Доведіть, що власник шинку — кмітлива людина, яка вміло пристосовується до обставин, вислужується перед владою.
Власник шинку проявляє кмітливість і вміння пристосовуватися до різних ситуацій. Він не висловлює власної думки відкрито, а намагається погоджуватися з усіма, щоб не наражатися на небезпеку. Наприклад, коли таємний радник питає про його внесок у боротьбу з драконом, шинкар відповідає, що годує й напуває лицарів, бо «з пустим пузом проти дракона не попреш». Він також підтакує владі: погоджується вішати жахливий малюнок дракона в шинку, щоб надихати лицарів на бій, і переконує, що «відчизняні мухи найкращі у світі». Власник шинку завжди намагається бути «своїм» для всіх, підлаштовується під обставини, щоб уникнути неприємностей і догодити владі.
Про що, на вашу думку, міг писати вірші дракон?
Дракон Грицько писав вірші про красу світу, природу, про свої почуття та мрії. У його поезії є багато образів квітів, метеликів, осені, смутку, самотності. Вірші Грицька відображають його добру, чутливу душу, любов до життя, прагнення творити, а не руйнувати. Він писав і про свої переживання, про те, що не має місця в жорстокому світі, про самопожертву заради інших.
Чому князь розсердився, дізнавшись, що дракон — чуйний і добрий?
Князь розсердився, бо очікував побачити в драконі страшного ворога, якого можна перемогти й прославитися. Натомість він побачив чуйного, доброго, навіть християнського поета, який не хоче нікого кривдити. Це зруйнувало звичний порядок і уявлення князя про світ, позбавило його можливості здобути славу та вирішити свої проблеми традиційним способом. Князь сприйняв доброту дракона як загрозу своїй владі, адже «такі голови для держави — велика небезпека», і не міг прийняти, що дракон не відповідає його уявленням про зло.
ПЕРЕВІРЯЄМО (сторінка 86)
1. Події в повісті-казці «Місце для дракона» відбуваються в
Відповідь: В - Люботинському князівстві
2. Установіть відповідність (один персонаж зайвий)
Учинок, намір | Герой твору |
---|---|
1 - хоче видати дочку заміж | Б - князь |
2 - навчив приятеля грамоти | В - пустельник |
3 - ледь не задихнувся у печері | А - дракон |
4 - відмовився від меча Чорного лицаря | Д - пан Лаврін |
Зайвий персонаж: Г - таємний радник
3. Оберіть ілюстрацію та поясніть однокласнику / однокласниці, як зображене асоціюється з образом дракона Грицька.
Я обираю першу ілюстрацію — курча, яке щойно вилупилося з яйця.
Пояснення:
- Курча з яйця — символ чистоти, невинності та нового життя. Дракон Грицько теж був добрим, наївним, не схожим на звичних злих драконів.
- Як і курча, Грицько не хотів робити зла, був доброзичливим, лагідним, мріяв про красу, писав вірші, милувався природою.
- Образ курчати підкреслює його незахищеність і доброту, яку не зрозуміли й не прийняли у жорстокому світі людей.
Тому курча з яйця — найкраща асоціація з образом дракона Грицька.
4. Що вас найбільше вразило у творі Ю. Винничука, що спонукало до роздумів?
Мене найбільше вразило, що дракон Грицько виявився добрим, поетичним і зовсім не схожим на звичних казкових чудовиськ. Він не хотів нікого вбивати, писав вірші, захоплювався красою природи, мріяв про гармонію. Це змусило задуматися, чому суспільство не приймає тих, хто відрізняється, і чому навіть доброта може стати причиною трагедії.
5. Знайдіть на початку твору й зачитайте опис сонливого полудня. Як ви ставитеся до такого життя мешканців Люботина? Як саме князь вирішив змінити стан справ у своїй державі?
Опис сонливого полудня:
“У вікні дзижчала муха, і нудотливе оте дзижчання навівало сон… Спекотливий полудень порозморював усе довкола, жовтою від пилюги і сонця вуличкою пленталася баба Дрімота і мак розсипала – куди мак сипне, там усе й засне… навіть метелики непорушно застигли на квітах, мов одинокі пелюстини.”
Я вважаю таке життя мешканців Люботина дуже пасивним, лінивим і безініціативним. Усі ніби заснули, нічого не прагнуть, не розвиваються. Це гальмує розвиток суспільства.
