Чому Шекспір розпочинає трагедію виступом хору?
Шекспір використовує хор, щоб одразу ввести глядача в курс подій та окреслити місце дії — Верону. Хор виконує роль оповідача, який повідомляє про давню ворожнечу двох шляхетних родин, створюючи напружену атмосферу ще до появи головних героїв.
Яка роль прологу у творі?
Пролог коротко переповідає сюжет трагедії та, що важливо, одразу розкриває її фінал — повідомляє про смерть закоханих («Життя коротке і сумну любов, Трагічну смерть… ми вам покажемо»). Це налаштовує глядача сприймати твір не як історію з несподіваною розв’язкою, а як фатальну неминучість, змушуючи співпереживати героям, чия доля вже вирішена наперед.
Знайдіть у тексті прологу слова, де окреслено основний конфлікт твору.
Основний конфлікт твору у пролозі окреслено словами: «Збували в ворожнечі дні свої» та «Коханців двоє щирих, запальних / Ворожі ті утроби породили». Це підкреслює протистояння давньої ненависті двох родин і кохання їхніх дітей, яке зародилося всупереч ворожнечі.
Чим цей монолог Ромео перегукується із сонетами до Смаглявої леді?
На мою думку, перегук полягає у використанні контрасту між світлом і темрявою. Ромео порівнює красу Джульєтти з «діамантом ясним / У вусі мавра», що нагадує образність сонетів, де краса Смаглявої леді часто описується через темні відтінки або протиставлення загальноприйнятим ідеалам.
Якими художніми засобами відтворено красу Джульєтти?
Красу Джульєтти відтворено за допомогою яскравих метафор («діамант ясний», «світить вродою»), епітетів («омріяна любов», «скарб дорогий») та антитези (протиставлення). Ромео називає її «голубкою між галками», протиставляючи її світлий образ темряві ночі та іншим людям.
Порівняйте із монологом зі сцени 1. Чим різняться два описи почуттів?
У монолозі зі сцени 1 (про Розаліну) Ромео використовує набір оксюморонів («ненависна любов», «тяжка легкість», «безсонний сон»), що свідчить про надуманість почуттів і внутрішній тягар. Натомість опис у сцені 5 (про Джульєтту) сповнений світла, живого захоплення та впевненості («я не знав краси до цеї ночі»), що показує народження справжнього кохання.
Простежте далі за ремарками. Як за їхньою допомогою автор підкреслює силу почуттів закоханих?
Авторські ремарки, такі як «(Мамка кличе за сценою)» та повернення героїні — «Знову з’являється Джульєтта», підкреслює неможливість закоханих розлучитися. Попри те, що Джульєтта каже «Я йду!», вона залишається або повертається знову, що демонструє силу їхнього тяжіння всупереч обставинам.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
1. З якою метою Ромео пішов на маскарад до Капулетті?
Ромео погодився піти на маскарад, щоб побачити там свою кохану Розаліну, яка була запрошена на свято. Хоча його друг Бенволіо сподівався, що там Ромео порівняє Розаліну з іншими красунями Верони і «лебідь обернеться в ворону», сам герой ішов туди лише заради зустрічі з нею.
Чи правий був Меркуціо, який говорив, що поведінку Ромео визначають «ті мелодії, якими розпливався Петрарка»?
Я думаю, що Меркуціо був правий, характеризуючи поведінку Ромео на початку твору. До зустрічі з Джульєттою Ромео дійсно нагадував петрарківського героя: він був заглиблений у свої страждання, говорив піднесеними фразами про нерозділене кохання до Розаліни, але нічого не робив, лише зітхав і мріяв.
Чи суголосні бажання Ромео з пориваннями ліричного героя Петрарки?
На мою думку, бажання Ромео суголосні з пориваннями героя Петрарки лише на етапі закоханості в Розаліну, коли він обожнює недосяжну даму серця на відстані. Але після зустрічі з Джульєттою його бажання змінюються: він прагне реальних стосунків, шлюбу та вчинків, що виходить за межі пасивного поклоніння, властивого ліриці Петрарки.
2. Чи можна назвати Ромео зрадливим?
Я не вважаю Ромео зрадливим, тому що його почуття до Розаліни були радше вигаданими, даниною моді на «куртуазне кохання». Коли він зустрів Джульєтту, то відчув справжню любов вперше, тому природно, що його уявна пристрасть до Розаліни миттєво зникла.
3. Якою є перша зустріч Ромео і Джульєтти?
Перша зустріч відбувається на балу в домі Капулетті, де Ромео, побачивши Джульєтту, миттєво забуває про все на світі і каже, що «померкли смолоскипи перед нею». Вони розмовляють метафорами, називаючи одне одного пілігримом і святою, і ця розмова завершується поцілунком ще до того, як вони дізнаються, що належать до ворогуючих родин.
Чи можна сказати, що це любов із першого погляду?
Я думаю, що так, це безперечно кохання з першого погляду. У тексті (сцена 5) Ромео, щойно побачивши Джульєтту, миттєво забуває про свої страждання за Розаліною і каже: «Чи ж я коли любив? … Не знали ви краси до цеї ночі!».
4. Що стоїть на заваді коханню та шлюбу Ромео і Джульєтти?
На заваді їхньому щастю стоїть давня непримиренна ворожнеча між їхніми родинами — Монтеккі та Капулетті. Також перешкодою є рішення батьків Джульєтти видати її заміж за графом Парісом та низка фатальних випадковостей, які у творі називають «підступами фортуни».
Хто з героїв твору їм перешкоджає?
Активно перешкоджає закоханим Тібальт, який своєю агресією та ненавистю до Монтеккі провокує бійки та вбивства. Також несвідомо перешкоджають батьки Джульєтти (синьйор та синьйора Капулетті), які тиснуть на доньку щодо весілля з Парісом, та сам Паріс як претендент на її руку.
