Що означає вислів «дитина асфальту»?
Вираз “дитина асфальту” означає дитину, яка виросла в місті і не має досвіду життя в сільській місцевості або на природі. Такі діти звикли до міського способу життя, асфальтованих вулиць і міської інфраструктури. Вони часто не мають навичок, пов’язаних із сільським господарством, доглядом за тваринами чи роботою на землі.
У контексті оповідання цей вираз використовується, коли мама зітхає, що Андріан - “дитина асфальту”, оскільки він уникає поїздок до бабусі в село. Це підкреслює, що хлопець звик до міського життя і некомфортно почувається в сільській місцевості, де потрібно виконувати фізичну роботу та допомагати по господарству.
Які власні назви згадано на цій сторінці? Який художній твір також пов’язаний із селом Тухля?
На основі наданого тексту можна виділити такі власні назви:
- Стрий (річка)
- Явірник (гора)
- Тухля (село)
- Славське (населений пункт)
- Лавочне (населений пункт)
Мається на увазі історична повість Івана Франка “Захар Беркут”, дія якої відбувається в селі Тухля та його околицях. Проте це припущення, оскільки в тексті немає прямого посилання на цей твір.
1. Розгадайте ребуси й поясніть, як слова-відгадки пов’язані з прочитаним оповіданням.
Лондон - це місто, поблизу якого мав відбутися літній англомовний табір, куди планував поїхати головний герой Андріан. На початку оповідання згадується: “У червні я мав поїхати в літній англомовний табір поблизу Лондона”.
Квасолька - це ім’я корови бабусі Андріана. В оповіданні бабуся каже хлопцю: “У Квасольки – найсолодше у світі молоко”. Квасолька символізує сільське життя та зв’язок Андріана з бабусею.
2. Перекажіть епізод, проілюстрований. Домалюйте словесно «деталі».
Щодо ілюстрації Олександра Коваля, вона зображує ключову сцену з оповідання - момент, коли Андріан і Маринка разом збирають чорниці (яфини) в лісі. Можна “домалювати” такі деталі:
- Літній сонячний день у карпатському лісі
- Двоє підлітків - Андріан і Маринка - біля кущів чорниці
- У Маринки в руках пластикове відерце для ягід
- Обличчя, руки та губи обох синюваті від соку чорниць
- Навколо - зелень лісу, можливо видніються гірські схили
- Атмосфера романтики та невинності першого кохання
Ця сцена символізує зародження почуттів між героями та показує, як Андріан, спочатку розчарований змінами в його планах, знаходить щастя в простих сільських радощах.
3. Що найбільше тішило Андріана, коли він планував поїздку в літній табір? Як хлопець сприйняв звістку, що не зможе туди поїхати?
Андріана найбільше тішило те, що в літньому англомовному таборі поблизу Лондона з ним мали бути його друг Сергій та дівчина Злата, яка йому подобалася. Коли хлопець дізнався, що не зможе поїхати через травму батька, він був дуже розчарований. Андріан запропонував влаштуватися на роботу в піцерію, щоб приховати від мами своє засмучення (підзаробити грошей).
4. Розкажіть, покликаючись на текст, про стосунки, які були між мамою, татом, бабусею Андріана. Чи можна стверджувати, що в їхній родині панувала взаємодопомога й підтримка? Як батьки особистим прикладом виховували сина?
У родині Андріана панували теплі, підтримуючі стосунки:
- Мама турбувалася про сина, намагалася його втішити, коли він не зміг поїхати в табір.
- Тато, попри травму, думав про те, як допомогти бабусі з сінокосом.
- Андріан доглядав за травмованим батьком у лікарні та вдома.
- Бабуся раділа приїзду онука і піклувалася про нього.
Батьки виховували сина власним прикладом взаємодопомоги та відповідальності за рідних. Тато заохочував Андріана допомогти бабусі, кажучи: “Не кажи: не вмію, а кажи – навчуся”.
5. Опишіть, наводячи цитати з тексту, село, де жила бабуся Андріана. Чому, на вашу думку, підліток не дуже любив туди їздити?
