Зміст:
Володимир Арєнєв. Сапієнси
Що цікавого про твір «Сапієнси» ти дізнався / дізналася?
Цей твір видається доволі цікавим - він поєднує елементи пригодницької та наукової фантастики, містить інтригуючий сюжет з елементами загадки. Головні герої переживають захопливі пригоди у далекому майбутньому.
Чи любиш читати пригодницьку, фантастичну літературу? Чим цікаві такі твори?
Загалом, такі твори приваблюють читачів можливістю відвідати вигадані світи, помандрувати у часі, побачити незвичайних істот. Вони стимулюють уяву та дають простір для фантазій. Багато хто знаходить у них відпочинок та розвагу.
Відповіді зі сторінки 166
1. Зверни увагу на влучні вислови на початку кожного розділу. Це — епіграфи. Проаналізуй, чи доречно їх дібрав автор
Епіграфи до розділів у творі дібрано дуже вдало. Вони влучно передають зміст або настрій наступного розділу. Наприклад, епіграф до розділу “Питання життя і смерті” готує читача до небезпечних пригод, а епіграф до розділу “Сірі шкільні будні” наголошує на складності навчання у школі зореплавства.
2. Доведи цитатами, що події у творі розгортаються в майбутньому
Події у творі відбуваються у майбутньому, про що свідчать такі цитати:
“2178 рік. Головні герої Мишко Неборак та Сашко Ненарок живуть у Києві.”
“До школи вони літають на реактивних ранцях, сперечаються з капосною технікою зі штучним інтелектом.”
3. Хто головний герой твору? Можливо, їх кілька? Чому ти так уважаєш?
Головними героями є Мишко Неборак та Сашко Ненарок. Про них розповідається найбільше, саме вони рухають сюжет.
4. Хто такі повучі? Чи можна їх вважати вигаданими істотами? Чому? Намалюй цих персонажів (за допомогою олівців або слів)
Повучі - це роботи, створені для доставки повідомлень. Вони схожі на змішання павука та оси, мають штучний інтелект. Їх можна вважати вигаданими істотами.
5. Чи здогадуєшся ти, чому твір названо «Сапієнси»? Досліди, звідки і чому така назва
Назва “Сапієнси” походить від латинської назви виду Homo sapiens - “Людина розумна”. Це вказує, що твір розповідає про людей та їхнє місце у Всесвіті.
6. За якими ознаками ми впізнаємо, що твір «Сапієнси» — фантастичний?
Ознаки фантастичного твору:
- Події відбуваються в майбутньому
- Є вигадані технології (реактивні ранці, штучний інтелект, повучі)
- Є пригодницький сюжет та елементи загадки
- Є подорожі на інші планети (Марс)
- Є вигадані істоти (повучі, марсіянські хижі орхідеї)
Випиши з дискусії, чим відрізняються люди від тварин. А чи поділяєш ти думки героїв щодо цих відмінностей?
Ось основні відмінності людей і тварин, про які йдеться у дискусії:
- Люди мають мову, здатні формулювати складні думки та доносити їх до інших
- Люди створюють матеріальну та нематеріальну культуру
- Люди усвідомлюють власне існування, тоді як тварини - ні
- Люди здатні до складних емоцій та почуттів
- Люди мають специфічний спосіб поведінки, що відрізняє їх від тварин
Я в цілому погоджуюся з цими твердженнями. Дійсно, саме здатність до абстрактного мислення, мовлення, створення культури робить нас людьми і відрізняє від інших біологічних видів на планеті. Деякі тварини теж демонструють ознаки розумової діяльності, але не на такому рівні, як люди. Отже, ці відмінності досить влучно окреслюють унікальність homo sapiens.
Чи перегукуються вимоги вчителя майбутнього щодо написання есе, власного висловлення із сучасними?
Вимоги вчителя майбутнього щодо написання есе в цілому збігаються із сучасними - потрібно висловити власну думку, проаналізувати проблему, аргументувати позицію. Відмінність лише в обмеженні по обсягу (10 000 знаків) та забороні цитувати визначення з Грибниці (аналог Вікіпедії).
Як ти вважаєш, чому учитель від цієї дискусії з учнем «виглядав цілком задоволеним»?
Учитель задоволений дискусією, оскільки вона спонукає учнів мислити самостійно, ставити запитання, шукати відповіді. Це розвиває критичне мислення.
Як ти вважаєш, чому Ненарок розповідає всі таємниці, пов’язані з дивним зникненням батька Мишкові?