5. Чи можуть Монтеккі і Капулетті пояснити коріння їхньої родової ворожнечі?
Ні, у наведеному тексті жоден з представників родин не пояснює причин конфлікту. У Пролозі сказано лише про те, що «ворожі ті утроби породили» і що це «одвічні звади», тобто ворожнеча настільки давня, що її справжня причина, ймовірно, вже забута самими учасниками.
Знайдіть свідчення, що місто і вони самі стомилися від цього.
Свідченням втоми міста є слова князя Ескала, який «обурений нескінченними чварами» і погрожує смертною карою тим, хто ще раз порушить мир у Вероні. Те, що самі родини стомилися, підтверджує поведінка старого Капулетті на балу: він забороняє Тібальту чіпати Ромео, кажучи «вгамуйся й не звертай уваги», бо не хоче колотнечі у своєму домі.
6. Чому брат Лоренцо погоджується таємно обвінчати Ромео і Джульєтту?
Брат Лоренцо погоджується на цей шлюб, тому що має надію примирити ворогуючі родини. Він вірить, що завдяки цьому союзу «злоба та родинна у дружбу обернутися повинна».
Чи досяг він своєї мети?
Я думаю, що частково він досяг мети, але занадто страшною ціною. У фіналі твору Монтеккі та Капулетті дійсно миряться і припиняють ворожнечу, потискаючи руки над тілами своїх мертвих дітей.
7. Розгляньте опорну схему «Основні конфлікти трагедії “Ромео і Джульєтта”» та розкрийте, як вони проявляються в перебігу подій.
Розглядаючи схему, я бачу такі прояви конфліктів у сюжеті:
-
Протистояння старовинних родів: проявляється у вуличних бійках слуг та родичів (сцена на майдані), що призводить до смерті Меркуціо і Тібальта.
-
Конфлікт двох поколінь: батьки не розуміють почуттів дітей, наприклад, Капулетті змушує Джульєтту вийти заміж за Паріса, погрожуючи зреченням.
-
Конфлікт двох світоглядів: Джульєтта та Ромео обирають вільне кохання (ренесансний погляд), відкидаючи сліпу покору родинним традиціям (середньовічний погляд).
ПРАЦЮЄМО ВДОМА
1. Сформулюйте головний конфлікт трагедії і згрупуйте дійових осіб навколо нього. Оформте роботу як таблицю, інфографіку, лепбук тощо.
Головний конфлікт трагедії — це зіткнення світлого гуманістичного почуття кохання з темрявою родової ворожнечі та середньовічних забобонів.
| Сторона конфлікту | Характеристика | Персонажі (групування) |
|---|---|---|
| Світ Кохання та Миру | Прагнуть свободи вибору, керуються щирістю почуттів та бажанням примирення. | Ромео та Джульєтта (готові пожертвувати життям заради кохання ), брат Лоренцо (сподівається шлюбом припинити ворожнечу ), Бенволіо (намагається зберегти мир ). |
| Світ Ворожнечі та Забобонів | Живуть за старими законами помсти, вимагають сліпого послуху волі батьків. | Тібальт (найзаповзятіший у сутичці, «уособлення агресії»), Монтеккі та Капулетті (підтримують «протистояння старовинних родів»), Паріс (діє згідно з волею батьків). |
2. Знайдіть у творі цитати, що ілюструють зміни в характерах головних героїв.
Я знайшов цитати, які показують, як кохання зробило героїв сміливішими та рішучими:
-
Джульєтта (відмовляється від родових упереджень, виявляючи сміливість, невластиву середньовічній дівчині):
«Зміни своє ім’я, зречися батька; / Як ні, то присягни мені в коханні, / І більше я не буду Капулетті».
-
Ромео (долає страх і перешкоди, стає цілеспрямованим і готовим до дій):
«Кохання може все і все здолає, — / Твоя рідня мені не перешкода»
3. Укладіть «коло знань» про внесок В. Шекспіра в англійську та світову культуру.
Вільям Шекспір зробив величезний внесок у розвиток літератури та культури:
-
Він збагатив англійську мову та вдосконалив жанр сонета (створив “шекспірівський” сонет).
-
Його п’єси, зокрема «Ромео і Джульєтта», стали еталоном драматургії доби Відродження, де в центрі уваги — людина та її почуття.
-
Він створив «вічні образи» (Ромео, Джульєтта, Гамлет), які досі надихають режисерів, художників та композиторів у всьому світі.
ДІЯ ТРЕТЯ. ДІЯ ЧЕТВЕРТА
Чи є справедливим рішення князя Ескала?
На мою думку, рішення князя Ескала замінити страту на вигнання є справедливим і навіть милосердним. Хоча закон вимагав смерті за вбивство, князь врахував обставини: Тібальт перший убив Меркуціо (родича князя), а Ромео лише помстився за смерть друга.
Чому герої так по-різному сприймають присуд князя?
Герої сприймають вирок по-різному через своє ставлення до життя та кохання. Брат Лоренцо, як мудрий наставник, бачить у цьому «милість», адже життя Ромео врятоване. Ромео ж, засліплений пристрастю, вважає вигнання гіршим за смерть, бо для нього життя без Джульєтти не має сенсу.
Як Паріс сприйняв звістку про смерть нареченої?
Паріс сприйняв звістку про смерть Джульєтти як особисту трагедію та крах усіх надій. Він почувається «одуреним», «розлученим» і «вбитим» смертю, адже він щиро чекав на весілля і вважав Джульєтту своєю єдиною радістю.
Чому його образ не менш трагічний, ніж образи Ромео і Джульєтти?
Я думаю, що образ Паріса такий же трагічний, тому що він став безневинною жертвою чужої ворожнечі та таємниць. Він щиро кохав Джульєтту (прийшов до склепу з квітами) і загинув від руки Ромео, намагаючись захистити честь своєї нареченої, так і не дізнавшись правди про її шлюб.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
1. Чому Меркуціо, який також провокував сварку з Тібальтом, після свого поранення весь час повторює: «Чума, чума на ваші дві родини»? Поясніть вашу думку.