Село, де жила бабуся Андріана, описується як мальовниче карпатське село:“Насправді село в нас дуже мальовниче – адже в Карпатах не може бути негарно.""Цілий вечір бабця розпитувала мене про тата й маму, а я, сидячи на ґанку, розповідав, не зводячи очей із багряного сонячного диска, що поволі зменшувався, а тоді – пірнув за гору.”
Андріан не любив їздити в село, бо:
- Там погано працював мобільний зв’язок та не було інтернету.
- Хлопець звик до міського життя (“Дитина асфальту”, – зітхала мама).
- Йому не подобалося виконувати сільську роботу (косити, обертати сіно).
6. Які негаразди звалилися на голову Андріана? Чи зумів він їх гідно витримати? Обґрунтуйте свою відповідь, покликаючись на текст.
На голову Андріана звалилися такі негаразди:
- Він не зміг поїхати в омріяний англомовний табір через травму батька.
- Його найкращий друг Сергій і дівчина Злата, яка подобалася Андріану, закохалися одне в одного.
- Замість відпочинку Андріан мусив їхати в село до бабусі допомагати по господарству.
Андріан зумів гідно витримати ці випробування. Спочатку він був дуже засмучений, але згодом прийняв ситуацію і навіть знайшов у ній позитивні моменти. Він допомагав травмованому батькові в лікарні, поїхав до бабусі й навчився сільської роботи. Зрештою, літо виявилося для нього чудовим, про що свідчать його слова: “Літо буває прекрасним. Без інтернету й англомовного табору. Без Сергія і Злати.”
7. За який вчинок Андріана можна назвати рятівником? Поясніть, чи вправними були його дії. А чи знаєте ви, як діяти в разі небезпеки на водоймі?
Андріана можна назвати рятівником за те, що він врятував Маринку, яка тонула в річці. Його дії були досить вправними - він згадав настанови тренера з плавання, підплив до дівчини зі спини, обхопив її однією рукою попід пахву і витягнув на берег.
8. Наведіть із тексту докази того, що між Андріаном і Маринкою зародилося щире почуття закоханості.
Докази щирого почуття між Андріаном і Маринкою:
- Вони разом ходили по чорниці в ліс.
- Андріан годував Маринку ягодами з долоні “як пташа”.
- У них був “яфиновий перший поцілунок, такий, коли забуваєш ти, що вмієш дихати…”
- Андріан лежить у сіні, слухає романтичну пісню і шукає Чумацький Шлях, думаючи про Маринку.
- Він називає це літо “дивовижним” і каже, що “все може скластися неймовірно чудово”.
Ці деталі свідчать про зародження щирого юнацького кохання між героями.
9. Чи можна Андріана вважати поетичною натурою? А цілеспрямованим, працьовитим і відповідальним? Поясніть свою відповідь.
Андріана можна вважати поетичною натурою, оскільки:
- Він здатний бачити красу природи й романтику в простих речах (наприклад, милується заходом сонця, зоряним небом).
- Слухає ліричні пісні (згадується пісня Чубая).
- Емоційно та образно описує свої почуття до Маринки.
Водночас Андріан проявляє себе як цілеспрямований, працьовитий і відповідальний:
- Допомагає травмованому батькові в лікарні.
- Погоджується поїхати до бабусі, щоб допомогти їй по господарству.
- Вчиться нової для себе сільської роботи (косіння, обертання сіна).
- Рятує Маринку, коли та тоне в річці.
10. Поясніть, як ви розумієте назву твору. Чи співзвучна вона з прислів’ям «Що не робиться, то все на краще»?
Назва твору “Усе шкереберть. І в цьому є сенс” означає, що навіть коли все йде не за планом, у цьому може бути прихований позитивний сенс. Ця ідея співзвучна з прислів’ям “Що не робиться, то все на краще”. В оповіданні Андріан спочатку засмучений через зміну планів на літо, але згодом розуміє, що ці зміни принесли йому нові позитивні враження та досвід.
