Skip to content

Микола Вінграновський. Сіроманець - Заболотний

Posted on:27 серпня 2024 р. at 00:00

Чому, на вашу думку, Сашко впевнений, що Сіроманця не зможуть знайти?

Сашко впевнений, що Сіроманця не зможуть знайти, бо знає, що вовк сліпий і покладається на нюх, а також тому що Сашко сам заховав Сіроманця у покинутих глинищах, про які ніхто не знає.

Перевіряємо (сторінка 190-191)

1. За жанром твір «Сіроманець» ‒ це

В повість

2. Слова «Ти думав, що тобі кінець, Сіроманчику, ну скажи, думав?» належать

В Сашкові

3. Василь Чепіжний звинувачував Сіроманця в тому, що той з’їв його

Козу

4. Під час першої зустрічі Сашко пригостив Сіроманця

Пиріжком з печінкою

5. Розкажіть, яким змальовано Сіроманця на початку повісті. Що ви дізналися про його минуле? Що найбільше вас вразило?

На початку повісті Сіроманець зображений як старий вовк, який осліпнув і покладається лише на нюх. Він був найстарішим вовком у світі, який усе своє життя водив зграю. У минулому він втратив своїх вовченят і зграю, яких постріляли люди. Найбільше вразило те, як Сіроманець, незважаючи на свою сліпоту і старість, продовжує боротися за виживання.

6. Зачитайте розмову Сашка з батьком і мамою про Сіроманця (с. 182–183). Як і чому хлопець намагається захистити тварину? Як це його характеризує?

Сашко намагається захистити Сіроманця, бо вважає, що вовк має право на життя, навіть якщо він і небезпечний. Він заперечує проти звинувачень у тому, що Сіроманець з’їв багато худоби, і стверджує, що вовк лише захищається від людей, які на нього полюють. Це характеризує Сашка як доброго і співчутливого хлопця, який розуміє природу і намагається захистити слабших.

7. Пригадайте першу зустріч Сашка із Сіроманцем. Про що хлопець розмовляв із вовком? Чи був чуйним до тварини?

Під час першої зустрічі Сашко розмовляв із Сіроманцем, називаючи його “лизунчиком” і жартуючи про те, як вовк уникає вертольотів, які його шукають. Сашко був чуйним до тварини, пригостив його пиріжком з печінкою й обіцяв принести ще. Він також попросив вовка не показуватися людям, щоб його не знайшли.

8. Чи доброю та порядною людиною був Василь Чепіжний? Поясніть свою відповідь, покликаючись на текст.

Василь Чепіжний не був доброю та порядною людиною. Він звинувачував Сіроманця у зникненні своєї кози, хоча сам полював на вовків і знищив його зграю. Чепіжний також використовував ситуацію для власної вигоди, отримуючи премії за вбитих вовків. Це свідчить про його жорстокість і егоїзм.

9. Що Василь Чепіжний розповів журналістам про Сіроманця? Що зі сказаного ‒ правда, а що – вигадка? Для чого, на вашу думку, чоловік сказав неправду?

Василь Чепіжний розповів журналістам, що Сіроманець був лютим звіром, який водив великі зграї й знищив багато худоби, а також почав підкрадатися до посівів, толочив ячмені й пшеницю. Це вигадка, оскільки Сіроманець був старим і сліпим вовком, який не міг завдати такої шкоди. Чепіжний сказав неправду, щоб виправдати своє полювання на вовка й отримати визнання та похвалу за його спіймання.

10. Зачитайте за особами діалог Сашка та вчительки Надії Петрівни (с. 188–189). Які думки висловлює хлопець та як їх обґрунтовує? Чи погоджуєтеся ви з його міркуваннями?

У діалозі з Надією Петрівною Сашко висловлює думку, що звірів, як і людей, потрібно оберігати. Він обґрунтовує це тим, що держава допомагає людям, які втратили зір, і запитує, чому не можна допомогти вовкам. Сашко також зазначає, що не боїться ходити лісом, бо вважає, що звірі не є небезпечними. Його міркування показують, що він розуміє важливість збереження природи й співчуває тваринам. Це вказує на його доброту і чуйність.