Меркуціо повторює цю фразу, бо перед смертю усвідомлює безглуздість ворожнечі, яка стала справжньою причиною його загибелі. На мою думку, він звинувачує обидва роди в тому, що їхня ненависть втягує в конфлікт навіть тих, хто не належить до їхніх сімей, і зрештою призводить до трагедій.
2. Як можна зрозуміти фразу Ромео «Я тільки блазень у руках фортуни»? Чи погоджуєтеся ви з його словами?
Ця фраза означає, що Ромео відчуває себе безсилим перед обставинами: він щиро хотів помиритися з Тібальтом, але фатальний збіг подій змусив його стати вбивцею. Я частково погоджуюся з ним, адже в тексті зазначено, що герої гинуть через «підступи фортуни», але я також думаю, що його власна імпульсивність вплинула на такий розвиток подій.
3. Яке потрясіння переживає Джульєтта?
Джульєтта переживає подвійне горе і глибокий шок. Вона одночасно дізнається про смерть свого улюбленого кузена Тібальта і про те, що його вбивцею є її чоловік Ромео, якого за це виганяють з Верони.
Як вона оцінює події, сприймає смерть Тібальта і провину Ромео?
Вона оцінює події крізь призму свого кохання, яке перемагає родинну ворожнечу. Хоча смерть Тібальта завдає їй болю, вона не відрікається від Ромео, оскільки її «давні упередження та забобони зникли», і вона розуміє, що повинна бути на боці свого чоловіка.
Який вибір вона має зробити?
Вона має зробити важкий вибір між вірністю своїй родині (яка вимагає помсти) та вірністю своєму чоловікові Ромео. Джульєтта обирає кохання і стає, як сказано в підручнику, «героїнею, готовою пожертвувати власним життям» заради нього.
4. Чому батьки вирішили видати Джульєтту за графа Паріса?
Батьки керувалися тогочасними уявленнями про вигідний шлюб та соціальний статус. Паріс був родичем князя, багатим і впливовим дворянином, тому Капулетті вважали його ідеальним варіантом для забезпечення майбутнього доньки. Крім того, прискоривши весілля, батько сподівався розрадити Джульєтту, яка, на його думку, надто сильно сумувала за загиблим братом Тібальтом.
Чи є достойною людиною офіційний жених Джульєтти, якщо вона готова умерти, аби не стати з ним до шлюбу?
На мою думку, граф Паріс є цілком достойною людиною. Він щиро кохав Джульєтту, що доводять його відвідини кладовища та горе через її смерть. Джульєтта готова померти не через те, що Паріс поганий, а тому, що вона вже повінчана з Ромео і вважає зраду свого кохання гіршою за смерть.
5. Якою постає Джульєтта в цій трагедії?
Джульєтта постає динамічним персонажем, який проходить шлях від слухняної дитини до сильної особистості. Вона демонструє глибоку мудрість, рішучість та жертовність. Заради кохання вона долає страх перед невідомістю, йде проти волі батьків і навіть наважується на страшний ризик із сонним зіллям.
Чи можна її назвати слабкодухою, адже вона не зізналася батькам, що кохає Ромео?
Я категорично не погоджуюся з тим, що Джульєтта слабкодуха. Її мовчання було вимушеним захистом, а не проявом страху, адже вона знала про ненависть родини до Монтеккі. Вчинки дівчини, зокрема готовність прокинутися в родинному склепі серед трупів і самогубство кинджалом, свідчать про неймовірну мужність, на яку здатен не кожен дорослий.
Чи можна було розв’язати проблему зізнанням у таємному шлюбі? Що цьому завадило?
Я думаю, що просте зізнання не вирішило б проблему, а могло б призвести до ще більшої трагедії. Цьому завадила «давня злоба» між родинами, яка затьмарювала розум батьків. Ситуацію остаточно унеможливило вбивство Тібальта: після того, як Ромео вбив двоюрідного брата Джульєтти, Капулетті ніколи б не прийняли його як зятя.
6. Який вихід із складної ситуації запропонував брат Лоренцо?
Щоб уникнути шлюбу з Парісом, чернець запропонував Джульєтті випити спеціальне зілля, яке занурить її у глибокий сон, схожий на смерть. Її поховають у родинному склепі, а Лоренцо повідомить Ромео листом, щоб той прибув, забрав її після пробудження і таємно вивіз до Мантуї.
Чи передбачили герої всі його наслідки?
Ні, герої не змогли передбачити фатального збігу обставин. Вони не врахували, що лист до Ромео може не дійти вчасно через карантин (чуму), і що Ромео, повіривши у справжню смерть коханої, вирішить вкоротити собі віку ще до того, як Джульєтта прокинеться.
Оцініть ефективність, етичність та ризики рішення Лоренцо.
На мою думку, ефективність рішення виявилася нульовою, адже план провалився і призвів до загибелі закоханих. Щодо етичності, я вважаю вчинок Лоренцо суперечливим: він хотів примирити родини та допомогти любові, але змусив дівчину брехати батькам і ризикувати життям. Ризики були надто високими: від можливості, що отрута спрацює не так, до залежності від доставки одного-єдиного листа.
7. Які любовні пари вибудував автор у трагедії? З якою метою?
Я думаю, що Шекспір створив три пари: Ромео і Розаліна, Джульєтта і Паріс, та головна пара — Ромео і Джульєтта. Автор зробив це з метою контрасту, щоб на фоні штучних або примусових стосунків яскравіше показати силу і щирість справжнього кохання головних героїв.
Чим вони відрізняються?
