Skip to content

Леонід Полтава. Маленький дзвонар із Конотопу - Заболотний

Posted on:29 травня 2024 р. at 00:00

Перевіряємо

1. Визначте на умовній шкалі часу, коли відбуваються події оповідання «Маленький дзвонар із Конотопу».

Події оповідання «Маленький дзвонар із Конотопу» відбуваються під час облоги Конотопу московськими військами. Ця облога розпочалася 21 квітня 1659 року, а вирішальна битва, в ході якої козацьке військо під проводом Григорія Гуляницького тримало оборону міста, відбулася 7 липня 1659 року.

2. Дідусь Яким із Конотопу був

В пожежним сторожем

3. Яке слово потрібно поставити на місці пропуску в поданому уривку? Кому з героїв оповідання належать ці слова? За якої ситуації це сказано?

У поданому уривку пропущене слово “сурму”. Ці слова належать Павлику і сказані ним після перемоги над московитами, коли сотник подарував йому золоту сурму. Павлик пообіцяв, що наступного разу, коли москалі знову нападатимуть, дідусь Яким битиме у дзвони, а він, Павлик, гратиме у сурму, щоб здійняти тривогу.

АНАЛІЗУЄМО

4. Перечитайте вступну частину оповідання

Яке доленосне для України питання вирішувалося під Конотопом?

Під Конотопом вирішувалося доленосне для України питання - або жити вільно й незалежно на своїй землі, або потрапити в московську неволю.

Хто об’єднався навколо гетьмана Івана Виговського в битві проти московського війська?

Навколо гетьмана Івана Виговського в битві проти московського війська об’єдналися козацькі сили, кримські татари.

Знайдіть епітети, які автор використовує, коли веде оповідь про місто Конотоп та про військо полковника Гуляницького.

Автор використовує такі епітети, описуючи Конотоп і військо Гуляницького: “славне місто Конотоп”, “хоробре військо полковника Гуляницького”.

5. Розкажіть, які громадські обов’язки були в діда Якима під час наступу московського війська на Конотоп. Чи легкою була ця робота? Як про це сказано в тексті?

Дід Яким під час наступу московського війська на Конотоп був пожежним сторожем на дзвіниці. Він мусив пильнувати й вчасно сповіщати міщан дзвонами про пожежі. Ця робота була нелегкою, адже треба було чергувати за будь-якої погоди. В тексті сказано: “Бути пожежним сторожем на дзвіниці - нелегка справа. Чи дощ, чи сніг, чи грозовиця - мусить сторож пильнувати”.

6. Чи страшно було Павликові залишатися самому на дзвіниці? Для підтвердження відповіді, зачитайте уривок із твору.

Павликові було страшнувато залишатися самому на дзвіниці, про що свідчить цитата: “Йому було незручно признатися, що залишатись у темній церковній вежі самому якось страшно”.

7. До якої хитрості вдалися московські війська, щоб уночі прокрастися до міста? Розкажіть детально, хто і як саме їм перешкодив це зробити.

Московські війська вдалися до хитрощів - навіть коней не запрягли в гармати, а самі повпрягалися, щоб непомітно наблизитися в тумані й ударити по місту. Першим їх помітив з дзвіниці Павлик. Він кинувся до дзвонів і почав щосили розгойдувати било найбільшого дзвона, щоб сповістити місто про небезпеку. Дзвони розбудили Конотоп, козаки зустріли ворога вогнем, зірвавши раптовий напад.

8. Прочитайте виразно вголос уривок від слів “Він кинувся до дзвонів” до слів “Прокинулось місто”(с. 68). Випишіть дієслова, за допомогою яких відтворено динамізм і напруженість ситуації.

Дієслова, що відтворюють динамізм і напруженість ситуації: кинувся, вхопився, тягнути, впершись, обвив, налягати, розгойдувати, кидався, зранюючи, похитнулось, кидався, заливав, сповзло, дрижали, озвався, пронизали.

9. Доведіть, що дідусь Яким був не тільки працьовитим, відповідальним, відданим своєму місту, а й турботливим та дбайливим щодо Павлика.

