Відповіді сторінка 18
1. Розкажіть, що ви довідалися про життя легендарної Марусі Чурай. Авторкою яких народних пісень її вважають?
Маруся Чурай — легендарна українська поетеса і співачка XVII століття з Полтави. Їй приписують авторство багатьох відомих народних пісень, зокрема: «Засвіт встали козаченьки», «Віють вітри, віють буйні», «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці».
2. У пісні «Засвіт встали козаченьки» є всі зображені на малюнках художні образи, ОКРІМ
Б (дерево)
3. Суперечить тексту пісні твердження
В Мати козака не прийняла Марусю за рідну дитину.
4. Про що йдеться в розмові сина-козака з матір’ю? Чому він просить неньку прийняти кохану за рідну дитину?
В розмові син прощається з матір’ю перед походом і просить її прийняти Марусю, його кохану, як рідну дочку, якщо він не повернеться, бо переживає за її долю.
5. Знайдіть і зачитайте куплети, у яких є подані рядки. Порівняйте передчуття козака на початку розмови з матір’ю та в кінці твору? Чому згодом його передчуття змінилося?
Рядок «…кінь мій вороненький в воротях спіткнувся» — це початок розмови, коли козак відчуває тривогу, передчуття біди.
Рядок «Заграв мій кінь вороненький…» — це кінець, коли козак вже сповнений рішучості й надії.
Спочатку козак сумнівався, чи повернеться живим, але в кінці пісні він знаходить у собі силу вірити в краще, що передає оптимістичний настрій.
6. Доведіть, що пісня має оптимістичний характер, попри весь тягар походу й смертельну небезпеку для козака.
Пісня оптимістична, бо козак вірить у повернення, просить не сумувати. Фінальний куплет («Заграв мій кінь вороненький – назад сподівайтесь!») передає віру в повернення.
7. З’ясуйте, у якому рядку визначено тему пісні, а в якому - її ідею.
Б — тема пісні: Прощання козака з коханою дівчиною і своєю матір’ю перед походом.
А — ідея пісні: Уславлення козаків, які виконують свій обов’язок перед Батьківщиною.
8. Знайдіть і випишіть кожен / кожна самостійно: 1) епітети; 2) слова зі зменшено-пестливими суфіксами. Порівняйте результати своєї роботи. Поясніть, яку роль у творі відіграють епітети та слова зі зменшено-пестливими суфіксами.
Епітети: вороненький кінь, буйний вітер, ясні очі.
Слова зі зменшено-пестливими суфіксами: матінка, Марусенька, слізоньки, рученьки.
Епітети створюють яскраві образи, а зменшено-пестливі слова передають ніжність, любов і тривогу.
9. Розгляньте картину Миколи Пимоненка «В похід (Проводи козаків)» (с. 17). Визначте, що спільне, а що відмінне між цією картиною та піснею «Засвіт встали козаченьки».
Спільне між картиною Пимоненка «В похід (Проводи козаків)» і піснею:
Обидва твори зображають прощання козака з рідними перед походом, емоції, сльози, підтримку.
Відмінне:
На картині більше деталей побуту, зображено більше людей (декілька козаків і їхні родини/кохані), а в пісні акцент на почуттях козака, матері та коханої.
10. Розіграйте пісню за ролями (прочитайте виразно або заспівайте): автор / авторка, козак, мати, Маруся. Зверніть увагу, що роль Марусі - без слів, а до дівчини звертається автор / авторка.
Автор / авторка:
Засвіт встали козаченьки
В похід з полуночі,
Заплакала Марусенька
Свої ясні очі.
Козак:
Не плач, не плач, Марусенько,
Не плач, не журися,
А за свого миленького
Богу помолися.
Ой бог знає, коли вернусь,
У якую годину.
Прийми ж мою Марусеньку,
Як рідну дитину.
Прийми ж її, матусенько,
Бо все в Божій волі,
Бо хто знає, чи жив вернусь,
Чи ляжу у полі.
