ЗАПИТАННЯ I ЗАВДАННЯ (Сторінка 217)
1. Що спонукало Айзека Азімова вдатися до письменства?
Айзек Азімов зрозумів, що має хист письменника, коли його друг захотів продовження історій, які він вигадав у 11 років. Це надихнуло його серйозно зайнятися письменством.
2. Визначте 3–4 провідні риси характеру Айзека Азімова. Підтвердьте свою думку фактами з життя письменника.
- Працьовитість: Айзек Азімов працював по десять годин сім днів на тиждень у дитинстві, допомагаючи в батьківській крамничці, і водночас добре вчився.
- Цікавість: З дитинства Айзек мав виняткову пам’ять і читав швидко й багато, що свідчить про його велику цікавість до знань.
- Наполегливість: Попри заборону батька читати наукову фантастику, Айзек знайшов спосіб переконати його, що це корисне заняття, і продовжував читати.
- Талант до письменства: У 11 років Айзек вигадав історії, які сподобалися його другові, що підтверджує його природний талант до письменства.
Фах
Чому автор порівнює героя із зацькованим звіром?
Героя порівнюють із зацькованим звіром, тому що він перебуває у стані постійного напруження, розпачу і внутрішньої боротьби. Його мрії та амбіції стикаються з несправедливістю й обмеженнями, що викликає відчуття безвиході.
Як ви розумієте метафору «в його синіх очах горів колишній невгамовний вогонь»?
Ця метафора означає, що герой, попри труднощі та розчарування, не втратив свого внутрішнього прагнення досягти мети. «Невгамовний вогонь» символізує його силу волі, рішучість і жагу до знань та справедливості.
Для чого людині дають тих десять років? Невже для байдикування? Для чого тоді дітей навчали читати і давали їм повну волю читати що до вподоби або не читати взагалі?
Тих десять років дають для розвитку, самовизначення та підготовки до вибору майбутнього фаху. Читання допомагає дітям розвивати мислення, уяву та здатність аналізувати, тому їм дають свободу вибору, щоб вони могли знайти те, що їх цікавить.
Чи впливає читання на розвиток здібностей? Хто більш розвинений, на вашу думку, – читач або нечитач? У кого з них більше шансів перемогти на Олімпіаді?
Читання впливає на розвиток здібностей, адже воно розширює кругозір, покращує пам’ять і вміння мислити логічно. Більш розвиненим є читач, оскільки він отримує більше знань і навичок. У читача більше шансів перемогти на Олімпіаді, адже він краще підготовлений до вирішення складних завдань.
Якщо будь-якого фаху швидко навчають за допомогою моментальних стрічок, то навіщо видають і вільно продають книжки для різних фахівців?
Книжки видають і продають для того, щоб люди могли поглиблювати свої знання, вдосконалювати навички та самостійно досліджувати нові теми. Вони допомагають отримати додаткову інформацію, якої може не бути у стандартних навчальних програмах.
ЗАПИТАННЯ I ЗАВДАННЯ (сторінка 222)
1. Коли відбувається дія? Які деталі свідчать, що в оповіданні змальоване майбутнє?
Дія відбувається у далекому майбутньому. Це підтверджують такі деталі: наявність космічних кораблів, які прибувають за фахівцями з інших світів; автоматизовані методи навчання, як-от моментальне навчання читанню за допомогою приладів; і система вибору професії через медичні аналізи та технічні пристрої.
2. Яку роль у житті людей майбутнього відіграє освіта? Яка основна мета цієї освіти?
Освіта у майбутньому відіграє ключову роль у визначенні фаху людини, її місця у суспільстві та розвитку планет. Основна мета освіти – підготувати висококваліфікованих спеціалістів для задоволення потреб суспільства, зокрема для освоєння нових світів і вдосконалення технологій.
3. Чи краща система освіти, зображена в творі, за нашу сучасну? Чим саме? Чи має вона недолік?
Система освіти у творі виглядає прогресивнішою, адже дозволяє швидко отримувати базові знання, як-от читання, за допомогою технологій. Вона також спрямована на підготовку фахівців для конкретних потреб суспільства. Однак її недоліком є те, що вона обмежує свободу вибору професії та залежить від медичних і технічних аналізів, які можуть бути несправедливими або помилковими. Це може призводити до втрати індивідуальності та творчості.
