ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
1. Поясніть причини важкого економічного та політичного становища, в якому перебувала Німеччина на початку XVIII століття
Німеччина, яка лише через ціле століття змогла оговтатися після жахливої спустошливої Тридцятилітньої війни 1618-1648 років, залишалася однією з найвідсталіших країн у Західній Європі. Роздроблена Німеччина налічувала понад три сотні маленьких самостійних князівств та майже п’ятдесят імперських міст. Німеччина не мала ні потужного економічного, ні культурного центру, що безумовно стримувало її розвиток і поширення просвітницьких ідей.
У різних землях Німеччини сформувалися різні політичні системи правління, і ті князівства, в яких процвітали феодалізм і кріпацтво, залишалися на середньовічному рівні розвитку. Населення німецьких міст і сіл, потерпаючи від податків, військових дій, мародерства та контрибуцій, повністю залежало від деспотії деяких князів.
2. Розкажіть про особливості раннього німецького Просвітництва. З яким літературним напрямом пов’язаний цей період?
На відміну від Франції та Англії, вплив церкви в Німеччині залишався значним не тільки в побуті та культурі, а й у науці. Німецькі вчені XVIII століття намагалися пов’язати наукові факти з біблійними постулатами.
Німецькому Просвітництву тривалий час була притаманна спокійна розсудливість і тісний зв’язок із модним французьким класицизмом (на противагу аристократичному бароко). Тому із середини XVIII століття особливо популярними стали повчальні вірші, байки, комедії і сатири, в яких класицисти викривали вічні людські пороки.
3. Згадайте особливості класицистичного напряму літератури
- Громадянська тематика: Література класицизму часто зосереджувалася на темах, пов’язаних з громадянськими обов’язками, державністю та суспільними ідеалами.
- Суворе дотримання правил: Класицизм встановив чіткі правила для створення художніх творів, які мали відповідати законам гармонії та логіки.
- Правило трьох єдностей: У драматургії класицизму дотримувалися єдності дії, часу та місця, що забезпечувало чітку композицію та концентрацію на основному конфлікті.
- Раціоналізм: Основним естетичним критерієм класицизму була раціоналістичність, відповідність формально-логічним вимогам розуму.
- Ідеалізація античності: Класицизм наслідував античну “класику”, вважаючи її зразком для наслідування, і часто використовував античні сюжети та образи.
- Універсальність характерів: Класицисти стверджували незмінність людських характерів, тому створені ними образи відрізнялися абстрактністю та універсальністю.
- Моральний урок: Через зображення позитивних та негативних героїв класицизм надавав моральний урок читачам, підкреслюючи значення чеснот та обов’язку.
- Конфлікт між пристрастю та обов’язком: У класицистичних творах часто зустрічається конфлікт між емоціями (серцем) та розумом (обов’язком), де розум зазвичай перемагає.
Ці риси відображають прагнення класицизму до порядку, дисципліни та морального виховання через мистецтво, що було важливою частиною державної ідеології, особливо у Франції під час абсолютної монархії.
4. Що стало причиною поступового занепаду класицизму в Німеччині середини XVIII століття’
З другої половини XVIII століття починається новий етап німецького Просвітництва, пов’язаний із намаганням деяких митців протистояти іноземному (французькому) впливові й прагненням створити самобутню оригінальну німецьку літературу.
У країні сформувалося нове покоління читачів з-поміж освічених бюргерів, які не мали ні шляхетного походження, ні великих статків. Їх більше цікавили долі звичайних міщан, їхні зворушливі стосунки та живі почуття.
5. Розкажіть, що вам відомо про рух “Буря і натиск”
У 1770-х роках виник потужний рух “Буря і натиск”, який розпочав новий етап розвитку німецької літератури. Його учасники, молоді митці, висловлювали реальні життєві проблеми простих німців і обстоювали право на свободу особистості та нації.
6. Поясніть, чому прихильників цього руху називають штюрмерами
Учасників руху “Буря і натиск” називали штюрмерами або “бурхливими геніями”, бо вони самі так себе називали, підкреслюючи свій бунтівний характер і енергійну пропаганду ідеї національної єдності, критику необмеженої влади правителів та заклики до боротьби з тиранією
7. У чому суть бунтівних переконань штюрмерів?
Штюрмери обстоювали право на свободу особистості, свободу нації від гніту феодалів і правителів. Вони енергійно пропагували ідею національної єдності роздробленої Німеччини, критикували необмежену владу правителів і закликали до боротьби з тиранією.
8. Які історичні події в Європі стали причиною занепаду штюрмерського руху?
Особливо великих розчарувань німецьким просвітникам завдала Французька революція 1789-1794 років, яка не втілила в життя жодного свого гасла. Після 1789 року штюрмери більше не сподівалися, що шляхом активних дій можна змінити суспільство на краще.
9. Розкажіть про відхід Йоганна Вольфганга Ґете від штюрмерських поглядів. Якими новими естетичними поглядами характеризується веймарський період його творчості?
Відійшовши від руху “Буря і натиск”, Й. В. Ґете став високопосадовцем у Веймарському князівстві. Вважаючи, що за допомогою революцій неможливо досягти позитивних змін у суспільстві, він дійшов висновку, що просвітницькі зміни повинні відбуватися поступово, шляхом виховання через мистецтво. На думку Ґете, духовному вдосконаленню людини сприяють приклади з давньої історії та літератури, тому він захопився античною культурою.
10. Порівняйте погляди Фрідріха Шиллера штюрмерського і веймарського періодів
Фрідріх Шиллер у штюрмерський період критикував феодальний лад і обстоював соціальні зміни, а у веймарський період відмовився від цих ідей, проголосивши мистецтво вищим виявом людської культури, яке повинно сприяти естетичному вихованню, а не соціальній критиці