Ненарок довіряє Мишку, бо той є його другом. Він потребує підтримки у розкритті таємниці зникнення батька.
Мишко пропонує Ненароку дізнатися про таємниці в адмірала. Проте Ненарок каже, що не вірить ні Оксенику, ні іншим учителям. Краще шукати правду в бібліотеці
Ненарок не довіряє вчителям, бо вважає, що вони щось приховують. Він логічно міркує - якщо інформація вилучена з Грибниці, її потрібно шукати в інших джерелах, зокрема в корабельній бібліотеці.
Доведи, що Ненарок кмітливий, розумний хлопець, проаналізувавши цей діалог героїв
Ненарок демонструє кмітливість, бо: а) правильно оцінює ситуацію з приховуванням інформації; б) пропонує альтернативний спосіб пошуку правди; в) передбачає можливі дії вчителів щодо брехні повучам.
Поміркуй, чи є в Ненарокових здогадках щодо Оксеника правда?
Його підозри щодо Оксеника поки не підтверджені, але є логічними в контексті подій.
Що означає телепортуватися ? Чи хотів / хотіла б ти телепортуватися ? Чому?
Телепортуватися - раптово переноситися з одного місця в інше. Так, мені б цікаво спробувати, адже це значно пришвидшило б подорожі.
Чи погоджуєшся ти з думкою про суворість Всесвіту? Чому?
Погоджуюся, що Всесвіт жорстокий. Виживання часто вимагає жертв. Але люди здатні долати труднощі, допомагаючи один одному.
Чи можна стверджувати, що людина завжди має вибір — добро або зло? Думку прокоментуй
Людина завжди має вибір між добром і злом. Але на нього впливає багато чинників: виховання, оточення, обставини. Тому не можна звинувачувати когось однозначно.
Дізнайся з вікіпедії про День толерантності. Чому така увага до терпимості?
День толерантності встановлено для формування терпимості до різних поглядів, культур, звичаїв. Це сприяє миру, злагоді та взаємоповазі у суспільстві. Дуже важливо!
Що можуть символізувати зоряниці? Поясни свою думку.
На мою думку, зоряниці в творі символізують:
- Таємничість та незвіданість Всесвіту. Адже вони з’являються раптово у Вирії, мають дивні форми та властивості.
- Плинність часу та змінюваність світу. Зоряниці швидко ростуть, розвиваються, змінюють форму.
- Непередбачувані небезпеки подорожей космосом. Зоряниці можуть бути небезпечними, особливо їхні уламки.
Намалюй зоряниць. Чи можна вважати ці образи фантастичними? Чому ти так уважаєш?
Так, образи зоряниць можна вважати фантастичними, адже:
- Вони не існують в реальному світі.
- Мають унікальні, незвичайні форми та властивості.
- З’являються раптово у паралельному вимірі (Вирії).
- Швидко ростуть та змінюються.
Отже, зоряниці - це яскравий прояв авторської фантазії.
Відповіді зі сторінки 190
8. Проаналізуй систему навчання в Школі зореплавства. Визнач «плюси» й «мінуси». Поясни свою позицію щодо навчання в ній
Плюси навчання у Школі зореплавства:
- Цікаві, нестандартні форми навчання (тренування у невагомості, відпрацювання процедур стикування кораблів тощо)
- Практична підготовка до реальних космічних польотів
- Високий рівень автономності та відповідальності учнів
- Командний дух та взаємодопомога
- Можливість самореалізації у складних ситуаціях
Мінуси:
- Високе навантаження та стрес
- Ризик для життя під час польотів
- Суворі правила та покарання
Я б хотів там навчатися за умов більшої уваги до безпеки учнів.
9. Поміркуй, що б ти хотів / хотіла змінити в закладі освіти, у якому навчаєшся?
У своїй школі я б додав більше можливостей для творчого розвитку, самоврядування та індивідуального підходу до учнів.
10. Схарактеризуй взаємини між рідними Ненарока
Рідні Ненарока мало приділяють йому уваги, більше зайняті власними справами та пошуками батька.
11. Напиши порівняльну характеристику Неборака й Ненарока. Оформ її, наприклад, у вигляді кіл Вена
Порівняльна характеристика Неборака і Ненарока:
[додати кільця Вена]
Спільне: кмітливість, допитливість, сміливість, відданість друзям.
Відмінне:
- Неборак емоційний, діє інтуїтивно.
- Ненарок логічний, все аналізує.
