Працюємо над змістом твору
1. Де відбуваються події новели Рюноске Акутагави «Павутинка»?
Події новели відбуваються у потойбічному світі - в раю біля озера Лотосів, на дні якого видно пекло з Кривавим озером і Шпилястою горою.
2. Що свідчить про бажання Будди дати шанс навіть найбільшим грішникам?
Про бажання Будди дати шанс навіть найбільшим грішникам свідчить те, що він згадав єдиний добрий вчинок розбійника Кандати (коли той пожалів павучка) і вирішив допомогти йому вибратися з пекла, спустивши до нього павутинку.
3. Як скористався Кандата наданим йому шансом?
Кандата скористався наданим шансом егоїстично. Він почав підніматися по павутинці, радіючи, що зможе врятуватися. Але коли побачив, що за ним лізуть інші грішники, злякався, що павутинка обірветься, і став кричати, щоб вони забиралися, бо це його павутинка.
4. Що свідчить про егоїзм Кандати?
Про егоїзм Кандати свідчить те, що він думав лише про власний порятунок і не хотів, щоб інші грішники теж скористалися шансом на спасіння. Він вважав павутинку тільки своєю і був готовий позбавити надії інших заради себе.
5. Чому саме павутинка повинна була врятувати душу грішника?
Саме павутинка повинна була врятувати душу грішника, бо символізувала шлях до самовдосконалення і подарований Буддою шанс змінити свою долю. Як павук тче павутину, так і людина повинна крок за кроком піднімати себе до світла. Але Кандата не зміг подолати свій егоїзм, тому впав назад у пекло.
Узагальнюємо і підсумовуємо
6. Схарактеризуйте образ Кандати.
Кандата - головний герой новели “Павутинка”, великий грішник і лиходій. За життя він вбивав людей, підпалював їхні оселі й учинив чимало інших злочинів. Лише одного разу зробив добро - пожалів павучка і не роздушив його. Опинившись у пеклі, Кандата отримав шанс на порятунок від Будди, але егоїстично ним скористався. Він думав лише про власний порятунок і не хотів, щоб інші грішники теж скористалися шансом на спасіння.
7. Які риси вдачі завадили йому вибратися з Кривавого озера?
Кандаті завадили вибратися з пекла його егоїзм і черствість. Побачивши, що за ним лізуть інші грішники, він злякався, що павутинка обірветься. Кандата закричав до них, щоб вони забиралися, бо це його павутинка. Він не зміг подолати свій егоїзм і був готовий позбавити надії на порятунок інших заради себе. Ці риси призвели до того, що павутинка обірвалася і Кандата впав назад у пекло.
8. Доведіть, що відповідальність за свої вчинки несе кожна людина.
Новела “Павутинка” яскраво показує, що кожна людина несе відповідальність за свої вчинки. Кандата за життя робив багато зла, тому після смерті опинився в пеклі. Навіть отримавши шанс на порятунок, він не зміг побороти свій егоїзм. Через це Кандата втратив можливість врятуватися і був покараний за своє черстве серце - знову опинився в безодні. Отже, людина сама відповідає за свої дії та їхні наслідки.
9. Якими сподіваннями керувався Будда, опускаючи павутинку у глибини пекла?
Опускаючи павутинку в пекло, Будда керувався милосердям і бажанням дати шанс навіть найбільшим грішникам. Він згадав єдиний добрий вчинок Кандати (коли той пожалів павучка) і вирішив віддячити йому за це добро - допомогти вибратися з пекла. Будда сподівався, що Кандата зможе скористатися цим шансом правильно, проявити кращі риси і заслужити порятунок. Але, на жаль, Кандата не виправдав цих сподівань.
10. Схарактеризуйте образ Будди.
Будда в новелі “Павутинка” символізує добро, милосердя, справедливість і моральний ідеал. Він втілює вищу духовну силу, яка дає шанс на порятунок навіть найбільшим грішникам. Будда керується любов’ю і співчуттям до всіх живих істот. Він вірить, що кожна людина здатна на добро і може змінитися на краще. Тому Будда простягає Кандаті павутинку, даючи йому можливість врятуватися з пекла. Але коли бачить егоїзм і жорстокість Кандати, то з сумом відвертається від нього.
11. Прокоментуйте ідею протиставлення добра і зла в новелі «Павутинка».
Ідея протиставлення добра і зла є центральною в новелі “Павутинка”. Будда уособлює абсолютне добро, любов, милосердя і справедливість. Натомість Кандата втілює зло, егоїзм, жорстокість і невдячність. Будда дає грішнику шанс на порятунок, керуючись співчуттям. Але Кандата думає лише про себе і не хоче, щоб інші теж скористалися цим шансом. Таким чином, добро дає надію, а зло її відбирає. І хоча зло інколи перемагає, та в кінцевому підсумку справедливість торжествує - егоїст Кандата знову опиняється в пеклі.
