ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
Предметні компетентності
1. Розкажіть про головні віхи в житті німецького драматурга Бертольта Брехта
Головні віхи в житті Брехта:
- Народився 1898 року в Аугсбурзі в заможній родині.
- Під час навчання в гімназії почав писати вірші, оповідання, есе. Вже тоді в його творах простежувалося негативне ставлення до війни.
- У 1918 році був мобілізований до армії, служив санітаром у шпиталі.
- У 1920-х роках з’явилися його перші п’єси, він переїхав до Берліна, де працював у театрі.
- У 1933-1948 роках перебував в еміграції через переслідування нацистів. Жив в Австрії, Швеції, Фінляндії, США.
- З 1948 року повернувся до Німеччини, останні роки жив у Берліні
2. Чому в роки Першої світової війни молодий митець перейшов на антивоєнні позиції?
Брехт перейшов на антивоєнні позиції ще під час навчання в гімназії. Одним з перших творів, що приніс йому славу, була написана 1918 року сатирична “Легенда про мертвого солдата”, за яку потім нацисти позбавили його громадянства.
3. Як на житті Бертольта Брехта позначився прихід до влади нацистів? Чому гітлерівці переслідували митця?
Після приходу нацистів до влади в 1933 році Брехт був змушений емігрувати. Його твори були заборонені, а книги спалювалися під час публічних акцій. Нацисти переслідували Брехта через його ліві політичні погляди та антивоєнну позицію.
4. Які новаторські риси вніс драматург у театральне мистецтво?
Брехт був засновником “епічного театру” - театру пристрасної мистецької думки, спрямованої на перетворення світу і людини. Він прагнув, щоб глядач не співпереживав, а розмірковував над побаченим, апелював до розуму, а не до емоцій.
5. Розкажіть про концепцію епічного театру Бертольта Брехта
- Ефект “очуження” - руйнування сценічної ілюзії, щоб глядач сприймав події критично.
- Зонги - пісні-коментарі, що переривають дію.
- Параболічність сюжетів, що моделюють певні ситуації в алегоричній формі.
- Відсутність індивідуальних характерів, використання “масок”
6. Чому Бертольт Брехт критикував «аристотелівський театр» як «фабрику снів»?
Брехт критикував традиційний “аристотелівський театр”, бо той залучає глядача до сценічної дії, змушує співпереживати, а не мислити. Брехт називав такий театр “фабрикою снів”, бо він дає ілюзію, а не спонукає до роздумів і змін.
7. Визначте риси епічного театру в п’єсі «Матінка Кураж та її діти»
- Дія розгортається у вигляді окремих епізодів.
- Сцени перериваються зонгами, які коментують події.
- Головна героїня статична, не змінюється, попри трагічні події.
- Сюжет має параболічний характер, моделюючи ситуацію “людина і війна” в алегоричній формі. Тридцятилітня війна стає тлом для філософських узагальнень.
8. На тлі яких подій відбувається дія твору?
Дія твору відбувається на тлі Тридцятилітньої війни 1618-1648 років, що стала національною катастрофою для Німеччини.
9. Схарактеризуйте образ головної героїні твору. Назвіть її життєві пріоритети
Головна героїня твору - Анна Фірлінг на прізвисько Матінка Кураж, маркітантка (дрібна торговка у війську). Її життєві пріоритети - нажитися на війні, годуючи своїх дітей. Їй байдуже, хто переможе, аби лише війна тривала, а її крам продавався.
10. Як Бертольт Брехт доводить несумісність материнства з війною?
Брехт показує, що на війні Кураж втрачає всіх трьох своїх дітей - синів Ейліфа і Швейцеркаса та німу дочку Катрін. Але навіть це страшне горе не зупиняє її, вона продовжує їздити за військом, щоб торгувати. Так Брехт доводить несумісність материнства з війною.
11. Що, на вашу думку, символізує образ матінки Кураж?
Образ Матінки Кураж символізує саму війну, яка живиться людськими нещастями. Осліплена жадібністю, Кураж стає причиною загибелі власних дітей, але не робить з цього висновків.
12. Як її образ протиставляється образу Катрін?
На відміну від матері, Катрін зберігає людяність і співчуття. Вона гине, рятуючи мирних жителів від раптового нападу ворога. Її самопожертва протиставляється егоїзму Кураж.
13. У чому виявилася пророчість твору, написаного на початку Другої світової війни?
П’єса, написана напередодні Другої світової війни, застерігала людство від нової катастрофи. Але, як і Матінка Кураж, світ не зробив висновків з трагедії минулого і знову опинився у вирі війни.
14. Чим завершилися обіцянки нацистських пропагандистів щодо процвітання нації і кращого життя для наступних поколінь Німеччини?
Обіцянки нацистів виявилися брехнею - замість процвітання Німеччина зазнала нищівної поразки, її міста лежали в руїнах, мільйони людей загинули або втратили все. Наступні покоління розплачувалися за злочини гітлерівського режиму.
15. Чим тогочасна Німеччина, на думку Брехта, схожа на безпринципну маркітантку?
Як Матінка Кураж наживалася на війні, не думаючи про її жахливі наслідки, так і тогочасна Німеччина підтримувала Гітлера, сподіваючись на легку перемогу і не усвідомлюючи, до якої катастрофи це призведе. Брехт викриває і засуджує таку сліпоту і безпринципність.
Обізнаність та самовираження у сфері культури
Знайдіть в інтернеті й перегляньте відеоафішу п’єси Бертольта Брехта «Матінка Кураж та її діти» (Mutter Courage und ihre Kinder. Stadttheater Fürth). Постановку здійснено в 1918 році на сцені німецького театру «Stadttheater Fürth».
Знайдіть у трейлері до вистави «Матінка Кураж та її діти» риси епічного театру
- Дія розгортається у вигляді окремих епізодів, розділених часовими проміжками (весна 1624 року, через 3 роки, ще через 3 дні). Це руйнує єдність місця, часу і дії, притаманну класичній драмі.
- Персонажі час від часу виконують зонги - пісні, що коментують події і відчужують глядача від сценічної ілюзії (пісня Ейліфа, пісня Іветти Потьє).
- Головна героїня Кураж статична, не змінюється внутрішньо, попри трагічні події. Вона продовжує наживатися на війні навіть після загибелі дітей.
- Брехт використовує прийом “очуження”, руйнуючи сценічну ілюзію ремарками, зверненнями акторів до глядачів, коментарями персонажів.