12. Хто така Аліса? Яке ставлення Ненарока до неї? Підтвердь цитатами з твору
Аліса в творі “Сапієнси” виступає як одна з ключових фігур серед героїв. Це характерна фігура дівчини-підлітка, яка має розум, сміливість та рішучість. Вона є однією з небагатьох, кому Мишко розповідав майже все і яка взяла на себе обов’язки капітана під час критичних ситуацій. Ставлення Ненарока до Аліси можна описати як повагу та довіру, які він проявляє, призначаючи її капітаном у важливий момент. Підтвердження цього можна знайти у фразі: «Ти тепер капітан — і маєш поводитися бездоганно. А ми вже в разі чого подбаємо, щоб ти лишилася поза всякими підозрами.»
13. Проаналізуй розділ «Стрибок без двигуна». Який іспит вдалося скласти учням Школи зореплавства? Які риси вдачі їм у цьому допомогли?
У розділі «Стрибок без двигуна» учні Школи зореплавства успішно склали іспит на вміння діяти у критичній ситуації, коли зіштовхуються з несподіваними проблемами. Наприклад, коли лівий двигун їхнього корабля вийшов з ладу, і вони були змушені здійснити стрибок в Вирій без нього. Риси вдачі, які допомогли їм у цьому, включають спокій, рішучість, відвагу і здатність співпрацювати як команда. Це демонструється в їхній здатності швидко приймати рішення, спілкуватися та виконувати необхідні дії для успішного завершення місії.
14. Доведи словами з тексту, що всі свої дії щодо пошуків батька і розкриття таємниці Ненарок логічно продумує
Ненарок у всіх своїх діях щодо пошуків батька і розкриття таємниці продемонстрував логічне мислення. Це підтверджується його систематичним підходом до збору інформації, аналізу обставин і ретельному плануванні кожного кроку. Наприклад, його рішення не поспішати з повідомленням про відкриття потаємних відсіків, а також його капітанська роль у виконанні маневру потребували холодного розуму і продуманих дій. Фраза «Виконую улюблену вправу пана Воллгейма»
15. Напиши власне висловлення на тему «Людяність — це важливо!» Скористайся Додатком, що на форзаці, і висловами героїв твору.
Людяність - це те, що відрізняє нас від тварин. Здатність до співчуття, допомоги іншим, прагнення робити світ кращим - ось що робить нас по-справжньому людьми. Людяність дає нам сили пережити найважчі часи.
Коли ми проявляємо людяність до інших - допомагаємо, підтримуємо, - то насправді допомагаємо і собі. Адже живучи в суспільстві, ми всі пов’язані. Тож роблячи добро, ми робимо кращим все суспільство.
Іноді проявити людяність важко. Коли нас оточує байдужість, жорстокість, несправедливість. Але якщо кожен з нас почне з себе - подасть руку допомоги, скаже добре слово, - то й світ довкола зміниться. Робімо добро - і воно повернеться!
Людяність - це турбота про слабших, про тих, хто потребує нашої підтримки. Це готовність поділитися теплом своєї душі. Коли ми виявляємо людяність, робимо цей світ трішки кращим.
Які перетворення тобі відомі? У яких творах ти читав / читала про метаморфози?
Мені відомі перетворення людей на тварин, рослини тощо в казках, міфах, легендах. Також читав про метаморфози в науковій фантастиці.
З ким із сучасного світу за такими ознаками асоціюються люстерники? Чому?
Люстерники асоціюються з деякими сучасними політиками, які вдають те, чим не є, обіцяють одне, а роблять зовсім інше. Вони небезпечні своєю непередбачуваністю.
Згадайте, чому люстерник такий небезпечний. Якими здібностями він володіє?
Він може перетворюватися на інших істот, імітувати їх. Тому важко зрозуміти, хто перед тобою - друг чи ворог. Люстерник хитрий і підступний.
Чи можна події цього розділу вважати кульмінаційними? Чому?
Так, описані події можна вважати кульмінацією, адже відбувається протистояння героїв та антагоніста (люстерника), яке є вирішальним і доленосним.
Чому всі підозри впали на Оксеника?
Бо він міг би бути люстерником, який довго готувався до захоплення корабля. Також його поведінка викликала запитання.
Поясни, як ти розумієш слово «аватар»? Де його використовують найчастіше?
Це інше втілення, перевтілення. Найчастіше слово “аватар” використовують в комп’ютерних іграх - для позначення образу, якого обирає гравець.
Поясни виділений вислів (треба завжди мати когось за спиною!). Чи погоджуєшся ти з думкою автора?