4. Презентуємо систему освіти: А. День Читання, Б. День Освіти.
День Читання: У цей день дітей навчають читати за допомогою спеціальних приладів. Процес триває лише 15 хвилин і дає їм важливу базову навичку для подальшого життя. Це забезпечує швидке й ефективне освоєння читання без тривалого навчання.
День Освіти: У 18 років молодь проходить медичні аналізи, які визначають їхній майбутній фах. Цей день вирішує долю кожного, розподіляючи людей за професіями відповідно до потреб суспільства та їхніх здібностей.
5. Як ви розумієте назву твору? Яку роль відіграє вона в розкритті основної теми?
Назва твору «Фах» підкреслює головну тему – вибір професії та її значення у житті людини. Вона акцентує на тому, як суспільство майбутнього визначає долю людей через їхній фах, обмежуючи свободу вибору і творчий розвиток. Це розкриває конфлікт між особистими прагненнями героя та системою.
6. Якого символічного значення у творі набуває слово «фах»?
Слово «фах» символізує не лише професію, а й долю людини, її місце у суспільстві. У творі воно набуває значення примусового вибору, який диктується системою, позбавляючи людей права самостійно вирішувати, ким вони хочуть бути.
7. Чи легко героям зображеного суспільства майбутнього реалізувати свої мрії, задуми, духовні устремління?
Реалізувати мрії героям цього суспільства дуже важко, оскільки їхні здібності оцінюються лише через аналізи та прилади. Система обмежує свободу вибору і не враховує особистих прагнень чи зусиль. Це створює відчуття несправедливості й безвиході для тих, хто не погоджується з нав’язаним їм фахом.
ПРАЦЮЄМО ВДОМА
8. Прочитайте продовження оповідання «Фах». Доберіть із тексту цитати до характеристики образів Джорджа Плейтена, Арманда Тревіліяна, Хейлі Омейні. Визначте їхнє ставлення до науки, самостійного здобуття знань.
Цитати до характеристики образів та їхнє ставлення до науки, самостійного здобуття знань:
- Джордж Плейтен:
- Характеристика: Джордж – наполегливий, впевнений у своїх силах і прагненнях юнак. Він мріє стати програмістом і самостійно вивчає потрібні для цього дисципліни.
- Цитата: «Я придбав книжку і простудіював її. … Я дістав книжку з математики, електроніки й розібрався в них, наскільки міг.»
- Ставлення до науки: Джордж вважає, що знання можна здобувати самостійно, і це допоможе реалізувати його мрію. Він цінує читання як спосіб розвитку.
- Арманд Тревіліян:
- Характеристика: Арманд – практичний, але менш впевнений у собі порівняно з Джорджем. Він мріє стати металургом, як і його родина, але сумнівається у своїх шансах.
- Цитата: «Якщо тільки один з мільйона стає програмістом, то чому ти такий певний, що він вийде з тебе?»
- Ставлення до науки: Арманд більше покладається на систему освіти й не вірить у можливість самостійного здобуття знань.
- Хейлі Омейні (епізодично згаданий):
- Характеристика: Лікарі, як Омейні чи Антонеллі, представляють систему, яка контролює освіту і визначає долю людей через аналізи. Вони скептично ставляться до самостійного навчання.
- Цитата (Антонеллі): «Читання – марна справа, змінити структуру мозку, щось обмірковуючи, неможливо.»
- Ставлення до науки: Вони дотримуються думки, що лише система може визначити здібності людини, а самостійне навчання не має значення.
Висновок: Джордж вирізняється своєю вірою у силу самостійного здобуття знань, тоді як інші персонажі більше покладаються на систему або сумніваються у можливості змінити свою долю без її допомоги.
9. Дізнайтесь з інтернет-джерел про типи темпераменту і спробуйте визначити, який із них притаманний Джорджу Плейтену. Аргументуйте свою думку.
Джорджу Плейтену найбільше притаманний холеричний тип темпераменту.
Аргументи:
- Цілеспрямованість і наполегливість: Джордж твердо знає, що хоче стати програмістом, і самостійно вивчає складні дисципліни, навіть попри те, що це не схвалюється системою. Це свідчить про його сильну мотивацію і рішучість, характерні для холериків.
