1. Що засуджує В. Підпалий у вірші «Бачиш: між трав зелених…»?
Байдужість.
2. Кого автор обирає персонажами свого твору? Чи справді вони є найбільш безпомічними?
Автор обирає персонажами пташенят. Так, вони є найбільш безпомічними, бо описані як “немічні ще, невміло ворушаться і живуть”.
3. Що має на увазі ліричний герой, коли просить стати навшпиньки біля гнізда й берегти спокій пташенят? Чи можна в реальному житті чіпати пташині гнізда?
Ліричний герой має на увазі бути обережними й не турбувати пташенят. Ні, в реальному житті не можна чіпати пташині гнізда.
4. Знайдіть і зачитайте рядки вірша, які засвідчують обурення ліричного героя. Що саме викликало такий гнів? Як ліричний герой намагається усовістити співрозмовника
Обурення ліричного героя засвідчують рядки:
“Яструб-розбійник свисне
раптом над беззахисними,
ляже на нашу совість
за нашу байдужість гріх…”
Такий гнів викликала можлива байдужість людей до долі беззахисних пташенят. Ліричний герой намагається усовістити співрозмовника, апелюючи до його совісті й закликаючи любити й берегти природу.
5. Прочитайте виразно другу строфу вірша. Як ви розумієте її зміст? Чому в реченнях використано знак питання і знак оклику?
У другій строфі ліричний герой закликає не виправдовувати байдужість слабкістю чи невмінням. Він переконує, що в кожного є руки і серце, щоб діяти і любити. Знаки питання використані для риторичних запитань, які спонукають замислитись. А знак оклику підкреслює емоційність і щирість закликів ліричного героя.
6. До кого, на вашу думку, звертається ліричний герой? Про що він просить? У чому намагається переконати?
Ліричний герой, скоріш за все, звертається до свого друга чи подруги, або ж до будь-якої людини. Він просить ставитися з любов’ю й обережністю до беззахисних пташенят. Намагається переконати не споглядати байдуже, а діяти, не обмежуватися лише співчуттям, вірити в силу добра.
7. Чи можна стверджувати, що ліричний герой твору – це щира, добра людина, яка дбає про бережливе ставлення до всього живого? Обґрунтуйте свою відповідь
Так, можна стверджувати, що ліричний герой - щира і добра людина. Це видно з його слів і закликів. Він переймається долею беззахисних пташенят, закликає берегти й любити їх. Засуджує байдужість і бездіяльність. Щиро вірить, що кожна людина здатна на добро, потрібно лише докласти зусиль. Отже, ліричний герой дбає про бережливе ставлення до природи й всього живого.
8. Знайдіть і зачитайте вголос рядки вірша, які можна вважати мотивом (основною думкою) цього твору.
Основною думкою вірша можна вважати рядки:
“Треба в житті любити гаряче і багато: сонце, дощі зернисті, дорогу в пилу, траву!”
Вони закликають любити життя у всіх його проявах, берегти і цінувати природу.
**9. Попрацюйте в парах. Хтось із вас має знайти й виписати епітети, а хтось – зменшувально-пестливі слова. Поясніть їхню роль у тексті.**Епітети: “трав зелених”, “дощі зернисті”, “яструб-розбійник”. Вони допомагають яскравіше і точніше описати явища, передати ставлення автора.Зменшувально-пестливі слова: “пташенята”, “грудочки”, “маленьким”, “сірим”. Вони виражають ніжність, турботу, викликають співчуття до беззахисних істот.
10. Поясніть, як ви розумієте подані уривки з поезії.
Метафора “ляже на нашу совість за нашу байдужість гріх” означає, що ми будемо почуватися винними, наша совість мучитиме нас, якщо ми виявимо байдужість і не допоможемо беззахисним пташенятам.
Порівняння “як грудочки, пташенята” підкреслює, які маленькі, тендітні й безпорадні ці істоти, схожі на маленькі грудочки землі.
11. Поміркуйте, чи складно в житті бути уважним до всього, що нас оточує. Що заважає, на вашу думку, нашим сучасникам / сучасницям бережно й відповідально ставитися до довкілля?
Бути уважним до всього, що нас оточує, дійсно складно, оскільки сучасне життя часто наповнене стресами, швидким темпом і великою кількістю інформації. Це може відволікати від важливих питань, таких як збереження довкілля. Багато людей можуть не усвідомлювати свій вплив на природу або вважати, що їхні дії не мають значення. Також може бракувати знань або ресурсів для відповідального ставлення до довкілля.
12. Поясніть, яка настанова ліричного героя дуже важлива сьогодні для всіх нас. Як ви відповіли б на запитання «Навіщо людині руки й серце?»
Настанова ліричного героя, що важливо любити й берегти природу, є надзвичайно актуальною сьогодні. Відповідаючи на запитання «Навіщо людині руки й серце?», можна сказати, що руки потрібні, щоб діяти й допомагати, а серце — щоб відчувати й любити. Разом вони допомагають нам бути чуйними й відповідальними за навколишній світ.
13. Поміркуйте, чим близькі почуття, думки ліричного героя з почуттями, переконаннями, думками Сашка з повісті «Сіроманець».
Почуття і думки ліричного героя близькі до почуттів Сашка з повісті «Сіроманець» тим, що обидва персонажі виявляють любов і турботу до природи й живих істот. Вони розуміють важливість відповідального ставлення до довкілля і намагаються захищати тих, хто не може захистити себе сам. Обидва герої вірять у силу добра і прагнуть діяти, а не залишатися байдужими.
14. Мікрофон. Продовжте по черзі запропоновані речення. За потреби скористайтеся довідкою.
Найбільше у вірші В. Підпалого мене вразило те, як поет закликає берегти і любити природу, навіть такі маленькі і беззахисні створіння, як пташенята.
Я згоден з поетом, що треба в житті любити гаряче і багато, бо, на мою думку, тільки через любов і турботу ми можемо зробити світ кращим і добрішим.
Після прочитання поезії В. Підпалого в мене виникли позитивні емоції, як-от: замилування, ніжність і любов до природи, а також упевненість у тому, що кожен з нас може зробити щось добре для світу.
15. Проілюструйте вірш за допомогою скрайбінгу – схематичного малюнка, схеми, діаграми тощо.
Щоб створити скрайбінг для вірша В. Підпалого, можна зобразити такі елементи:
- Трави і пташенята: Намалюйте зелену траву, серед якої розташовані маленькі пташенята, схожі на грудочки. Це символізує беззахисність і тендітність природи.
- Люди: Зобразіть двох людей, які стоять навшпиньки біля гнізда, символізуючи обережність і турботу.
- Яструб: Намалюйте яструба, що кружляє в небі, як загрозу для пташенят.
- Серце і руки: Додайте символічне серце і руки, які вказують на любов і здатність діяти.
- Сонце і дощ: Зобразіть сонце і дощові краплі, що символізують елементи природи, які потрібно любити.
16. Намалюйте усно художню картину світу, зображену в поезії В. Підпалого.
У поезії В. Підпалого зображено світ, де природа і людина тісно пов’язані. Серед зелених трав розташовані маленькі пташенята, які потребують захисту. Люди, сповнені любові і турботи, стають на захист цих беззахисних створінь, оберігаючи їх від небезпеки, що символізується яструбом. Автор закликає любити природу, відчувати її красу і бути відповідальними за неї. Світ наповнений сонцем і дощем, які також є частиною цього гармонійного природного ландшафту