Skip to content

Вальтер Скотт. Айвенго - Ковбасенко

Posted on:25 серпня 2024 р. at 00:00

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

Як захоплення Вальтера Скотта лицарською добою вплинуло на його творчість?

З юних літ Вальтер Скотт захопився добою середньовіччя, він марив лицарями, чарівними дамами та лицарськими турнірами. Це захоплення вплинуло на його творчість - він розробляв новий жанр історичного роману, який дослідники згодом назвали «вальтерскоттівським».

У Британії сер (англ. Sir) – це шанобливе звертання до чоловіків. Також це слово вживають як титул і додають до імені й прізвища особи, яка має спадковий титул і належить до лицарського стану. Поміркуйте, чому до письменника зверталися «сер Вальтер Скотт».

До Вальтера Скотта зверталися «сер Вальтер Скотт», тому що англійська корона нагородила його титулом баронета, визнаючи заслуги майстра слова.

Складіть хмару слів або асоціативну картку з малюнків-символів, різних предметів і явищ, які пов’язані з життям і творчою долею Вальтера Скотта.

Центральні елементи:

Гусяче перо та чорнильниця

Книга або стопка книг

Шотландський прапор

Візерунок тартану

Оточуючі елементи:

Замок або середньовічна фортеця

Гірський пейзаж Шотландії з горами та озерами

Будинок Абботсфорд (дім Скотта)

Пам’ятник Скотту в Единбурзі

Вивіска залізничної станції “Веверлі”

Колісний пароплав “Веверлі”

Меч і щит (символізують історичні романи)

Арфа або ліра (символізують поезію)

Ваги правосуддя та молоток судді (його юридична кар’єра)

Кілт і волинка

Чортополох (національна квітка Шотландії)

Портрети персонажів з його романів

Друкарський верстат

Гусяче перо, що перетинається з мечем (література та історія)

Королівська корона (його зв’язки з монархією)

Пагорби Ейлдон (з його дитинства)

Ціпок (через його кульгавість)

Руїни абатства Мелроуз

Кінь (його любов до верхової їзди)

РОЗДІЛ III та IV

За змістом III розділу роману «Айвенго» можна скласти таку розповідь про побут і звичаї середньовіччя:

Інтер’єр замку

Зала в замку Седріка Сакса була величезна, але низька. Підлога була із затверділої глини з вапном. З одного боку зали була підвищена площина - помісток, призначений для членів родини та найзначніших гостей.

Уздовж головного столу на помістку стояли масивні стільці та крісла з різьбленого дуба. Над столом разом із сидіннями нависав сукняний балдахін, що захищав господарів від негоди, яка могла протікати крізь нещільну покрівлю.

Розташування гостей

Упоперек помістка стояв стіл, застелений дорогим червоним обрусом, а від його середини через нижчу частину зали тягся другий, довший і нижчий, стіл, за яким їли челядь і простіші гості. Столи утворювали літеру «Т». Над нижчим столом не було ні стелі, ні балдахіна, там стояли лише важкі незграбні лави замість стільців. Це підкреслювало соціальну нерівність гостей.

Одяг

Седрік і Ательстан з’явилися на бенкет у принца Джона в давньосаксонському вбранні, чим викликали кпини норманських дворян. Це свідчить про важливість одягу як маркера соціального статусу і походження.

Висновок

Опис інтер’єру замку, розташування гостей за столом та їхнього одягу яскраво ілюструє соціальну ієрархію та побут середньовічної Англії після норманського завоювання. Автор майстерно передає історичний колорит епохи через художні деталі.

Чому Седрік при лицарях норманах наголошує, що Ательстан – високородний лицар із Конінгзбурга (міста короля)?

Ательстан був нащадком останніх саксонських королів Англії. Конінгзбург (від давньоанглійського “cyning” - король) означає “місто короля”. Згадуючи про це, Седрік дає зрозуміти норманам, що хоча вони й завоювали Англію, але серед саксів є люди королівської крові, які мають великий авторитет і вплив.

Таким чином Седрік намагається зберегти гідність і незалежність перед норманами-завойовниками. Він показує, що сакси мають свою знать і традиції, які вони продовжують шанувати, попри норманське панування в країні після завоювання.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ (сторінка 35-36)

1. Де і коли відбуваються події роману «Айвенго»?

Події роману «Айвенго» відбуваються в Англії наприкінці XII століття, в період правління короля Річарда I Левове Серце.

2. Про які історичні події розмірковують Гурт і Вамба?