- Емоційна напруга: У тексті зазначено, що він нагадує «зацькованого звіра», а в його очах горить «невгамовний вогонь». Це демонструє його високу емоційну активність і неврівноваженість, що також властиво холерикам.
- Швидкість реакцій: Джордж швидко приймає рішення та активно діє, щоб досягти своєї мети, наприклад, купує книжки й навчається самостійно.
- Схильність до боротьби: Він сперечається зі своїм другом Армандом і доводить переваги обраного фаху. Холерики зазвичай енергійно відстоюють свою точку зору.
Таким чином, Джордж Плейтен проявляє риси холерика: активність, цілеспрямованість і емоційну напругу, що допомагають йому боротися за свої мрії в умовах жорсткої системи майбутнього.
Поміркуйте, чому до Джорджа підселили саме Хейлі Омейні.
До Джорджа підселили Хейлі Омейні, бо він був флегматичним, тобто спокійним, урівноваженим і небагатослівним. Такий характер міг допомогти Джорджу заспокоїтися та адаптуватися до нових умов життя в Інтернаті.
Поміркуйте, чому Тревіліян програв під час Олімпіади.
Тревіліян програв, бо не зміг адаптуватися до умов завдання. Його освіта базувалася на застарілих технологіях (спектрограф Хенслера), тоді як для змагань використовували сучасний спектрограф Бімена. Він також витратив час на пошук запчастин, яких не було в комплекті, що поставило його в невигідне становище.
Чи міг він виграти і що для цього потрібно було зробити?
Він міг виграти, якби заздалегідь ознайомився із сучасними технологіями, зокрема зі спектрографом Бімена, та підготувався до можливих труднощів у роботі з ним.
ЗАПИТАННЯ I ЗАВДАННЯ (сторінка 225)
1. Чим Джордж відрізняється від своїх однолітків? Чи подобається вам цей герой? Що найбільше зацікавило в його образі?
Джордж відрізняється від своїх однолітків допитливістю, наполегливістю та прагненням до знань, навіть у складних умовах. Він не приймає готових рішень і намагається самостійно зрозуміти світ, що його оточує. Герой цікавий своєю внутрішньою боротьбою та бажанням довести, що він здатний на більше, ніж йому приписують. Найбільше зацікавило, як він долає труднощі і не здається.
2. Чого Джорджа навчили книжки, які він читав? Чи міг би він цього навчитися через стрічки освіти?
Книжки навчили Джорджа мислити самостійно, аналізувати і шукати відповіді на запитання. Через стрічки освіти він міг би отримати знання швидше, але не розвинув би таку глибоку допитливість і здатність до критичного мислення.
3. Чому Джордж Плейтен не змирився ні з висновком комісії, ні з життям в Інтернаті? Опишіть його емоційний стан.
Джордж Плейтен не змирився з висновком комісії та життям в Інтернаті, бо вважав, що його здібності недооцінили, а рішення несправедливе. Його переповнювали обурення, образа та почуття несправедливості. Він відчував себе ізольованим і приниженим, що викликало у нього протест і бажання довести свою правоту.
4. Яке значення для розкриття характеру Джорджа мають епізоди розмови з лікарями та Інженеску, юнакове бажання довести свою правоту?
Епізоди розмов із лікарями та Інженеску підкреслюють наполегливість Джорджа, його прагнення до справедливості та віру у власні сили. Ці моменти показують його рішучість боротися за свої права і не здаватися навіть у складних ситуаціях. Бажання довести свою правоту розкриває його гордість і внутрішню силу.
5. Що робить Джорджа Плейтена винятковим – природні здібності чи набуті в результаті роботи над собою якості? Якими рисами власної вдачі автор наділив героя?
Джорджа Плейтена робить винятковим поєднання природної допитливості та наполегливості, які він розвинув завдяки роботі над собою. Він не здається перед труднощами, постійно шукає відповіді на запитання і прагне до самовдосконалення. Автор наділив його такими рисами, як рішучість, сміливість, критичне мислення та жага до знань.
6. Яку роль в оповіданні, згідно з авторським задумом, відіграють образи Арманда Тревіліяна та Хейлі Омейні?
Арманд Тревіліян символізує людину, яка сліпо покладається на систему і не здатна адаптуватися до змін, що підкреслює перевагу самостійного мислення Джорджа. Хейлі Омейні, навпаки, є прикладом спокою та врівноваженості, який допомагає Джорджу заспокоїтися і знайти сили для боротьби за свої переконання. Обидва персонажі допомагають розкрити характер Джорджа через контраст із ними.