11. Знайдіть у тексті й зачитайте легенду про річку Стрий. Як ви думаєте, для чого письменниця вводить цю розповідь у своє оповідання?
Легенда про річку Стрий розповідає про трагічну історію вбивства дядька племінником через непорозуміння. З місця поховання вбитого почало бити джерело, яке згодом стало річкою Стрий.
Письменниця вводить цю легенду в оповідання, ймовірно, з кількох причин:
- Щоб додати місцевого колориту та познайомити читачів з фольклором регіону.
- Створити атмосферу таємничості та загадковості навколо річки.
- Показати зв’язок поколінь через спогади Андріана про те, як батько розповідав йому цю легенду в дитинстві.
- Можливо, провести паралель між непередбачуваністю життя (як у легенді) та несподіваними поворотами долі самого Андріана.
12. Дізнавшись, що Сергій і Злата симпатизують одне одному, Андріан перестав відписувати другові на його повідомлення. Чи правильно він вчинив? Поміркуйте, що відчував хлопець у той момент. Чи усвідомлював він і свою провину? За потреби скористайтеся словами-підказками. безпорадність заздрість гнів упевненість ненависть спустошеність розуміння відчай схвильованість байдужість
Андріан вчинив неправильно, перестаючи відписувати другові. Хоча його реакція зрозуміла, це не найкращий спосіб вирішення ситуації. У той момент хлопець, ймовірно, відчував:
- Спустошеність через втрату надії на стосунки зі Златою
- Заздрість до Сергія
- Відчай від усвідомлення, що його почуття не взаємні
- Безпорадність перед ситуацією
Андріан навряд чи усвідомлював свою провину в той момент, але згодом міг зрозуміти, що його мовчання було неправильним щодо друга.
14. Дорослість – ознака віку чи вчинків? Чи можна Андріана назвати дорослим? Поясніть свою відповідь.
Дорослість - це більше ознака вчинків, ніж віку. Андріана можна назвати дорослим, зважаючи на його поведінку протягом літа:
- Він відповідально доглядав за травмованим батьком
- Погодився допомогти бабусі по господарству, хоч спочатку не хотів
- Навчився нової роботи в селі
- Врятував Маринку, коли вона тонула
- Зумів переосмислити своє розчарування і знайти позитив у зміні планів
Ці вчинки демонструють зрілість, відповідальність і здатність адаптуватися до обставин, що є ознаками дорослості.
15. Якими, на вашу думку, будуть стосунки Андріана, Сергія і Злати?
Стосунки між Андріаном, Сергієм і Златою, ймовірно, зазнають змін:
- Спочатку може бути певна напруженість через почуття Андріана до Злати
- З часом, особливо після літніх подій і нових почуттів Андріана до Маринки, ситуація має шанс нормалізуватися
- Дружба між хлопцями може відновитися, якщо вони відверто поговорять
- Злата, можливо, залишиться подругою для обох, але романтичні стосунки будуть лише з Сергієм
Загалом, якщо всі троє виявлять зрілість і розуміння, є шанс зберегти дружні стосунки, хоча вони, ймовірно, зміняться порівняно з тим, якими були раніше.
16. Виконайте завдання одного з варіантів.
Варіант А. Розповідь Маринки подрузі про літні канікули:
Привіт, подруго! Хочу розповісти тобі про найкращі миті моїх літніх канікул. Цього літа я познайомилася з хлопцем на ім’я Андріан. Він приїхав до нашого села допомагати своїй бабусі. Ми разом ходили збирати чорниці в ліс, і це було так весело! Одного разу ми навіть поцілувалися, і це був мій перший поцілунок.Але найзахопливіша пригода сталася на річці. Я плавала і раптом почала тонути. Андріан, не вагаючись, кинувся мене рятувати. Він підплив до мене зі спини і витягнув на берег. Я була дуже вдячна йому за це.Ми проводили багато часу разом, і я відчула, що між нами зароджується щире почуття. Це літо було незабутнім завдяки Андріану.