11. Знайдіть у тексті й зачитайте один з описів природи. Визначте художні засоби. Яка роль пейзажів у цьому творі?

Один з описів природи у творі: “Уночі прийшла осінь, і вовк хмукнув на сизий лист ожини, хмукнув і сказав: «Ого-го!».” У цьому описі використано метафору (“осінь прийшла”), персоніфікацію (вовк “хмукнув”) і звукопис (“ого-го”). Пейзажі у творі відіграють важливу роль, створюючи атмосферу і підкреслюючи зв’язок між людиною і природою, а також відображаючи внутрішній стан героїв.

12. Складіть і запишіть план прочитаного (5‒6 пунктів).

13. Розгляньте ілюстрації із зображеннями Сіроманця та Сашка, подані в підручнику (с. 181, 184). Чи такими ви уявляли цих персонажів? Що ви змінили б?

Ілюстрації зображують Сіроманця як старого і мудрого вовка, а Сашка як доброго і сміливого хлопця. Якщо уявлення про персонажів збігаються з ілюстраціями, то змінювати нічого не потрібно. Якщо ні, можна було б змінити вирази обличчя або деталі, щоб краще передати емоції та характер персонажів.

14. Чому Сіроманець уже першої ж миті, як зустрів Сашка, поставився до нього по-доброму? Адже тільки потім хлопчик заговорив лагідно та пригостив вовка пиріжком.

Сіроманець поставився до Сашка по-доброму, бо відчув, що хлопчик не має злого наміру. Вовки мають дуже розвинений нюх і можуть відчути, коли людина не є небезпечною. Сашко також не виявляв агресії, що, ймовірно, допомогло вовкові зрозуміти, що він у безпеці.

15. Поміркуйте, чи правильно вчинив Сашко, допомігши Сіроманцеві втекти з кузні. Чи безпечно це було? Чи можна було допомогти тварині по-іншому?

Сашко вчинив правильно з точки зору співчуття і бажання допомогти тварині, яка була в небезпеці. Проте це було небезпечно, адже вовк міг бути агресивним, а також Сашко ризикував, що його дії можуть мати негативні наслідки для нього самого. Можливо, можна було б спробувати домовитися з дорослими про інше рішення для Сіроманця, але в ситуації, коли дорослі налаштовані вороже, це могло б бути складно.

16. Що з прочитаного вас здивувало найбільше? Із чим ви погоджуєтеся, а про що посперечалися б? Спрогнозуйте подальший розвиток подій у творі.

Найбільше здивувало те, як Сашко ризикував, рятуючи вовка, і те, наскільки сильно він співчував Сіроманцю. Я погоджуюся з тим, що тварини заслуговують на співчуття і захист. Але можна посперечатися про те, чи було безпечним таке втручання з боку Сашка. Можливо, надалі Сіроманець знайде безпечне місце для життя, а Сашко продовжить його відвідувати й доглядати за ним.

17. Мікрофон. Якби мені довелося обирати між умінням спілкуватися з тваринами та знанням усіх іноземних мов, я обрав би / обрала б …, тому що … .

Я обрав би уміння спілкуватися з тваринами, тому що це дало б можливість краще розуміти природу, допомагати тваринам в біді й знаходити з ними спільну мову. Це також допомогло б зберегти багато видів і покращити наше співіснування з природою.

18. Попрацюйте в парах. Розіграйте невелике інтерв’ю між журналістом / журналісткою та Сашком. Запитання сформулюйте за змістом прочитаного, висловте свої міркування про ті чи інші події.

Журналістка:

Сашко, як ти вперше зустрів Сіроманця і чому вирішив йому допомогти?

Сашко:

Я зустрів Сіроманця в лісі. Він був старим і сліпим, і я відчув, що йому потрібна допомога. Я вирішив йому допомогти, бо вважаю, що кожна істота заслуговує на шанс на життя.

Журналістка:

Чи не боявся ти, що допомога вовку може бути небезпечною?

Сашко:

Спочатку було трохи страшно, але я зрозумів, що Сіроманець не агресивний. Він довіряв мені, і я довіряв йому.

