Skip to content

§24–25. Романтизм і реалізм як основні мистецькі напрями ХІХ ст.

Posted on:12 листопада 2025 р.

Хронологічна таблиця за наданою інформацією

ДатаПодія
1798 р.Вихід у світ «Енеїди» І. Котляревського, що стало початком відродження національної літератури.
1805 р.Заснування В. Каразіним Харківського університету, навколо якого гуртувалася національна інтелігенція.
1833 р.Студенти Львівського університету М. Шашкевич, І. Вагилевич та Я. Головацький заснували літературний гурток «Руська трійця».
1834 р.Відкриття Київського університету.
1840 р.Вийшла друком поетична збірка Т. Шевченка «Кобзар».
1845–1847 рр.У Києві діяло підпільне Кирило-Мефодіївське братство, що прагнуло до створення конфедерації вільних слов’янських республік і скасування кріпацтва.
1861 р.Скасування кріпацтва.
1861 р.Почав виходити перший український суспільно-політичний і літературно-мистецький журнал «Основа».
1862 р.Царський уряд заборонив понад сто недільних шкіл.
1863 р.Міністр внутрішніх справ П. Валуєв видав таємний циркуляр про заборону використання української мови поза побутом.
1876 р.Видано Емський указ, спрямований на витіснення української мови з культурної сфери.
1882 р.У Єлисаветграді (нині Кропивницький) почала працювати перша професійна акторська трупа «Театр корифеїв» під керівництвом Марка Кропивницького.

Увідповідніть виділене в тексті слово з його лексичним значенням.

5. Завдання

1. Українському романтизму як художньому напряму властиві всі перелічені ознаки, ОКРІМ

В. типового героя у звичайних обставинах.

Це ознака реалізму, а не романтизму. Для романтизму характерне зображення виняткового героя в незвичайних обставинах.

2. У вірші «Дивлюсь я на небо…» НЕМАЄ образу, позначеного буквою

Г.

У вірші згадуються небо, хмари (А), зірки (Б) та сонце (В), але немає образу моря чи хвиль, що зображені на картинці Г.

3. Увідповідніть художній засіб із прикладом.

4. Що вам ближче до душі — романтичне чи реалістичне сприйняття дійсності? Чому?

Мені ближче романтичне сприйняття, тому що воно дозволяє мріяти та підноситися над буденністю. Романтичний герой, хоч і часто самотній, має багатий духовний світ і прагне до ідеалу, як-от ліричний герой вірша «Дивлюсь я на небо…». Це надихає не миритися з обставинами, а шукати щось краще і вище.

5. Побудуйте схему рядків першої строфи вірша Л. Первомайського. Визначте віршовий розмір.

Схема:

В ра́йдугу | ча́йка ле | ті́ла.

(– ∪ ∪ | – ∪ ∪ | – ∪)

Хма́ра спли | ва́ла на | схі́д.

(– ∪ ∪ | – ∪ ∪ | –)

Мо́же б, і | ти́ захо | ті́ла.

(– ∪ ∪ | – ∪ ∪ | – ∪)

Ча́йці по | да́тися | вслі́д?

(– ∪ ∪ | – ∪ ∪ | –)

Віршовий розмір — тристопний дактиль.

6. Знайдіть фольклорні ознаки у вірші М. Петренка «Дивлюсь я на небо…».

У вірші «Дивлюсь я на небо…» є багато фольклорних ознак. Автор використовує народнопоетичні образи-символи: космічні (небо, сонце, зірки), птахів (сокіл, орел), що символізують сміливість і духовний злет, та абстрактні (крила як символ мрії). Також мотив сирітської долі та втечі від неї є дуже поширеним в усній народній творчості.

7. Наділіть ліричного героя вірша М. Петренка «Дивлюсь я на небо…» характеристиками, використавши для цього якнайбільше прикметників і дієприкметників (письмово).

Ліричний герой — стривожений, самотній, мрійливий, нещасний, засмучений, волелюбний, знедолений, відчужений, пригнічений земним буттям, спраглий до волі.

8. Доведіть, що вірш М. Петренка «Дивлюсь я на небо…» романтичний.

Вірш «Дивлюсь я на небо…» є романтичним, оскільки відповідає основним ознакам цього напряму.

9. Напишіть вільне есе на тему «Чи хотів би / хотіла б я мати крила?». Для порівняння згадайте у своєму роздумі стан ліричного героя вірша М. Петренка «Дивлюсь я на небо…».

Чи хотів би я мати крила?

Розмірковуючи над цим питанням, я, мабуть, відповів би “так”. Але моє бажання мати крила сильно відрізняється від мрії ліричного героя з вірша Михайла Петренка «Дивлюсь я на небо…».

Для героя вірша крила — це спосіб утекти від жорстокої реальності, від сирітського горя та самотності. Він хоче покинути землю, де почувається чужим, і “в хмарах навіки од світу втонути”, щоб знайти спокій. Його бажання народжене глибоким смутком і болем.

Я ж хотів би мати крила не для втечі, а для свободи та пізнання. Мені було б цікаво подивитися на світ з висоти, побачити знайомі місця зовсім по-іншому. Я б літав над полями та лісами, відчуваючи вітер. Це була б не втеча від проблем, а радість відкриття нового.

Отже, хоч ми обоє мріємо про крила, наші мотиви різні. Герой Петренка шукає в них порятунок від страждань, а я — свободу для нових вражень та пригод.

2. Створіть мультимедійну презентацію «Романтизм і реалізм в образотворчому мистецтві» (за бажанням). Використайте репродукції таких картин

Подумайте й розкажіть

Охарактеризуйте кількома словами романтизм як художній напрям.

Романтизм — це художній напрям, для якого характерні незадоволення реальним життям, зосередження на внутрішньому світі людини, ідеалізація почуттів та тісний зв’язок із фольклором.

Які картини вам більше сподобалися — романтичні чи реалістичні? Чим саме?

Мені більше подобаються романтичні картини. Вони показують мрії та сильні почуття, а не просто звичайне життя. Мені подобається, коли художник зображує щось незвичайне та емоційне.

Який зв’язок між віршем М. Петренка «Дивлюсь я на небо…» і космосом?

Ця пісня на слова М. Петренка стала першою, яка прозвучала в космосі. Її виконав український космонавт Павло Попович 12 серпня 1962 року. Також цей твір був улюбленою композицією конструктора космічних кораблів Сергія Корольова.