Skip to content

Пісні воїнів Української повстанської армії - Коваленко

Posted on:11 серпня 2024 р. at 00:00

Зродились ми великої години

1. Який настрій вірша? Чому мелодія до нього звучить у маршовому ритмі?

Настрій вірша піднесений, патріотичний і рішучий. Мелодія звучить у маршовому ритмі, бо це підкреслює бойовий дух і готовність до боротьби, що відображено у тексті. Маршовий ритм надає пісні енергійності та мобілізує слухачів.

2. Визнач мотив твору.

Головний мотив твору - патріотизм і готовність боротися за свободу України. У вірші звучать заклики до єдності та самопожертви заради Батьківщини.

3. Хто є ліричним героєм твору? Як його зображено? Наводь цитати.

Ліричний герой - це борець за свободу України, представник нового покоління патріотів. Він зображений як сильний, незламний воїн: “Тверді, міцні, незламні, мов граніт”, “Бо плач не дав свободи ще нікому, / А хто борець - той здобуває світ”.

4. Поясни, як ти розумієш перші два рядки пісні.

Рядки “Зродились ми великої години, / З пожеж війни і з полум’я вогнів” означають, що нове покоління борців народилося у важкий, переломний момент історії, серед війни та боротьби.

5. «Зродились ми великої години…» називають гімном українських націоналістів. Чому? У чому патріотичний пафос твору?

Цю пісню називають гімном українських націоналістів, бо вона виражає їхні ідеали - боротьбу за незалежну Україну. Патріотичний пафос полягає у закликах до єдності, самопожертви заради Батьківщини та готовності боротися за свободу України.

6. Випиши в зошит художні засоби, поясни їх роль у творі.

Епітети: “великої години”, “синьо-жовтим прапором”, “гордий клич” - підкреслюють важливість моменту та патріотичні почуття.

Метафори: “Плекав нас біль”, “Кормив нас гніт” - показують, що страждання загартували борців.

Порівняння: “незламні, мов граніт” - підкреслює силу духу героїв.

7. Після початку російсько-української війни цю пісню в дещо осучасненому варіанті почали вважати маршем Збройних Сил України під назвою «Марш української армії». Чому саме на ній зупинили вибір?

Цю пісню обрали, бо вона має сильний патріотичний зміст, закликає до єдності та боротьби за свободу України. Її історія пов’язана з визвольною боротьбою українського народу, що робить її актуальною і в сучасній війні проти російської агресії.

МІЙ ДРУЖЕ КОВАЛЮ

1. В інтернеті знайди історію створення пісні «Мій друже Ковалю». Підготуй повідомлення на урок.

Пісня “Мій друже Ковалю” була написана закарпатським поетом Миколою Матолою (1952-1993) на мелодію російського романсу “Поручик Голицын”. Матола присвятив цю пісню воїнам УПА та “Карпатської Січі”. Пісня була створена у підпіллі ОУН у Львові в 1949 році. Цікаво, що мелодія, яку раніше пов’язували з білогвардійським рухом, отримала нове життя в українському визвольному русі.

2. Яку форму твору вибрав автор — монологічну чи діалогічну? Чому?

Автор вибрав монологічну форму твору. Хоча пісня звернена до “друга Коваля”, ми чуємо лише голос ліричного героя. Це дозволяє глибше розкрити внутрішній світ і переживання оповідача.

3. Який саме момент життя повстанців зображено в пісні? Зацитуй побутові деталі, які підтверджують думку про відмову повстанців від особистих благ заради боротьби за суспільне добро.

У пісні зображено момент очікування повстанців у схроні. Побутові деталі: “Четверту добу уриваються плови, Сльозиться у схроні зволожений мур”, “Уже котрий тиждень чекаємо грипсу”. Ці рядки показують важкі умови життя повстанців, їхню готовність терпіти незгоди заради боротьби.

4. Чому автор пише, що «іменем нашим свої чорні справи /Ізнову прикрили московські полки»? Наведи приклади з історії.

Автор говорить про те, що радянська влада використовувала ім’я українців для виправдання своїх дій. Наприклад, створення маріонеткової Української РСР, яка насправді не мала реальної незалежності.

5. Як у пісні відтворено смуток за родиною і рідним домом? Зацитуй рядки.

Смуток за родиною відтворено у рядках: “Нам сниться в розлуці Згорьований батько, Зсивіла дружина приходить у сні”.

6. Яким постає перед тобою ліричний герой твору? Схарактеризуй його.

Ліричний герой постає патріотичним, відданим справі, стійким у боротьбі. Він сумує за домом, але не здається: “Тож будьмо незламні, мій друже Ковалю, На славу Вкраїні, на вічні віки!”

7. Визнач мотив пісні. У робочий зошит випиши художні засоби.

Головний мотив пісні - патріотизм і боротьба за свободу України.Художні засоби:

Епітети: “згорьований батько”, “зсивіла дружина”

Метафори: “долю понесли у зоряну ніч”

Персоніфікація: “Сльозиться у схроні зволожений мур”

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Добери інформацію про митців, які склали музику до пісень «Зродились ми великої години…» та «Мій друже Ковалю».

“Зродились ми великої години…“:

Музику до цієї пісні написав композитор Омелян Нижанківський. Слова написав поет Олесь Бабій (1897-1975). Пісня була затверджена як Гімн ОУН у 1932 році.

“Мій друже Ковалю”:

Музику до цієї пісні написав Георгій Гончаренко (літературний псевдонім Юрій Галич). Слова написав закарпатський поет Микола Матола (1952-1993). Цікаво, що пісня була написана на мелодію російського романсу, але отримала нове життя в українському визвольному русі.

2. Вивчи одну з повстанських пісень напам’ять (за бажанням).

Це завдання залишається на ваш вибір. Ви можете вивчити одну з розглянутих пісень - “Зродились ми великої години…” або “Мій друже Ковалю”, або будь-яку іншу повстанську пісню, яка вам до вподоби.