Предметні компетентності
1. Розкажіть, як події Другої світової війни позначилися на долі єврейського народу і Пауля Целана зокрема.
Події Другої світової війни й Голокост трагічно позначилися на долі єврейського народу і Пауля Целана. Його батьки загинули в концтаборі, а сам поет пережив жахи примусових робіт. Ці трагічні події наклали глибокий відбиток на його творчість, в якій домінують мотиви смерті, страждань, пам’яті про загиблих.
2. Чому, на вашу думку, поет, який володів кількома мовами, не відмовився використовувати у своїй творчості німецьку?
Пауль Целан продовжував писати німецькою мовою, всупереч тому, що це була мова нацистів. Очевидно, він прагнув засобами німецької мови передати весь трагізм Голокосту, змусити німецькомовних читачів усвідомити жахливу сутність нацизму.
3. Визначте ідею вірша «Фуга смерті»
Ідея вірша “Фуга смерті” - засудження нацизму і фашизму, увічнення пам’яті жертв Голокосту, заперечення не лише фашизму, а й будь-якої війни, яка несе загибель цивілізації та культурі.
4. Як тема Голокосту розкривається у вірші «Фуга смерті»?
Тема Голокосту розкривається через зображення жахливих реалій концтабору: непосильна праця в’язнів, знущання наглядачів, масові вбивства в газових камерах, дим крематоріїв. Долі єврейського народу протиставляється ідилічне життя в Німеччині.
5. У чому, на вашу думку, абсурдність реальності, у якій опинилися бранці нацистів?
Абсурдність реальності концтабору підкреслюється поєднанням непоєднуваного: музика і смерть, танці і могили, співи й попіл крематоріїв. В’язні приречені на смерть, але мусять грати і співати, копаючи собі могили.
6. Поясність особливості фуги як музичного твору. Як у вірші «Фуга смерті» використано музичні прийоми?
Фуга характеризується повторенням основної теми в різних варіаціях. Целан використовує цей принцип у вірші через лейтмотиви і рефрени (“чорне молоко світання”, “ми п’ємо і п’ємо”, “смерть це з Німеччини майстер”)
7. Зробіть висновок, як у творчості Пауля Целана і Гійома Аполлінера поєднані різні види мистецтва.
У творчості Целана та Аполлінера поезія тісно переплітається з музикою. Целан будує вірш за принципом музичної фуги, а Аполлінер експериментує з графічним оформленням віршів, яке нагадує малюнок або ноти.
8. Які символи використано у вірші «Фуга смерті»? Прокоментуйте їх
Ключові символи у “Фузі смерті” - “чорне молоко” (символ страждань і смерті), попелясте волосся Суламіфі (символ горя єврейського народу), золоте волосся Маргарити (символ безтурботного життя в Німеччині), дим і попіл (символи загибелі в крематоріях).
9. Випишіть у зошит епітети і метафори.
Епітети: чорне молоко, золотиста коса, попеляста коса, блакитні очі.
Метафори: чорне молоко світання, могила в повітрі, смерть - майстер з Німеччини.
10. Згадайте, що таке сугестія. Поезію яких відомих вам поетів можна назвати сугестивною? Якими засобами сугестія досягається в поезії Пауля Целана?
Сугестія - навіювання певних думок і почуттів. Сугестивна поезія Целана завдяки монотонним повторам, ритму, образам занурює читача у стан трансу, змушує відчути жах подій
11. У чому антифашистський пафос поезії Пауля Целана?
Антифашистський пафос поезії Целана полягає в зображенні нелюдської жорстокості нацистів, співчутті стражданням жертв, прагненні зберегти пам’ять про трагедію Голокосту як пересторогу людству.
12. Назвіть основні особливості експресіонізму. Доведіть, що вірш Пауля Целана належить до експресіоністської літератури
Вірш Целана має риси експресіонізму: загострена емоційність, зображення потворної реальності, деформація образів, фрагментарність, контрасти, вільна форма.
Соціальна та громадянська компетентності
1. Перегляньте в інтернеті інформаційний сюжет про соціальний проект Eva.Stories, який розповідає про Голокост і реальну історію загибелі 13-річної єврейської дівчинки Єви Гейман під час Другої світової війни. Знайдіть в інтернеті сторінку Eva.Stories. На основі її коротких сторіз розкажіть про останні місяці життя дівчинки
Проект Eva.Stories розповідає реальну історію 13-річної єврейської дівчинки Єви Гейман з Угорщини, яка загинула в Аушвіці під час Голокосту. Проект побудований як серія з 220 сторіз в Instagram, які розгорталися протягом 48 годин, документуючи життя звичайної дівчинки, ніби соцмережі існували в ті роки. Історія починається зі спокійного дитинства Єви в Угорщині і закінчується її смертю в газових камерах Аушвіца.
2. Зйомки для ізраїльського медіа-проекту проводила у Львові українська компанія «Color Film». Підготуйте повідомлення про проект і його мету
Зйомки для ізраїльського проекту Eva.Stories проводилися у Львові українською компанією “Color Film”. Мета проекту - розповісти про Голокост молодому поколінню на платформі Instagram, де вони проводять багато часу, щоб зробити цю трагічну історію актуальною і зрозумілою для них.
3. Підготуйте повідомлення про Праведників народів світу. Розкажіть, кому присуджується це звання і за які заслуги
Звання “Праведник народів світу” присуджується людям, які ризикуючи власним життям, рятували євреїв під час Голокосту.
Праведники народів світу отримують почесний сертифікат, медаль і право вписати своє ім’я на Стіні Честі в Саду Праведників у Єрусалимі. Згідно із законом, вони отримують почесне громадянство Ізраїлю, а у випадку їхньої смерті – пам’ятне громадянство.
За кількістю Праведників народів світу Україна посідає четверте місце у світі після Польщі, Нідерландів та Франції. Станом на початок 2020 року 2659 громадян України удостоєні цього звання. Однак ці цифри не відображають реальної кількості рятівників євреїв, яких було значно більше.
Митрополит Андрей Шептицький, який переховував сотні євреїв у монастирях і публічно засуджував вбивства євреїв нацистами.
Церемонія вручення нагород Праведникам народів світу в Україні вперше відбулася у вересні 1991 року. Однак багато рятівників євреїв не наважувалися розповідати про свої подвиги через страх переслідувань у СРСР. Також самі Праведники - люди виняткової скромності, що є ще однією причиною їхнього мовчання.
4. Розробіть проекти заходів для вашої школи, які, на вашу думку, могли б стати вагомим виховним чинником для молодого покоління, щоб ніколи більше не допустити геноциду будь-якого народу (наприклад, у школі № 1 міста Літин Вінницької області силами учнів, учителів та науковців зібрано архівні матеріали і створено музей Голокосту).
5. Обговоріть у класі запропоновані проекти заходів, запропонуйте проекти дирекції вашого навчального закладу.
Щоб не допустити повторення геноциду в майбутньому, у школах можна проводити такі заходи:
- Уроки пам’яті, присвячені жертвам Голокосту
- Перегляд та обговорення фільмів на цю тему
- Зустрічі з людьми, які пережили Голокост
- Відвідування музеїв Голокосту
- Участь у міжнародних освітніх проектах про Голокост
- Дослідження історії своєї місцевості в роки