Skip to content

Тіртей. «Добре вмирати тому...» - Ковбасенко

Posted on:7 червня 2025 р.

На основі прочитаного тексту зробіть опорну схему «Види і жанри давньогрецької лірики».

Види і жанри давньогрецької лірики

  1. Пісенна лірика (меліка)
    • Характеристика: Співали в супроводі музичних інструментів (найчастіше ліри).
    • Поділ:
      • Сольна (монодична).
      • Хорова.
    • Жанри:
      • Гімни – урочисті твори, які виконували на честь богів, а згодом і людей.
        • Пеан (на честь Аполлона).
        • Дифірамб (на честь Діоніса).
        • Гіменей (на честь бога шлюбу Гімена).
  2. Декламаційна лірика
    • Характеристика: Читали спочатку під музику, а пізніше без неї.
    • Жанри:
      • Елегія – вірш, написаний елегійним двовіршем, популярний у творчості Тіртея, Горація, Овідія.
      • Ямб – дошкульні або жартівливі вірші, часто викривального характеру. «Батьком» ямбів вважають Архілоха.

Знайдіть у творі тезу, аргументи на її підтвердження та висновок.

У творі Тіртея можна чітко виділити такі елементи:

Чи можна сказати, що елегію написано лаконічною мовою?

Так, можна. Мова елегії є простою, стриманою і чіткою, що відповідає визначенню лаконічності. Автор використовує виразну лексику для передачі ідей патріотизму та військової доблесті без зайвих слів.

Знайдіть у перекладі твору відомі вам засоби художньої виразності.

У перекладі твору використано такі художні засоби:

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

1. Із яких джерел бере початок лірика? За яким принципом античні філософи розрізняли лірику декламаційну та пісенну (мелос)?

Лірика бере свій початок від слова «ліра», оскільки вірші спочатку виконували під супровід цього музичного інструмента. Давні греки називали таку поезію «мелікою», тобто піснею. Сучасні літературознавці поділяють давньогрецьку лірику на пісенну (меліку) та декламаційну. Принцип розрізнення полягав у способі виконання: пісенну лірику співали під музику, а декламаційну — читали (декламували), спочатку теж під музичний супровід, а пізніше без нього.

2. До якого виду лірики належить творчість Тіртея?

Творчість Тіртея належить до декламаційної лірики (елегія).

3. Якою постає людина у вірші Тіртея? Чи можемо ми нею пишатися?

У вірші Тіртея людина постає як ідеальний воїн-патріот, для якого найвищий громадянський обов’язок — захищати свою вітчизну до останнього подиху. Ми безумовно можемо пишатися таким героєм, адже він є взірцем мужності, відданості та готовності до самопожертви заради своєї країни та родини.

4. У чому особливість побудови цієї поезії? Навіщо Тіртей змальовує долю двох воїнів: утікача та полеглого в бою? Як називають такий прийом?

Особливість побудови поезії Тіртея полягає в тому, що на початку визначається тема, яка потім розвивається і завершується патріотичним закликом до дії. Тіртей змальовує долю воїна-втікача та воїна, що загинув у бою, аби яскраво показати ганебність зради та велич подвигу. Такий художній прийом називається антитезою (протиставленням).

5. Чи міг Тіртей під час вирішального бою спартанців декламувати саме цей вірш?

Так, згідно з античним переказом, під час вирішальної битви Тіртей своїми войовничими елегіями надихнув спартанців, які вже були готові відступити, і привів їх до перемоги. Отже, він цілком міг декламувати цей або схожий за духом вірш.

6. Порівняйте ліричного героя Тіртея з воїнами Гомера (Ахілл, Гектор та ін.). Що їх об’єднує? Чим вони відрізняються?

7. Уявіть зустріч Гомера і Тіртея. Про що могли б поспілкуватися поети? Підготуйте в парах діалог митців.

8. Чи змінилося б сприйняття творів Тіртея, якби їхнього автора (фізично досконалого спартанця) в античних анекдотах не «перетворили» на «немічного афінянина»?

Так, сприйняття змінилося б. Легенда про «немічного афінянина» була створена для того, щоб підкреслити неймовірну силу його поетичного слова, яке виявилося могутнішим за фізичну силу. Якби Тіртей залишився в пам’яті лише як сильний спартанський воєначальник, його вірші могли б сприйматися просто як накази командира. Анекдот же підкреслює, що саме мистецтво, поезія здатна творити дива та здобувати перемоги, утверджуючи формулу «слово — це зброя».

ПРАЦЮЄМО ВДОМА

1. Підготуйте виразне читання вірша Тіртея.

Для виразного читання вірша Тіртея варто пам’ятати, що це елегія, яка має надихати воїнів.

2. Спираючись на вірш Тіртея, сформулюйте кодекс честі еллінського воїна. Чи актуальний він у наш час?

  1. Найвища цінність – захист Батьківщини. Воїн має самовіддано боронити рідну країну, місто та свою родину.
  2. Смерть у бою – найвища честь. Почесно загинути в перших рядах, захищаючи свою землю, є кращою долею для воїна.
  3. Втеча з бою – ганьба. Покинути поле бою і стати вигнанцем — це гірше за смерть. Такий вчинок накликає безчестя на весь рід.
  4. Братерство і взаємодопомога. У бою воїни мають триматися разом, не залишати своїх товаришів, особливо старших і слабших.
  5. Мужність та зневага до страху. Справжній воїн повинен бути хоробрим, не боятися смерті та не думати про власне життя, коли йдеться про захист вітчизни.

Цей кодекс залишається актуальним і в наш час. Хоча зброя та способи ведення війни змінилися, такі поняття, як патріотизм, військовий обов’язок, честь, мужність та самопожертва заради захисту своєї країни, є основними цінностями для будь-якої армії світу, зокрема й для української.

3. Підготуйте мініповідомлення про відомих давньогрецьких поетів і поетес.

Давньогрецька лірика подарувала світові багато талановитих митців.

4. Скориставшись інформацією, викладеною в розділі підручника, і додатковими матеріалами з інших джерел, підготуйте розповідь про реальне місце народження Тіртея.

Існує дві версії щодо походження Тіртея. За поширеним античним переказом («анекдотом»), Тіртей був кульгавим шкільним вчителем з Афін. Коли спартанці, за порадою оракула, попросили в афінян полководця, ті, бажаючи познущатися, відправили до них саме Тіртея. Проте, під час вирішальної битви він своїми віршами так надихнув спартанців, що вони здобули перемогу.

Однак насправді ця історія є лише легендою. Більшість дослідників, спираючись на аналіз його творів, вважають, що Тіртей був спартанцем. Про це свідчить повчальний тон його елегій, де він звертається до воїнів як командувач до підлеглих. Для суворих спартанців було б немислимо призначити своїм полководцем іноземця, та ще й із фізичною вадою.

Легенду про «немічного афінянина» вигадали, щоб підкреслити неймовірну силу його поетичного слова, яке виявилося сильнішим за фізичну міць. Так утверджувалася ідея, що «слово — це зброя». Можливе джерело плутанини — схожість назв: в області Спарти (Лаконіці) було місто Афідна, а в області Афін (Аттиці) — Афіни.