Автор / авторка:
Світить місяць над горою,
А сонця немає.
Мати сина в доріженьку
Слізно проводжає:
Мати:
— Яка ж бо то, мій синочку,
Година настала,
Щоб чужая дитинонька
За рідную стала?
— Іди, іди, мій синочку,
Та й не забаряйся,
За чотири неділеньки
Додому вертайся!
Козак:
— Ой рад би я, матусенько,
Скоріше вернуться,
Та щось кінь мій вороненький
В воротях спіткнувся.
Мати:
Ой рада б я Марусеньку
За рідну прийняти,
Та чи буде ж вона мене,
Сину, шанувати?
Козак:
— Ой не плачте, не журітесь,
В тугу не вдавайтесь:
Заграв мій кінь вороненький
Назад сподівайтесь!
Маруся:
(Мовчить, плаче, обіймає матір і козака, виражає емоції поглядом та жестами.)
Відповіді сторінка 19
1. Яка пісня Марусі Чурай вам сподобалася більше — «Засвіт встали козаченьки» чи «Ой не ходи, Грицю…»? Чим саме?
Мені більше сподобалася пісня «Засвіт встали козаченьки», бо вона пронизана любов’ю до рідних, тривогою за долю козака, але водночас у ній відчувається віра й надія на повернення, оптимізм навіть у важку хвилину.
2. Поясніть, як ви розумієте зміст першого куплету пісні «Ой не ходи, Грицю…». До кого звертається лірична героїня та від чого застерігає?
У першому куплеті дівчина звертається до Гриця, попереджає його не ходити на вечорниці, бо там є дівчата-чарівниці.
3. Чи є в пісні осуд за злочин? Якщо так, то хто саме осуджує дівчину та за яких обставин?
Так, у пісні є осуд за злочин: мати дівчини лає її за те, що вона отруїла Гриця, і це відбувається після похорону хлопця, коли мати б’є дочку й запитує, навіщо вона це зробила.
4. З’ясуйте, у якому рядку визначено тему пісні, а в якому — її ідею.
А — тема: Трагічне кохання.
Б — ідея: Засудження зради кохання, осуд за злочин.
5. Розгляньте поштову марку «Маруся Чурай». Чи подобається вам зображення народної піснетвориці? Чи хотіли б ви в ньому щось змінити чи щось до нього додати? Поясніть свою відповідь.
Зображення на марці мені подобається: Маруся Чурай зображена у традиційному українському одязі, з довгою косою, поруч із білими птахами. Це гарний, світлий образ, який підкреслює її талант і народну любов. Я нічого не хотів би змінювати, бо марка передає атмосферу української пісні та шану до творчості Марусі Чурай.
6. Який ідейний смисл діалогу дівчини з матір’ю? Поміркуйте, чи розкаялася дівчина у своєму злочині, чи намагалася знайти йому виправдання. Обґрунтуйте свою думку.
Діалог дівчини з матір’ю розкриває її внутрішній стан після скоєного злочину. Дівчина не виправдовує себе, але й не виражає щирого розкаяння. Вона більше зосереджена на своєму болю та втраті, ніж на каятті. Її слова свідчать, що вона усвідомлює непоправність вчинку, але не шукає виправдання.
Якби вона шкодувала, то сказала б щось на кшталт: «Ой, мамо, що я наробила…» Замість цього вона твердо стоїть на своєму, що показує її переконаність у своїй правоті.
7. Поясніть, як ви розумієте слова, які дівчина сказала матері: «Жаль ваги не має».
Ці слова означають, що навіть щире співчуття чи жаль не можуть змінити того, що сталося, і не полегшують провини. Дівчина розуміє: відчуття жалю вже не має значення, бо лихо сталося й нічого не повернути. Дівчина вважає, що зрада кохання – найгірший злочин, тому її вчинок (вбивство) – це не зло, а відновлення справедливості. Вона не вагається, не шкодує, бо для неї любов – вище за життя.