Князь вирішив змінити стан справ, оголосивши турнір та пообіцявши видати доньку за героя, який переможе дракона. Так він хотів розбудити людей, повернути їм жагу до подвигів і руху вперед.
6. Яким постає у творі дракон Грицько? Що в поведінці змія є незвичним для драконів, про яких ми зазвичай читаємо в казках чи яких ми бачимо в мультфільмах?
Дракон Грицько постає добрим, лагідним, мрійливим і поетичним. Він:
- їсть траву й ягоди, а не людей;
- пише вірші, милується квітами й метеликами;
- не хоче битися й чинити зло;
- слухає пустельника, прагне вчитися.
Звичайні казкові дракони – це жорстокі чудовиська, які нищать усе навколо. Грицько ж – зовсім інший: він несе добро, а не руйнування.
7. Прочитайте за ролями діалог між пустельником і драконом, наведений у розділі І (с. 78-79). Якими постають персонажі в цій розмові? Щодо якого питання кожен із них мав свою думку, відмінну від думки іншого. Поясніть чому.
У цьому діалозі пустельник і дракон сперечаються щодо того, чи варто дракону вчитися грамоти:
- Пустельник вважає, що “не драконове це діло, книги читати”, бо дракон має чинити зло, як усі його пращури.
- Дракон наполягає, що не хоче робити зла і прагне вчитися.
Пустельник обережний, боїться, що добрий дракон – це протиприродно, а Грицько доводить, що може бути іншим. У кожного свій життєвий досвід: пустельник бачив багато зла, а дракон – чистий і відкритий до світу.
8. Обґрунтуйте ваше ставлення до пана Лавріна. Які його дії, вчинки, наміри, погляди вам імпонують? Чому він погодився стати на двобій із драконом?
Пан Лаврін – справжній лицар, який прагне подвигу не заради слави, а щоб довести свою честь. Мені імпонує його чесність, відмова брати чужий меч, здатність співчувати. Він погодився на двобій, бо це була традиція, а також хотів здобути руку князівни, але не з жорстокості, а з лицарського обов’язку.
9. Опишіть детально першу зустріч князя з драконом Грицьком (усно). Які риси вдачі кожного персонажа розкрив автор у цьому епізоді?
Перша зустріч відбулася біля печери, куди князя привів пустельник. Дракон Грицько спочатку обережно виглянув, переконався, що навколо безпечно, і лише тоді показався. Князь був насторожений і навіть наляканий, але швидко почав поводитися зверхньо, як справжній володар. Він пройшовся по шиї дракона, щоб перейти річку, і намагався тримати себе впевнено. Грицько ж виявився дуже лагідним, навіть дозволив метелику сісти на ніс і боявся його сполохати. Під час розмови дракон був щирим, відкритим, не приховував своїх почуттів, а князь — хитрим, намагався з’ясувати, чи є в Грицька небезпечні риси, і був здивований його добротою. Автор показав Грицька як добру, наївну, поетичну істоту, а князя — як людину владну, але невпевнену й розгублену перед незвичним драконом.
10. На які недобрі вчинки підштовхує князь дракона? Чому князь, готуючись скоїти злочин, намагається показати себе порядною людиною?
Князь намагався переконати дракона викрасти князівну, щоб мати привід для герцю, а також просив його піддатися на турнірі, тобто фактично погодитися на власну смерть. Він підштовхував до обману, маніпуляцій, навіть до самопожертви заради чужих інтересів. Князь намагається виглядати порядним, бо хоче зберегти репутацію справедливого правителя, уникнути осуду і виглядати чесним у власних очах та перед підданими. Він виправдовує свої дії турботою про державу, хоча насправді діє заради власної вигоди.
11. Прочитайте за ролями останній діалог між пустельником і драконом, наведений у розділі III (с. 85-86). Як ви розумієте висновок Пустельника: «Коли володар хоче зміцнити владу, - поети гинуть у першу чергу»?
Цей висновок означає, що у світі, де панує жорстока сила та влада, немає місця для людей із тонкою душею, творчих, мрійників і тих, хто мислить інакше. Поети — символи духовної свободи, гуманності, добра — стають першими жертвами, бо вони заважають владі маніпулювати людьми, ставлять під сумнів закони сили. Пустельник шкодує, що навчив дракона бути добрим і поетом, бо саме такі люди найбільше страждають у жорстокому світі.
12. Порівняйте стосунки, які були між драконом і пустельником, із тими, що були між драконом і князем. Скористайтесь орієнтовними запитаннями.
