Увідповідніть виділене в тексті слово з його лексичним значенням.
-
дяк — Г (служитель православної церкви; помічник священника).
-
бурса — В (чоловіча духовна школа у ХVIII — середині ХІХ ст.).
-
семінарія — для цього слова немає відповідного лексичного значення серед запропонованих варіантів. Семінарія — це духовний навчальний заклад для підготовки священників.
1. Твір «Я не співець чудовної природи…» за жанром
Г ліричний вірш.
2. Думка «Література повинна робити акцент на житті простої людини, пригнобленої щоденними проблемами й бідами, а не лише оспівувати красу природи чи людини як таку» суголосна з поетичним рядком
Г «Де плачуть, там немає вже краси!».
3. Визначте художній засіб у поетичному рядку П. Грабовського.
-
«…Мов ніж, вража скрізь стогін мужика». — В порівняння.
-
«Рученьки терпнуть, злипаються віченьки…» — Г пестливі форми.
-
«Серед ясних, золочених просторів Я бачу люд без житнього шматка…» — А епітет.
4. У якому абзаці життєпису П. Грабовського вміщено спогади вашого сучасника про давно вивчені (ще в школі) вірші поета? Прочитайте ці рядки й розкажіть, що ними ваш дорослий сучасник хотів сказати.
Рядки: «Багато людей середнього та старшого поколінь з уроків української літератури пам’ятають проникливі рядки про нужденну працю швачки… Прості й невимушені рядки вчити було легко та швидко, бо вони западали в душу…»
Що хотів сказати сучасник (П. Нестеренко): Він підкреслює силу реалістичної поезії Грабовського. Вірші поета настільки правдиві та емоційно близькі людям, що навіть через десятиліття пам’ять про них залишається живою, а образи (як-от важка праця швачки) викликають співчуття і розуміння соціальної несправедливості.
5. Який художній засіб використано в уривку «…Як хижий звір, братів гризуть брати»? Якого ефекту досягає митець за допомогою цього прийому?
В уривку використано порівняння. За допомогою цього прийому поет підкреслює жорстокість і дикість соціальної ворожнечі, показуючи, наскільки неприродними є стосунки між людьми, які мали б бути братами, а натомість поводяться, як хижі звірі.
6. Доведіть, що поезії П. Грабовського «Швачка» та «Я не співець чудовної природи…» — твори реалізму.
Ці поезії є творами реалізму, оскільки в них правдиво зображено життя простих людей та гострі соціальні проблеми того часу. У вірші «Швачка» показано виснажливу працю та безрадісну долю жінки-трудівниці, а в поезії «Я не співець чудовної природи…» автор прямо заявляє про своє бажання писати не про красу природи, а про страждання народу («стогін мужика», «люд без житнього шматка»). Обидва твори позбавлені ідеалізації та зосереджені на реаліях життя пригноблених класів, що є ключовою ознакою реалізму.
7. Визначте три найяскравіші художні образи у вірші П. Грабовського «Я не співець чудовної природи…». Яку роль вони відіграють у творі?
- Стогін мужика — цей образ символізує нестерпні страждання та горе пригнобленого селянства. Він відіграє роль головного мотиву, що змушує поета відмовитися від оспівування природи на користь соціальної тематики.
- Люд без житнього шматка — яскравий образ злиднів та голоду, що панували серед простого народу. Він конкретизує причини страждань і підсилює соціальний протест твору.
- Брати, що гризуть одне одного, як хижі звірі — цей образ розкриває глибину соціального розбрату та морального занепаду в суспільстві. Він показує, як несправедливість руйнує людські стосунки, і слугує потужним закликом до змін.
8. Створіть літературний паспорт одного з віршів П. Грабовського.
Літературний паспорт вірша Павла Грабовського «Я не співець чудовної природи…»:
| Елемент | Характеристика |
|---|---|
| Автор | Павло Грабовський. |
| Назва твору | «Я не співець чудовної природи…». |
| Рік написання | 1894. |
| Рід | Лірика |
| Літературний напрям | Реалізм. |
| Жанр | Ліричний вірш (громадянська лірика) |
| Тема | Роль митця й поезії в житті суспільства, зображення страждань простого народу. |
| Ідея | Утвердження думки, що мистецтво не може бути відірваним від життя; краса неможлива там, де панує страждання і несправедливість («Де плачуть, там немає вже краси!»). |
| Основа побудови | Побудований на наскрізній антитезі. Поет критикує прихильників «чистого мистецтва», які не помічають людського горя. |
| Ключові образи | Ліричний герой (поет-громадянин), «стогін мужика», «люд без житнього шматка», «хижий звір» (символ жорстоких соціальних відносин). |
| Художні засоби | Епітети («чудовна природа», «холодна байдужість»), порівняння («мов ніж», «як хижий звір»), метафори («братів гризуть брати»), риторичні оклики. |
10. Домашнє завдання
2. Уявіть, що ви організовуєте аукціон із продажу творів живопису. Вам потрібно якнайкраще прорекламувати картину К. Костанді «У люди». Створіть рекламний допис для соцмережі, розкривши в ньому цінність згаданої роботи (5–7 речень; за бажанням).
Ексклюзивний лот нашого аукціону!
Увага, друзі! На нашому аукціоні з’явився справжній скарб — картина Киріака Костанді «У люди». Це не просто зображення, а ціла історія про важку долю дівчини, яка змушена йти на заробітки. Художник так майстерно передав її сум і втому, що неможливо залишитись байдужим. Ця картина є перлиною українського реалістичного живопису, що вражає своєю глибиною та емоційністю. Полотно змушує задуматися про минуле нашого народу. Не пропустіть шанс стати власником цього шедевра з унікальною історією.
Подумайте й розкажіть
Що, на вашу думку, має оспівувати поет — красу як таку чи проблеми на злобу дня?
На мою думку, справжня поезія не може існувати окремо від життя. Хоча оспівувати красу природи чи кохання — це важливо, поет не повинен закривати очі на проблеми та несправедливість, що існують у суспільстві. Як казав сам Грабовський, коли навколо лунає «стогін мужика», писати лише про «пташок та хори солов’їні» просто неможливо, адже «де плачуть, там немає вже краси!». Тому поет має бути голосом свого народу і часу.
Який художній образ П. Грабовського вам найбільше запам’ятався? Чим саме?
Мені найбільше запам’ятався образ ліричного героя у вірші «Я не співець чудовної природи…». Він запам’ятався тим, що уособлює поета-громадянина, який сприймає свою творчість як засіб боротьби зі світовою неправдою та прагне присвятити свій хист знедоленим народам.
Наділіть П. Грабовського кількома прикметниками-характеристиками.
- Принциповий (прагнув боротися зі «світовою неправдою»).
- Сміливий (виступав сміливим голосом «за всіх пригноблених і скривджених»).
- Гуманістичний (цінував внутрішню красу, як-от красу свободи, миру, людського щастя).
- Реаліст (його творчість — твори реалізму).
- Революціонер (його називають поетом-революціонером).