Треба завжди мати когось, хто прикриє твою спину, тобто підтримає, допоможе в скрутну хвилину. Я погоджуюсь з цією думкою, адже самотній важко протистояти труднощам.
Поміркуй, що робить нас сильнішими й мудрішими
Досвід, знання, винахідливість, кмітливість, взаємодопомога.
Які знання стали Мишкові в пригоді?
Вміння користуватися скафандром, отримані на уроках.
Як наука вчителів допомогла хлопцям в екстремальній ситуації?
Поради вчителя (пана Фабра) щодо поведінки в небезпеці.
Як ти оцінюєш поведінку Аліси? Якими рисами наділено цю героїню?
Вона вчинила благородно, взявши провину на себе. Це свідчить про її відповідальність, чесність, готовність жертвувати власними інтересами.
Відповіді зі сторінки 225
14. Поміркуй, які проблеми порушує автор у творі «Сапієнси»? Випиши їх у зошит
Проблеми, які порушує автор:
- Проблема вибору між добром і злом
- Проблема довіри та зради
- Проблема стосунків між дорослими та дітьми
- Проблема пошуку істини
15. Від імені когось з дітей розкажи про дорослого космонавта зорельота чи вчителя
Від імені Аліси: Пан Оксеник - найкращий вчитель у Школі зореплавства. Він вміє цікаво розповідати, завжди вислухає і дасть пораду. Його уроки не схожі на інші - на них ми багато дискутуємо і розмірковуємо.
16. Доведи, що за жанром твір «Сапієнси» Володимира Арєнєва повість. Поясни назву твору. Чи вдала вона?
“Сапієнси” - повість, оскільки в ній єдиний сюжет з невеликою кількістю дійових осіб. Події розгортаються швидко, багато пригодницьких елементів. Назва походить від латинської назви виду людини розумної - Homo Sapiens. Вона влучна, адже стосується головних героїв твору.
17. Чому автор, на твою думку, таку важливу роль у творі відводить подіям у бібліотеці?
Бібліотека у творі - місце, де ховається багато таємниць і відбуваються важливі події. Там герої шукають відповіді.
18. Чи хотів би / хотіла б ти навчатися у Школі зореплавства? Чому?
Так, хотіла б навчатися в Школі зореплавства. Це цікаво - подорожувати космосом, вивчати інші планети, зустрічатися з іншопланетянами. Люблю фантастику і пригоди.
19. Випиши науково-фантастині елементи повісті. Намалюй шлях / дорогу до розкриття таємниць буття Всесвіту і людини в ньому
Науково-фантастичні елементи: космічні кораблі, інші планети, штучний інтелект, віртуальна реальність, голограми.
20. Проаналізуй розмову Мишка з мамою (епілог твору). Як ти вважаєш, чому мама погодилася на вмовляння сина залишити його на «Стріляному горобці»?
Мама спочатку наполягала, щоб Мишко повернувся на Землю разом з нею, адже вона хвилювалася за його безпеку. Проте Мишко переконав її, апелюючи до її власного минулого, коли вона сама була сміливою та незалежною. Він нагадав мамі про ту дівчинку, яка колись зняла шолом у відкритому космосі. Це спрацювало - мама збагнула, що син вже дорослий і має право на власний вибір. Вона погодилась довіритися йому.
21. Автор твору зазначає: «Утім замало створити тільки текст — оживає він тоді, коли до нього допасовують ілюстрації. І я вдячний моїй дружині Ліні Квітці, що вона пішла далі — за межі сказаного на сторінках, і побачила світ «Сапієнсів» саме таким. А ще дякую за щоденну підтримку й розуміння (і нагадування, що книжка сама себе не напише)». Чи допомагали тобі малюнки Ліни Квітки сприймати події твору?
Так, малюнки Ліни Квітки допомагали уявити описані в книзі події та персонажів. Особливо мені сподобалися зображення космічних кораблів, планет, прибульців. Це робить світ твору яскравішим і цікавішим.
22. Напиши і творчо оформ кодекс справжнього зореплавця.
Кодекс справжнього зореплавця:
- Будь сміливим та рішучим, не бійся труднощів.
- Цінуй дружбу та вірних товаришів.
- Допомагай тим, хто потребує допомоги.
- Шукай істину та знання.
- Будь чесним та справедливим.
- Люби свою Батьківщину та захищай її.
- Вивчай Всесвіт та його таємниці.
- Йди тільки вперед!