Питання | Дракон і пустельник | Дракон і князь |
---|---|---|
Що об’єднувало героїв? | Дружба, довіра, духовна спорідненість, любов до книг і розмов | Спільна мета (доля князівства), але різні погляди на життя |
Про що розмовляли, яка тональність? | Про сенс життя, добро, поезію, щиро, довірливо | Про обов’язок, традиції, владу, часто з недовірою, обережністю |
Чи відверті, доброзичливі? | Так, обидва щирі, підтримують одне одного, пустельник — наставник | Князь часто хитрий, не до кінця щирий, Грицько відкритий, але обережний |
Кому симпатизую? | Більше симпатизую стосункам дракона і пустельника, бо там є справжня дружба, підтримка і повага |
Мої стосунки з рідними, друзями, знайомими: Я ціную щирість, підтримку і довіру у стосунках, як між драконом і пустельником. Вважаю, що справжня дружба — це коли тебе приймають таким, яким ти є, і допомагають розкрити свої найкращі риси.
13. Пригадайте, як зображено дракона на малюнку, який приніс у шинок таємний радник (с. 80). Зіставте цей малюнок з ілюстраціями художника Олександра Коваля, що показують, який насправді був дракон (с. 78, с. 83). Чому князь хотів, щоби люди ненавиділи дракона? Зіставте цю маніпуляцію з фейковою інформацією, яку поширюють сьогодні через деякі соціальні мережі.
На малюнку, який приніс у шинок таємний радник, дракон зображений як страшне чудовисько. Такий образ викликає жах і ненависть.
На ілюстраціях Олександра Коваля (с. 78, с. 83) дракон Грицько зовсім інший: він добрий, лагідний, милується квітами й метеликами, поводиться мирно, не загрожує людям. Це поетична, світла істота, яка не має нічого спільного з монстром із малюнка радника.
Чому князь хотів, щоб люди ненавиділи дракона?
- Князь прагнув виправдати необхідність його вбивства, бо за традицією герой мав перемогти зло.
- Якщо люди бояться й ненавидять дракона, вони підтримають рішення князя, не ставитимуть зайвих питань і не дізнаються правди про його доброту.
- Це допомагає князю зміцнити свою владу, уникнути глузувань і зберегти авторитет.
Зіставлення з фейковою інформацією в соцмережах:
- Малюнок радника — це приклад фейку: факти спотворені, дракон зображений не таким, яким є насправді.
- Так само у соцмережах часто поширюють неправдиву, перебільшену або вигідну комусь інформацію, щоб викликати у людей певні емоції чи дії.
- Маніпуляція полягає у створенні штучного образу ворога, щоб керувати думкою та поведінкою людей.
14. Складіть по два тестові завдання до прочитаної частини твору.
-
Як насправді поводився дракон Грицько?
- А) Нападав на людей
- Б) Милувався квітами і писав вірші
- В) Викрадав худобу
Відповідь: Б
-
Чому князь наказав поширювати страшний малюнок дракона?
- А) Щоб прикрасити шинок
- Б) Щоб люди його полюбили
- В) Щоб люди боялися і ненавиділи дракона
Відповідь: В
-
Яку роль відіграє пустельник у житті дракона?
- А) Ворог
- Б) Наставник і друг
- В) Суперник
Відповідь: Б
-
Чому лицар Лаврін не зміг убити дракона з першого разу?
- А) Злякався дракона
- Б) Побачив у його оці сльозу
- В) Не мав меча
Відповідь: Б
15. Чому князь, розуміючи, що дракон добрий, усе одно наполягає на проведенні смертельного турніру? Чому претендент на руку князівни, на думку князя, мусив бути героєм?
Князь наполягає на турнірі, бо для нього важливі традиції й авторитет влади. Він боїться стати посміховиськом, якщо в його князівстві буде добрий дракон, а не страшний ворог. Турнір — це спосіб показати, що він дотримується звичаїв предків і забезпечує порядок. Претендент на руку князівни, на думку князя, мусив бути героєм, бо тільки герой, який переміг дракона, міг стати законним спадкоємцем і гарантом стабільності держави. Для князя це питання честі, престижу й майбутнього Люботина.
16. Чому князь заборонив лицарям і їхнім джурам викурювати дракона димом? Чи можна вважати цей вчинок благородним, а князя — жалісливим, справедливим і чесним?