Кохання Ромео до Розаліни було вигаданим та невзаємним, скоріше захопленням образом, а союз Джульєтти з Парісом був розрахунком батьків без почуттів з боку дівчини. Натомість почуття Ромео і Джульєтти є взаємними, жертовними та настільки сильними, що здатні змінити їх самих і припинити ворожнечу родин.
Чи були почуття героїв кожної пари взаємними?
Почуття головної пари, Ромео і Джульєтти, були абсолютно щирими та взаємними. Натомість попередня закоханість Ромео в Розаліну була односторонньою, оскільки дівчина не відповідала йому. Також почуття графа Паріса до Джульєтти не були взаємними, адже вона його не кохала і сприймала шлюб із ним як примус.
8. Схарактеризуйте образи Ромео і Джульєтти.
Ромео еволюціонує від мрійливого юнака, закоханого в образ кохання, до рішучого чоловіка, готового брати відповідальність за свої вчинки. Джульєтта перетворюється зі слухняної дитини на мужню героїню, яка долає страх і повстає проти волі батьків заради почуттів. Обидва герої вирізняються щирістю, але їхня поведінка занадто імпульсивна та максималістська.
ПРАЦЮЄМО ВДОМА
1. Прочитайте трагедію до фіналу, поміркуйте, чи могла б вона мати інше завершення.
Я думаю, що технічно трагедія могла мати щасливий кінець, якби посланець брата Лоренцо встиг передати листа Ромео або якби Ромео зачекав хоча б пів години перед тим, як пити отруту. Проте ідейно інше завершення навряд чи можливе, адже лише смерть дітей змусила непримиренні родини Монтеккі та Капулетті остаточно припинити ворожнечу.
Що змінилося б, якби герої залишилися живі?
На мою думку, якби вони просто втекли і залишилися живими, війна між їхніми родинами тривала б далі. Батьки продовжували б ненавидіти одне одного, не усвідомивши жахливих наслідків своєї злоби. Ймовірно, Ромео і Джульєтта жили б щасливо, але у вигнанні та бідності, далеко від рідної Верони.
2. Сформулюйте «Коло проблем Ромео і Джульєтти». Запропонуйте інші способи їхнього подолання, ніж ті, що їх обрали персонажі.
До основних проблем належать: давня ворожнеча родин, деспотизм батьків (примус до шлюбу з Парісом), відсутність чесного діалогу між дітьми та дорослими, а також надмірна поспішність у рішеннях. Я вважаю, що герої могли б діяти інакше: наприклад, відкрито зізнатися в усьому князю Ескалу і просити його захисту, або ж просто поїхати до Мантуї і перечекати час, поки пристрасті вщухнуть, замість того, щоб імітувати смерть.
3. Творчий проєкт. «Літературно-мистецький салон». А. Представлення репродукцій картин та ілюстрацій із зображенням закоханих героїв трагедії Шекспіра.
Для літературно-мистецького салону я підібрав ілюстрації, які містяться у нашому підручнику. Це бронзова скульптура «Джульєтта» роботи Нерео Костантіні у Вероні, картина Томаса Френсіса Діксі «Джульєтта Капулетті» (1875), полотно Франческо Хаєса «Ромео і Джульєтта з абатом Лоренцо» (1823) та фреска Густава Клімта «Театр Шекспіра». Кожен митець по-своєму передав емоції та трагізм закоханих.
Б. Читання учнями поезій про Ромео і Джульєтту.
Для цього завдання я обрав би читання уривків із самої трагедії у різних перекладах, про які згадано на сторінці 149 (Пантелеймона Куліша або Юрія Андруховича). Також доречно продекламувати сонети Вільяма Шекспіра, оскільки саме вони розкривають тему кохання епохи Відродження, яка є центральною і в п’єсі.
В. Розповіді про найвідоміші літературні пари закоханих.
У підручнику (с. 148) згадується історія кохання Франческо Петрарки та Лаури, яку можна порівняти з почуттями Ромео до Розаліни (на початку) та до Джульєтти. Також варто згадати Данте та Беатріче, оскільки Шекспір використав мотиви італійських легенд, про які писав Данте. Ці пари є символами вічного кохання у світовій літературі.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ сторінка 170
1. Чого не зміг передбачити абат Лоренцо, рятуючи кохання Ромео і Джульєтти?
Абат Лоренцо, розробивши складний план із снодійним зіллям, не зміг передбачити випадковість («підступи фортуни»), через яку його лист-попередження не дійшов до Ромео в Мантую вчасно. Він також не розрахував, що Ромео прибуде до склепу раніше, ніж прокинеться Джульєтта, і вб’є Паріса та себе у стані відчаю.
2. Загибель Паріса, Ромео і Джульєтти – випадковість чи закономірний фінал подій?
Я думаю, що це поєднання обох факторів. З одного боку, це ланцюг фатальних випадковостей: затримка гінця з листом та невчасне пробудження Джульєтти. З іншого боку, це закономірний фінал, адже у світі жорстокої ворожнечі між родинами Монтеккі та Капулетті чисте кохання героїв не мало шансів на щасливе майбутнє і стало жертвою людської ненависті.
Поміркуйте: до трагічних наслідків призвели зовнішні чинники чи також і певні риси особистості закоханих?
На мою думку, до трагедії призвело поєднання обох чинників. З одного боку, зовнішні обставини, такі як давня ворожнеча родин та епідемія чуми (яка затримала лист), створили фатальні перешкоди. З іншого боку, юнацький максималізм, імпульсивність та поспішність у рішеннях Ромео і Джульєтти не дали їм шансу знайти інший вихід, окрім самогубства.
3. Як у фіналі розв’язується конфлікт між сім’ями Монтеккі та Капулетті?
У фіналі глави родин примиряються над тілами своїх загиблих дітей. Монтеккі та Капулетті усвідомлюють, що їхня безглузда ворожнеча призвела до страшної втрати, тому тиснуть одне одному руки й вирішують припинити міжусобицю.