7. Розкажіть про головного героя від першої особи:
А. Про родину та дитинство Джорджа. Поясніть, чому він ховав книжки від батьків.
Я виріс у звичайній родині, але завжди відчував, що відрізняюся від інших. З дитинства мене цікавили книжки, бо вони відкривали для мене нові світи та давали відповіді на запитання, які я постійно ставив собі. Проте мої батьки не схвалювали цього, бо вважали, що освіта через стрічки – єдиний правильний шлях. Тому я ховав свої книжки, щоб уникнути їхнього осуду і продовжувати вчитися так, як хотів сам.
Б. Про намір стати програмістом. Поясніть його вибір майбутнього фаху, шлях до досягнення мрії.
Я завжди мріяв стати програмістом, бо захоплювався тим, як можна створювати щось нове за допомогою коду. Це здавалося мені справжнім мистецтвом і можливістю змінити світ навколо себе. Шлях до мрії був нелегким: я багато разів розчаровувався, коли не міг зрозуміти складних речей із першого разу. Але я вперто повертався до навчання – читав книжки, дивився навчальні фільми і слухав поради наставників.
В. Про день Освіти. Як він сприйняв висновок про свою непридатність до освіти.
День Освіти став для мене справжнім ударом. Коли я почув висновок комісії про те, що я непридатний до освіти, це було принизливо і несправедливо. Я відчував злість і розпач, але водночас у мені народилося бажання довести всім, що вони помиляються. Я не міг змиритися з таким вироком і вирішив боротися за своє право на знання та майбутнє.
8. Знайдіть у тексті твору слова, які можна вважати життєвим гаслом Джорджа Плейтена. Аргументуйте свою думку. Чому, на переконання А. Азімова, за такими, як Джордж, майбутнє?
Життєвим гаслом Джорджа можна вважати слова: «Я не недоумок! Ні!». Вони відображають його внутрішню боротьбу, віру в себе та прагнення довести свою цінність і здібності, попри несправедливі оцінки системи. На переконання Айзека Азімова, за такими, як Джордж, майбутнє, бо вони здатні мислити самостійно, проявляти наполегливість і адаптуватися до змін. Саме такі люди можуть подолати обмеження системи і досягти успіху завдяки своїй допитливості та критичному мисленню.
9. Складіть перелік випробувань, які пройшов Джордж. Поміркуйте, що перевіряли цими випробуваннями – його інтелект чи особистісні риси.
Перелік випробувань:
- Висновок комісії про його непридатність до освіти.
- Життя в Інтернаті серед людей із подібними вироками.
- Відсутність підтримки батьків та суспільства.
- Навчання програмуванню з численними труднощами.
- Рішення залишити Інтернат і самостійно шукати справедливості.
- Зустріч із Тревіліяном після його поразки на Олімпіаді.
- Розмова з Ладисласом Інженеску.
Ці випробування перевіряли переважно особистісні риси Джорджа: його наполегливість, віру в себе, здатність боротися за свої права та не здаватися перед труднощами. Інтелект також відігравав роль, але головним було те, наскільки він міг протистояти системі і залишатися вірним своїм переконанням.
10. Намалюйте ілюстрацію до одного з епізодів твору власноруч або використавши ресурси штучного інтелекту (ШІ). Прокоментуйте свій вибір епізоду і результат.
Я обрав епізод, у якому Джордж бере участь в Олімпіаді і стикається з поразкою друга Тревіліяна.

Як би ви пояснили Джорджу, чому захід, де не передбачено змагання, назвали Олімпіадою?
Захід назвали “Олімпіадою”, бо це слово стало символом не лише спортивних змагань, а й заходів, які об’єднують людей для демонстрації знань, умінь чи досягнень. У цьому випадку назва може підкреслювати важливість участі та розвитку, навіть без конкуренції.
ЗАПИТАННЯ I ЗАВДАННЯ (сторінка 231)
1. Яку модель існування цивілізації описав письменник? Яке місце в Галактиці посідає Земля? Створіть графічну модель цього процесу.