Князь заборонив викурювати дракона димом, бо це не по-лицарськи, і він не хотів, щоб над ним сміявся увесь світ: “Лицарі второпали, яку дурницю втнули, адже зібралися подвиги вершити”. Його вчинок виглядає зовні благородним, але справжньою причиною була турбота про власну репутацію, а не про життя дракона. Тому князя не можна назвати по-справжньому жалісливим і справедливим — він більше дбав про традиції й свою честь, ніж про справедливість.
17. Поміркуйте над поданими словами пустельника. Як ви їх розумієте?
«У замку всі в ньому бачать лише князя. А тут він перестає бути князем».
Це означає, що в повсякденному житті князь змушений постійно грати роль правителя, дотримуватись формальностей і тримати дистанцію. Лише на природі, серед друзів, він може бути самим собою — звичайною людиною, а не символом влади.
«Життя володаря не варте й одного рядка поета! Ти повинен писати!»
Тут пустельник підкреслює, що справжня цінність — це творчість, добро, краса, а не влада й сила. Поетичне слово, духовна спадщина важливіші за будь-яку політичну владу, бо вони залишаються в пам’яті людей і змінюють світ.
18. Традиції прийнято берегти й передавати наступним поколінням. Але чи всі традиції, на вашу думку, варто зберігати? Розкрийте ваше сприйняття люботинської традиції, що зобов’язувала вбивати дракона.
Не всі традиції варто зберігати. Ті, що несуть добро, об’єднують людей, навчають людяності — важливі. Але традиції, які засновані на жорстокості, несправедливості чи сліпому наслідуванні минулого, треба переглядати. Люботинська традиція вбивати дракона — це приклад безглуздого й жорстокого звичаю, який не враховує, що кожна істота може бути іншою. Вона призвела до трагедії, бо не дозволила побачити в дракону добру душу. Такі традиції мають залишитися в минулому.
19. На початку твору дракон каже пустельнику: «Я не хочу гинути». Також дракон міркує: «Князь, звичайно, славний чоловік, але вмирати лише через нього якось не хочеться». Чому ж згодом він погодився на вмовляння князя?
Спочатку дракон не хотів гинути, бо цінував життя і не бачив сенсу жертвувати собою заради чужих інтересів. Але з часом він відчув вдячність до пустельника та князя, зрозумів, що став частиною цієї землі й людей. Його рішення пожертвувати собою — це прояв любові, самопожертви й бажання допомогти тим, хто став йому близьким. Грицько погодився на герць не через страх чи примус, а через усвідомлену доброту та вірність своїм ідеалам.
Що мав на увазі радник, говорячи, що шило з мішка в жодному разі вилізти не повинне?
Радник мав на увазі, що істина, правда або небажані факти не повинні стати відомими людям. Вираз “шило з мішка не вилізе” символізує ситуацію, коли щось приховане має залишатися таємницею. У контексті твору це означає, що справжня природа дракона — його доброта, поетичність і відмінність від звичних уявлень про драконів — не повинна розголошуватися. Якщо правда вийде назовні, це може підірвати авторитет князя, викликати сумніви у суспільстві та зруйнувати усталені традиції. Радник прагне зберегти контроль над інформацією, щоб маніпулювати людьми і зберегти владу.
Чому лицар Лаврін не зміг убити дракона ні першого разу, ні вдруге?
Лаврін не міг вбити дракона через внутрішні моральні сумніви і співчуття, а також через обставини бою, що виявилися несприятливими для нього. Це підкреслює гуманність дракона і складність ситуації, де традиції і справжні почуття конфліктують.
ПЕРЕВІРЯЄМО (сторінка 97)
1. Учителем дракон називав
А пустельника
2. Суперечить змісту повісті-казки «Місце для дракона» твердження
В Князь силою примусив дракона битися з лицарями.
3. Який вихід зі скрутної ситуації ви запропонували б драконові Грицьку?
Я б порадив Грицьку не погоджуватися на герць і не жертвувати собою заради чужих законів. Краще було б втекти у віддалені краї або знайти місце, де його приймуть і зрозуміють, щоб продовжувати творити, писати вірші та жити у злагоді з собою. Також можна було б спробувати переконати князя змінити традиції й не вимагати смерті дракона, адже Грицько не становив загрози для людей.
4. Чому воєвода й князь вирішили просити дракона піддатися тільки лицареві Лавріну? А які мотиви були в таємного радника? Чи думав він про честь Люботина?