12. Сформулюйте повчальну думку твору Рюноске Акутаґави.
Повчальна думка твору Рюноске Акутагави полягає в тому, що не можна бути егоїстом, думати лише про себе. Треба жити в злагоді з іншими, співчувати людям і допомагати їм. Кожен несе відповідальність за свої вчинки й завжди отримує по заслугах. Добро повертається добром, а зло карається. Тому варто творити добро, долати свої вади й прагнути до морального ідеалу.
13. У чому філософський зміст новели?
Філософський зміст новели “Павутинка” полягає в осмисленні сенсу людського буття, моральних цінностей і духовних орієнтирів. Твір стверджує принципи гуманізму, співчуття і відповідальності за свої дії. Він показує, що тільки добрі вчинки ведуть до внутрішньої гармонії і вдосконалення. А зло, егоїзм і байдужість руйнують людину. Лише в єднанні з іншими, в любові й милосерді можна знайти сенс існування і досягти просвітлення.
Застосовуємо поняття з теорії літератури
15. Знайдіть у тексті символи і прокоментуйте їх.
У новелі “Павутинка” є кілька важливих символів:
- Павутинка символізує шлях до самовдосконалення і шанс змінити свою долю, подарований Буддою. Як павук тче павутину, так і людина повинна крок за кроком підніматися до світла.
- Лотос символізує духовну чистоту, прагнення до ідеалу. Його корені у болоті (залежність від бажань), стебло тягнеться до світла (очищення), а квітка дивиться у небо (досягнення досконалості).
- Будда символізує милосердя, справедливість і можливість для кожного виправити помилки й прийти до досконалості
16. Згадайте особливості жанру новели.
Основні особливості жанру новели:
- невеликий обсяг
- прозова форма
- розповідь про незвичайну подію з несподіваним фіналом
- загострений конфлікт, динамічний розвиток подій
- стислість розповіді, увага до деталей
- невелика кількість персонажів
- лаконізм, яскравість художніх засобів
17. Доведіть, що твір Рюноске Акутаґави «Павутинка» є новелою.
“Павутинка” Рюноске Акутагави є новелою, адже:
- це невеликий за обсягом прозовий твір
- розповідає про незвичайну подію - спробу грішника Кандати вибратися з пекла
- має несподіваний фінал - Кандата зривається і падає назад через свій егоїзм
- події розвиваються динамічно і напружено
- має лише двох основних персонажів - Будду і Кандату
- написана лаконічно, з увагою до художніх деталей
18. Визначте у тексті приклади антитези і поясніть їхній зміст.
- Рай (озеро Лотосів) протиставляється пеклу (Криваве озеро, Шпиляста гора). Це показує контраст між досконалістю і стражданнями.
- Будда як втілення добра, милосердя протиставляється егоїстичному грішнику Кандаті. Ця антитеза розкриває моральний конфлікт твору
Завдання від Фантазерчика
1. З’ясуйте, що символізує в буддизмі квітка лотоса і намалюйте її в зошиті.
У буддизмі квітка лотоса символізує:
- Чистоту і просвітлення. Лотос проростає з бруду, але розкриває чисті пелюстки, неторкнуті брудом. Так само людина може досягти чистоти свідомості, незважаючи на омраченість.
- Духовне розкриття і самовдосконалення. Лотос тягнеться з глибин до світла, розкриваючи пелюстки. Це символізує шлях людини до просвітлення через подолання омрачень.
- Стан Будди - пробудження і мудрість. Будда зображується на троні у вигляді розкритого лотоса. Лотос уособлює розкриття свідомості тисячею досконалих якостей Будди
2. На пелюстках лотоса напишіть, які риси вдачі допомогли б Кандаті врятуватися з пекла.
Риси вдачі, які допомогли б Кандаті врятуватися з пекла:
- Співчуття до інших
- Здатність думати не лише про себе
- Великодушність
- Безкорисливість
- Вміння радіти за ближніх
3. Усно придумайте власний фінал до новели «Павутинка».
Будда бачив, як егоїзм Кандати призвів до того, що павутинка обірвалася. Але замість суму Будда відчув ще більше співчуття. Він вирішив дати грішнику ще один шанс. Будда знову спустив у пекло павутинку. Цього разу Кандата, засвоївши урок, дозволив іншим грішникам вибиратися разом з ним. Він зрозумів, що лише в єднанні з іншими можна врятуватися. Кандата розділив свій шанс на порятунок - і зміг вибратися з пекла, змінившись духовно.