Що символізує остання сцена, коли Монтеккі обіцяє встановити пам’ятник Джульєтті, а Капулетті – Ромео?
Золоті статуї символізують вічну пам’ять про закоханих та визнання сили їхнього почуття, яке здолало ненависть. Також, я думаю, ці пам’ятники є символом надто високої ціни, яку батькам довелося заплатити за мир у Вероні.
4. Підтвердіть або спростуйте думку, що любов Ромео і Джульєтти змінила не лише їх самих, а і їхніх батьків, та й усю Верону.
Я підтверджую цю думку. Кохання змусило Ромео і Джульєтту подорослішати та стати сміливішими у своїх вчинках. Їхня загибель змінила батьків, змусивши їх відмовитися від принципів кревної помсти, а для Верони це стало початком миру, хоч і здобутого через траур.
5. Чи підводить нас історія Ромео і Джульєтти до думки про можливість щасливого фіналу? Чому? Відповідь аргументуйте.
На мою думку, п’єса підводить до думки, що щасливий фінал був можливим, адже багато подій залежали від випадковості. Якби брат Джованні встиг доставити листа Ромео або якби Ромео прийшов до склепу на пів години пізніше, коли Джульєтта вже прокинулася, трагедії не сталося б.
6. Доведіть, що п’єса Шекспіра «Ромео і Джульєтта» – трагедія.
Цей твір є трагедією, оскільки він повністю відповідає визначенню цього жанру, наведеному на сторінці 148. У п’єсі зображено гострий і непримиренний конфлікт (ворожнеча родин Монтеккі та Капулетті), який призводить до фатальних наслідків. Головною ознакою трагедії є загибель героїв у фіналі — Ромео і Джульєтта вмирають, ставши жертвами обставин та людської жорстокості.
7. Чому образи Ромео та Джульєтти стали вічними?
На мою думку, ці образи стали вічними, бо вони є уособленням чистого і пристрасного почуття, яке здатне подолати будь-які перешкоди, навіть смерть. Як зазначено в підручнику, історія їхнього кохання — це «апофеоз любові», що протистоїть вселенській несправедливості. Крім того, герої змінюються протягом твору: вони дорослішають і стають символом боротьби за право на власний вибір, що робить їх близькими людям у будь-яку епоху.
8. Які ідеї епохи Відродження втілено у творі?
У трагедії втілено ідеї гуманізму, характерні для епохи Відродження (Ренесансу). Насамперед це цінність людської особистості та право людини на земне щастя і вільний вибір, незалежно від волі батьків чи давніх традицій. Ромео і Джульєтта повстають проти старого світу феодальної ворожнечі (середньовічних забобонів) заради свого кохання, що підкреслює ренесансну віру в силу людини та її почуттів.
9. Як ви розумієте вислів: «Шекспір – вершина, схили якої встелені трупами режисерів»?
Я думаю, що цей вислів означає надзвичайну складність творів Шекспіра для постановки на сцені чи в кіно. Його п’єси («вершина») настільки глибокі та досконалі, що багатьом режисерам не вдається гідно їх інтерпретувати. «Трупи режисерів» — це метафора творчих невдач тих митців, які намагалися екранізувати або поставити Шекспіра, але не змогли передати велич його задуму та глибину характерів.
ПРАЦЮЄМО ВДОМА
1. Підготуйте виразне читання монологу одного з персонажів твору або діалогу Ромео і Джульєтти (у парі).
Для виразного читання я обрав монолог Ромео зі сцени 1, дія друга (стор. 153), коли він бачить Джульєтту на балконі. Я буду читати його із захопленням та ніжністю, роблячи паузи для акцентування на порівняннях Джульєтти із сонцем.
Текст для читання:
«Та тихо! В тім вікні сяйнуло світло! Там схід, сама ж Джульєтта – ясне сонце! Зійди ж, прекрасне сонечко, і сяйвом Блиск заздрісного місяця убий! Він і без того зблід, він занедужав Від прикрості, що ти – його служниця, А все ж затьмарила його красою. Тож не служи ревнивцеві блідому! […] Он владарка моя, моє кохання! Дізналася б вона, як я люблю!»
Ось відповіді на запитання згідно з твоїми інструкціями.
2. Напишіть лист В. Шекспіру про свої враження від трагедії.
Шановний Вільяме Шекспіре,
Я щойно прочитав Вашу трагедію «Ромео і Джульєтта» і хочу поділитися своїми враженнями. На мою думку, ця історія вражає не лише силою кохання, а й безглуздістю людської ворожнечі, яка призвела до фатальних наслідків. Мене глибоко зворушила готовність юних героїв пожертвувати життям заради почуттів, хоча я думаю, що їхня загибель — це занадто висока ціна за примирення родин. Ваш твір змушує замислитися над тим, як важливо вчасно зупинити гнів, щоб не втратити найдорожче.
3. ДОСЛІДНИЦЬКІ ЗАВДАННЯ
Знайдіть і випишіть із тексту виражально-зображальні засоби (епітети, метафори тощо), які створюють атмосферу трагічності оповіді.
Епітети: «день страшний», «саван кривавий», «чорний похорон», «ненависний, проклятий день», «жорстока смерть», «згубний ніж».
Метафори: «смерть випила твого дихання мед», «смерть, що взяла її… язик зв’язала», «князю Ескалу… набридла ворожнеча», «смерть… мов похоронний дзвін мене у домовину кличе».
Персоніфікація: «Не визирає сонце з-поза хмар… похмурий мир приніс світанок вам».
Багато висловів із «Ромео і Джульєтти» стали афористичними, як, наприклад, «спорідненість сердець». Знайдіть і випишіть їх із тексту.
Ось афоризми, які я знайшов у тексті трагедії:
«Сумніших оповідей не знайдете, ніж про любов Ромео і Джульєтти».