Воєвода й князь хотіли, щоб дракон піддався саме Лавріну, бо Лаврін був гідним і досвідченим лицарем, якого князь вважав найкращим кандидатом на роль героя та майбутнього чоловіка своєї доньки. Так вони могли дотриматися традицій і забезпечити престол спадкоємцем, не порушуючи зовнішньої “честі” князівства.
Таємний радник мав інші мотиви: він прагнув вигоди для себе, маніпулював ситуацією, пропонував драконові піддатися іншому лицарю, щоб зберегти рукописи дракона в таємниці, і не думав про справжню честь Люботина, а лише про власну користь і безпеку.
5. Яку думку хотів донести автор, уклавши в уста таємного радника слова: «Літати вам суворо забороняється… Подивиться, подивиться котрийсь та й собі, чого доброго, злетіти захоче…»?
Автор показує абсурдність і безглуздість заборон, які влада вигадує для контролю над людьми. Радник боїться, що хтось побачить, як дракон летить, і теж захоче бути вільним, тобто почне мислити інакше, не так, як усі. Це натяк на страх влади перед свободою думки та прагненням до змін.
6. Чому Настасія зізналася саме драконові, що їй більше подобається джура, ніж лицар Лаврін? Чи могла дівчина подібне сказати батькові або воєводі?
Настасія відкрилася саме драконові, бо почувалася з ним у безпеці, могла бути щирою, адже дракон був добрим, не засуджував і не мав упереджень. Батькові чи воєводі вона не могла б цього сказати, бо вони чекали від неї покори традиціям, а її почуття до джури не відповідали їхнім очікуванням і нормам князівства.
7. Останній свій вірш змій присвятив Настасії. Поясніть чому. Проаналізуйте цей твір.
Змій Грицько присвятив останній вірш Настасії, бо вона стала для нього символом світла, доброти й щирості. Настасія була єдиною, хто сприймав його не як чудовисько, а як живу душу, здатну на почуття й творчість. Її підтримка й довіра надихали Грицька, тому він і звернувся до неї у своїх останніх рядках.
Вірш пронизаний смутком і самотністю, але водночас у ньому є вдячність за короткі моменти щастя, які подарувала Настасія. У творі звучить мотив прощання, осінньої туги і віри, що навіть у найважчі часи світло людини, яку любиш, може зігріти душу:
Коли осінній лист лаштується в дорогу
…
Але тепер ваш образ, Панно світла,
Як промінь, що крізь ночі проникає,
Мені в очах притьмарених заквітнув.
І про щасливу днину пригадає,
Коли були ми тільки вдвох на світі.
Тепер я сам. Молюся і згасаю.
Цей вірш — прощання з життям і подяка за світлі спогади, які залишилися завдяки Настасії.
Хто з персонажів бідкався, що все було б по-іншому, якби люди самі не були драконами? Чи згодні ви із цією думкою? Поясніть свою відповідь.
Ці слова належать князівні Настасії. Вона сказала: «Або якби князь був князем… І я — сама собою… І всі люди — людьми… А не драконами». Настасія мала на увазі, що справжнє зло, жорстокість і байдужість — не в міфічних істотах, а в самих людях. Вона шкодує, що люди часто поводяться гірше за драконів, бо втрачають людяність, співчуття й чесність.
Я згоден із цією думкою, бо часто саме люди своїми вчинками, страхами й забобонами створюють «драконячі» закони й несправедливість. Якщо кожен буде чесним, добрим і відкритим, то й світ стане кращим.
9. Пояснення позиції персонажів щодо участі дракона Грицька в турнірі
Персонаж | Позиція щодо участі дракона в турнірі |
---|---|
Пустельник | Проти турніру, хотів врятувати Грицька, радив тікати і не жертвувати собою, вважав, що поети й добрі істоти не повинні гинути через чужі закони. |
Таємний радник | Байдужий до долі дракона, діяв із власної вигоди, пропонував піддатися не Лавріну, а іншому лицарю, щоб зберегти рукописи, не думав про честь чи справедливість. |
Князь | Наполягав на проведенні турніру, бо хотів дотриматися традицій, знайти героя для князівства і видати доньку заміж, навіть якщо це коштувало життя доброму дракону. |
Дракон Грицько | Спочатку не хотів брати участь у турнірі, бо не прагнув зла, але згодом погодився жертвувати собою заради інших, піддався тиску традицій і почуття обов’язку. |
Князівна Настасія | Була проти турніру, співчувала дракону, не хотіла його смерті, відкрито говорила про свої почуття і не сприймала жорстоких традицій. |
Лицар Лаврін | Не мав особистої ненависті до дракона, хотів здійснити подвиг, але під час бою не зміг убити Грицька, бо зрозумів, що той не є злом. |
10. Пригадайте, що таке алегорія. Доведіть, що образи дракона Грицька, пустельника й князя у творі «Місце для дракона» - алегоричні.
