Поміркуй над прочитаним
1. Які факти біографії Т. Шевченка тобі відомі? Що ти знаєш про заслання поета?
Він був кріпаком. З юних літ проявив талант і хист до малювання. Його відправили да Європи навчатися. Викупили з кріпацтва. Його ідеї про вільну Україну призвели до того, що обурена на нього царська родина, яка раніше допомагала йому грошима, не змогла пробачити цих думок. І Шевченка заслали до Азії на військову службу.
2. Чи можна вважати, що вірш — це спогад про дитинство. Підтвердь свою думку цитатами з твору
Так, цей вірш можна вважати спогадом про дитинство, про що свідчать описи пастушого життя, згадки про молитву, ягнят та ін.
3. Поділи поезію на дві умовні частини: перша — про дитинство, друга — про перебування в Орській фортеці. До кожної з них придумай заголовок (бажано рядком із вірша)
Умовно можна поділити так:
- “І сонце гріло, не пекло!” — про щасливе дитинство
- “Та недовго сонце гріло…” — про складне заслання
4. Що ти знаєш про ліричного героя? Чи в цьому вірші ліричний герой зливається з автором? Чому?
Так, тут ліричний герой зливається з автором, адже йдеться про автобіографічні спогади самого Шевченка.
5. Опиши типові заняття сільського хлопчика в XІX ст. Який стан його душі? Які емоції він переживає? Чи він щасливий?
Він пасе ягнят, грається на сонці, дивиться на природу і зустрічає схожих на нього кріпаків за своїми справами. Почуття щастя постійно обривається розумінням того, що він кріпак і нічого насправді немає.
6. Поясни вираз: «І сонце гріло, не пекло!» Як він розкриває внутрішній стан ліричного героя?
Цей вираз передає тепло, яким сонце обдаровує хлопчика, його позитивний вплив.
7. Через які пейзажні деталі постає картина української природи? Виразно прочитай ці рядки
Картина природи постає через згадки про сонце, ягнят, село, бур’ян.
8. Як ти розумієш вираз: «А я собі у бур’яні / Молюся Богу…»? Адже слово «бур’ян» викликає негативні емоції. Чи для маленького хлопчика бур’ян — це тиша, спокій, місце щирої молитви?
Так, для хлопчика бур’ян — тихе місце, де можна було заховатися і на певний час відчути себе вільним.
9.Чому сонце молиться разом із ліричним героєм? Про яке його ставлення до природи це говорить?
Це вказує на близькі стосунки хлопчика з природою, відчуття єднання з нею.
10. Як ти розумієш слова «рай запалало»? Чи змінюється настрій вірша, починаючи із цих слів? Як?
Так, зі слів “рай запалало” настрій різко змінюється, приходить розчарування, біль.
11. Які рядки підтверджують тяжкий емоційний стан ліричного героя? Знайди їх у тексті
Про тяжкий стан свідчать рядки про сльози, біль у серці, прокляття Бога і людей.
12. Хто виявив чуйність до хлопчика, повернув йому душевну рівновагу?
Чуйність виявляє дівчина, що втішає хлопчика, витирає сльози, цілує.
13. Чи були в тебе ситуації, коли ти зміг/змогла розрадити когось у тяжку хвилину?
Так, усі ми можемо розрадити когось у скрутну хвилину співчуттям та добротою.
14. Яким є рай для ліричного героя?
Рай для героя — єднання з природою, Богом, відчуття щастя і спокою.
15. Накресли в робочому зошиті таблицю за зразком і заповни її.
Художній засіб | Приклад |
---|---|
Порівняння (не менше двох прикладів) | «Неначе сонце засіяло, Неначе все на світі стало Моє… лани, гаї, сади!..» «Мені так любо, любо стало, Неначе в Бога » |
Епітети (не менше двох прикладів) | «Господнє небо», «Тяжкі сльози!» |
Уособлення (не менше двох прикладів) | «Запекло,І рай запалило.»(сонце), «Господнє небо, і село, Ягня, здається, веселилось!» почервоніло |
|
Чи вплинули ці художні засоби на твоє сприйняття вірша? Як саме?
Так, використані поетом художні засоби вплинули на сприйняття, допомогли глибше зануритися в атмосферу твору, відчути емоційний стан ліричного героя. Зокрема, порівняння передають радість і щастя хлопчика, епітети - значущість описуваних явищ, а уособлення - його тісний зв’язок з природою.
Домашнє завдання
Випиши в робочий зошит ключові слова до цієї поезії (не більше чотирьох). Поясни усно, чому ти їх вибрав/вибрала
Ось ключові слова, які я вибрав, та пояснення:
- Сонце. Це слово є наскрізним образом у творі, символізує радість, щастя, приязне ставлення до хлопчика.
- Сльози. Вони репрезентують біль, розпач, розчарування ліричного героя після втрати дитячого раю.
- Рай. Уособлення щасливого дитинства та гармонії зі світом. Втрата цього стану є трагедією для героя.
- Дівчина. Втілює людську чуйність, здатність співпереживати і повертати віру в добро.
Я вибрав ці ключові слова, оскільки вони, на мою думку, репрезентують головні образи і мотиви твору - дитячу безтурботність, втрату ілюзій, самотність і розпач, а також - людську підтримку. Саме навколо цих понять вибудовується зміст поезії Шевченка.
Твої літературні проєкти
Вірш «Мені тринадцятий минало…» має присвяту — Ν. Ν. Присвята — це повідомлення про те, кому автор адресує свій твір. У цьому випадку Т. Шевченко приховав ім’я тієї, кому присвячено вірш. Науковці вважають, що це, можливо, подруга дитинства поета Оксана Коваленко. Про неї також ідеться в поезії «Ми вкупочці колись росли…». Зроби порівняльний аналіз цих двох віршів. Знайди інформацію про Оксану Коваленко і повідом її друзям/подругам.
Отже, порівняльний аналіз віршів “Мені тринадцятий минало…” та “Ми вкупочці колись росли…” дає підстави припустити, що обидва твори присвячені Оксані Коваленко - подрузі дитинства Тараса Шевченка.
У вірші “Ми вкупочці колись росли…” прямо йдеться про дівчину на ім’я Оксаночка, з якою ліричний герой грався в дитинстві. Вона була гарною, талановитою, але зазнала трагічної долі.
У вірші “Мені тринадцятий минало…” теж описується зустріч ліричного героя в дитинстві з дівчиною, яка проявила до нього співчуття й розрадила, “неначе сонце засіяло”. Цілком імовірно, що це та сама Оксана Коваленко.
Інформація про Оксану Коваленко
Оксана Коваленко була подругою дитинства Тараса Шевченка. Вони разом росли в селі Кирилівка, але розлучилися у 1829 році, коли Шевченко поїхав до Вільна.
Оксана народилася у кріпацькій родині і рано осиротіла. У 1840 році вийшла заміж за кріпака Карпа Сороку. Шевченко присвятив їй декілька віршів, зокрема поему “Мар’яна-черниця”.
Довгий час вважалося, що Оксана стала жертвою поміщицького свавілля. Проте церковні документи спростували це. Коли Шевченко відвідав Кирилівку у 1843 році, Оксана жила з чоловіком у сусідньому селі і мала двох маленьких доньок.
Отже, реальна доля Оксани Коваленко виявилася не такою трагічною, як зображено в деяких творах Шевченка. Проте ці твори віддзеркалювали загальну скрутну долю українських селянок-кріпачок того часу.