Розпрощався стрілець із своєю ріднею
1. Який епізод із життя січового стрільця оспівано у творі? Наведи цитати на підтвердження своєї думки.
У творі оспівано епізод прощання стрільця з рідними та його загибель на полі бою. Це підтверджують такі цитати:
“Розпрощався стрілець із своєю ріднею І поїхав в далеку дорогу” - прощання з рідними.
“А вітер колише високу траву, Молодий дуб додолу схилився, Листям шелестить, вбитий стрілець лежить, Його коник над ним зажурився” - загибель стрільця.
2. Навіщо стрілець пішов у похід? Зацитуй рядки.
Стрілець пішов у похід, щоб захищати рідний край. Це підтверджують рядки:
“За свій рідний край, за козацький звичай, Йшов у бій за свою перемогу.”
3. У чому трагізм зображеного? Який настрій пісні? Свою думку обґрунтуй.
Трагізм зображеного полягає в тому, що молодий стрілець гине, захищаючи Батьківщину. Настрій пісні сумний і тужливий. Це підтверджують рядки про загиблого стрільця, його самотнього коня та прохання передати звістку про смерть рідним. Наприклад: “Я у степу лежу, по Вкраїні тужу, Чорний крук наді мною все кряче.”
4. Назви, які з наведених художніх засобів народних пісень використано у творі: символіка, пестливі слова, постійні епітети, художній паралелізм, повтори, діалог або монолог ліричного героя. Наведи приклади кожного з них.
У творі використано такі художні засоби:
- Пестливі слова: “коник”, “неньці”
- Постійні епітети: “рідний край”, “козацький звичай”
- Художній паралелізм: “А вітер колише високу траву, Молодий дуб додолу схилився, Листям шелестить, вбитий стрілець лежить”
- Повтори: повторення першої та останньої строфи
- Монолог ліричного героя: “Ой ти, коню, мій коню, не стій наді мною, Я полежу на землі невкритий. Ти біжи, коню мій, скажи неньці рідній, Що я за Україну убитий.”
5. Своєрідність будови твору — повторення першої та останньої строф. З якою метою використано цей засіб?
Повторення першої та останньої строф використано для створення кільцевої композиції, що підкреслює головну думку твору - самопожертву стрільця заради Батьківщини. Це також надає пісні завершеності та посилює її емоційний вплив.
6. Який мотив пісні?
Головний мотив пісні - патріотизм та самопожертва заради Батьківщини. Пісня оспівує героїзм січового стрільця, який віддає своє життя за свободу України.
Журавлі
1. Автобіографічність поезії «Журавлі»:
Поезія “Журавлі” має автобіографічний характер, оскільки Богдан Лепкий сам пережив досвід еміграції. Він тривалий час жив і працював у Кракові, перебуваючи далеко від рідної землі. Це дозволило йому глибоко відчути й передати у вірші тугу за Батьківщиною та біль розлуки з нею.
2. Пісня як поетичний символ долі українських емігрантів:
Пісня “Журавлі” стала символом долі українських емігрантів, оскільки вона відображає їхні почуття туги за рідним краєм та труднощі життя на чужині. Вона часто звучала серед українців в еміграції у моменти смутку та ностальгії, а також виконувалась на похоронах як останнє прощання.
3. Символіка образу журавлів:
У пісні журавлі символізують самих емігрантів, які змушені покидати рідну землю й летіти у невідомість, на чужину. Їхній політ асоціюється з важкою долею переселенців, які прощаються з Батьківщиною, можливо, назавжди.
4. Настрій поезії та мовні засоби:
Настрій поезії сумний, тужливий, меланхолійний. Цей настрій створюється за допомогою таких мовних засобів:
- Повтори (“кру-кру-кру”)
- Епітети (“сірим шнурком”, “безконечний шлях”)
- Метафори (“крилонька зітру”, “гине, гине в синіх хмарах слід по журавлях”)
5. Художні засоби:
- Риторичні оклики: “Чути: кру! кру! кру!”
- Епітети: “безконечний шлях”, “сині хмари”
- Метафори: “крилонька зітру”, “гине, гине в синіх хмарах слід по журавлях”
- Символи: журавлі, море, чужина
Ой у лузі червона калина
1. В інтернеті добери інформацію про історію створення пісні-славня січових стрільців.
Пісня “Ой у лузі червона калина” була створена у 1914 році Степаном Чарнецьким, який використав мотиви козацької пісні 17 століття “Розлилися круті бережечки”. Останній куплет “бережечків” використано майже дослівно. Пісня одразу стала дуже популярною серед січових стрільців.