Алегорія — це художній засіб, коли через конкретні образи передаються абстрактні ідеї, риси характеру чи явища.
- Образ дракона Грицька — алегорія людини з чистою душею, поета, митця, який не вписується у жорстокі правила суспільства. Він символізує добро, щирість, прагнення до свободи та творчості.
- Пустельник — алегорія мудреця, наставника, який не приймає жорстоких законів, уособлює духовність, підтримку, людяність.
- Князь — алегорія влади, що дбає про традиції, зовнішню честь, але не розуміє справжніх цінностей. Він уособлює суспільний порядок, який часто жертвує добром заради вигоди чи звичаю.
11. Який епізод твору — кульмінаційний? Визначте у творі позасюжетні елементи.
Кульмінаційний епізод — це бій дракона з лицарями, коли Грицько свідомо підставляє себе під удар і гине, жертвуючи собою заради інших. Саме тут вирішується його доля і доля князівства.
Позасюжетні елементи:
- Вірші, які пише дракон (ліричні відступи).
- Роздуми персонажів про сенс життя, свободу, традиції.
- Опис природи, настроїв, осені, які підкреслюють атмосферу твору.
12. Поділіть розділ V повісті на 4-6 змістових частин. Знайдіть у кожній частині невелику цитату, яка могла б бути заголовком до цієї частини. Складіть і запишіть цитатний план розділу. Доберіть до нього заголовок.
Заголовок: Осінь прощання і жертовності
- Зустріч Настасії з драконом
- «Я вас буду називати Метеликом. А ви мене Настунею. Гаразд?»
- Розмова про портрет і справжню суть дракона
- «А з язика кров скрапує… Ну й свинство! Ми так не домовлялись!»
- Підготовка до турніру, фальшиві кістки
- «Оно скільки кісток!»
- Прощання дракона з Настасією, останній вірш
- «Тепер я сам. Молюся і згасаю.»
- Початок турніру, поява лицарів
- «Лицарі вишикувалися півколом…»
13. Кого з персонажів твору можна назвати…
Риса | Персонажі та обґрунтування |
---|---|
Благородний | Дракон Грицько (жертвує собою заради інших), лицар Лаврін (не зміг убити беззахисного) |
Людяний, добрий | Дракон Грицько, пустельник, князівна Настасія (співчуття, доброта, щирість) |
Вірний | Пустельник (вірний друг і наставник), дракон (вірний учителю, князю) |
Турботливий | Дракон (доглядає пустельника), Настасія (переживає за Грицька), пустельник |
Далекоглядний | Пустельник (передбачає наслідки, радить тікати), лицар Лаврін (усвідомлює безглуздість подвигу) |
Патріот | Дракон (жертвує собою заради Люботина), пустельник (переживає за долю князівства) |
Зрадник | Джура (частково, бо саме він вбиває дракона списом, хоча й випадково) |
Жорстокий, злий | Князь (жертвує драконом заради традицій), таємний радник (байдужий до долі інших) |
Підступний | Таємний радник (маніпулює ситуацією, думає лише про вигоду) |
Хитрий | Князь (інтригує, організовує фальшиві докази, домовляється з драконом), таємний радник |
Лицемірний | Князь (намагається виглядати добрим, але чинить навпаки), таємний радник |
Користолюбний | Таємний радник (усі дії з власної вигоди), шинкар (пристосовується до ситуації, щоб вижити) |
14. Перекажіть епізод, проілюстрований на с. 91. На яких деталях зосереджує увагу автор? Що ви хотіли б змінити на цьому малюнку, що додати?
На с. 91 зображено першу зустріч Настасії з драконом Грицьком у печері. Настасія дивується, що дракон зовсім не страшний, а навпаки — добрий і лагідний. Вона навіть хоче погладити його по носі, а сам дракон соромиться й засмучується, що не схожий на справжнього дракона. Дівчина називає його Метеликом, і між ними виникає щира розмова.