Письменник Айзек Азімов описав модель цивілізації, де Земля стала центром виробництва “стрічок освіти”, які експортуються на інші планети. Земля займає важливе місце в Галактиці як постачальник знань і технологій, отримуючи у відповідь ресурси, необхідні для її економіки. Ця система забезпечує єдність культури та мови у всій Галактиці.
Графічна модель процесу:
- Земля: Центр виробництва стрічок освіти.
- Інші планети: Споживачі стрічок, які платять ресурсами.
- Результат: Єдність культури та залежність планет від Землі
2. Розкажіть про систему освіти, яку змалював А. Азімов в оповіданні «Фах». Чи мала на меті така освіта розвиток інтелектуальних і моральних якостей людини? Що понад усе цінувалося в суспільстві майбутнього?
Система освіти в оповіданні базується на використанні “стрічок освіти”, які швидко передають готові знання в мозок людини. Така система не сприяє розвитку інтелектуальних і моральних якостей, оскільки знання залишаються статичними, а здатність до самостійного навчання та творчого мислення не розвивається.
Що цінувалося в суспільстві майбутнього:
- Ефективність і швидкість навчання.
- Функціональність спеціалістів для обслуговування техніки.
- Залежність від готових знань, а не від самостійного пошуку чи творчості.
Однак головною цінністю були ті люди, які здатні до оригінального мислення та створення нових технологій. Вони становили еліту суспільства й рухали прогрес уперед.
3. Чому в майбутньому паралельно існують два варіанти освіти? Для кого призначена дешева, а для кого дорога освіта? Чим це обґрунтовано?
У майбутньому, описаному в оповіданні “Фах”, паралельно існують два варіанти освіти: дешева освіта через стрічки знань і дорога освіта через поступове навчання. Дешева освіта призначена для більшості населення, яке потребує швидкого і ефективного засвоєння знань для виконання конкретних завдань. Це обґрунтовано тим, що стрічки знань дозволяють швидко підготувати велику кількість фахівців, необхідних для підтримки економіки та технічного прогресу. Дорога освіта, яка передбачає поступове навчання, призначена для тих, хто має здатність до оригінального мислення і творчості. Це обґрунтовано тим, що такі люди здатні створювати нові технології, винаходи та рухати прогрес людства вперед. Вони є елітою суспільства, яка підтримується і обслуговується другим ешелоном, що отримав освіту через стрічки.
4. Визначте переваги й недоліки в освіті сучасній і змальованій письменником системі освіти майбутнього. Який варіант отримання освіти, на ваш погляд, більш досконалий – через стрічки чи поступовий? А який дешевший?
Сучасна освіта:
- Переваги: Розвиває критичне мислення, творчість, здатність до самостійного навчання, соціальні навички, гнучкість у виборі фаху.
- Недоліки: Тривалий процес, вимагає значних зусиль і часу, не завжди забезпечує швидке засвоєння знань.
Освіта майбутнього через стрічки:
- Переваги: Швидке засвоєння знань, ефективність у підготовці фахівців, стандартизація знань, зменшення витрат на освіту.
- Недоліки: Обмежує творчість і оригінальне мислення, не розвиває здатність до самостійного навчання, може призвести до застою знань.
Поступова освіта майбутнього:
- Переваги: Розвиває здатність до оригінального мислення, творчості, самостійного навчання, дозволяє створювати нові технології та винаходи.
- Недоліки: Тривалий процес, вимагає значних ресурсів, не всі можуть досягти високого рівня знань.
Поступова освіта є більш досконалою, оскільки вона сприяє розвитку інтелектуальних і моральних якостей людини, дозволяє їй мислити творчо і критично, що є необхідним для прогресу суспільства.
Освіта через стрічки є дешевшою, оскільки дозволяє швидко і ефективно підготувати велику кількість фахівців, зменшуючи витрати на освіту.
5. Як саме в майбутньому, яке змалював письменник, знаходили талановитих людей? Яка їхня доля? Чи не є жорстокою система відбору талантів?
У майбутньому талановитих людей знаходили за допомогою спеціальних тестів у День Читання та День Освіти. Ці тести виявляли здатність до оригінального мислення. Тих, хто проходив випробування, направляли до Інтернатів, які насправді були Інститутами вищої освіти. Там їх готували до створення нових винаходів і технологій. Доля таких людей полягала у тому, щоб бути елітою суспільства і рухати прогрес вперед.