Журналістка:

Як ти ставишся до Василя Чепіжного і його полювання на Сіроманця?

Сашко:

Я не згоден з його методами. Він полює на вовка заради вигоди, а не для захисту людей. Я вважаю, що ми повинні шукати інші способи співіснування з природою.

19. Проілюструйте стисло зміст прочитаного за допомогою скрайбінгу – схематичного малюнка, схеми тощо. Зразок скрайбінгу наведено на ілюстрації.

Для створення скрайбінгу можна використати такі елементи:

20. Підготуйте невелику розповідь чи добірку фотографій про вовків в Україні.

В Україні вовки є частиною природної екосистеми й мешкають переважно в лісах Карпат і Полісся. Вовки відіграють важливу роль у підтримці екологічного балансу, контролюючи чисельність травоїдних тварин. Вони живуть зграями, де кожен вовк має свою роль. На жаль, через полювання і знищення середовища існування їхня чисельність зменшується. Однак в останні роки зусилля з охорони природи сприяють збереженню цих тварин. Фотографії вовків можна знайти в національних парках України, де вони живуть у природних умовах.

Перевіряємо (сторінки 200-201)

1. Установіть відповідність.

Персонаж

1 Сашко - В рятує в снігу знесиленого Сіроманця

2 Петро Лях - А рятує Андрійка зі снігових заметів

3 Галя Грушецька - Б збирає їжу в дорогу для друга й Сіроманця

4 Василь Чепіжний - Г зачиняє Сіроманця в кузні

2. Установіть відповідність.

Елемент сюжету

1 експозиція - А знайомство із Сіроманцем, спогади вовка

2 зав’язка - Д Чепіжний привозить фото із Сіроманцем

3 кульмінація - В притиснутий зграєю собак, Сіроманець тікає з лікарні

4 розв’язка - Г Сіроманець повертається в село, щоб померти

3. Щоб повернути Сіроманцеві зір, Сашко веде звіра в лікарню до міста

Так, Сашко вирішив спробувати повернути Сіроманцеві зір, відвівши його до лікарні в Одесі. Він сподівався, що там зможуть вилікувати вовка, оскільки чув про клініку Філатова, де людям повертали втрачений зір.

4. Що спільного між Андрійком і Сашком? Як батько Андрійка (Петро Лях) поставився до Сіроманця?

Андрійко і Сашко обидва проявляють співчуття і доброту до Сіроманця. Вони обидва намагаються допомогти вовку і ставляться до нього як до друга. Батько Андрійка, Петро Лях, спочатку був занепокоєний, але згодом прийняв Сіроманця і допоміг йому, коли той був знесилений від снігу. Петро Лях та його син Андрійко виходили вовка і подружилися з ним.

5. Як жилося Сіроманцеві серед нових людей? Чи стали вони для нього друзями? Чому вовк, на вашу думку, залишає їх?

Сіроманець жив серед нових людей, які добре до нього ставилися, і він навіть подружився з Андрійком та іншими льотчиками. Йому було що їсти, і він мав місце для життя. Проте, незважаючи на це, Сіроманець залишає їх, можливо, через внутрішній поклик до свободи та природи, а також через інстинктивне бажання повернутися до свого природного середовища.

6. Про що думав Василь Чепіжний, очікуючи на повернення Сіроманця, а про що – Сашко?

Василь Чепіжний думав про те, як помститися Сіроманцю за з’їдену козу і знищену зграю, він був сповнений рішучості зловити вовка. Сашко, навпаки, думав про те, як допомогти Сіроманцю і захистити його від небезпеки. Він сподівався, що вовк зможе знайти безпечне місце для життя.

7. Прочитайте вголос уривок від слів «Але Сіроманець не прийшов і місяць, і другий» до слів «Сашко оглянувся…» (с. 195–196). Які почуття нахлинули на друзів? Чи зворушив вас цей епізод? Чим саме?

Цей епізод викликає почуття суму і тривоги у Сашка, оскільки він чекає на повернення Сіроманця, але вовк не приходить. Коли Сіроманець нарешті з’являється, це викликає радість і полегшення. Епізод зворушує своєю емоційністю, показуючи глибокий зв’язок між хлопчиком і вовком, а також їхню взаємну довіру і дружбу.