«Чума, чума на ваші дві родини!».
«Лиш смерть — всьому кінець!».
«Та що ім’я? Назви хоч як троянду, не зміниться в ній аромат солодкий!».
«Любов може все і все здолає».
В Підготуйте реферат, повідомлення або презентацію на дібрану самостійно тему про відображення трагедії Шекспіра в інших видах мистецтва (кіно, живопис, музика тощо).
Тема: Образи Ромео і Джульєтти у світовому живописі та кінематографі.
1. Кінематограф.
Трагедія Шекспіра є одним із найбільш екранізованих творів.
Перша поява героїв на екрані відбулася у 1902 році у французькій німій стрічці.
У 1936 році вийшов фільм режисера Джорджа К’юкора.
Відомою є екранізація Ренато Кастеллані (1954), яка була знята «в кольорі».
Сучасна версія Карла Карлеї (2013) знімалася безпосередньо у Вероні, а костюми відтворювали моду XII століття.
2. Живопис і скульптура.
Багато художників зверталися до сюжету закоханих:
Франческо Хаєс створив картину «Поцілунок» (або «Ромео і Джульєтта») у 1823 році, передаючи романтизм їхнього прощання.
Англійський художник Френк Діксі зобразив знамениту сцену на балконі (1884).
Австрієць Густав Клімт створив фреску «Театр Шекспіра» (1886–1888), де зобразив сцену смерті героїв.
У Вероні встановлено бронзову скульптуру Джульєтти роботи Нерео Костантіні (1972), яка стала символом міста.
Висновок: Трагедія надихає митців різних епох, адже тема кохання, сильнішого за смерть, залишається вічною.
Трагедія «Ромео і Джульєтта» В. Шекспіра. Історія створення. Конфлікт справжнього почуття і забобонів
ІСТОРІЯ СТВОРЕННЯ
1. Заповніть інформаційну табличку. Джерела сюжету трагедії «Ромео і Джульєтта»
- Старовинна італійська легенда (стала сюжетною основою п’єси).
- «Божественна комедія» Данте Аліг’єрі (у частині «Чистилище» згадано родини Монтеккі і Капулетті).
- Книжка про історію Верони початку XIV ст. (містила оповідь про трагічне кохання двох молодих веронців).
- Поема англійського поета Артура Брука «Ромео і Джульєтта» (ця оповідь стала безпосереднім джерелом для трагедії Шекспіра).
2. Поясніть значення поняття:
Конфлікт драматичного твору — це крайнє загострення суперечностей, зіткнення протилежних інтересів, поглядів або характерів, яке є рушійною силою сюжету. У трагедії такий конфлікт зазвичай є непримиренним (гострим) і часто призводить до загибелі героя, оскільки він вступає в боротьбу з непереборними обставинами або усталеними порядками.
3. Заповніть опорну схему «Основні конфлікти трагедії «Ромео і Джульєтта». Розкрийте, як конфлікти проявляються в перебігу подій.
Згідно зі схемою у трагедії виділяються такі лінії конфліктів:
- Монтеккі — Капулетті (Клановий конфлікт). Це протистояння старовинних родів. Проявляється у постійних вуличних бійках слуг, сутичках дворян (Тібальт проти Меркуціо) та загальній атмосфері ненависті, яка унеможливлює відкрите щастя героїв.
- Ромео (Конфлікт поколінь: батьки і діти). Проявляється у тому, що Ромео діє всупереч волі свого роду, закохуючись у ворога та обираючи шлях примирення, а не помсти (спочатку).
- Джульєтта (Конфлікт двох світоглядів: середньовічного та ренесансного). Проявляється у бунті Джульєтти проти патріархальної волі батька, який хоче видати її за Паріса. Вона обирає почуття та особисту свободу замість сліпого послуху традиціям.
4. Заповніть аналітичну таблицю «Художня реалізація конфлікту».
- Пролог: Хор стисло розповідає про ворожнечу двох сімей та попереджає про трагічну долю закоханих (задає тон конфлікту).
- Експозиція: Бійка слуг на площі Верони, наказ князя під загрозою смерті припинити чвари, розповідь про тугу Ромео.
- Зав’язка: Зустріч Ромео і Джульєтти на маскараді у домі Капулетті, народження кохання з першого погляду (Дія 1, сцена 5).
- Розвиток дії: Сцени освідчення (балкон), таємне вінчання у келії брата Лоренцо, загибель Меркуціо від руки Тібальта.
- Кульмінація: Вбивство Тібальта Ромео (герой стає вигнанцем, «блазнем фортуни»). Друга кульмінаційна точка: уявна смерть Джульєтти та самогубство героїв у склепі
- Розв’язка: Батьки знаходят тіла дітей, усвідомлюють жахливі наслідки ворожнечі та примирюються.
- Кінцівка: Слова князя про те, що немає сумнішої історії, ніж про Ромео і Джульєтту.
5. Визначте тему п’єси.
Темою твору є зображення пристрасного, чистого і жертовного кохання двох молодих людей, яке протистоїть жорстокості світу, забобонам та безглуздій віковій ворожнечі їхніх родин.
6. Визначте ідею п’єси.
Ідеєю п’єси є утвердження цінності людського життя та права особистості на вільний вибір кохання (гуманізм епохи Відродження), а також засудження нелюдських законів феодальної ворожнечі, які руйнують щастя і майбутнє. Я думаю, Шекспір хотів показати, що любов сильніша за смерть, але ненависть завжди веде до трагедії.
ДОДАЙТЕ В «БУЛЬБАШКИ» РЕПЛІКИ
Додайте в «бульбашки» репліки, які передають думки і дії персонажів та відображають конфлікт твору відповідно тексту п’єси Шекспіра.
Перше:
Ромео: «Коли торкнувсь рукою недостойно І осквернив я цей олтар святий…»
Джульєтта: «О пілігриме, в тім гріха немає – З молитвою торкатись рук святих…»
Друге:
Джульєтта: «О отче, розкажіть мені, де мій чоловік? Де Ромео?»