Система відбору талантів може здаватися жорстокою, адже більшість людей не знали про існування цієї елітної освіти і вважали себе невдахами порівняно з обраними.
6. Які проблеми порушив письменник? Чи пов’язані вони лише з розвитком науки і техніки?
Письменник порушив такі проблеми:
- Освіта та саморозвиток: Автор протиставляє механічне навчання через стрічки знань і традиційне навчання, що розвиває критичне мислення та творчість.
- Глобалізація та втрата культурного розмаїття: У світі твору існує лише одна мова, а багато інших мов і культур зникли назавжди.
- Свобода вибору: Людям не дають можливості самостійно обирати свій шлях, що призводить до втрати індивідуальності.
- Соціальна нерівність: Еліта отримує привілеї та можливості для розвитку, тоді як інші залишаються в межах наперед визначених рамок.
7. Чи можна вважати гуманною систему освіти, зображену в оповіданні Айзека Азімова «Фах»?
Систему освіти в оповіданні важко назвати гуманною, адже вона позбавляє людей права вибору та можливості розвиватися самостійно. Людей оцінюють за їхньою придатністю до певного фаху, що визначається тестами, а знання “завантажують” через стрічки, не враховуючи їхніх бажань чи інтересів. Це обмежує свободу особистості та пригнічує творчість.
8. Чим, на вашу думку, є оповідання «Фах»: пересторогою людству, прогнозом чи програмою подальшого розвитку світу, його культури? У якому напрямі нам треба рухатися: до єдиної культури чи розвивати розмаїття мов і культур?
Оповідання є пересторогою людству. Воно показує небезпеку надмірної стандартизації та втрати індивідуальності через технології. Автор наголошує на важливості критичного мислення, самостійного навчання і збереження культурного розмаїття. Нам слід рухатися в напрямі розвитку різноманіття мов і культур, адже це сприяє творчості та прогресу.
ПРАЦЮЄМО ВДОМА (231)
9. Спрогнозуйте, як вплине на майбутнє Джордж Плейтен, що він змінить у світі.
Джордж Плейтен має потенціал змінити систему освіти та підходи до навчання. Його здатність критично мислити та шукати альтернативні шляхи навчання може призвести до створення нової моделі освіти, яка поєднуватиме самостійне навчання з традиційними методами. Він може сприяти розвитку індивідуального підходу до здобуття знань, що допоможе людям розвивати творчість і адаптивність, а не лише працювати за готовими шаблонами.
10. Доберіть 4–5 прислів’їв або висловів відомих людей (афоризмів) про освіту, культуру і знання.
- “Вчення — світло, а невчення — тьма” (прислів’я)
- “Знання — це скарб, а вміння вчитися — ключ до нього.” (прислів’я)
- “Освіта — це найпотужніша зброя, яку ви можете використати, щоб змінити світ.” (Нельсон Мандела)
- “Культура — це не кількість прочитаних книг, а кількість зрозумілих.” (Фазіль Іскандер)
- “Хто багато читає, той багато знає.” (Народна мудрість)
11. Творчий проєкт. Підготуйте повідомлення про вплив наукової фантастики на поступ людства.
Наукова фантастика відіграє важливу роль у розвитку людства, надихаючи науковців, інженерів та винахідників на створення нових технологій і концепцій. Вона не лише відображає уявлення про майбутнє, але й формує його, пропонуючи ідеї для реальних відкриттів.
Багато сучасних винаходів були передбачені письменниками-фантастами. Наприклад, Жуль Верн описав підводні човни та польоти на Місяць, Герберт Веллс — танки, а Рей Бредбері — навушники-вкладиші.
Твори наукової фантастики часто надихають науковців. Наприклад, серіал «Зоряний шлях» вплинув на створення планшетів.
Фантастика допомагає осмислити соціальні, екологічні та етичні проблеми. Вона сприяє розвитку критичного мислення та відповідальності за майбутнє.
У деяких країнах, таких як Китай, влада офіційно підтримує розвиток наукової фантастики, розуміючи її роль у стимулюванні інновацій.
Наукова фантастика — це не лише розвага, а й потужний інструмент для уявлення можливого майбутнього та пошуку рішень для сучасних викликів. Вона спонукає людство до мрій і дій, які змінюють світ.