1. Теоретиком курйозного вірша є
В Іван Величковський
2. Прочитайте рядки.
— Білих ручок не ламай,
Ясних очок не стирай,
Мене з війни зо славою
К собі дожидай.
В уривку НЕМАЄ
В персоніфікації
3. НЕПРАВИЛЬНИМ є твердження
Б за жанром — це історична пісня
4. Які ознаки має бароко як мистецький стиль?
Бароко характеризується підкресленою врочистістю, пишністю, складністю. Літературним творам властиве поєднання релігійних і світських мотивів, тяжіння до різноманітних контрастів, метафоричності й алегоричності, прагнення вразити читачів. В архітектурі бароко притаманні виразність, яскравість, контрастність, велика увага приділяється декоративним прикрасам.
5. Що таке курйозний вірш? Які жанри цього вірша ви знаєте?
Курйозний вірш — це вишуканий поетичний твір, незвичайний за формою, для якого характерним є поєднання зорових і слухових елементів, узгоджених зі змістом. Іван Величковський поділяв курйозні вірші на жанри: лабіринт, вірш-відлуння, рак літеральний («вірш-паліндром») — вірш, рядки якого можна читати зліва направо й навпаки.
6. Згадайте, що таке рима. Доведіть, що вірш С. Климовського «Їхав козак за Дунай» римований.
Рима — це звуковий збіг закінчень віршових рядків. У вірші “Їхав козак за Дунай” римуються: Дунай — прощай — гуляй — подумай; плаче — козаче; ламай — стирай — дожидай; нічого — одного — пропадай; коня — молода — года; буду — забуду —війні — мні.
7. Поміркуйте, у чому полягає секрет успіху вірша С. Климовського «Їхав козак за Дунай».
Секрет успіху полягає у поєднанні кількох факторів: провідний мотив прощання закоханих перед розлукою є універсальним і зрозумілим усім. Вірш написаний живою народною мовою та використовує весь арсенал народнопоетичних засобів: постійні епітети (білі ручки, ясні очка), символи (Дунай, кінь), пестливі форми (ручки, очка, коник), повтори, риторичні звертання. Композиція у формі діалогу робить твір динамічним і емоційно насиченим.
8. Робота в групах (по три особи). Інсценізуйте вірш С. Климовського «Їхав козак за Дунай», прочитавши його за ролями й використавши відповідні жести.
Для інсценізації потрібно розподілити ролі між трьома учасниками:
- Козак (читає репліки козака)
- Дівчина (читає репліки дівчини)
- Автор (читає авторський текст)
Жести для козака: рішучі рухи рукою при словах “прощай”, “гуляй”; свист пальцями на словах “свиснув козак на коня”; жест прощання рукою.
Жести для дівчини: руки до обличчя при словах “твоя дівчина плаче”; благальні жести руками “постій, постій”; витирання очей при словах “ясних очок не стирай”.
Жести для автора: показ напрямку руками при словах “їхав за Дунай”; зображення коня при словах “ти, конику вороненький”.
9. Яка барокова пам’ятка архітектури з поданих у цьому параграфі вам найбільше сподобалася? Опишіть її кількома реченнями (усно).
Мені найбільше сподобалася Андріївська церква в Києві архітектора Б. Растреллі. Ця пам’ятка вражає своєю витонченістю та гармонійним поєднанням барокових форм з українськими традиціями. Церква стоїть на високому пагорбі, що робить її ще більш величною та урочистою. Її блакитні стіни з білими декоративними елементами створюють неповторний колорит, а золоті куполи сяють на сонці.
10. Домашнє завдання.
Створіть курйозний вірш або зорову поезію на тему одного із зимових свят.
Зорова поезія
Знов
Свято
На порозі
Сяє ялинка
Вогнями блищить
Сніг за вікном летить
Нам несе веселе свято
Радості й дарів багато-багато
В кожен дім приходить світле диво!