Брат Лоренцо: «У тебе закохалася печаль, і одружився ти з бідою…».
Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, вплив кохання на людську особистість
1. Заповніть порівняльну таблицю-характеристику персонажів (Ромео та Джульєтта).
| Об’єкти зіставлення | Ромео | Джульєтта |
|---|---|---|
| Місце в родині, вік персонажа | Єдиний син Монтеккі. Юнак. | Єдина дочка Капулетті («одна-єдина радість»). Юна дівчина. |
| Уявлення про кохання до зустрічі | Мрійливе, вигадане кохання до Розаліни («безнадійне кохання»), схильність до меланхолії. | Покірність волі батьків, готовність розглянути Паріса як нареченого без глибоких почуттів. |
| Ставлення одне до одного | Обожнювання («олтар святий», «ясне сонце»). Готовий зректися імені заради неї. | Глибока відданість, але й розсудливість («не клянись»). Готова йти за ним «хоч на край світу». |
| Сприйняття свого кохання героями | Як «вселенську несправедливість» через ворожнечу родин, але водночас як найвищу цінність, вартішу за життя. | Як несподівану, «надто швидку» блискавку, але щиру і глибоку («безкрая, як море»). |
2. Знайдіть у творі цитати, що ілюструють зміни в характерах головних героїв. Стисло поясніть у чому вони полягають.
| Ромео до зустрічі з Джульєттою | Ромео після зустрічі з Джульєттою |
|---|---|
| «Безсонний сон, єство, що не існує.» | «Я б зважився такий здобути скарб!» / «Я кидаю виклик вам, зорі!» |
| Був мрійником, зануреним у власні надумані страждання, пасивним. | Став рішучим чоловіком, здатним на вчинки та боротьбу з долею заради кохання. |
| До зустрічі з Ромео | Після зустрічі з Ромео |
|---|---|
| Слухняна дочка, мовчазна (в тексті майже не говорить до зустрічі). | «Якщо любов твоя до мене щира… / То взавтра сповісти мене про це.» «Я не піду» |
| Була покірною дитиною, яка не мала власної волі | Стала дорослою, ініціативною жінкою |
3. Визначте, які художні прийоми використовує автор у монолозі Ромео (Дія 2, сцена 1), створюючи образ Джульєтти устами закоханого Ромео.
| Прийом | Приклад використання (Цитати з тексту) |
|---|---|
| Епітет | «Ясне сонце», «заздрісного місяця», «світлий ангеле», «безплотна смерть». |
| Метафора | «Джульєтта – ясне сонце», «два пілігрими» (про уста), «очі… лили б такі потоки променисті». |
| Порівняння | «Як сонечко – ліхтар», «мов ясні далі», «як легокрилий посланець небес». |
| Антитеза | Протиставлення сонця (Джульєтти) і місяця; світла і темряви («сяєш наді мною серед ночі»). |
| Психологічний паралелізм | Почуття Ромео порівнюються зі станом природи (схід сонця, спів пташок). |
| Риторичне запитання | «Вона заговорила? Ні, мовчить…», «Ну що ж. Нехай. Адже говорять очі.» |
| Риторичний вигук | «Та тихо!», «О, що, коли б і справді тії очі На небі сяли…», «О лишенько!» |
4. Зобразіть схему любовних трикутників, які Шекспір вибудовує у трагедії.
Розаліна — Ромео — Джульєтта: Показує еволюцію Ромео від надуманої закоханості до справжнього глибокого почуття.
Паріс — Джульєтта — Ромео: Створює зовнішній конфлікт. Саме примус до шлюбу з Парісом штовхає Джульєтту на відчайдушний крок з отрутою, що веде до трагічного фіналу .
Поясніть їхню роль у розгортанні сюжету.
Я думаю, це питання стосується учасників «любовних трикутників» (Розаліни та Паріса). Розаліна потрібна для того, щоб показати емоційний стан Ромео до зустрічі з Джульєттою та підкреслити силу його нового, справжнього кохання. Паріс відіграє фатальну роль: саме примус до шлюбу з ним змушує Джульєтту випити зілля, що призводить до трагічної розв’язки.
5. Оберіть позицію і позначте обране твердження. Наведіть аргументи За і Проти.
Ситуація 1: Ромео, палко закоханий у неприступну красуню Розаліну.
Я обираю твердження: «Ні, він насправді не кохав Розаліну, це було уявне, вимислене Ромео захоплення…».
За: На мою думку, почуття до Розаліни були лише «грою в кохання», навіяною модою та віком Ромео, адже він миттєво забув її, щойно побачив Джульєтту. До того ж, Розаліна не відповідала йому взаємністю.
Проти: Друзі Ромео могли б сказати, що справжній лицар має бути вірним до кінця і добиватися прихильності дами. Зміна об’єкта захоплення може виглядати як зрада попередніх клятв.
Ситуація 2. Чи можна Джульєтту назвати слабкодухою, адже вона не призналася батькам, що кохає Ромео? Оберіть позицію і позначте обране твердження. Наведіть аргументи За і Проти.
Я обираю твердження: «Ні, адже вона не побоялася ситуації «гаданої смерті», а згодом і самогубства».
За: Я вважаю Джульєтту дуже сміливою, бо вона наважилася піти проти волі батька і випити невідоме зілля, ризикуючи життям заради кохання. Зізнання батькам у тій ситуації призвело б лише до ще більшої ворожнечі, а не до вирішення проблеми.
Проти: Хтось може сказати, що приховування правди та самогубство — це втеча від реальності, притаманна слабким людям, які бояться відкритого конфлікту.
Проблема життя і смерті. Трактування фіналу
1. Наведіть три аргументи, чому жанр п’єси визначають як трагедію.