Гурт і Вамба розмірковують про завоювання Англії норманами у 1066 році після перемоги у битві під Гастінгсом. Це призвело до того, що багатьох саксонських вельмож було знищено або позбавлено права на спадщину.

3. Як у романі описано ситуацію в країні, відносини між норманами та саксами?

У романі показано, що після норманського завоювання в Англії панувала соціальна нерівність. Нормани зайняли панівне становище, а сакси були пригнобленим народом. Норманська мова стала мовою знаті та лицарства, а англосаксонська залишилась мовою простолюду. Між норманами й саксами панувала ворожнеча і недовіра.

4. Простежте, як Седрік Сакс, не порушивши звичаїв гостинності, водночас не віддає норманам шани, якої вони вимагали.

Седрік приймає у своєму замку норманів Бріана де Буагільбера і пріора Еймера, дотримуючись звичаїв гостинності. Але водночас він тримається гордо і незалежно, не виявляє їм особливої шани. Наприклад, Седрік відмовляється особисто вийти назустріч гостям, пояснюючи це даною колись обітницею. Він наказує слугам подбати про гостей, але сам не виявляє особливої привітності до норманів.

5. Які художні деталі вказують на соціальну нерівність гостей замку Седріка? Які деталі та вчинки розкривають поведінку норманів як завойовників?

У романі є багато художніх деталей, які вказують на соціальну нерівність гостей замку Седріка:

Поведінка норманів як завойовників розкривається в таких деталях:

6. Седріка Сакса називають охоронцем традицій свого народу. А як українці й українки мають оберігати свою ідентичність?

Українці й українки мають оберігати свою ідентичність через:

7. Якими художніми прийомами автор створює історичний колорит і формує в читачів і читачок «портрет епохи»?

Вальтер Скотт використовує такі художні прийоми для створення історичного колориту:

8. Прочитайте наступні розділи твору, знайдіть цитати для характеристики головних персонажів.

9. Складіть схему (або інфографіку), яка описує особисті та соціальні взаємини між головними героями роману.

Седрік Сакс - Айвенго (Вілфред):

Айвенго - Леді Ровена:

Седрік - Ровена:

Бріан де Буагільбер - Ребека:

10. Приклади з життя різних верств:

Можновладці-нормани:

Саксонське дворянство:

Лицарство:

Духовенство:

Біднота, слуги, раби:

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ (сторінка 65-66)

1. Навколо яких осіб розгортаються головні події роману?

Головні події роману “Айвенго” розгортаються навколо таких осіб: Айвенго (Вілфред), Седрік Сакс, Ровена, Річард Левове Серце, принц Джон, Бріан де Буагільбер, Ребека, Ісак з Йорка, і Ательстан Конінгзбурзький.

2. Визначте основні сюжетні лінії роману. З ким із персонажів вони пов’язані?

Основні сюжетні лінії роману включають:

3. З якою метою Айвенго повертається на батьківщину?

Айвенго повертається на батьківщину, щоб взяти участь у турнірі в Ашбі і відновити свої права на спадщину. Він також прагне возз’єднатися з Ровеною, яку кохає.

4. Як на турнірі розкрилася таємниця Лицаря, Позбавленого Спадщини? Які це мало наслідки?

Таємниця Лицаря, Позбавленого Спадщини, розкрилася на турнірі, коли Айвенго був змушений зняти шолом після перемоги. Це показало, що він і є Лицарем, Позбавленим Спадщини. Наслідком цього стало те, що його визнали переможцем турніру, і він отримав вінець переможця з рук леді Ровени. Це також привернуло увагу до його претензій на спадщину і його ролі в політичних інтригах навколо трону Англії.

5. Розкажіть про турнір в Ашбі зі зміною особи оповідача.

а) Враження Седріка Сакса про турнір в Ашбі:

“Я, Седрік Сакс, був свідком турніру в Ашбі, який викликав у мене суперечливі почуття. З одного боку, мене обурювала пиха норманських лицарів, які хизувалися своєю майстерністю. Але коли з’явився таємничий Лицар, Позбавлений Спадщини, моє серце сповнилося надією. Його перемога над пихатим Буагільбером принесла мені велике задоволення. Коли ж виявилося, що цим лицарем був мій син Вілфред, я відчув гордість, хоч і намагався це приховати.”