8. Автор описує почуття вовка, ніби людини. Які людські риси притаманні Сіроманцеві?

Сіроманець демонструє такі людські риси, як співчуття, відданість і здатність до дружби. Він піклується про Сашка, допомагає Андрійку в снігову бурю, і навіть виявляє емоції, такі як сум і радість. Ці риси роблять його більше схожим на людину, ніж на звичайного вовка.

9. Об’єднайтеся в пари. Розподіліть між собою подані завдання. Виконайте завдання одного з варіантів та перевірте одне в одного виконання.

Варіант А. Визначте позитивних і негативних персонажів твору.

Варіант Б. Визначте головних і другорядних персонажів твору.

10. Мікрофон. На мою думку, М. Вінграновський у своєму творі засуджує … .

На мою думку, М. Вінграновський у своєму творі засуджує жорстокість і бездумне ставлення людей до природи. Він показує, як людська агресія та егоїзм можуть завдати шкоди тваринам і природі загалом.

11. Як ви насамперед сприймаєте Сіроманця – як хижака чи як справжнього друга Сашка? Обґрунтуйте свою відповідь.

Я сприймаю Сіроманця як справжнього друга Сашка. Незважаючи на те, що він є вовком, його дії та почуття свідчать про глибоку відданість і довіру до Сашка. Сіроманець рятує Андрійка в снігову бурю і завжди повертається до Сашка, що показує його здатність до дружби і співчуття, які переважають над його хижими інстинктами.

12. Які вчинки характеризують Сашка як вірного друга Сіроманця?

Сашко проявляє вірність до Сіроманця через свої дії, такі як:

13. Розкажіть про Сашка за планом, скориставшись поданими прикметниками.

  1. Що відомо про героя. Сашко — хлопчик, який живе в селі, любить природу і має добре серце.
  2. Вчинки героя, ставлення до інших. Він допомагає Сіроманцеві, ризикуючи собою, і завжди намагається захистити слабших. Його дії свідчать про вірність і доброту.
  3. Риси характеру героя. Сашко добрий, сміливий, рішучий, наполегливий, вірний, чуйний, щирий, лагідний, співчутливий, вразливий і винахідливий.
  4. Мова героя. Його мова проста, але щира, він часто говорить з любов’ю і турботою до Сіроманця.
  5. Моє ставлення до героя. Сашко викликає повагу і захоплення своєю добротою і відданістю, він є прикладом справжнього друга.

14. Визначте тему та ідею повісті «Сіроманець».

Тема повісті “Сіроманець” — це взаємини між людиною і природою, зокрема дружба між хлопчиком і вовком.

Ідея твору полягає в тому, що співчуття, доброта і розуміння можуть подолати страх і ворожнечу, а також у необхідності захисту природи і тварин від людської жорстокості.

15. Чого навчає повість «Сіроманець»? Проілюструйте відповідь прикладами з твору.

Повість «Сіроманець» навчає кількох важливих уроків:

16. Чому Сашко, Андрійко, льотчики та інші персонажі, розуміючи, що Сіроманець усе-таки хижий звір, співчували й допомагали тварині?

Сашко, Андрійко, льотчики та інші персонажі співчували Сіроманцеві, бо бачили в ньому не лише хижака, а й живу істоту, яка потребує допомоги. Вони розуміли, що Сіроманець сліпий і безпорадний, і тому заслуговує на співчуття. Їхнє ставлення до вовка базувалося на людяності та бажанні допомогти тому, хто цього потребує.

17. Поміркуйте, чи правильно вчинив хлопчик, коли без дозволу батьків пішов в Одесу. Чи безпечно це було? Як по-іншому можна було б вчинити?

Хоча Сашко вчинив з добрими намірами, його рішення піти в Одесу без дозволу батьків було небезпечним. Він ризикував своєю безпекою, подорожуючи самостійно з вовком. Можливо, було б краще, якби він спробував поговорити з дорослими, пояснити ситуацію і знайти інший спосіб допомогти Сіроманцеві, наприклад, звернувшись до ветеринара чи організації, яка займається захистом тварин.

