повернувся до людей.
Ведучий: Бабо Віро, а ви як долучилися до історії?
Баба Віра: Та хто ж знав! Прибігли, просять мішок. Я дала старий, з-під картоплі. А вони в ньому золото притягли! Знала б — дала б новий і міцніший, щоб не розсипали по дорозі! Але я пишаюся нашими дітьми.
21. Виконайте завдання одного з варіантів.
Варіант А. Намалюйте або згенеруйте за допомогою штучного інтелекту обкладинку до повісті «Таємниця козацького скарбу». Презентуйте свою роботу одноліткам.

Варіант Б. Напишіть допис (6–8 речень) для розміщення в соцмережі, мета якого – спонукати однолітків прочитати повість «Таємниця козацького скарбу» або інші твори детективного жанру.
Привіт усім! Хочете відчути себе справжнім детективом і вирушити на пошуки скарбів, не виходячи з кімнати? Тоді терміново беріться за «Таємницю козацького скарбу» Андрія Кокотюхи ! Це не просто розповідь, а справжній квест: тут вам і старовинні шифри, і небезпечні злочинці, і головоломки, які змусять мозок працювати на повну. Разом із героями ви будете розгадувати загадки, що не піддавалися нікому сотні років, і зрозумієте, що справжня дружба здатна подолати будь-які перешкоди. Книжка доводить, що історія — це неймовірно захопливо і круто! Гарантую, ви не зможете відірватися, поки не дочитаєте до кінця. Тож якщо любите пригоди та загадки, ця повість — саме те, що треба!