- Твір закінчується загибеллю головних героїв (Ромео і Джульєтти), а також смертю інших персонажів (Меркуціо, Тібальта, Паріса).
- В основі сюжету лежить гострий та непримиренний конфлікт (давня ворожнеча двох родин), який неможливо розв’язати мирним шляхом без жертв.
- Герої стикаються з фатальним збігом обставин (долею), який виявляється сильнішим за їхні бажання та призводить до катастрофи.
2. Визначте основні мотиви трагедії «Ромео і Джульєтта».
Основними мотивами є: всепереможна сила кохання, безглуздість родової ворожнечі, невідворотність долі (фортуни), проблема батьків і дітей, а також протистояння світла й темряви (життя і смерті).
3. Визначте три основні виклики і випробування, які постали перед Ромео і Джульєттою. Запропонуйте інші способи їхнього подолання, ніж ті, що їх обрали персонажі.
| Виклик | Рішення героїв | Альтернатива |
|---|---|---|
| Давня ворожнеча між родинами Монтеккі та Капулетті, що унеможливлює відкритий шлюб. | Таємне вінчання та приховування стосунків. | Я думаю, вони могли б разом із братом Лоренцо одразу вийти до батьків і князя, зізнатися у почуттях та спробувати примирити родини фактом свого шлюбу, не чекаючи трагедії. |
| Вбивство Тібальта Ромео та подальше вигнання хлопця з Верони. | Ромео тікає в Мантую, залишаючи Джульєтту саму | На мою думку, Ромео мав би залишитися і постати перед судом, доводячи, що захищав себе та Меркуціо, або ж забрати Джульєтту із собою у вигнання тієї ж ночі. |
| Примусове рішення батька видати Джульєтту заміж за Паріса. | Джульєтта п’є зілля, щоб імітувати смерть. | Джульєтта могла б чесно зізнатися батькові, що вже повінчана (це гріх — брати другий шлюб), або попросити офіційного прихистку в монастирі у брата Лоренцо. |
4. Укладіть «Фішбоун»: проблема життя і смерті у п’єсі Шекспіра.
- ГОЛОВА (Головна проблема): Чому чисте кохання призвело до трагічної смерті героїв?
- ВЕРХ (Причини подій):
- Безглузда і давня ворожнеча батьків.
- Гарячкуватість і поспішність вчинків молодих героїв.
- Агресія Тібальта, що запустила ланцюг смертей.
- Фатальний збіг обставин (карантин, через який не дійшов лист брата Лоренцо).
- НИЗ (Наслідки подій / Факти):
- Загибель Меркуціо і Тібальта.
- Вигнання Ромео.
- Уявна смерть Джульєтти, яка стала реальною трагедією.
- Подвійне самогубство закоханих у склепі.
- ХВІСТ (Висновок): Смерть дітей стала ціною за примирення родин і відновлення миру.
5. У картках запишіть свої аргументи: зліва — для ствердження думки про «світлий трагізм» фіналу, справа — для заперечення цього традиційного судження.
Зліва (Ствердження «світлого трагізму»):
- На мою думку, фінал світлий, бо над тілами дітей глави родин Монтеккі й Капулетті нарешті потиснули руки й припинили кровопролиття.
- Любов героїв залишилася чистою і вічною, вони не розлучилися навіть у смерті.
- Зло покаране (втрата спадкоємців), а у Вероні настав мир.
Справа (Заперечення, песимістичний погляд):
- Я вважаю, що смерть молодих і талановитих людей не може бути “світлою” — це непоправна втрата.
- Батьки прозріли надто пізно, їхнє примирення куплене ціною життя власних дітей, що є жахливим, а не світлим.
- Це історія про те, як жорстокі забобони суспільства ламають життя, а не просто про силу кохання.
6. Знайдіть і випишіть із тексту приклади виражально-зображальних засобів (епітети, метафори тощо), які створюють атмосферу трагічності оповіді.
Епітети (художні означення, що підкреслюють скорботу і фатальність):
- «Кривава … подія».
- «Сумну любов, трагічну смерть».
- «Нещасливий день».
- «Люта смерть», жорстока смерте».
- «Чорний похорон».
- «Поминки печальні».
- «Страшний, похмурий склеп».
- «Зловісних зір».
- «Похмурий мир».
Метафори та уособлення (переносні значення, що оживлюють смерть і горе):
- «У тебе закохалася печаль, / І одружився ти з бідою» (слова брата Лоренцо до Ромео).
- «Смерть, що взяла її… язик зв’язала й мову відняла».
- «Мій зять тепера — смерть, а водночас / І спадкоємець».
- «Смерть випила твого дихання мед».
- «Безплотна смерть / У тебе закохалась».
- «Дихання брамо» (звертання до уст перед смертю).
- «Розбий об скелі мій нещасний човен» (про життя Ромео).
Порівняння (зіставлення для посилення трагізму):
- «Убила люта смерть її раптово, / Як убива мороз дочасний квітку».
- «Жах, мов похоронний дзвін».
Антитеза (різке протиставлення радості й горя):
- «Збирались на весіллі ми гуляти, / А будем чорний похорон справляти».
- «Музика обернеться на подзвін».
- «На панахиду — радісні пісні».
- «Вінчальний же вінок укриє трупа».
7. Укладіть «Пазли мудрих думок». Знайдіть і випишіть їх із тексту.
- «Та що ім’я? Назви хоч як троянду, / Не зміниться в ній аромат солодкий!» (Джульєтта).
- «Страшна ненависть, та любов страшніша» (Ромео).
- «Кохання може все і все здолає» (Ромео).
- «Бурхливі почуття кидають закоханих у крайнощі» (з аналізу тексту).
- «Лиш горе зближує людей» (за змістом фінальної сцени).
- «Сумніших оповідей не знайдете, / Ніж про любов Ромео і Джульєтти» (Князь).