18. У чому полягає гуманізм повісті «Сіроманець»? У яких вчинках персонажів твору ми бачимо прояви людяності?

Гуманізм повісті «Сіроманець» полягає в підкресленні важливості співчуття, дружби і поваги до всіх живих істот. Прояви людяності видно у вчинках Сашка, який рятує і підтримує Сіроманця, а також у діях льотчиків, які допомогли вовку під час снігової бурі. Ці вчинки демонструють цінність людяності, заперечення жорстокості та повагу до гідності і розуму навіть у тварин.

19. На основі прочитаного доведіть, що тварини відчувають добрих і злих людей та ставляться до них по-різному.

У повісті “Сіроманець” автор показує, як тварини можуть відчувати добрих і злих людей, і відповідно реагувати на них. Сіроманець, старий вовк, ставиться до Сашка з довірою і дружелюбністю, бо відчуває в ньому доброту і співчуття. Сашко рятує вовка, піклується про нього і намагається повернути йому зір, що робить їхні стосунки особливими і дружніми.

На противагу цьому, Сіроманець поводиться обережно і навіть агресивно щодо Василя Чепіжного, який полює на нього і знищив його зграю. Вовк відчуває небезпеку і ворожість від Чепіжного, тому уникає його і навіть загрожує йому, коли той потрапляє в скрутне становище.

Ці приклади показують, що тварини, як і люди, можуть розрізняти добрі та злі наміри і відповідно реагувати на них. Вони довіряють тим, хто ставиться до них з любов’ю і турботою, і уникають тих, хто загрожує їхньому життю.

20. Візитна картка повісті «Сіроманець»

Візитна картка повісті «Сіроманець» Миколи ВінграновськогоНазва твору: «Сіроманець»

Автор: Микола ВінграновськийЖанр: ПовістьТема: Зображення дружби хлопчика Сашка зі старим сліпим вовком Сіроманцем.

Ідея: Уславлення дружби, співчуття, хоробрості та самовіддачі у взаємодії людини з твариною; засудження жорстокого поводження з тваринами.

Персонажі:

Сюжет:

Частина 1. Сашко знайомиться зі Сіроманцем

Частина 2. Сіроманець серед льотчиків

Частина 3. Подорож до очної клініки

Яскрава цитата:

«Сашко не повірив своїм очам: на стежці перед ним стояв Сіроманець! Високий, широкогрудий, з великими димчастими незрячими очима… Сіроманець плакав. Великі срібні сльози котилися по його морді й падали на пісок під лапи».

21. Есе на тему «Незвичайна дружба хлопчика й вовка» за повістю «Сіроманець»

У повісті «Сіроманець» Микола Вінграновський майстерно зображує незвичайну дружбу між хлопчиком Сашком і старим сліпим вовком на ім’я Сіроманець. Ця дружба є символом гармонії між людиною і природою, демонструючи, як співчуття і доброта можуть подолати страх і ворожнечу.

З першої зустрічі Сашко відчув, що Сіроманець не є звичайним хижаком, а істотою, яка потребує допомоги. Хлопчик, незважаючи на небезпеку, вирішує захистити вовка від мисливців і навіть намагається повернути йому зір, відвівши його до лікарні. Цей вчинок свідчить про глибоке співчуття Сашка і його готовність ризикувати заради друга.

Сіроманець, у свою чергу, відчуває доброту Сашка і довіряє йому. Вовк неодноразово рятує хлопчика, показуючи, що він теж здатний на дружбу і відданість. Наприклад, коли Андрійко потрапляє в снігову бурю, Сіроманець допомагає йому повернутися додому, демонструючи свою турботу і відвагу.

Ця дружба вчить нас, що навіть між такими різними істотами, як людина і вовк, можуть існувати взаєморозуміння і підтримка. Сашко і Сіроманець стають прикладом того, як важливо допомагати слабшим і співчувати тим, хто цього потребує.

Повість «Сіроманець» нагадує нам про цінність людяності, поваги до природи і необхідність захисту тварин. Вона закликає замислитися над тим, як ми ставимося до світу навколо нас, і показує, що справжня дружба не знає меж.