б) Розповідь леді Ровени про участь Айвенго в турнірі:

“Коли я побачила Лицаря, Позбавленого Спадщини, моє серце завмерло. Щось у його поставі нагадало мені Вілфреда. Я затамувала подих, спостерігаючи за його двобоєм з Буагільбером. Коли він переміг, радість переповнила мене. А коли він обрав мене Королевою кохання й краси, я ледве стримувала хвилювання. Знявши шолом, він виявився саме тим, кого я так довго чекала - моїм коханим Айвенго.”

6. Хто з лицарів, героїв роману, дотримується лицарського кодексу, а хто – ні?

Дотримуються лицарського кодексу:

  1. Айвенго - він благородний, сміливий, захищає слабких.”Лицар нахилився й поцілував руку, що нагородила його за звитягу. А потім, нахилившися ще нижче, впав їй до ніг.”
  2. Чорний Лицар (король Річард) - справедливий, допомагає іншим. “Чорний Лицар кинувся в саму гущу бою і приніс перемогу.”

Не дотримуються лицарського кодексу:

  1. Бріан де Буагільбер - жорстокий, безчесний, переслідує Ребеку. “Ти підлий лицар, чернець-кривоприсяжник і боягуз!”
  2. Моріс де Брасі - бере участь у викраденні Ровени. “Де Брасі хотів у такий спосіб примусити Ровену вийти за нього заміж.”
  3. Реджинальд Фрон де Беф - жорстокий феодал, який захопив замок силою. “Фрон де Беф, батько нинішнього Реджинальда, разом зі своїми норманами приступом узяв цей замок.”

7. Чому Бріан де Буагільбер став найлютішим ворогом Айвенго? Які підлі вчинки на совісті цього лицаря? Зіставте поведінку та вчинки двох лицарів.

Бріан де Буагільбер став найлютішим ворогом Айвенго через:

Підлі вчинки Буагільбера:

Порівняння двох лицарів:

Айвенго - благородний, вірний, сміливий, дотримується лицарського кодексу.

Буагільбер - підступний, жорстокий, егоїстичний, порушує лицарські обітниці.

8. Як розкриваються характери героїв під час штурму замку Торкілстон?

Під час штурму замку Торкілстон розкриваються такі риси характерів героїв:

9. Чому Ребеку засудили до страти? Як у неї з’явився шанс урятуватися?

Ребеку засудили до страти за звинуваченням у чаклунстві. Храмівники звинуватили її в тому, що вона причарувала Буагільбера.

Шанс врятуватися у Ребеки з’явився завдяки праву на “Божий суд” - судовий поєдинок. Згідно з цим правом, обвинувачена могла виставити чемпіона, який бився б за неї в поєдинку. Якщо чемпіон перемагав, обвинувачену визнавали невинною. Айвенго став таким чемпіоном для Ребеки.

10. Висловте свою думку про жорстокі середньовічні закони та звичаї.

Середньовічні закони та звичаї, описані в романі “Айвенго”, були надзвичайно жорстокими та несправедливими за сучасними мірками. Вони відображали феодальний устрій суспільства, де панувало право сильного. Особливо жорстоко ставилися до представників інших народів та релігій, як-от до євреїв. Жінки мали дуже мало прав і часто ставали об’єктами насильства. Тортури та страти були звичайною практикою. Водночас існував лицарський кодекс честі, який дещо стримував свавілля. Загалом, ці закони та звичаї були продуктом свого часу, але з позиції сучасної людини

11. План характеристики образу Айвенго:

Походження та соціальний статус

Зовнішність

Риси характеру

Військова майстерність

Стосунки з іншими персонажами

Роль у сюжеті роману

13. Заповніть профіль у соцмережі одного з персонажів твору (за власним вибором)

Профіль Ребеки:

Ім’я: Ребека

Вік: Близько 20 років

Місце проживання: Йорк, Англія

Статус: Єврейка, донька багатого лихваря Ісака

Освіта: Добре освічена, знає кілька мов

Інтереси: Медицина, філософія, благодійність

Про себе: Горда і незалежна. Вірна своїй релігії та традиціям. Готова пожертвувати життям заради честі. Милосердна до всіх, незалежно від віри та походження.

Останній пост: “Бог Авраамів навіть у тенетах ганьби показав своїй дочці шлях до порятунку!”

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ (сторінка 80)

1. Що таке «історичний роман»? Чому Вальтера Скотта вважають його «батьком»?

