Skip to content

Тарас Шевченко. Розрита могила - Заболотний

Posted on:24 серпня 2024 р. at 00:00

1. Твір «Розрита могила» побудовано у формі уявного діалогу між

В ліричним героєм (сином) й Україною (матір’ю)

2. Розгадайте зашифровані слова. Як ці слова пов’язані з твором «Розрита могила»?

Зашифровані слова “Богдан” і “Дніпро” тісно пов’язані з твором “Розрита могила”:

3. Мікрофон. Які ваші враження від поезії? Над якими питаннями спонукає задуматись автор?

Поезія “Розрита могила” справляє глибоке емоційне враження, викликаючи почуття суму, тривоги та обурення за долю України. Твір спонукає задуматися над такими важливими питаннями:

Шевченко порушує болючі теми колоніального становища України, експлуатації її ресурсів іноземцями та втрати національної гідності.

4. Що спонукало Т. Шевченка написати вірш «Розрита могила»? Поміркуйте, які думки й почуття тоді вирували в поетовій душі.

Написання вірша “Розрита могила” було спровоковано подорожжю Тараса Шевченка Україною у 1843 році, після 14-річної відсутності. 

Під час цієї подорожі поет на власні очі побачив тяжке становище свого народу під гнітом Російської імперії. Зокрема, Шевченка вразили:

У поетовій душі вирували почуття:

Шевченко гостро відчував контраст між славним минулим України та її тогочасним становищем, що і знайшло відображення у вірші “Розрита могила”.

5. Як ліричний герой називає Україну, звертаючись до неї на початку поезії? Про що це свідчить? Про що він хоче дізнатися? Зачитайте відповідний уривок твору.

На початку поезії ліричний герой звертається до України так:

“Світе тихий, краю милий,

Моя Україно”

Це свідчить про глибоку любов і повагу ліричного героя до своєї батьківщини. Він хоче дізнатися причини її занепаду, що видно з наступних рядків:“За що тебе сплюндровано,

За що, мамо, гинеш?”

6. За що Україна-мати докоряє гетьманові Богдану Хмельницькому й чому називає його «нерозумним сином»? Зачитайте відповідні рядки з тексту.

Україна-мати докоряє Богдану Хмельницькому за укладення угоди з Московським царством, яка призвела до поневолення України. Вона називає його “нерозумним сином” у таких рядках:

“Ой Богдане!

Нерозумний сину!

Подивись тепер на матір,

На свою Вкраїну,

Що, колишучи, співала

Про свою недолю,

Що, співаючи, ридала,

Виглядала волю.”

7. Чи благими, на вашу думку, були наміри Б. Хмельницького, коли він у 1654 році укладав військовий союз із Московським царством? Чому Т. Шевченко, незважаючи на великі заслуги гетьмана, засуджує його за цей союз, уважає це історичною помилкою?

Наміри Богдана Хмельницького при укладанні військового союзу з Московським царством у 1654 році, ймовірно, були благими. Він прагнув захистити Україну від зовнішніх загроз та зміцнити її позиції. Однак Шевченко засуджує цей союз, вважаючи його історичною помилкою, тому що:

  1. Він призвів до поступової втрати Україною автономії та незалежності.
  2. Замість очікуваної рівноправності, Україна опинилась під гнітом Російської імперії.
  3. Це спричинило занепад козацтва та української державності.

Шевченко, як патріот і борець за свободу України, гостро відчував негативні наслідки цього союзу для свого народу, що і відобразив у вірші “Розрита могила”.

8. Що, на вашу думку, символізує розрита могила в поезії Т. Шевченка? Поясніть свою відповідь і зіставте її з інформацією, поданою нижче в рубриці

Розрита могила в поезії Т. Шевченка символізує:

  1. Зруйновану, сплюндровану Україну під владою Російської імперії. Розкопана могила уособлює наругу над історичною пам’яттю та національними святинями українського народу.
  2. Втрату Україною державності та свободи після угоди Б. Хмельницького з Московським царством. Могила символізує поховані надії на незалежність.
  3. Духовний занепад частини українського суспільства, яке зрікається національних інтересів заради власної вигоди.
  4. Протест проти колоніальної політики Російської імперії щодо України, зокрема проти розкопок археологічних пам’яток та вивезення культурних цінностей.
  5. Заклик до пробудження національної свідомості українців, до відродження історичної пам’яті та боротьби за свободу.

Цей символ має амбівалентний характер - з одного боку, це свідчення колишньої слави, а з іншого - символ теперішнього безслав’я та поневолення. Через образ розритої могили Шевченко висловлює свій біль за долю України та протест проти її колоніального становища.

9. Об’єднайтеся в групи. Розподіліть між групами такі образи твору: 1) Богдан Хмельницький; 2) іноземні поневолювачі; 3) перевертні. Визначте ставлення автора та України-матері до образів-персонажів вірша.

Ставлення автора та України-матері до образів-персонажів вірша:

Богдан Хмельницький:

Іноземні поневолювачі:

Перевертні:

Обґрунтування:

Богдан Хмельницький зображений як “нерозумний син”, чиї дії призвели до поневолення України. Автор відчуває розчарування його рішеннями, але також жаль через недалекоглядність гетьмана.Іноземні поневолювачі (москалі, німці) викликають ненависть та сприймаються як ворожі загарбники, що нищать Україну заради власної наживи.Перевертні (зрадники національних інтересів) зображені з глибокою зневагою як продажні та цинічні люди, байдужі до долі власного народу.

10. Яких людей називають перевертнями? Що, на вашу думку, спільне між такими людьми й міфічними істотами – людьми, які перекидаються на вовків? Поясніть, як ви розумієте та чи актуальними сьогодні є такі слова: А тим часом перевертні Нехай підростають Та поможуть москалеві Господарювати.

Перевертнями називають людей, які зрадили свої переконання, національні інтереси чи культуру заради особистої вигоди.

Спільне між такими людьми і міфічними перевертнями-вовкулаками:

  1. Зміна сутності/ідентичності
  2. Втрата людських якостей
  3. Небезпека для свого народу/оточення

Слова Шевченка про перевертнів, на жаль, залишаються актуальними й сьогодні. Вони стосуються тих, хто зраджує інтереси України на користь агресора, допомагаючи йому “господарювати” на українській землі. Це може проявлятися у колабораціонізмі, пропаганді ворожих наративів, підтримці окупаційної влади тощо.

11. Прочитайте прикінцеві сім рядків вірша. Що, на вашу думку, могли схоронити старі батьки в могилі? Поясніть свою відповідь. скарби колективна пам’ять козацька слава зброя традиції знання, спогади воля

На мою думку, старі батьки могли схоронити в могилі:

Ці нематеріальні цінності символізують духовний скарб нації, який намагалися зберегти предки. Шевченко натякає, що якби ці цінності були знайдені та відроджені, це могло б змінити долю України на краще.

12. Складіть діаманту до слів перевертень і патріот.

Перевертень

Зрадливий, корисливий

Зраджує, пристосовується, обманює

Ганьба нації, втрата гідності

Захищає, жертвує, любить

Відданий, безкорисливий

Патріот