Він піклується про хлопчика, пояснюючи йому важливість їхньої місії, зокрема, як дзвони можуть врятувати місто від ворога. Дід Яким також намагається заспокоїти Павлика, коли той залишається на дзвіниці один, розповідаючи йому історії та підбадьорюючи його. Це показує, що він дбає не лише про виконання своїх обов’язків, але й про емоційний стан хлопчика, якого він виховує та наставляє.

Таким чином, дідусь Яким проявляє свої найкращі якості не тільки як відповідальний захисник міста, але і як людина, яка розуміє потреби та страхи свого маленького помічника, підтримуючи його у важкі моменти.

10. Знайдіть у тексті й випишіть одне речення, яке, на вашу думку, навіює гордість за оборонців рідної землі.

“Уся Україна знала, що під Конотопом вирішується її доля: або жити вільно й незалежно на своїй землі, або попасти в московську неволю”.

11. Доведіть, що твір “Маленький дзвонар із Конотопу” - це історичне оповідання

Твір є історичним оповіданням, бо в ньому на тлі реальних історичних подій (облога Конотопа московським військом у 1659 році) розповідається про вигаданих персонажів - діда Якима і Павлика. Автор відтворює історичний колорит епохи.

12. Поясніть на прикладі творів “Маленький дзвонар із Конотопу” та “Захар Беркут”, чим повість відрізняється від оповідання У якому з названих творів ширше відтворено колорит епохи?

Оповідання зазвичай коротше за повість, має простішу композицію, менше сюжетних ліній і персонажів. У повісті ширше розкривається тема, глибше змальовуються характери. В “Захарі Беркуті” як повісті ширше відтворено історичний колорит епохи, ніж в оповіданні “Маленький дзвонар із Конотопу”.

МІРКУЄМО

13. Під час наступу ворожих військ на Конотоп у місті часто виникали пожежі від гарматних ядер, гинуло багато людей Чому, на вашу думку, конотопці не здавалися, а продовжували захищати своє місто.

Конотопці не здавалися і продовжували захищати своє місто, попри пожежі та загибель людей, тому що:

14. Чому вчинок маленького дзвонаря можна вважати героїчним’ Хіба розгойдувати била дзвонів - це героїзм?

Вчинок Павлика можна вважати героїчним, тому що:

15. Поміркуйте, що спільного між жителями Конотопу й Тухлі. Чи можна вважати. що вони уособлюють усю Україну у свою історичну епоху

Жителів Конотопа і Тухлі об’єднує:

Так, вони уособлюють усю Україну у свою історичну епоху. Як Тухля стала символом боротьби проти монголів у 13 ст., так Конотоп став символом боротьби проти московського поневолення у 17 ст. В обох випадках українці продемонстрували волелюбність і незламність духу, прагнення відстояти свою свободу і незалежність.

16. Мікрофон. Найбільше в оповіданні «Маленький дзвонар із Конотопу» мене вразило … . Найбільш емоційно напруженим був момент … .

Я думаю, що найбільш вражаючим і емоційно напруженим моментом був той, коли маленький хлопчик Павлик, будучи помічником старого дзвонаря, самотужки почав бити в дзвони, щоб попередити місто про наближення московського війська.

Павлик проявив неабияку мужність і рішучість, коли побачив, що москалі хитрістю намагаються підкрастися до Конотопа в ранковому тумані. Попри юний вік і слабкі сили, хлопчик з останніх сил розгойдував важке било найбільшого дзвона. Він “з усієї сили кидався вперед і назад, болюче зранюючи тіло об жорсткий мотуз”, поки нарешті дзвін не задзвонив на сполох.

Завдяки героїчному вчинку Павлика місто прокинулось, козаки встигли організувати оборону і відбити напад ворога. Сам же хлопчик знепритомнів від надзусиль біля дзвона. Цей момент найбільше вражає самовідданістю маленького героя, який ризикуючи життям, зробив усе можливе, щоб врятувати рідне місто. Емоційна напруга досягає кульмінації, коли Павлик непритомніє, а читач разом з дідусем Якимом переживає за його життя.