Історичний роман - це жанр художньої літератури, в якому дія відбувається на тлі історичних подій та епох. Вальтера Скотта вважають “батьком” історичного роману, тому що:

  1. Він першим почав поєднувати історичні факти з художнім вимислом, створюючи правдоподібну картину минулого.
  2. Скотт розробив новий підхід до зображення історії через долі звичайних людей, а не лише видатних історичних постатей.
  3. Він приділяв велику увагу історичному колориту, детально описуючи побут, звичаї, мову епохи.
  4. Скотт створив модель історичного роману, яка вплинула на подальший розвиток цього жанру.

2. Доведіть, що «Айвенго» – саме історичний роман. Які події в ньому зображені? Чи впливають історичні події на долю героїв твору? Як саме? Проілюструйте свою думку прикладами з роману.

“Айвенго” є історичним романом, оскільки:

Дія відбувається в конкретний історичний період - кінець XII століття в Англії.

У романі зображені реальні історичні події:

Історичні події безпосередньо впливають на долі героїв:

Приклади:

3. Розподіліть персонажів роману на головних і другорядних. До яких із них належать Річард Левове Серце і принц Джон? Як ви вважаєте, чому

Головні персонажі:

Другорядні персонажі:

Річард Левове Серце і принц Джон належать до другорядних персонажів, тому що:

  1. Вони не є центральними фігурами в основній сюжетній лінії.
  2. Їхні образи слугують більше для створення історичного тла і розвитку конфлікту.
  3. Скотт зосереджується на долях звичайних людей, а не на історичних постатях.
  4. Такий підхід дозволяє автору показати вплив великих історичних подій на життя простих людей.

4. Чому головним героєм свого твору В. Скотт робить не визначну історичну особу, а звичайну людину?

В. Скотт робить головним героєм звичайну людину, а не визначну історичну особу, з кількох причин:

  1. Щоб показати, що історію творять не лише королі та полководці, а й звичайні люди.
  2. Щоб читачам було легше ототожнити себе з головним героєм.
  3. Щоб продемонструвати вплив історичних подій на життя пересічних людей.
  4. Щоб мати більше свободи у створенні сюжету, не будучи обмеженим історичними фактами.

5. Про кого в романі сказано: «І ніколи ще вінець лицарства не увінчував гіднішого чола»? Чи згодні ви з цим твердженням? Поясніть чому.

Ця фраза сказана про Айвенго. Я згоден з цим твердженням, оскільки Айвенго демонструє справжні лицарські чесноти: відвагу, благородство, вірність, чесність. Він захищає слабких, бореться за справедливість і дотримується лицарського кодексу честі.

6. Поміркуйте, чи можна Фрона де Бефа і Бріана де Буагільбера назвати справжніми лицарями. Дайте оцінку їхнім вчинкам.

Фрона де Бефа і Бріана де Буагільбера не можна назвати справжніми лицарями, незважаючи на їхні титули. Їхні вчинки суперечать лицарському кодексу:

Їхні вчинки заслуговують осуду, оскільки вони зловживають своїм становищем і владою.

7. Чи закономірні фінали життя лицарів-храмівників Фрона де Бефа, Бріана де Буагільбера і Моріса де Брасі? Чому автор «помилував» одного з персонажів?

Фінали життя Фрона де Бефа і Бріана де Буагільбера можна вважати закономірними, оскільки вони отримують покарання за свої злочини. Їхня смерть символізує поразку зла і торжество справедливості.

Автор “помилував” Моріса де Брасі, ймовірно, тому що:

  1. Цей персонаж менш негативний, ніж інші два.
  2. Де Брасі демонструє певні позитивні риси і здатність до змін.
  3. Його виживання може символізувати можливість покаяння і виправлення.
  4. Це додає реалізму сюжету, показуючи, що не завжди злочинці отримують покарання.

8. У яких епізодах роману наявний гумор? Зачитайте ці рядки. Яку роль гумор виконує у творі?

Гумор у романі “Айвенго” часто присутній у діалогах між персонажами, зокрема між Гуртом і Вамбою. Один з епізодів, де гумор відіграє важливу роль, це коли Вамба, блазень, вказує хибний напрям норманським вершникам, що загубилися в лісі. Його дотепність і хитрість викликають усмішку, але також підкреслюють соціальну напругу між саксами і норманами.

Гумор у творі служить для полегшення напруги, додає легкості і допомагає читачам краще зрозуміти характери персонажів.

