1. Поміркуйте, чому прислів’я та приказки називають перлинами народної мудрості.
Прислів’я та приказки називають перлинами народної мудрості, бо вони коротко і влучно передають досвід, знання та спостереження людей, накопичені протягом століть. Вони навчають життєвих істин, допомагають зрозуміти правильну поведінку та приймати рішення.
2. Чим відрізняються прислів’я від приказок?
Прислів’я: Завжди виражають завершену думку, мають повчальний характер і часто містять узагальнення народного досвіду (наприклад, «Без труда нема плода»).
Приказки: Не завжди є завершеним висловом і не обов’язково мають повчання. Вони зазвичай є частиною ширшого судження (наприклад, «Як сніг на голову»).
3. Поясніть пряме та переносне значення прислів’я «Сім разів відміряй, а раз відріж».
Пряме значення: Перед тим як щось різати чи робити (наприклад, тканину), потрібно кілька разів перевірити виміри, щоб не помилитися.
Переносне значення: Перед прийняттям важливого рішення потрібно добре все обміркувати і зважити, щоб уникнути помилок.
4. Погрупуйте наведені вислови на прислів’я і приказки. Доведіть правильність свого рішення, використовуючи інфографіку «Ознаки прислів’їв».
Прислів’я:
- «Людей питай, а свій розум май.» — має повчальний характер, узагальнює життєвий досвід і містить завершену думку.
- «На все свій час.» — короткий вислів з узагальненим змістом, ритмічний і афористичний.
- «Без вірного друга — велика туга.» — повчальний вислів, що узагальнює народну мудрість про дружбу.
- «Не все то золото, що блищить.» — образний вислів з переносним значенням, який узагальнює народний досвід.
Приказки:
- «Стук-грюк, аби з рук.» — незавершений вислів без повчального характеру; частіше використовується для опису ситуації.
5. Підберіть прислів’я і приказки, в яких ідеться:
Про людину, яка працює швидко і неякісно:
«Стук-грюк, аби з рук.»
Про людську жадібність, бажання зла іншим:
«На чужий труд ласий не будь.»
Про те, що гуртом легше впоратися із завданням, ніж самому:
«Добре там живеться, де гуртом сіється і ореться.»
Про пораду не поспішати, а діяти, обміркувавши все:
«Сім разів відміряй, а раз відріж.»
6. З’єднайте частини прислів’їв і розкрийте їхнє значення.
Зайця ноги носять, а вовка зуби годують.
Значення: Кожен виживає завдяки своїм здібностям: заєць — швидкістю, вовк — силою.
Хто дбає, той і має.
Значення: Людина, яка працює і піклується про справу, отримує результат.
Не кажи гоп, поки не перескочиш.
Значення: Не радій завчасно, поки не завершиш справу.
Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
Значення: Труд приносить користь і забезпечує життя, а лінь призводить до втрат і бідності.
Яке коріння, таке й насіння.
Значення: Результат залежить від початкових умов або основи; діти схожі на своїх батьків.
7. Розгляньте ілюстрації Олександра Кошеля. Як ви розумієте прислів’я і приказки, до яких вони створені?
«Хто більше читає, той більше знає»
Знання приходять через читання і навчання. Людина, яка читає, розвивається та здобуває мудрість.
«Наука в ліс не веде, а з лісу виводить»
Освіта і знання допомагають вирішувати складні життєві ситуації та знаходити правильний шлях.
«Не перо пише, а розум»
Успіх у письмі чи творчості залежить не від інструментів, а від розуму та здібностей людини.
«Ноги носять, руки годують»
Людина виживає і досягає успіху завдяки своїй праці — як фізичній, так і розумовій.
Домашнє завдання
1. Створіть електронний або паперовий нотатник фольклориста/фольклористки й упишіть прислів’я та приказки, погрупувавши їх за темами (про людину та її вдачу, про природу і пори року, про працю і господарську діяльність людини, про навчання і книги).
Про людину та її вдачу:
- «Світ не без добрих людей.»
- «Кожна людина по справі впізнається.»
- «У чужому оці порошинку бачить, а у своєму — колоди не помічає.»
Про природу і пори року:
- «Сонце блищить, а мороз тріщить.»
- «З великої хмари малий дощ.»
- «Природа одному мати, другому — мачуха.»
Про працю і господарську діяльність людини:
- «Без труда нема плода.»
- «Весняний день рік годує.»
- «Яке посієш, таке й пожнеш.»
Про навчання і книги:
- «Вік живи — вік учись.»
- «Книга вчить, як на світі жить.»
- «Здобудеш освіту — побачиш більше світу.»
2. Напишіть коротке есе «Як я долаю труднощі», використовуючи прислів’я та приказки. Проведіть паралель між образами і ситуаціями, зображеними в прислів’ях, приказках, загадках, і власним життєвим досвідом.
У житті кожної людини бувають складні моменти. Коли я стикаюсь із труднощами, то згадую народні прислів’я, які допомагають мені знайти правильний шлях.
Готуючись до важливої контрольної роботи з математики, я часто повторюю: «Сім разів відміряй, а раз відріж». Це прислів’я нагадує мені, що перед тим як написати відповідь, треба добре подумати. Одного разу я спішив із розв’язанням задачі, зробив помилку й отримав погану оцінку. Тепер я перевіряю все кілька разів.
Коли мої друзі вже святкували перемогу в шкільних змаганнях ще до їх закінчення, я згадав прислів’я: «Не кажи гоп, поки не перескочиш». І правда — команда суперників зненацька набрала багато балів і майже нас перемогла. Це прислів’я вчить мене не радіти завчасно.
На уроках праці я виготовляв годівничку для птахів. Це було складно, але я пам’ятав, що «Хто дбає, той і має». Я старанно працював, і хоч спочатку не все виходило, зрештою годівничка вийшла чудовою. Пташки тепер щодня прилітають до мого вікна.
Якось я хотів покинути тренування з плавання, бо було важко. Тато нагадав мені: «Праця чоловіка годує, а лінь марнує». Я продовжив заняття і через два місяці вже добре плавав. Це прислів’я допомогло мені зрозуміти, що лінь ніколи не приведе до успіху.
Інколи мені хочеться отримати все й одразу. Тоді мама нагадує: «На все свій час». Коли я дуже хотів навчитися грати на гітарі за один день, це прислів’я допомогло зрозуміти, що навички здобуваються поступово.
Я помітив, що народна мудрість схожа на загадки — вона змушує думати і шукати відповіді. Як у загадці «Не старіє, не вмирає, а все нищить, забирає» відповідь — час, так і в житті: з часом труднощі минають, якщо правильно з ними боротися.
Ці прислів’я стали моїми порадниками. Я впевнений, що вони й надалі допомагатимуть мені долати будь-які життєві перешкоди.