ПОМІРКУЙ НАД ПРОЧИТАНИМ
1. Поясни, чим суб’єктивне зображення дійсності відрізняється від об’єктивного. Наведи приклади.
Суб’єктивне зображення дійсності відрізняється від об’єктивного тим, що воно передає особисте бачення та емоції автора, а не просто фіксує реальність. Наприклад, фотографія Павла Тичини - це об’єктивне зображення, а художні портрети, створені Олександром Довженком та Михайлом Жуком, - суб’єктивні, бо вони передають їхнє особисте сприйняття поета.
2. Поясни, як ти розумієш тезу, що художній твір відображає дійсність у художніх образах. Добери приклади на підтвердження своєї думки.
Художній твір відображає дійсність у художніх образах, тобто автор створює вигадані персонажі та ситуації, які передають його ідеї та погляди на реальний світ. Наприклад, письменник може створити персонажа, який уособлює певні риси характеру або проблеми суспільства.
3. Поміркуй, чи однаково історик / історикиня і письменник / письменниця зображуватимуть події 1991 року, унаслідок яких Україна здобула незалежність. Відповідь обґрунтуй.
Історик та письменник зображуватимуть події 1991 року по-різному. Історик намагатиметься об’єктивно описати факти та події, спираючись на документи та свідчення. Письменник може створити художній твір, де через вигаданих персонажів та їхні переживання покаже, як ці події вплинули на людей.
4. Прокоментуй, як ти розумієш твердження: «Художній твір створює нову реальність за законами краси».
Це твердження означає, що автор у своєму творі створює новий, вигаданий світ, який підпорядковується законам естетики. Письменник не просто копіює реальність, а творчо її переосмислює, створюючи щось нове та прекрасне.
5. Назви функції художньої літератури та стисло поясни, що кожна з них означає.
- Естетична: формує смаки читачів щодо прекрасного і потворного.
- Виховна: впливає на цінності читача, вчить мислити та співпереживати.
- Пізнавальна: розширює уявлення про світ та людей.
- Розважальна: дарує втіху від читання.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Прочитай статтю «Вступ» та перекажи її. Усно поясни, у чому полягає зв’язок читача / читачки з автором / авторкою твору.
Я прочитав статтю “Вступ”. Зв’язок між читачем і автором полягає в тому, що автор створює художній світ у своєму творі, а читач його сприймає, уявляє та “розшифровує” приховані смисли. Автор намагається емоційно вплинути на читача, залучити його до співучасті у творі. Читач довіряє автору, сприймає його ідеї, співпереживає героям і може навіть прагнути наслідувати їх.
2. У зошиті намалюй інтелектуальну карту, на якій зобрази види мистецтва та добери по одному прикладу до кожного з них. Усно поясни, чим художня література відрізняється від інших видів мистецтва.
Ось приклади видів мистецтва для інтелектуальної карти:
- Література: роман “Гаррі Поттер”
- Живопис: картина “Соняшники” Ван Гога
- Музика: симфонія Бетховена
- Скульптура: статуя Давида Мікеланджело
- Архітектура: Ейфелева вежа
- Кіно: фільм “Аватар”
- Театр: вистава “Ромео і Джульєтта”
Художня література відрізняється від інших видів мистецтва тим, що вона використовує слово як засіб творення образів. Вона дозволяє читачу уявляти події та персонажів, розвиває фантазію. Література може детально описувати думки й почуття героїв, чого не можуть зробити, наприклад, живопис чи скульптура.