2. Визнач мотив пісні.
Провідний мотив пісні - любов до Батьківщини, заклик до боротьби за визволення України.
3. Поясни, який настрій пісні. Які художні засоби допомагають його створити?
Настрій пісні переможний, упевнений у своїй правоті, визвольного походу. Цьому сприяють такі художні засоби:
- Повтори рядків “А ми тую червону калину підіймемо, А ми нашу славну Україну, гей-гей, розвеселимо!”, які звучать оптимістично.
- Метафори “червона калина похилилася”, “Україна зажурилася”, які показують тимчасові труднощі.
- Епітети “славна Україна”, “добрий рід”, “буйнесенький вітер”, що підкреслюють велич і силу.
4. Опиши, якими у творі зображено січових стрільців. Цитуй уривки на підтвердження своєї думки.
У пісні січові стрільці зображені сміливими, відважними захисниками України. Вони йдуть “визволяти наших українців з московських кайдан”, розпочинають “з москалями тан”, прославляють Україну. Наприклад:
- “Марширують наші добровольці у кривавий тан, Визволяти наших українців з московських кайдан.”
- “Розпочали стрільці українські з москалями тан”.
- “То прославить по всій Україні січових стрільців.”
5. Який символічний образ використаний у творі та що він означає?
Центральний символічний образ пісні - червона калина. Вона уособлює Україну, її боротьбу за незалежність.
Калина “похилилася”, бо Україна “зажурилася”, страждає від ворогів. Але січові стрільці обіцяють: “А ми тую червону калину підіймемо”, тобто визволять Україну.
6. Назви слова, які надають твору закличного характеру.
Закличного, закликального характеру пісні надають повтори “А ми”, “гей-гей”, звертання “Не хилися”, “Не журися”, дієслова наказового способу “підіймемо”, “розвеселимо”, “збережемо”.
7. Випиши в зошит художні засоби, які роблять цю пісню схожою на народну.
Пісня нагадує народну завдяки таким художнім засобам:
- Символічний образ калини
- Постійні епітети: “червона калина”, “славна Україна”
- Зменшено-пестливі слова: “калино”, “Україно”
- Повтори рядків і звуконаслідувань: “гей-гей”
8. У чому полягає патріотичний пафос пісні?
Патріотичний пафос пісні полягає у возвеличенні січових стрільців - борців за волю України, заклику до визвольної боротьби проти поневолювачів, впевненості у перемозі. Уславлюються мужність, відвага, єдність, готовність захищати рідний край. Любов до Батьківщини - це головне почуття, яке пронизує твір.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Накресли інтелектуальну карту, на якій відтвори основну інформацію про народні та авторські стрілецькі пісні. Користуючись нею, уголос перекажи навчальний матеріал теми.
Стрілецькі пісні:
- Виникли під час Першої світової війни (1914-1918)
- Створювалися Українськими січовими стрільцями (УСС)
- Мета УСС - відновлення української державності
Типи стрілецьких пісень:
- Народні - втратили авторство, стали частиною фольклору
- Авторські - створені відомими поетами і композиторами
Відомі автори стрілецьких пісень:
- Роман Купчинський
- Левко Лепкий
- Степан Чарнецький
- Михайло Гайворонський
Тематика пісень:
- Оспівування січової слави
- Героїзм, жертовність в боротьбі за Україну
- Переживання воїнів
Використовуючи цю структуру, ти зможеш створити інтелектуальну карту і переказати матеріал теми.
3. Підготуй повідомлення про те, як після повномасштабного вторгнення 24 лютого 2022 року пісня «Ой у лузі червона калина…» стала справжнім народним шлягером.
Після початку повномасштабного російського вторгнення в Україну 24 лютого 2022 року пісня “Ой у лузі червона калина” набула шаленої популярності і стала народним хітом.
Ключовим моментом стало виконання пісні лідером гурту “Бумбокс” Андрієм Хливнюком на Софійській площі в Києві. Це відео розлетілося соцмережами й надихнуло багатьох українців.
Невдовзі пісню почали співати в усьому світі на підтримку України. З’явилося багато кавер-версій різними мовами. Навіть легендарний гурт Pink Floyd разом з Хливнюком випустив свою версію пісні, яка очолила світові чарти.
“Ой у лузі червона калина” перетворилася на справжній символ незламності українського духу і єдності народу перед загарбниками. Як і 100 років тому, пісня знову веде українців до боротьби.