ПОМІРКУЙ НАД ПРОЧИТАНИМ
1. Між якими двома героями йде розмова у вірші?
У вірші “Розрита могила” розмова відбувається між ліричним героєм і Україною, яка уособлюється як мати
2. Прочитай слова ліричного героя. Які дві теми в них порушені? Зацитуй.
У словах ліричного героя порушені дві теми: страждання України та втрата національної ідентичності. Він запитує: “За що тебе сплюндровано, / За що, мамо, гинеш?” та висловлює занепокоєння щодо того, що українці стають “перевертнями” і допомагають ворогам.
3. Прочитай слова, які належать матері-Україні. Як вона розповідає про розквіт України в старі часи? Зацитуй
Мати-Україна розповідає про розквіт в старі часи словами: “Виростали мої квіти, / Мої добрі діти, / Панувала і я колись / На широкім світі”.
4. Спираючись на текст, поясни, яким поет бачить причиново-наслідковий зв’язок між подіями: помилка Б. Хмельницького (підписаний ним 1654 р. акт приєднання України до Московії) — занепад України.
Поет бачить причиново-наслідковий зв’язок між помилкою Богдана Хмельницького та занепадом України через підписання ним Переяславської угоди 1654 року, яка призвела до приєднання України до Московії. У вірші мати-Україна звертається до Богдана, називаючи його “нерозумним сином”, і шкодує, що не знала про наслідки його дій, бо тоді “у колисці б задушила” його. Це підкреслює, що поет вважає цю угоду початком занепаду України.
5. Назви п’ять ознак руйнації України. Зацитуй.
П’ять ознак руйнації України, згадані у вірші, включають:
- “Степи мої запродані жидові, німоті” — продаж українських земель іноземцям.
- “Сини мої на чужині, на чужій роботі” — еміграція українців і їхня праця за кордоном.
- “Дніпро, брат мій, висихає, мене покидає” — символічне висихання Дніпра, що уособлює занепад.
- “І могили мої милі москаль розриває” — розкопки могил, що символізують зневагу до історичної пам’яті.
- “Та з матері полатану сорочку знімати” — експлуатація та пограбування України.
6. Поясни зміст рядків «Начетверо розкопана, / Розрита могила». Чому в автора сильне обурення викликали розкопки курганів?
Рядки «Начетверо розкопана, / Розрита могила» символізують наругу над історичною пам’яттю та національними святинями України. Поет обурений розкопками курганів, бо вони символізують знищення славного минулого та намагання загарбників стерти національну ідентичність.
7. Прочитай і поясни значення останніх двох рядків вірша.
Останні рядки “Чого вони там шукали? Що там схоронили Старі батьки?” виражають біль поета від того, що загарбники нищать могили в пошуках скарбів, не розуміючи справжньої цінності - духовної спадщини предків.
8. Визнач мотив поезії.
Основний мотив поезії - патріотизм, любов до України та біль за її тяжку долю під гнітом поневолювачів. Шевченко з синівською любов’ю звертається до України як до матері, страждає через її занепад і закликає зберігати історичну пам’ять.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
2. Порівняй, як зображено образ Б. Хмельницького в поезії Т. Шевченка та в народній пісні «Та вже років двісті…». Що між ними спільного?
- І Шевченко, і народна пісня критично оцінюють наслідки рішення Хмельницького про союз з Московією. Шевченко пише: “Ой Богдане! Нерозумний сину!”, а в пісні співається: “Ой пане Богдане, славний наш гетьмане, Нащо ж ти підняв ти Москву?”
- В обох творах Хмельницький постає як визначна історична постать, чиї дії мали доленосне значення для України. Але водночас і поет, і народ усвідомлюють трагічні наслідки його політичного вибору, який призвів до втрати Україною незалежності.
3. Випиши в зошит художні засоби з твору «Розрита могила».
- Персоніфікація України як матері: “За що тебе сплюндровано, За що, мамо, гинеш?”
- Риторичні запитання: “Чи ти рано до схід сонця Богу не молилась, Чи ти діточок непевних Звичаю не вчила?”
- Епітети: “Світе тихий, краю милий”, “діточок непевних”, “Дніпро, брат мій”
- Метафори: “могили мої милі Москаль розриває”, “перевертні Нехай підростають”
- Символ могили як духовної спадщини, історичної пам’яті народу: “Начетверо розкопана, Розрита могила”