Автор акцентує увагу на деталях: здивування Настасії, сором’язливість дракона, їхню відкритість і доброту, а також на контрасті між реальним драконом і тим, як його малюють люди (страшним, злим).
Я б додав на малюнку більше світла, квітів і метеликів навколо дракона, щоб підкреслити його добру сутність. Також можна зобразити Настасію усміхненою, а не наляканою, щоб передати атмосферу довіри.
15. У чому полягали життєві ідеали дракона? Чи не суперечить його рішення взяти участь у турнії життєвим принципам християнина?
Життєві ідеали дракона — це доброта, милосердя, творення, любов до краси, поезії та прагнення не чинити зла. Він не хотів воювати, мріяв про мир і гармонію.
Його рішення взяти участь у турнії частково суперечить християнським принципам, адже він жертвує собою, хоча міг би втекти. Однак він це робить із любові до ближніх, з почуття вдячності та самопожертви, що теж є християнською чеснотою.
16. Чому дракон допомагає князеві ціною власного життя? Чи доцільною була така самопожертва? Чи згодні ви з тим, що як дракон, так і жителі Люботина потрапили під маніпулятивний вплив князя?
Дракон допомагає князеві, бо відчуває вдячність, прив’язаність і відповідальність за людей, які його прийняли. Він хоче врятувати князівство від ганьби і дати можливість Настасії бути щасливою.
Чи доцільна така жертва — питання складне. З одного боку, це прояв великої душі, з іншого — жертва не змінила суті порядків.
Так, і дракон, і жителі Люботина потрапили під маніпуляцію князя: князь використовував традиції і страх, щоб усі діяли так, як вигідно владі.
17. Як ви думаєте, чому наприкінці твору автор показує князя в товаристві дракона й пустельника?
Цей епізод — символічний. Автор показує, що справжня цінність — у щирості, дружбі, розумінні, які князь відчув лише після втрати. У товаристві дракона й пустельника князь стає собою, а не просто правителем. Це нагадування, що справжнє спілкування і духовність важливіші за зовнішню славу й владу.
18. Чи принесло, на вашу думку, вбивство дракона мир і спокій у князівство? Добро чи зло перемогло в повісті-казці «Місце для дракона»?
Вбивство дракона не принесло справжнього миру: князь залишився самотній і нещасний, а люди так і не стали кращими. Добро формально програло, але духовно перемогло — пам’ять про доброго дракона залишилася, і його жертва змусила задуматися багатьох.
19. Розкрийте актуальність твору Ю. Винничука сьогодні. Чи живуть у сучасному світі «драконячі закони»? Що, на вашу думку, потрібно для того, щоб подібні закони зникли назавжди?
Твір актуальний і сьогодні, бо «драконячі закони» — це жорстокі, безглузді традиції, застарілі стереотипи й маніпуляції владою, які існують і зараз. Щоб їх позбутися, потрібні сміливість мислити критично, доброта, відкритість до змін і повага до людяності. Тільки так можна побудувати суспільство, де кожен має право бути собою.
20. Уявіть, що ви спеціаліст / спеціалістка з будівництва, архітектури, дизайну. Створіть проект сучасного житла для дракона Грицька (словесний, намальований або за допомогою комп’ютерної графіки).
Словесний проєкт сучасного житла для дракона Грицька
Я уявляю сучасне житло для дракона Грицька як простору екологічну оселю, яка поєднує комфорт, затишок і можливість для творчості.
Місце: затишна галявина біля лісу та озера, подалі від людського шуму, але з гарним краєвидом.
Будівля: напівпідземний будинок із куполоподібним дахом, вкритим зеленню й квітами. Стіни — з природного каменю й дерева, великі панорамні вікна для огляду природи та метеликів.
Внутрішній простір:
- Простора бібліотека з полицями для книг і рукописів, зручний куточок для написання віршів.
- Зала для гостей, де можна спілкуватися з друзями — пустельником, князем, Настасією.
- Зимовий сад із квітами й метеликами, щоб навіть узимку було затишно.
- Творча майстерня для малювання, читання та роздумів.
Особливості:
- Відкрита тераса для польотів і спостереження за зірками.
- Куточок для медитації й молитви.
- Система збору дощової води й сонячні панелі для енергії.
Таке житло підкреслює добру й творчу натуру Грицька, його любов до природи, свободи та поезії.