9. Сформулюйте головну думку (ідею) твору. Поміркуйте, чи вдалося з плином часу вирішити висвітлені автором проблеми і конфлікти. Які з них залишаються важливими і сьогодні

Головна ідея роману “Айвенго” - це примирення та єднання різних народів і соціальних груп заради спільного блага.Проблеми і конфлікти, висвітлені у творі:

  1. Міжнаціональні конфлікти (між саксами і норманами)
  2. Релігійна нетерпимість (ставлення до євреїв)
  3. Соціальна нерівність
  4. Зловживання владою

На жаль, багато з цих проблем залишаються актуальними і сьогодні:

  1. Міжнаціональні конфлікти все ще існують у різних частинах світу.
  2. Релігійна нетерпимість продовжує бути джерелом напруги в суспільстві.
  3. Соціальна нерівність залишається глобальною проблемою.
  4. Зловживання владою все ще трапляється в різних формах.

Проте варто зазначити, що в багатьох країнах досягнуто значного прогресу у вирішенні цих проблем через розвиток демократії, прав людини та міжнародного співробітництва.

10. Складіть словесний асоціативний портрет лицаря.

Лицар - це втілення благородства, відваги та честі. Він носить важкий обладунок, символізуючи силу та захист. Його кінь - вірний супутник у битвах. Лицар володіє мечем і списом, майстерно володіє фехтуванням. Його обличчя часто приховане під шоломом, але погляд завжди рішучий. Лицар дотримується кодексу честі, захищає слабких і бореться за справедливість. Він відданий своїй дамі серця, для якої здійснює подвиги. Лицар - це символ середньовічного ідеалу мужності та шляхетності.

11. Напишіть за романом «Айвенго» твір на одну з тем: А «Чи можна Айвенго назвати ідеальним лицарем?»

Айвенго, головний герой роману Вальтера Скотта, безумовно, може бути названий ідеальним лицарем. Його образ втілює всі чесноти, які асоціюються з лицарством: відвагу, благородство, вірність, честь і милосердя.

По-перше, Айвенго демонструє відвагу на полі бою. Його участь у турнірі в Ашбі і перемога над Бріаном де Буагільбером свідчать про його майстерність у володінні зброєю і здатність долати сильних супротивників. Він ризикує життям заради справедливості, не вагаючись вступити в бій навіть у важких умовах.

По-друге, Айвенго відзначається благородством і честю. Він завжди дотримується даних обіцянок і лицарського кодексу. Його вчинки керуються не особистими інтересами, а прагненням допомогти іншим. Наприклад, він підтримує короля Річарда Левове Серце, навіть коли це ставить його у небезпеку.

По-третє, Айвенго проявляє милосердя і співчуття. Він не лише захищає слабких, але й виявляє людяність до своїх супротивників. Його ставлення до Ребеки, яку він захищає від несправедливого звинувачення у чаклунстві, демонструє його здатність бачити в людях не лише ворогів, а й жертв обставин.

Таким чином, Айвенго втілює ідеал лицаря, поєднуючи в собі всі якості, які роблять його справжнім героєм свого часу. Його вчинки і моральні принципи залишаються актуальними і сьогодні, нагадуючи про важливість честі, відваги та людяності.

13. Творчі проєкти

В. Дізнайтеся, на кого з українського письменницького кола мала вплив творчість В. Скотта. Поділіться цією інформацією з однокласниками і однокласницями.

Вплив Вальтера Скотта на українських письменників

Вальтер Скотт, всесвітньо відомий шотландський письменник, став основоположником жанру історичного роману. Його твори мали великий вплив на розвиток літератури багатьох країн, включаючи Україну.

Пантелеймон Куліш був одним з перших українських письменників, на якого вплинула творчість Вальтера Скотта. Куліш перейняв від Скотта інтерес до історичної тематики та техніку побудови історичного роману.

Микола Костомаров також зазнав впливу Вальтера Скотта. У своїх історичних романах він використовував подібні до Скотта прийоми зображення історичних подій та персонажів.

Іван Франко високо цінував творчість Вальтера Скотта і навіть перекладав деякі його твори українською мовою. Вплив Скотта помітний у історичних повістях Франка.

Особливості впливу

Вплив Вальтера Скотта на українських письменників проявлявся у таких аспектах:

  1. Звернення до історичної тематики
  2. Поєднання історичних фактів з художнім вимислом
  3. Детальне зображення побуту та звичаїв минулих епох
  4. Створення яскравих історичних персонажів

Варто зазначити, що українські письменники не просто копіювали стиль Вальтера Скотта, а творчо переосмислювали його підходи, адаптуючи їх до українських реалій та літературних традицій.Поділіться цією інформацією з однокласниками та однокласницями, щоб розширити їхнє розуміння впливу світової літератури на розвиток української.