17. Складіть діаманту до слова невдаха. За потреби перейдіть за посиланням або скануйте QR-код.
Діаманта до слова “невдаха”:
Невдаха
Сумний, розгублений
Засмучується, помиляється, намагається
Невезіння, розчарування, надія, успіх
Старається, вірить, досягає
Наполегливий, цілеспрямований
ПереможецьЦя діаманта показує трансформацію від “невдахи” до “переможця”, підкреслюючи, що навіть після невдач можна досягти успіху завдяки наполегливості та вірі в себе.
Читацький клуб
Перейдіть за посиланням або зіскануйте QR-код і прочитайте оповідання Наталки Малетич «Свято першого снігу». Поміркуйте над поданими запитаннями й виконайте завдання.
Запитання та завдання
1. Найскладніші перипетії оповідання відбуваються в душі головної героїні. Зважаючи на це, визначте події твору, які найбільше вплинули на Христю, та розкажіть, як саме.
Події, які найбільше вплинули на Христю:
- Розбиття окулярів під час гри в сніжки. Це змусило Христю почуватися вразливою і переживати через можливу реакцію батьків.
- Заступництво Дмитрика, який взяв на себе провину за розбиті окуляри. Це викликало у Христі почуття вдячності та симпатії до хлопця.
- Отримання контактних лінз. Це підвищило впевненість Христі у собі та змінило її сприйняття однолітками.
Ці події вплинули на емоційний стан Христі, її самооцінку та стосунки з однокласниками.
2. Яких помилок припустилися герої / героїні оповідання? Як можна уникнути цих помилок?
Помилки героїв та як їх уникнути:
- Влад образив Христю, назвавши її “очкаричкою”. Цього можна було уникнути, виявивши більше емпатії та поваги до почуттів інших.
- Однокласники насміхалися над стосунками Христі та Дмитрика. Краще було б поважати почуття інших і не втручатися.
- Христя соромилася своїх окулярів. Їй варто було прийняти себе такою, як є, і не перейматися думкою інших.
3. Поясніть, що, на вашу думку, сильніше – взаємні почуття симпатії Дмитрика й Христі чи насмішки однолітків. Чи можна Дмитрика назвати благородним?
Взаємні почуття Дмитрика й Христі виявляються сильнішими за насмішки однолітків. Дмитрика можна назвати благородним, оскільки він:
- Взяв на себе провину за розбиті окуляри Христі
- Запропонував віддати свої заощадження на ремонт окулярів
- Підтримував Христю, незважаючи на насмішки однокласників
Ці вчинки демонструють його чесність, відповідальність та турботу про Христю.
4. Поясніть, чи триватиме для Христі свято першого снігу навіть після того, як сніг розтане.
Для Христі свято першого снігу, ймовірно, триватиме навіть після того, як сніг розтане. Цей день став для неї особливим через:
- Нові емоції та переживання
- Зародження симпатії до Дмитрика
- Отримання контактних лінз і підвищення впевненості в собі
Ці спогади та почуття залишаться з нею надовго, незалежно від погоди.
5. Для чого українські захисники й захисниці використовують позивні, наприклад: Вікінг, Боцман, Лис, Пташка, Лютий? Поясніть відмінність між позивними оборонців країни й образливими прізвиськами. Чи згодні ви з тим, що образливі прізвиська – це ознака нездорових стосунків, булінгу?
Українські захисники використовують позивні для:
- Збереження анонімності та безпеки
- Створення бойового духу та згуртованості
- Вираження індивідуальності
Позивні відрізняються від образливих прізвиськ тим, що вони:
- Обираються добровільно, а не нав’язуються
- Мають позитивне або нейтральне значення
- Не принижують гідність людини
Образливі прізвиська дійсно є ознакою нездорових стосунків і булінгу, оскільки вони:
- Принижують і травмують жертву
- Створюють токсичну атмосферу в колективі
- Порушують право людини на повагу та гідність
Тому важливо протидіяти використанню образливих прізвиськ і сприяти здоровим, поважним стосункам між людьми.