1. Пригадай, які твори називають ліричними. Що називають «мотивом твору»? Опрацюй таблицю «Види лірики».
Ліричні твори - це вірші, в яких автор виражає свої особисті почуття, думки, переживання.
Мотив твору - це те, що лежить в основі вірша, те, що автор прагне донести до читача.
Гімн - це урочиста пісня, присвячена державі, її історії, героям, культурі. Тобто гімн виражає любов до Батьківщини, до рідної мови й народу. Отже, гімн є різновидом громадянської лірики.
2. Прочитай оригінальний вірш Павла Чубинського
Гімн “Ще не вмерла Україна” Павла Чубинського є яскравим прикладом громадянської лірики. У творі виражено глибоку любов до Батьківщини, готовність боротися за її свободу і незалежність.
Поет закликає українців пам’ятати славне минуле, героїчні подвиги козаків, щоб надихатися їх прикладом у боротьбі за волю України. Він висловлює віру, що Україна відродиться як незалежна держава.
3. Прочитай вірш Номана Челебіджіхана в перекладі Михайла Карпового
Гімн кримських татар також є яскравим зразком громадянської лірики. У ньому виражено прагнення народу до свободи, готовність боротися і помирати заради щасливого майбутнього своєї нації.
Ліричний герой клянеться пролити кров заради визволення свого народу з ярма, принести йому світло правди й свободи. Він готовий заплатити будь-яку ціну, навіть ціною власного життя, аби допомогти своєму народові.
Отже, головним мотивом гімну є любов до рідної землі і народу, прагнення служити його інтересам. Це типові риси громадянської лірики.
4. Поміркуй, які події спричиняють створення урочистих пісень
Можна виділити такі основні події, що спричиняють створення урочистих пісень:
- Оспівування національних героїв, які звільнили свій народ від гнобителів.
- Важливі історичні події в житті народу або держави - проголошення незалежності, визвольні війни тощо.
- Прагнення народу до свободи й незалежності, боротьба проти гноблення.
- Урочисті події державного значення - державні свята, військові паради, спортивні змагання. Державний гімн виконується саме під час таких офіційних заходів.
Отже, урочисті пісні-гімни створюються на честь визначних подій та видатних особистостей в історії народу чи держави й виконуються під час урочистих церемоній.
5. Що тобі відомо про Богдана Хмельницького? Прочитай інформацію про нього. Чому, на твій погляд, поет дорікає гетьманові?
Богдан Хмельницький був видатним політиком, полководцем і державним діячем часів Національно-визвольної війни українського народу проти Речі Посполитої у 1648-1657 роках. Він очолив повстання українських козаків і селян проти польського панування, здобув низку блискучих перемог над польським військом і заснував Українську козацьку державу.
Проте в пошуках союзників у боротьбі проти Польщі Богдан Хмельницький уклав 1654 року угоду з Московським царством. Ця угода з часом призвела до втрати Українською державою своєї незалежності й потрапляння під владу Москви.
Саме за це поет і дорікає Богданові Хмельницькому у словах “Ой, Богдане, Богдане, славний наш гетьмане, Нащо оддав Україну ворогам поганим?!” Він закидає йому, що через союз з Московією гетьман фактично віддав Україну в руки нових гнобителів та окупантів.
6. Як ти розумієш слова, виокремлені у вірші напівжирним шрифтом? Чи перегукуються вони з думкою, яку висловив великий український поет Максим Рильський: «Хто не знає свого минулого, той не вартий майбутнього, хто не відає про славу своїх предків, той сам не вартий пошани»?
На мою думку, виділені слова у вірші мають глибокий зміст і закликають нас пам’ятати героїчне минуле українського народу.
Поет закликає “Спогадаймо тяжкий час, лихую годину” - тобто згадати важкі часи в історії України, коли народ боровся за свою свободу.
А також “Спогадаймо славну смерть лицарства-козацтва!” - не забувати про героїчні подвиги козаків, які віддали своє життя за волю України.
Ці слова перегукуються з думкою Максима Рильського про те, що хто не знає минулого свого народу, не може бути гідним майбутнього. Адже саме героїчне минуле надихає нас рухатися вперед, цінувати здобуту свободу і боротися за краще майбутнє.
Отже, знання історії та шанування подвигів предків є запорукою того, що наступні покоління також зможуть відстояти незалежність і гідність своєї Батьківщини.
10. Сформулюй і запиши: а) тему вірша; б) ідею вірша
а) Тема вірша - любов до Батьківщини, прагнення боротися за її свободу і незалежність.
б) Ідея вірша - Україна відродиться як вільна і незалежна держава, якщо українці згадають своїх героїв минулого і будуть готові пожертвувати заради її свободи навіть власним життям.
11. Чому, на твою думку, слово «вороги» вжито в зменшено-пестливій формі («Згинуть наші воріженьки, як роса на сонці»)?
Слово “вороги” вжито в зменшено-пестливій формі “вороженьки” для того, щоб:
- Підкреслити їхню нікчемність і слабкість.
- Висловити зневагу до них
- Підкреслити віру в те, що Україна здолає своїх ворогів.
12. Які види гімнів тобі відомі?
- Державні гімни - урочисті пісні, які вихваляють та прославляють державу, її історію, культуру та народ.
- Релігійні гімни - пісні, які вихваляють божественні сутності або релігійні ідеї.
- Спортивні гімни - пісні, які виконуються під час спортивних заходів для підняття духу спортсменів та вболівальників.
- Шкільні гімни - пісні, які вихваляють школу, її традиції та учнівський колектив.
Гімни виконуються під час урочистих подій, свят, офіційних прийомів, військових парадів та спортивних змагань